Rautalanka

Rintsikkavinkkejä odottajille

86 posts in this topic

Paljonko karkeasti liivit maksavat Changella? Itsellä normaalistikin vaikea löytää sopivia, hyviä liivejä (koko n. 70E), saati sitten nyt raskausaikana. Ympärys tuntuu olevan sama, mutta kuppikoko paisunut aivan järjettömästi jo nyt 11. viikolla.. Meillä päin Change ei ole ihan joka nurkalla, mutta ehkä nyt olisi tarpeeksi hyvä syy lähteä siellä käymään, ketjun perusteella kun kuulostaisi, että sieltä jos jostakin voisi sopivat liivit löytyä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Changelta löytyy nettikauppa, josta näkee hinnat. :) En osaa sanoa, ovatko ihan tasan samat liikkeissä, mutta vähintäänkin sinne päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa! Kiinnostuin nyt vähän noista Bravadon Body Silk Seamless -liiveistä. Onko kellään vähän uhkearintaisemmalla kokemusta näistä? Oma normikoko n. 70 / 75 DD, ja kuvissa noiden Bravadojen kuppi ei näytä kovin suurelta - siis se jää aika alas, ja pelkään että rintamus pursuu tuosta edestä ulos. Olisi siis kiva kuulla kokemuksia, jos joku suurin piirtein vastaavilla mitoilla oleva olisi testannut näitä. Ostin odotusaikaan yhden Carriwelllit, joissa sama idea eli kuppi "kasvaa" rintojen mukana, mutta ne taas nousee niin hirmu ylös edestä, että vähän rajoittaa millaisten paitojen kanssa niitä voi käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on nuo Airet käytössä yöaikaan. Mitenkään ei tuki riittäisi tälle rintavarustukselle normikäytössä, mutta yöksi oikein mukavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan loistovinkki ostaa Bravadon liivit ulkomailta :) . Ostin nimittäin juuri kahdet liivit hintaan 50 €/ kpl Bebesiltä. Taidanpa jatkossa ostaa netistä kun ovat noin paljon edullisemmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ennen koko 70-80 D-DD. Hyvin ovat nopeasti lörähtäneet, niin että vanhat liivit tursuilee rumasti.

 

Keveiden urheilurintsikoiden oon todennut tähän mennessä toimivan! Mulla käytössä mm. Casallia ja Röhnischiä. Oon niitä ennenkin käyttänyt fyysisissä töissä. Varsinaiseen urheiluun mulle tollaset "toppimalliset" on liian tukemattomat, mutta normielossa täydelliset. Ei hankaa, ei hierrä, ei paina, joustaa, hengittää hyvin, vapaa olo, voi vapaasti konepestä, kuivuu nopeesti, sopii kaikenlaisten paitojen ja toppien kanssa. Ainoot miinukset on pään yli pukeminen (joskus) ja kyllähän ne vähän rintoja lätistää jos haluaisi niitä tietyissä tilanteissa mieluummin korostaa. No niinä kertoina tietty voi kituuttaa sitten kaarituetuissa kidutushirvityksissä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moni kirjoittaa, että ei huvita imetysliivit odotusaikana. Itse havaitsin ekaa odottaessani, että kun rinnat kasvoivat, ne muuttuivat sen muotoisiksi, että parhaiten istui juuri imetysliivit. Kävihän ne loppuraskauden liivit sitten pieniksi, kun vauva syntyi ja maito nousi, mutta kun se pahin turvotus laski, oli ne loppuraskauden liivit juuri sopivat.

 

Nyt olen katsellut muutamia "useamman koon" imetysliivejä, josko sellaiset hankkisi ettei tarttisi kovin monia eri kokoisia liivejä hankkia. Kun tässä on kuitenkin tarkoitus ensin paisua, sitten turvota, ja palailla pikkuhiljaa takaisin omaan kokoon. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein tilauksen viime viikolla tuonne nursingbrahan kolmista liiveistä ja maksoin kortilla. Sitten perjantaina tulikin ikävä kyllä ilmoitus sähköpostiin, että oivat palauttaneet kaksienm liivien hinnan, koska ne olikin jo loppuunmyyyty eikä lisää ollut enää tulossa.. Oon kyllä aika pettynyt, nyt siis vain yhdet liivit tulossa sieltä ja varmaan ne on just ne tavikset jotka tilasin yökäyttöön. En kyllä ymmärträ miks nettikauppaa myy jo loppunutta tuotetta/kokoa.

