Sign in to follow this  
Followers 0
Buttercat

Lapsi ja lääkkeet lomalla

9 posts in this topic

Eli, jos lapsi on lomanne aikana saanut esim. vatsataudin, oletteko uskaltaneet käyttää paikallista lääkäripalvelua tai lähinnä paikallisia lääkkeitä? Onko päätökseenne vaikuttanut lapsen ikä, maa jossa olette olleet jne.?

 

Tässä vaan mietiskelen jo, että jos tulevalla Egyptin lomalla poika 1v6kk saa vatsataudin, niin uskalletaanko anta sitä troppia, mitä siellä määrätään? Lähinnä siis pointtina se, että onko ne miten paljon vahvempia/erilaisia muuten kuin Suomessa käytettävät lääkkeet.

 

Ja lisäksi olisi kiva kuulla, mitä olette pakanneet ea/lääkepakkaukseen mukaan matkalle Suomesta?

 

Asiaa aloin pohtimaan, kun tuollainen menevä 1v6kk ehtii kyllä lähmimään pikku kätösillään kaikki mahdolliset paikat ja kädet on suussa vähän väliä. Ei millään ole kai mahdollista saada pidettyä käsiä desinfioituina koko ajan. Ja suihkussa/uidessa aina hörppii vettä sen minkä vaan onnistuu, joten sekin vähän mietityttää. Mutta onhan ne muutkin lasten kanssa näistä ongelmista huolimatta matkoistaan selvinneet, niin kaipa mekin :)

Edited by Buttercat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyisin täältä vaikka terveysneuvonnasta (09 10023), että mitä kannattaisi tehdä ja mitä kannattaisi ottaa mukaan mahdollista vatsatautia varten noin pienelle.

 

Muutama kaveri on sanonut, että riippuu paljon siitä, että minne menee Egyptissä, että tuleeko vatsatauti vai ei. Toisaalta toiset taitavat saada sen joka tapauksessa helpommin kuin toiset..

Share this post


Link to post
Share on other sites

olemme olleet egyptissä kahteen kertaan lapsiperheiden kanssa, eikä kummallakan kertaa tullut mahatautia - eli toivottavasti teillä käy yhtä hyvin! jos kuitenkin mahatauti yllättää, niin kehoitan luottamaan paikalliseen lääkäriin ja noudattamaan hänen ohjeita, myös mahd, lääkitystä. itse kyselin ennen matkaa jotain (en tarkkaan muista mitä tähän liittyvää) neuvolalääkäriltä, kun itse olin raskaana, ja hän vaan totesi, että "kyllä siellä egyptissäkin on lapsia" eli älä huolehdi turhaan... otin siis matkan rennosti, mutta tietenkin hygieniaa noudattaen.

 

muuten mulla on ollut mukana osmosalia, aikuisille mahalääkettä, särkylääkettä ja desinfiointiainetta. nimenomaa ea pakkauksena, pieniä määriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä luottaisin paikallisiin lääkäreihin, hoitaahan ne paikallisiakin lapsia. Tottakai ottaisin kotoa mukaan esim. kuumesupot ja vastaavat mitä pahekin tossa luetteli, mutta jos jotain yllättävämpää tulisi, niin kysyisin oppaalta suositusta lääkäristä. Yleensähän matkanjärjestäjillä on sopimus jonkun asiallisen paikallisen lääkärin kanssa (jos siis valmismatkalle ootte menossa).

 

Itse en ole joutunut lääkäriin turvautumaan kuin Espanjassa, kun esikoinen sai korvatulehduksen kesken reissua. Antibiootit sai ja niillä hoidettiin. Tosinhan tietysti Espanja on vähän eri kategoriassa kuin Egypti, eikä lapsikaan ollut enää ihan pikkuinen silloin. Mutta pakkohan se on paikalliseen lääkäriin luottaa, etenkin jos vaihtoehtona on jättää hoitamatta. Mä aina muistutan itselleni (kun tulee näitä panikointeja, että entäs jos lapsi sitä tai tätä matkan aikana), että siellä ulkomaillakin asuu lapsia ja hengissä nekin ovat.

 

Mukavaa matkaa, ja toivottavasti mitään lääkkeitä ei tarvita. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä luottaisin paikallisiin lääkäreihin ja lääkkeisiin.

 

Meillä esikoinen sai Thaimaan lomallamme korvatulehduksen ja hienosti paikallisella klinikalla homma hoitui, lääkkeet sai suoraan klinikalta hyvien ohjeiden kera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaas tätä ketjua.

 

Ollaan muutaman viikon päästä lähdössä Kreikkaan koko perhe, mukana siis 2v neiti. Mietinnässä myöskin, että mitä kaikkea ea-välineitä matkalle tarvitaan mukaan? Ainakin maitohappotabletteja, laastareita, osmosalia, hiilitabletteja, särkylääkettä ajattelin ottaa mukaan? Onko vielä jotain muuta mitä tarvitsisi ottaa mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

ottaisin jotain ainetta haavan desinfiointiin (esim. suihkepullossa olevaa tai niitä haavapyyhkeitä) itse mukaan. Ja muutenkin savetteja, jos ei pääse aina käsiä pesemään (meillä kulkee pojun hoitolaukussa näitä mukana + mun käsilaukussa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mari: Kiitos vinkistä! :) Täytyy jotain desinfiointiainetta ostaa ja sitten vielä jotain sellaista millä tosiaan saa niitä käsiä putsattua, kun kuitenkin likaantuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli lisäksi vielä hydrokortisonivoidetta (hyttysenpistoihin, kreikassakin on hyttysiä), suolatippoja tai nenäsuihke nenään (jos nuha iskee), d-vitamiinit, talkkia koska meidän poitsu hikoilee ihan älyttömästi ja se on hyvää muuallekin kuin peffaan :grin: Sitten oli vielä ihan kevyt apteekin perusvoide "after sunina", koska poitsu kävi paljon useammin uimassa & suihkussa kuin kotona ja ei haluttu että iho pääsee kuivumaan liikaa. Niin ja kannattaa muistaa myös joku mittalusikka tai ruisku sille särkylääkkeelle (mies ei ainakaan muistais pakata).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0