mumreli

Alkoholittomuus

230 posts in this topic

Mä olen juonut sekä ekassa että tässä toisessa raskaudessa ihan hyvällä omatunnolla silloin tällöin (= kerran kahdessa tai kolmessa viikossa) yhden tai kaksi pulloa tuota Stowford Pressin "alkoholitonta" siideriä, minusta kaksikaan pullollista ei tunnu missään. Mun laskupään mukaan kahdessa pullollisessa ei ole edes puolta alkoholiannosta. Tykkään kuivasta omenasiideristä, eikä muut alkoholittomat/vähä-alkoholiset siiderit maistu läheskään yhtä hyviltä.

 

Olen juonut silloin tällöin myös tuota Marmaladen mainitsemaa kuoharia, joka ainakin mun suussa maistuu suht "oikealle kuoharille". Sitä meinasin ostaa vapuksi, mutta kun oli kaupasta loppu <_< No, ehkä jostain vielä löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden alussa oli paljon kaikenmaailman tapahtumia, pikkujouluja jne. Tilasin vaan pokkana holittoman alkujuoman tms. Ja niille yliuteliaille kyselijöille ("saako onnitella") sanoin ihan päin naamaa "ei saa". Asia ei siinä kohtaa tipan vertaa heille kuulunut. Muutekin tilasin vettä tms. holitonta esim. ruokajuomaksi, eivätkä kaverit sitä ääneen ihmetelleet. Muutama sanoi jälkikäteen miettineensä asiaa itsekseen. Mutta joillakin ei niin läheisillä työkavereilla oli kova huoli juomattomuudestani (lue: sairaan uteliaita muutenkin luonteeltaan). Muutenkaan en koskaan ole ollut "kova ottamaan" joten sinänsä asia ei ollut mulle ongelma. En normitilassakaan juo esim. viinejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kavereille kerroin melkein heti plussasta joten he eivät mitään kyselleet, mutta parille työkaverille valehtelin ihan kylmästi päin naamaa että "ei, en ole raskaana" kun menivät suoraan kysymään. Mulla oli alkuraskaudessa verenvuotoa ja kova pelko että pysyykö vauva matkassa enkä todellakaan halunnut että kukaan puolituttu vielä tietäisi. Mä koin että tuossa tilanteessa vale oli ihan anteeksiannettava vaikka rehellinen ihminen normaalisti olenkin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT: Mun on aika vaikea ymmärtää tommosia uteluita joiltain työkavereilta. Eikö ihmisillä ole mitään hienotunteisuutta? Tuntuu että ihmiset jotenkin haluavat päästä pätemään että hahaa, huomasinpa. Tosi tökeröä.

 

Eri asia mulle ainakin on sitten läheiset ystävät jotka saavat mun puolesta kyllä kysyäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meinaan Alkossa luokitellaan Elysee Arena -kuohari alkoholittomaksi, vaikka siinä on 2,2 % alkoholia. Ostin sitten kuitenkin Schloss Boosenburg Mousseuax'a, jossa on vain 0,5 %. Hyvä vappujuoma mulle!

 

Mäkin ihmettelin tota Elysee-juttua, kyllähän 2,2 on musta jo melkoinen määrä alkoholia ja väittävät holittomaksi...

 

Mutta tuo Schloss Boosenburg on Hyvää! Ei tietenkään ihan täydestä mene mutta _melko_ lähelle on aitoa makua.

(syksyks pitää kyllä ostaa samppista jääkaappiin odottamaan laitokselta paluuta, sitä tekee niiiiiin mieli...)

 

...ja sori OT.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mäkin ihmettelin tota Elysee-juttua, kyllähän 2,2 on musta jo melkoinen määrä alkoholia ja väittävät holittomaksi...

 

Mutta tuo Schloss Boosenburg on Hyvää! Ei tietenkään ihan täydestä mene mutta _melko_ lähelle on aitoa makua.

(syksyks pitää kyllä ostaa samppista jääkaappiin odottamaan laitokselta paluuta, sitä tekee niiiiiin mieli...)

 

...ja sori OT.