 

Oisko kellään vinkata muita ulkomaisia kauppoja, joista sais vähän erilaisempiakin liivejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt löytyi kasvaville ja aristaville odottajan rinnoille ihan täydelliset liivit: Triumphin Lovely Minimizerit! http://www.timarco.com/fi/triumph-essence-ext/alusvaatteet/liivit/triumph-lovely-minimizer-w

 

Ihanan joustava ja pehmeä materiaali ja tarpeeksi pehmeät kaarituet. Ainoa miinus on että vähän "latistavat" rintoja, mutta kerrassaan supermiellyttävät päällä, ainakin tällaiselle valmiiksi jo vähän rintavammalle!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urheiluliiveistä kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia?
Ostanko vaan kokoa isommat vai kuinka? On nuo S-koon ikivanhat urheiluliivit alkaneet tuntua hiukan kinttanilta :).
Olen pienirintainen (A75) ja rintaliiveistä nyt tuntuvat parhaimmalta (B80), eli kyllä ne rinnat ovat kasvaneetkin tässä jo alkuraskaudessa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyisin sellaista, että pitääkö imetysliivit ostaa esim. normaalia omaa kokoa yhtä suurempana eli kun olen lukenut, että maidon nouseminen turvottaa rintoja? Noita Bravadon Body Silk Seemlessejä olen katsellut. Itsellä ei tähän mennessä (rv 31) ole kuppikoko kasvanut oikeastaan yhtään.

Kiitokset tiedosta!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kysyisin sellaista, että pitääkö imetysliivit ostaa esim. normaalia omaa kokoa yhtä suurempana eli kun olen lukenut, että maidon nouseminen turvottaa rintoja? Noita Bravadon Body Silk Seemlessejä olen katsellut. Itsellä ei tähän mennessä (rv 31) ole kuppikoko kasvanut oikeastaan yhtään.

Kiitokset tiedosta!

Ollaan todettu maaliskuisten ketjussa, etta rintojen kasvu on yksilollista. Joillakin ei ole kasvanut ja toisilla, kuten itsellanikin, rinnat kasvaa pitkin raskautta ja imetyksen kaynnistyttya aluksi paisuu viela lisaa. Jos sulla ei ole kasvanut viela ollenkaan, niin saatat kuulua tuohon ensimmaiseen ryhmaan, jolla rinnat eivat koe suuria kokomuutoksia. Itse olen ratkaissut pulman tilaamalla juuri noita mainitsemiasi liiveja M, L ja XL-koossa. Nyt loppuraskaudessa olen siirtynyt kayttamaan L-kokoa ja synnytyksen jalkeen yhden lapsen kokemuksella tiedan rintojen paisuvan XL-kokoon kun maito noisee rintoihin. Kunhan imetys tasaantuu niin palaan sitten pienempiin kokoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on normaalisti koko A75, mutta joskus raskauden puolivälin jälkeen siirryin B-kuppiin. Sinänsä rinnat nyt ei mitenkään ihan hirveästi ole kasvaneet, mutta kuitenkin juuri sen verran, että A-kuppi ei riittänyt. Mietin taannoin ihan samaa kuin Mrs L että pitääkö tässä vielä ostaa yhtä kuppikokoa isommat imetysliivit ja päädyin lopulta ostamaan yhdet C-kupin yksilöt Henkkamaukalta. En usko että tuota isompia liivejä tulen tarvitsemaan (ja jos tulen, niin sitten vaan kauppaan), mutta onpahan nyt ainakin yhdet liivit hankittu varastoon. Ja varmaan nuo C-kuppiset menevät vaikkei rinnat kauheasti kasvaisikaan, sillä eivät tälläkään hetkellä ole mitenkään liian isot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas rinnat kasvoi kahdella kuppikoolla muutamassa viikossa heti alkuraskaudessa, eikä edes maidon nousu kasvattanut niitä lisää enää. Loppuraskauden aikana rintojen koko kasvoi ehkä kupilla ja ympärys yhdellä, mutta imetysliivejä en silti ostanut sen ympärysmitan mukaan vaan ihan sillä ennen raskautta mitalla ja kaksi kokoa isommat kupit. Sillä sain oikean kokoiset imetysliivit. Tää on niin yksilöllistä, mutta en ole kokenut maidon nousun aiheuttavan mitään oireita ja ongelmia.

 

Mutta lähtökohtaisesti en ymmärrä miksi raskautta varten pitäisi olla erikoisemmat liivit kuin normaalisti? Vasta synnytyksen jälkeen olen tarvinnut omat liivit imetystä varten.

