Guest Penni

Monikkoperheet

223 posts in this topic

Täällä odotellaan esikoisia, kaksoset tulossa. Rv 10+0. Samaa ajatusta kuin rauhalla, eli pelkää kamalasti mikä kaikki voi mennä pieleen kun kaksosia odottaa, mutta toisaalta tiedän myös paljon kaksosten vanhempia, joten ei ne riskit jokaisella onneksi toteudu. Mutta varovaisuutta on vielä meillä ilmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea uusille monikko-odottajille! Omat identtiset täyttääkin pian jo vuoden! :)

 

Odotuspuolella on muuten myös monikko-odottajille oma ketju.. jos haluatte sitä sieltä nostella. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa kaikille! Muutama pvä sitten paljastui np-ultrassa kaksosraskaus. Yllätys oli melkonen ja nyt olen viime päivät etsinyt tietoa ja keskusteluja aiheesta sekä sulatellut uutista.

 

Tällä hetkellä viikkoja neuvolan mukaan 12+5. Ultrassa oli yksi pvä enemmän kokojen mukaan. Molemmilla omat istukat ja vesipussit sekä muutenkin kaikki hyvin.

 

Perheessä jo viisi- ja kaksivuotiaat vanhemmat sisarukset. Jännää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojat on nyt melkein 6kk ja alkaa helpottaa.. Maitoallergiat molemmilla ja refluksi toisella + esikoisen uhma. Loisto kombo. ;) Alkaa tosiaan helpottaa ja kun saadaan nukahtaminen harjoteltua ni alkaa illatkin helpottaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli pakko tulla kurkkimaan mitä Ilonalle kuuluu kun huomasin et olit viimeisenä kirjoittanut. Useasti miettiny et mitä kesäkuisten tuplille kuuluu. :)

Harmi et allergiat ja reiluksi napsahti teille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä yhtään kaksosten yh:ta? Mulla pieni mahdollisuus kaksosiin, tämä(kin) raskaus alkanut clomeilla ja munasoluja oli ne 2. Esikko 3v. Tuplat enemmän ku tervetulleita, raskaus ja synnytys jännittäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan täällä puolella ketään aktiivisia kirjoittajia tai monikko-odottajia? Meille on helmikuussa tulossa di-di -kaksoset. Nyt mennään viikoilla 12+3 ja raskaus sai alkunsa lapsettomuushoidoissa kahden alkion siirrosta. Miehen kanssa ollaan tästä uutisesta sydänpohjia myöten kiitollisia ja samalla toki vähän jännittyneitä. :D Asutaan hissittömän krs-talon 2.kerroksen kaksiossa. Muutto ei taida tulla vielä kysymykseen. En kyllä tiedä mahtuuko kapeatkaan tuplavaunut meidän ovesta sisälle. Autoa ei ole enkä tiedä hankitaanko. Ja samalla kaikki nämä mietinnät tuntuu niin kaukaisilta.. mutta tällä hetkellä asenne on se, että kyllä sitä pärjää ja keinot keksii. Vahvistakaa ajatustani oikeaksi, jooko. :D

Edited by Apollonis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muita monikko-odottajia? Vastikään saatiin tietää et kaks tulossa, molemmilla omat pussit ja istukat. Jännittää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantti, onneksi olkoon. :) Täällä tosiaan turinointi hiljaista. Tule facebookin puolelle. Laitan sulle vielä viestiä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieläkö täältä löytyisi aktiivisia monikkoperheellisiä tai monikkoja odottavia? Sain itse kuulla eilen np-ultrassa, että kaksoset olisi tulossa, ja nyt viikkoja 13+0. Kova vertaistuen haku päällä siis ja pientä shokkia ilmassa edelleen. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea hoobi! Muistan niin selvästi sen hämmennyksen kun tieto tuli, kyllä Google lauloi :)

Meillä on puolivuotiaat tytöt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Räsynukke! ^_^ Miten teidän ensimmäiset kuukaudet on menny?