 

No kun mun mielestä se kuulostaa kanssa aika vahvalta ollakseen alkoholitonta. Melkein kuitenkin puolet siiderin vahvuudesta... Mutta hyvä, Boosenburg on hyvää, sitä voi siemailla monta lasillista hyvällä omallatunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä tekosyyvinkkejä, pitääkin alkaa harjoitella repliikkejä sujuviksi.

 

Kesän ja juhannusjuhlien lähestyessä suuremmaksi ongelmaksi taitaa muodostua kiellettyjen kalatuotteiden välttely. Onko mitään lääkkeitä, joiden kanssa ei saa syödä mätiä tai graavikalaa...? Tuskin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Whaaat, siis onko Strongbow'lla alkoholiton siideri?

No eipä tietenkään ole kun Stowfordia tarkoitin! :lol: Siitä on niin pitkä aika kun sitä join ja mulla menee AINA nuo kaksi nimeä sekaisin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
OT: Mun on aika vaikea ymmärtää tommosia uteluita joiltain työkavereilta. Eikö ihmisillä ole mitään hienotunteisuutta?

Ei ole. :rolleyes: Mulla oli raskausviikkoja kasassa tasan seitsemän, kun olimme syömässä tilaisuudessa, jossa ruokajuomia kannettiin pöytään. Yritin olla tekemättä numeroa juomisistani tai siis juomattomuudestani. Viiniä otin lasiin ihan normaalisti ja silloin tällöin olin sitä juovinani. Käytännössä join kuitenkin vain vettä. Snapsitarjottimen kohdalla totesin vain "ei kiitos". No eiköhän tietenkin aivan vieras ihminen rupea kyselemään mieheltäni juomattomuudestani. :angry: Oli juomattomuuden syy mikä tahansa, niin mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että siitä haluaa avautua vieraille ihmisille. :blink:

Mieheni teki siinä tilanteessa sen ratkaisun, että tyynesti totesi minun olevan raskaana. Eipä siinä sen kummempia ongelmia ollut, tuskin näemme enää ikinä kyseisiä henkilöitä. Vaikka tuntuihan se vähän tyhmältä julistaa uutista vieraille ihmisille, kun ei omat kaveritkaan siinä vaiheessa vielä tienneet.

 

Normaaleissa baaritilanteissa mun vakiojuoma oli tonicvesi limellä eikä kukaan ihmetellyt mitään. Sitä paitsi mun kaverit eivät tykkää GT:n mausta, joten kukaan ei halua maistella mun lasista. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taisi olla ainut tilanne uutena vuotena, jolloin lupauduin tietysti kuskiksi :)

Toisella kerralla taisin käydä täyttämässä lasiani yksin keittiössä alkohollitomalla kaljalla, kukaan ei kysellyt mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kaveripiirissä GT on niin peruskamaa, että pelkkää tonicia sais juoda ihan rauhassa, eikä kukaan tulis kyseleen maistiaisia. Varmemmin kärähtäis, jos tilais jonkun holittoman "neitidrinksun" joka herättäis huomiota.

 

Lääkkeistä metronidatsoli, jota sii on Flagylissäkin vaikuttava aine on antabusvaikutteinen ja siksi turvallinen tekosyy. Sitä paitsi, jos joku vieraampi setä rupeaa utelemaan tarkempia tietoja kuurista niin eiköhän toi emätintulehdus hiljennä kyselijän.

 

Mää en kanssa tajua, miten jonkun juomattomuus kuuluu kelleen. Kai nyt aikuinen ihminen saa ite päättää, juoko vai ei ja mitä. Noi listeriariskiruuat on ongelmallisempia, sotkee lautaselle tai väittää olevansa kalalle allerginen tms. Nirsoilu toimii vaan, jos ei normaalistikaan syö kalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schloss Boosenburg Mousseux oli varsin oiva vappujuoma B) Kiitokset vinkistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin just muutettu ja järkättiin tupareita kun ekan plussatestin tein. Ei auttanut muuta kuin huijata kavereita muka juomalla koko ilta. Ei ois millään auttanut sanoa, ettei vaan tänään maistu, oisivat heti arvanneet. Mulle kun yleensä on aina maistunut, vaikka vähän enempiki :). Koko illan kujin boolimuki kädessä, ihan kuin muutkin, mutta välillä vaihdettiin miehen kanssa mukeja niin, että sain vajaamman. Kukaan ei huomannut mitään, etenkään sitten kun itse päihtyivät. Alkuilta kait se taitaa olla pahin paikka , kun kaikki on vielä selvinpäin.