Edited by merkinkantaja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä käytin ihan urheilurintsikoita ja ostin muutamat kuppikokoa suuremmat t-paitaliivit. Nyt toista odottaessa oon ollu kotiolissa paljon ihan ilman rintsikoita.  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla sama kokemus tai kohtalo :P kuin merkinkantajallakin, eli rinnat paisui jo raskausaikana, eikä se sitten enää imettäessä muuttunut. Sama näyttäis toistaseksi toteutuvan tälläkin kertaa. Ja enkä to-del-la-kaan ole ilman liivejä, edes yöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä liputan kans noiden Bravadojen puolesta. Mulla paisuu pari kuppikokoa aina heti alussa. Viimeks hankin Bravadoja vasta imetysliiveiks, mut nyt toisella kerralla sopivat täydellisesti jo viikolla 9...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siirryin ennen raskauden puoliväliä siirtyä toppeihin/urheiluliiveihin. Ei vaan tuntuneet rintsikat mukavilta. Yritin käydä jopa ihan laatuliikkeessä etsimässä uutta, sopivaa kokoa, mutta ei. Ehkä myyjäkään ei ollut ihan ammattitaitoisin, luulen että hieman asiantuntevampi ja innokkaampi myyjä olisi osannut auttaa.

 

Kotioloissa on heitän kyllä topinkin mieluusti pois. Mietin josko kuitenkin hankkisi jo nyt sopivan kokoiset imetysliivit. Luultavasti koko vielä kasvaa, kun alan imettämään, mutta olisihan noille käyttöä jo nyt. Kun vaan tietäisi kokonsa. Luultavasti suurempi rinnanympärys, mutta sama kuppikoko kuin ennenkin voisi olla toimiva (70D:stä 75D, mutta veikkaan, että kasvaa vielä siitä). Tai sitten tosiaan voisi ostaa vaan M:n koon liivit ja odotella mitä käy.

Edited by Kurukulla

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pakko varoittaa omasta kokemuksesta, että ympärysmittaa voi olla turha kasvattaa. Mulla kasvaa melkein heti raskauden alussa aina ympärys koolla tai reilulla, mutta ainakin molemmilla aiemmilla kerroilla on palannut vanhaan tai hyvin lähelle jo ihan parissa viikossa synnytyksestä. Esikoisen raskausaikana varalle hankitut imetysliivit olivat siis ihan surkeat ja lentivät vauhdilla kaapin perälle ja sieltä roskiin asti heti, kun sain hankittua paremmin istuvat. Myöhemmissä raskauksissa olen ratkaissut asian jatkopaloilla, jotka kasvattavat ympärystä mutta jotka voi sitten synnytyksen jälkeen taas napata pois ja saada liivit taas sopiviksi. 

 

Mun mitat meni siis esikoisen aikaan suunnilleen: ennen raskautta 75f, raskausaikana 80f (ja sekin aina uloimmissa hakasissa) ja tosi pian synnytyksen jälkeen (täysimetyksellä) 75h. (Mitat ei täysin vertailukelpoisia, kun merkit on vähän vaihdelleet ja koko sen mukaan, mutta ajatuksen tuosta ehkä saa.)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

merkinkantaja, siinä mielessä erilaiset liivit raskausaikana kuin muuten voivat olla kivat jos vaikka raskausaikana kärsii joko ylimääräisestä turvotuksesta ja tuntoherkkyydestä, jolloin molemmissa tapauksissa melkeinpä tavalliset liivit voivat tuntua epämukavilta ja puristavilta. Osa karttaa myös kaaritukia raskauden aikana ihan vaan onnettomuusriskin takia.

 

Minulla kuppikoko muuttui suuresti vasta raskauden jälkeen vauvan synnyttyä kun maito nousi. Raskausaikana oli tullut ehkä vähän lisää rintoihin mutta eniten kasvoi ympärysmitta. Lisäksi ympärysmitta hupeni pian kymmenellä sentillä kun raskauden kilot ja turvotus lähtivät.

 

Omalla kokemuksellani neuvoisin siis hankkimaan alkuajoiksi ehkä yhdet tai kahdet vähän halvemmat, mieluiten pehmeät imetysliivit joilla pärjää ensi alkuun kotona ja heti kun tuntuu että oma koko on vähän tasaantunut rintojen ja ympärysmitan kanssa niin hankkimaan jostain imetysliivien erityisliikkeestä muutamat hyvät liivit joiden hinnassa ei kannata välttämättä pihistellä. Koko saattaa meinaan tuottaa yllätyksen!