Pakko myöntää, että täälläkin on Google laulanut aika vilkkaasti! Ainoo, mitä en ole paljon uskaltanut lukea, on riskit yms. Ihan järkky huoli loppuodotuksesta jo ihan ilmankin faktaa ja synkempiä tarinoita. :unsure:

Edited by hoobi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä panikoin myös alussa riskeistä kun pari alkuraskauden keskenmenoa oli taustalla mut se auttoi kun pääsi näkemään pieniä ultrassa niin usein. Alussa oli kerran kuussa ja myöhemmin kahden viikon välein ja lopulta joka viikko tsekkauksia.

Meillä on mennyt hämmästyttävän hyvin. Tytöt syntyi pienipainoisina rv 36+2 mutta ovat olleet terveitä ja hyväntuulisia eli helppoja. Nää alko jopa nukkuun läpi yön hiukan alle 3kk vanhoina :) Kädet on toki täynnä koko ajan mut on se vaan niin ihanaa seurata niiden kehitystä ja keskinäistä vuorovaikutusta että jaksaa. Kaikilla ei tietenkään mene ihan yhtä ruusuisesti mut ei kannata vaipua epätoivoon - kaikki saattaa mennä hyvinkin :)

Suosittelen Facebookin Monikko-odottajat -ryhmää, mulle ainakin sieltä saadusta tiedosta ja vertaistuesta oli tosi paljon hyötyä.

Onko teillä di-di, mono-di vai mono-di mono-mono? Entä muuta jälkikasvua? Meille nää on ensimmäiset niin ehkä silläkin hiukan helpompaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana kuulla, miten hyvin teidän arki on lähtenyt käyntiin ja miten hyvin vauvat on nukkuneetkin! Mua ehkä jännittää tuo unen puute enemmän kuin mikään muu - kaikesta muusta kyllä varmasti selviän. Täytyy toivoa, että vauvat tulee äitiinsä ja omaa hyvät unenlahjat. :P

Ymmärsin, että meillä olis di-di -vauvat tulossa. On siis omat yksiöt ja omat istukat. Se jäi vielä vähän auki, voiko vauvat olla siitä huolimatta identtisiä vai ei... Jälkikasvua on ennestään kaksi poikaa, jotka jo onneksi sen verran isoja (vauvojen syntyessä 5v ja 9v), että uskon vielä käsien riittävän ihan kivasti. Luotan siihen ruusuiseen arkeen niin kauan kuin toisin todistetaan. :lol:

Mä itse asiassa löysinkin tuon Monikko-odottajat -ryhmän ja nopealla silmäyksellä on kyllä just sitä, mitä tarviin! Ei tarvi paljon iltaisin miettiä, mitä tekee, kun kahlaa keskusteluja läpi ja ihastelee niitä jo syntyneitä pieniä. Toistaiseksi on vielä niin kaukainen ajatus, että kohtahan täällä meilläkin on vauvoja kaksin kappalein. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo di-di voi olla myös identtiset, jos on alkio jakautunut riittävän aikaisin niin tulee omat pussit ja istukat. Meillä on myös di-di ja epäidenttiset, vaikkakin niin saman näköiset että itsekin meen välillä sekaisin kun en tarkemmin katso :D Nää vaan ei voi olla identtiset kun toinen on ivf ja toinen luomu. 

Kannattaakin luottaa tulevaisuuteen ja pitää vaan taka-alalla kauhukuvat - niitä ehtii sit miettiä jos huono tuuri käy. Mun kokemuksen mukaan suurimmalla osalla menee hyvin mut se osa jolla ei mee on vaan äänekästä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidan jatkaa tänne @hoobi niin ei nuo joulukuiset vallan ärsyynny :) Laitoin liittymispyynnön tuonne FB:n monikkomeininki-ryhmään ja googlea on tosiaan tullut ahkerasti selailtua. Nyt kun nää uutiset on vielä niin uusia (eli huikeat 2 pv on asiaa sulateltu) niin vielä on tosiaan tunneskaalaa aikalailla, välillä hirvittää ja välillä on auvoinen olo, lienee normaalia :) 

Eli 8+1 viikoilla mennään, laskettu aika 4.12 ja alkuraskauden ultran yllätys olikin kahdet sydänäänet ja kaksi tyyppiä omissa yksiöissään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiksu päätös @Etelätuuli;)

Mä en ole vielä ehtinyt ajatuksella tutustua tuohon monikkomeininki-ryhmään. Siellä tuntuu olevan enemmän jo vähän isompien kaksosten vanhempia. Mutta oon tosiaan tykännyt tuosta Monikko-odottajat 2018 -ryhmästä, kun on just odottajia ja juuri kaksoset (tai kolmoset) saaneita äitejä.

Mä olin tuplauutisen jälkeen ensin ehkä viikon ihan epäuskoinen koko asiaan ja Google lauloi pitkät tovit. Tokan viikon olin jo ihan kympillä innoissani ennen kuin iski ihan järkyttävä huoli siitä, että meneeköhän tää raskaus nyt maaliin asti. Edelleen takaraivossa kolkuttaa hirveä huoli siitä, että onko molemmilla kaikki hyvin. Päivät seuraavaat ultraan matelee, mutta päivä kerrallaan eteenpäin! Moni muukin on tästä selvinnyt, niin kyllä mekin! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siltä tosiaan näyttää, että siellä monikkomeiningissä ei juuri odottajia näy. Täytynee kuitenkin vielä hetki odotella tuon FB-kaapista tulon kanssa, haluan ainakin käydä seuraavan ultran kun nyt takana vasta se ar-ulta.

Epäuskoa on täälläkin vielä ilmassa, meillä kun on sama tilanne kuin @Räsynukke tuolla aiemmin kertoi, eli toinen on ivf-alkion siirto ja toinen on sitten saanut alkunsa ihan luomuna. Ei sitä meinannut uskoa lääkärikään :D 

Samaa stressiä myös siitä miten kaikki menee ja millaiseksi oma vointi kehittyy. Oon aika pienikokoinen (siis en kovinkaan pitkä) ja just peilin edessä kattelin et miten ihmeessä tähän väliin muka mahtuu kahta vauvaa kasvamaan! Onneksi meitä nyt seurataan tarkemmin, mutta kyllä se huoli on mukana eri tavalla. Mut samaa koetan itselleni hokea, on tästä muutkin selvinneet ja meillä on kuitenkin lämmitetyt talot ja juoksevaa vettä toisin kuin vaikka meidän isoäideillä oli!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho Etelätuuli! Taitaa tuo olla yleisempää kuin yleisesti kuvitellaan kun tiiän myös yhden toisen vm-17 ivf+luomu -tapauksen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On siellä monikkomeiningeissä odottajiakin mut myös konkareita. Ihana kun noita monikko-odottajat ryhmiä laitetaan pystyyn, niistä saa sen hyvän vertaistuen. 

Sit suosittelen oman alueen yhdistysen toimintaan tutustumista. Perhevalmennukseen ja vauvaryhmiin mukaan vaan. Itse olin niin yksin tuplien ja ongelmien kanssa että ihmettelen miten siitä hengissä selvisin. :blink:

Nyt jannut täyttää jo kolme. Ollaan hengissä, vielä naimisissa ja koko ajan menee helpommin. Näin jälkikäteen mietittynä toisin olisin tehny nää: pitäny esikoisen osapäiväsenä päikyssä, ottanu kunnan perhetyötä heti vastaan ja verkostoitunu muiden monikkoperheiden kanssa jo vauva-aikana.

Ihanaa odotusta kaikille monikko-odottajille! :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Räsynukkepakko kysyä, että ootteko testannut identtisyyden? Yhden alkion siirrosta voi ihan sujuvasti sellaiset saada. Jos on kerta kovin samannäköisetkin. 

Pitkästä aikaa lukemassa. Meillä tuplat täyttää jo 7.

(ja ollaan niin hengissä kuin naimisissakin) 

@Etelätuuli ei ainakaan voi vielä tietää jos tyypit on mahassa. 

Edited by Mamalicious

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mamalicious En oo testannut mut on ne sen verran eri näköiset että ei ne identtiset oo. Ihan vaan sisarukset jotka sattuu olemaan saman näköiset. 

Lisäksi sen yhden alkion olisi tämän hetkisen tiedon mukaan pitänyt jakautua päivänä 1-3 jotta tulee di-di ja mulle siirrettiin 4 päiväinen alkio. Ei kai se ihan mahdotonta olisi mut ei noi näytä identtisiltä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now