mumreli

Alkoholittomuus

230 posts in this topic

Jouduin juhannuksena huijaamaan, kun miehen mummo tarjosi punkkua. Ko. tilanteessa olisi ollut aika vaikeaa vain istua lasi edessään ja olla juovinaan, joten sanoin, ettei tee yhtään mieli, kun on viime aikoina närästänyt aika paljon. Punkusta on kyllä helppo kieltäytyä tuolla perusteella, koska jos närästää, niin se ei kyllä mene alas niin millään. Meni kai täydestä. Tai sitten ei. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juhannuksena jouduin huijaamaan puolta sukua. Onneksi oli juuri ollut antibioottikuuri ja sanoin kaikille että kuuri jatkuu juhannuksen yli. Ilmoitin myös naureskellen että mies oli ehtinyt varata itselleen alkoholillisen juhannuksen. Hyvin meni kaikille läpi eikä edes mun äiti epäillyt mitään girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä on nyt kertyny selityksiä niinkin että mieluummin kuskina, jotta saa porukka halvemman taksin ja toinen on se, että edellisellä kerralla tuli niin paha krapula ettei nyt tee mieli juoda mitään "vähään" (pitkään) aikaan. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tahansa selitättekin niin selittäkää vasta kun kysytään, muuten herää epäilyt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä vinkkejä kartuttamassa tulevia pikkujouluja varten. Mutta eiköhän tuo onnistu kun lupaudun kuskiksi tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kertoa vaikka vähän OT. Mulle järjestettiin viime keväänä polttarit, joissa oli viininmaistelu! Mä en muutenkaan juo kuin tosi harvakseltaan, joten meni muutenkin ihan penkin alle tuo ohjelmanumero omasta puolestani. En mä siinä tilanteessa voinut/pystynyt sanomaan oikeaa syytä 12 ihmisen edessä, että yritetään raskautua, tai mun normaalia vastausta, ettei nyt tee mieli. Päädyin sitten juomaan monta lasillista kun en tilanteessa keksinyt mitään syytä olla juomatta, kertomatta kaikille.. Kieltäytyminen olisi varmasti loukannut ystäviä, jotka olivat nähneet vaivaa homman eteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen lähdössä etelään poikaystäväni ja hänen äitinsä ja enonsa kanssa, enkä tiedä miten olla siellä jäämättä vielä kiinni raskaudesta, sillä raskaus on vasta niin alkuvaiheessa (5+4). Turvotuksen voin laittaa lomapöhötyksen piikkiin, mutta miksi en joisi etelässä? Ei auta kuskina olot tässä tapauksessa...

Edited by ninnukka86

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tilaat vaivihkaa normaalisti juomasi cocktailin virgin versiona, ma vetelin virgin Mojitoja eika kukaan tajunnut mitaan pitkiin aikohin (humaltuvat ihmiset eivat onneksi huomaa etta joku pysyy vesiselvana kun silla kuitenkin on juoma edesa).ja ne sitapaitsi nayttaa ja maistuu ihan samalta kuin oikea versio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neljät pikkujoulut (tai muut pirskeet) tulossa lähiaikoina, eikä työkavereiden ihan vielä tarvitsisi tietää että olen raskaana. Muutama tapahtuma ihan pienellä porukalla jolloin täydellisen juomattomuuden huomaa heti, ja muutama vähän isompi tapahtuma. Ajattelin kertoa yhdelle työkaverille, jonka viereen aion mennä istumaan ja jonka kanssa voin sitten vaihtaa laseja tms... ja itse olen todennäköisesti juomavastaava, joten saan toisaalta sumplia juomiakin ihan rauhassa, ja kun käyn ostamassa juomia niin voisin ostaa muutaman alkoholittoman siiderinkin. Ääneen en kieltäydy alkoholista, koska se herättäisi enemmän huomiota, mutta se menee paremmin läpi jos edessä kuitenkin on se viinilasi...

 

Anoppi joskus varoitteli, että älä vaan mene mihinkään pikkujouluihin jos olet raskaana, koska se ei ole kivaa :D Kaikki muut on kännissä ja itse on selvin päin, ja pahimmassa tapauksessa joutuu vielä peittelemäänkin juomattomuutta... Kerrankin anoppi voi olla oikeassa :girl_pinkglassesf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita kaikenlaisia verukkeita kai harrastetaan niin paljon, että jos sanot kysyjälle ihan rehellisesti, että olet raskaana, niin kukaan ei usko.