 

Muoks. Baariin ei kuitenkaan lähdetty mukaan, sitä en enään muista mikä oli tekosyy siihen...

Edited by Lötköpossu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä myös olen vienyt kotibileisiin omia alkoholittomia siidereitä, joita sitten olen juonut tuopista. Sitten muutamista kemuista olen kieltäytynyt ja mies on saanut mennä yksin. Selityksenä on ollut, että olen ollut muualla kavereiden kanssa tai olen kipeä.

 

Olen myös kuullut että tyhjiä siideri/lonkeropullojahan voi täytellä vaikka millä omalla haluamallaan juomalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkein helpointa on varmasti kulkee kiltisti se lasi kourassa ja välillä ottaa hörppy tai olla ottavinaan. Eniten mua ainakin epäilyttäis kauheet selittelyt jostain lääkekuureista.. :rolleyes: Ei sitä kukaan huomaa mitä tahtia se lasi tyhjenee, varsinkin jos tosiaan vaihtaa välillä miehen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja naikkareista bongasin käteviä lauseita siihen, jos joku kyselee suoraan ootko raskaana:

"Mitä? Oonko lihonnut??"

 

Loistava! :lol::lol: Johan loppuu utelut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin koko ketjun läpi ja en oikeen osaa keksiä selitystä mun ongelmaani...

Siis vielä en ole tehnyt raskaustestiä, mutta jos se nyt lähi viikkoina näyttäisi plussaa niin ongelma on se että olen pitämässä omia 30v. synttäreitä kuun lopussa, ja ajatuksena oli tarjota vieraille boolia joka jäi syksyisistä häistä yli. Mitenhän menee mulla läpi se etten muka juo boolia, täytyyhän mun sitä muka ottaa, mutta miten saan sen vaihdettua mansikkamehuksi... En voi ehkä omia siidereitä juoda jos kuitenkin on boolia tarjolla...

Ja tarkoitus on vielä mennä jatkoillekin bilettämään. Näin alkuvaiheessa en todellakaan halua sanoa kaikille vierailleni, vaikka ystäviä ovatkin, jos nyt sitten olisin raskaana...

Oireita tuntuisi kyllä jo vähän olevan... Ehkä... Näistä oireista ja mahdollisesta raskaudesta en siis mitenkään halua vielä ihmisille kertoa...

Tuo sirdalud-kuuri voisi olla hyvä selitys, mulla tunnetusti niskat aina jumittaa oikeestikin...

Jään siis odottelemaan hyviä vinkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy sanoa, että raskaana ollessa oli ihan järkyttävän helppoa kun en juo normaalistikaan alkoholia ollenkaan. Eipä tarvinnut selitellä juomattomuutta. Tosin minusta on todella ihmeellistä, että Suomessa juomattomuus on tosiaan erityistilanne, jota täytyy erikseen selitellä ja josta ihmiset katsovat oikeudekseen kysyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tosin minusta on todella ihmeellistä, että Suomessa juomattomuus on tosiaan erityistilanne, jota täytyy erikseen selitellä ja josta ihmiset katsovat oikeudekseen kysyä.

 

Samaa oon ihmetellyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täytyy sanoa, että raskaana ollessa oli ihan järkyttävän helppoa kun en juo normaalistikaan alkoholia ollenkaan. Eipä tarvinnut selitellä juomattomuutta. Tosin minusta on todella ihmeellistä, että Suomessa juomattomuus on tosiaan erityistilanne, jota täytyy erikseen selitellä ja josta ihmiset katsovat oikeudekseen kysyä.