Mulla siis odotusaikana käytössä liivejä 85C-mitalla joissa silloin vähän väljääkin kupissa mutta kun kyseessä pehmeämmät liivit niin ei niin haitannut. Vauvan synnyttyä ja kehon tasaannuttua liivikoko olikin yllättäen 75D-70DD jollaisia en todellakaan olisi osannut itse ostaa ilman myyjän apua. Ennen raskautta en vuosiin käyttänyt rintsikoita joten siihen en osaa sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä haluaisin kuulla uutisia niistä onnettomuuksista, mitä kaarituellisten rintaliivien kanssa on raskausaikana tullut... Itse suosin VARSINKIN raskausaikana todella tukevia liivejä, jotka ovat oikean kokoiset. Paisuvat ja raskausarville herkät rinnat ei ole kiva, kun heiluvat ja pomppivat mihin sattuu. Mutta oikean kokoiset liivit eivät rintoja paina tai purista.

 

Mutta siis, mä olen vain ostanut tavallisia liivejä raskausaikana aina isommassa ja isommassa koossa. Ennen raskautta 80C/D, raskausaikana alussa kasvo 80D ja sitten 85E. Synnytyksen jälkeen ei kasvanut edes maidonnousun aikana yhtään tuosta, mutta ympärysmitta oli laitokselta kotiutuessa (2pv synnytyksestä) takaisin 80. Eli mun imetysliivit oli 80D/E ja toivon, että menevät nytkin. Ihan alussa tosin käytin Anitan imetystoppia ja parin viikon jälkeen vaihdoin takasin kaarituellisiin imetysliiveihin, mutta olisi ne mennyt alussakin. En vain jaksanut vaihtaa päiväksi toisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin alkoi nyt kiinnostaa, että minkälaisia onnettomuuksia kaarituelliset rintaliivit voi aiheuttaa? Mun on vaikea uskoa edes sitä, mitä joillain nettisivuilla väitetään, että ne tukkisi maitotiehyeitä. Eihän siinä ole kuin ohut iho/rasvakerros kaarituen ja kylkiluun välissä. Minulla kaarituet ainakin painaa ihoa rintojen alla ja rinta itse lepää siinä hyvin tuetussa kupissa sitten. Maitotiehyet (tai vähintäänkin suurin osa niistä) taas on siinä itse rinnassa, joka leppoisasti oleilee kupissa.

 

Mulla rintakehänympärys kasvoi10cm raskausaikana, ihan käsittämätön senttimäärä :huh: Kuppikoko kasvoi vain puolikuppia raskausaikana ja toisen puolikkaan imetysaikana [A->B]. Kaarituettomia liivejä aloin käyttää joskus loppuraskauden puolella ihan vaan sen takia, kun tuntui että rintsikat lytistää keuhkot kasaan ja löysää kangasta olleet kaarituettomat liivit tuntui mukavimmalta päällä. Ostin jotkut Lindexin halpikset siihen viimeisille viikoille niin ei ollut iso rahallinen panostus ja vauvan synnyttyä päädyin ostamaan S-kokoiset joustavat imetysliivit, oiskohan olleet just nuo Bravadon. Maidon noustua oli rinnat ekat viikot ihan älyttömän kipeät ja nuo joustavat liivit oli tosi ihanat päällä. En ollut todellakaan tottunut pitämään liivejä kotona saatika öisin, mutta pakko oli tai ei saanut rintakivulta nukuttua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas tykkäsin just kaarituettomista imetysliiveistä, tuntui, että kaarituet olisi siinä vaiheessa painaneet tosi inhottavasti. Mulla olisi loppuraskauden aikana mennyt sama koko kuin suurimman osan imetysajastakin, mutta koska imetysliivejä 70:n ympäryksellä oli todella nihkeä löytää (etenkään edullisesti) ja koska imetysliivit tulee usein tosi ylös edestä ja siten näkyy ikävästi monista kaula-aukoista, pysyin mieluummin tavallisissa liiveissä niin pitkään kuin mahdollista.

 

Mä inhosin kaikkia joustavia liivejä, ne tuntui alkuvaiheessa puristavan. Jotkut joustamattomat ja tarpeeksi isot tuntuivat parhaalta. Mutta se, mikä kenestäkin tuntuu hyvältä, on tietysti tosi yksilöllistä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites