Sign in to follow this  
Followers 0
ring

1-vuotiaan muskariharrastuksen "hyöty" mietityttää

27 posts in this topic

Me ollaan käyty muskarissa n. puolivuotiaasta lähtien ja aluksi vaikutti ettei tyttö ymmärtänyt mitään sen homman päälle vaan oli pikemminkin varautunut muiden lasten seurassa. Nyt vähän yli vuoden ikäisenä sanoisin että meno on muuttunut rohkeammaksi, mutta se kuulunee kyllä asiaan. Meillä muskaritäti suhtautuu lapsiin todella hienosti.

 

Hyötyä muskarista on kyllä aivan selvästi ollut siinä, että meidän hankalasti puettava ja käsiteltävä tyttö on leikkien ja laulujen varjolla oppinut että pukeminen, kynsien leikkaaminen ym. ei ole kamalaa. Tyttö on ollut aina perusluonteeltaan melko ennakkoluuloinen kaikkea uutta kohtaan, mutta meillä leikkiminen ja lauleskelu on todellakin ollut oikea lähestymistapa asioihin totuttamisessa. Sen lisäksi ollaan huomattu että tyttö tanssii nykyisin todella herkästi jopa mainostunnareiden tahtiin ja vaikka muuten lastenohjelmat ym. eivät meneväistä tyttöä kiinnosta, pysähdytään telkkarin eteen heti jos sieltä kuuluu musiikkia. Kaikesta mahdollisesta kokeillaan saada ääniä aikaiseksi. :) Luulenpa että meillä on ainakin onnistuttu herättämään rakkaus ja mielenkiinto musiikkia kohtaan.

 

Ja itsellekin on ollut paljon iloa muskarista siinä mielessä, että olen aina itse varonut visusti laulamasta julkisesti, sillä minulla ei ole harhaluuloja omasta lauluäänestä. Nyt olen kuitenkin vapautunut laulamaan muskariryhmässä ja tyttäreni seurassa (laulan siis aika paljon hänelle nykyisin), eikä ääneni olekaan niin katastrofaalisen huono mitä olen aina pelännyt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musiikkia kannattaa lapsen kanssa harrastaa runsaasti sekä kotona että muskarissa tms, sillä useissa eri tutkimuksissa on todettu musiikkiharrastuksen vaikuttavan suotuisasti lapsen aivojen, motoriikan sekä tunne-elämän kehitykseen. Samasta syystä lapselle kannattaa lauleskella myös kotona, vaikka oma ääni ei olisikaan se maailman kaunein tai ei tykkää laulamisesta. Vaikka se lapsi ei näyttäisi olevan kiinnostunut itse asiasta, niin musiikin kuuleminen, varsinkin äidin laulun kuuleminen tekee hyvää lapselle.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0