 

Just olin tulossa kirjoittamaan samaa. Ite en alkoholia käytä kun joskus ihan harvoin ja silloinkin tosiaan niin vähän että ihteensä ei humalaan saa, joten kukaan ei raskausaikana ihmetellyt vaikka en mitään alkoholipitoisia juonutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh tuosta mun kirjoituksesta taisi siis saada sen kuvan että kauhee hinku mulla juoda tietenkin... :blink:

Olenpa vaan niin totaalisen kyllästynyt ihmisten uteluihin että ai onneksi olkoon, teille tulee talvivauva, johon vastaan että kiitos vaan nämä 20kiloa on ihan vaan ylipainoa ilman raskautta. Ja taatusti saman ihmettely/onnittelureaktion saa aikaiseksi se ettei booli maistukaan.

Vaan siis olen jo maininnut ystävilleni että hääbooliaineksia olisi saatava tuhottua, ettei turhaan nurkissa pyöri. Itse otan alkoholia juhlissa kohtuudella, huppelissa voin juhlatuulella olla, mutta en koskaan kotiinkantokunnossa. Minulle siis ainakin omissa juhlissa juomattomuus olisi erikoistilanne, ja siitä olisi nyt jotenkin sujuvasti kikkailtava niin etten heti herätä epäilystä. Eihän siinnä jos juhlat olisivat jonkun kuukauden päästä, ja jossain muualla, niin voisin vedota olevani kuski, tai suoraan sanoa että olen raskaana.. En vaan kertakaikkiaan haluaisi ekana kuukautena ilmoittaa kaikille suureen ääneen että en ota alkoholia siksi koska olenkin nyt raskaana....

Jokainen juhlikoot/juokoot tyylillään. ;)

 

*jää edelleen odottelemaan ideoita* :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lovely, mitäpä jos boolia tehdessäsi ottaisit sitä itsellesi johonkin talteen, ennenkuin kaadat viinakset sekaan? Sitten litkisit sitä "lantrinkia". Se olisi ainakin samanväristä kuin muiden juomat :)

 

muoks. Riippuu toki, minkälaista boolia ajattelit tehdä. Tämä toimii lähinnä silloin, jos boolin ainoa alkoholiainesosa on kirkasta.

Edited by Mansikka82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join vappuna Golden Capin alkoholitonta päärynäsiideria ja minusta se oli ihan hyvää. Aika makeaa mutta maistui ihan siiderille. Eli voin suositella! Mies oli kultainen ja toi minulle vappujuomaksi tuota sidukkaa, ja kiitos siitä kuuluu ainoastaan teille rakkaat "vauvelit"! Oli nimittäin lukenut tätä ketjua!

 

En ole vielä joutunut tilanteeseen, jossa olisin joutunut selittelemään juomattomuuttani, mutta luulenpa että sekin tulee jossain työpaikan saunaillassa eteen. Toisaalta, olen jo ennen raskautumistani ollut muutenkin joissain bileissä ihan autolla, eli ei juomattomuus ole ihan tavatonta muutenkaan. Ja toisaalta, so what, mitä tuo kenellekään kuuluu, jos en juo?

 

Helpointahan tuo juomattomuuden salaaminen on siten, että käy tekemässä itte omat paukut ja laittaa tölkit/pullot piiloon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin join raskausaikana tota Golden Capin alkoholitonta päärynäsiideriä. Suhteellisen makeaa, mutta mä ainakin tykkäsin. Join tota yksissä tupareissakin ihan avoimesti ja kukaan ei tajunnut sitä alkoholittomaksi, kun purkin kyljessä lukee isolla Golden Cap ;)

 

Lovely: Mäkin ehdotan, että otat boolintekovaiheessa itsellesi talteen lantrinkia ennen alkoholin lisäämistä. Tai sitten otat vaan sitä oikeaa boolia, mutta et juo sitä. Vessassa käydessä voi aina kipata vähän pois, että voi käydä hakemassa uutta tilalle. Ja väliin voit ottaa vaan limsaa tms. kun et halua olla omissa juhlissa kaatokännikunnossa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now