 

Mutta jos ei rohkeus riitä sanoa totuutta, eikä omatunto salli pientä valkoista valhetta, voi sanoa lyöneensä vetoa, että pystyy olemaan vuoden ilman alkoholia. (Lyödä vetoa vaikka oman miehen kanssa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen käynyt kavereiden kanssa useampaan kertaan baarissa/illallisella, eikä kukaan huomannut vaikka en ole alkoholia juonutkaan.

 

Yleensä tilasin appelsiinimehua tai cokiksen, kerran join alkoholitonta olutta ja se oli ihan ok. Edes irlantilainen pomoni ei huomannut eroa normaaliin verrattuna kun maistoi lasistani :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdet pippalot takana ja hyvin on mennyt :D Ekalla kerralla oli muutama muukin limpparilinjalla, pirskeet kun oli keskellä viikkoa niin pystyi sanomaan että täytyy jaksaa raahautua aamulla töihin.. Toisissa pirskeissä työkaveri vaihtoi mun kanssa laseja muutaman kerran, ja pari alkoholitonta siideriä join. Vinkiksi muille, että kannattaa ostaa pieniä tölkkejä ja kaataa suoraan mukiin, jolloin tölkin voi heti viedä pois... mulla oli 0,5 l tölkkejä joiden sisältö ei sitten mahtunut kerralla lasiin, mutta piilottelin tölkkiä servetin takana enkä usko kenenkään huomanneen mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kikakika, ihania nää! Vaikka toisaalta aika karulta kyllä tuntunut itestäkin tää ihme kulttuuri. Ilman tällasta motivaattoria itekin olin se pässi narussa: "mikset sä juo?", "joisit nyt!", "tuleeko jallua vai viskiä kahviin?", "en mä nyt yksin haluu ryyppää!", jne. jne.

 

Alle viikon vasta tienny, mutta tilanteita jo tullut... Ekan kerran valitin kauheeta krapulaa illallisella! :D Olin viiniä siemailevinani kun kaadettiin mut valittelin darraa vähän väliä ja lopuks sanoin et ei pysty juomaan ja annoin miehelle mun lasin! Tais toimia! Toisella kerralla (kun ikävä kyllä samasta seurueesta yksi hlö oli taas läsnä) meni baarissa omenamehu-sooda-tilaukseksi. Tota ginger alea pitää kyllä kokeilla, tuskin siinä liikaa inkivääriä on...

 

Pahin mulle on, kun juon AINA ja KAIKKIALLA punaviiniä. Millä ihmeellä sen vois hämätä? Täs on vielä monta kuukautta edessä, joulut ja uudetvuodet sun muut... Kun en ees mehuja haluis, kun on liikaa sokeria... Kai se on pakko muuttua "siiderinjuojaks"... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin viime viikolla polttareissa, polttarit olivat viikolla ja muutenkin rauhalliset joten ei tarvinnut selitellä juomattomuutta.. Kun alussa joku laittoi fresita pullon kiertämään niin pidin pulloa hetken itselläni ja ojensin sitten pullon seuraavalle :).

 

Tällä hetkellä olemme mökillä miehen kaveripariskunnan kanssa, muut tissuttelevat ja minä juon kivennäisvettä. Miehen kaverin naisystävä aloitti eilen lauseen "anteeksi kun olen utelias" ja ajattelin että tässäkö ne utelut alkaa, mutta hän jatkoi onneksi "mutta käytätkö ollenkaan alkoholia vai oletko absolutisti". Sanoin totuudenmukaisesti että vuodenvaihteessa tuli "mitta täyteen" eikä enää oikein maistu. Joskus otan pari muttei tee tiukkaa olla ilman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anopin 50-vuotisjuhlilla oli just loppunut alkoholittomat alkumaljat silloin kun menin hakemaan. En halunnut herättää huomiota kyselemällä niiden perään, ni otin sit alkoholillisen ja mies joi sen. Vaihdettiin päittäin siinä kohtaa kun mies oli saanut omansa juotua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mökillä äiti kaatoi kyselemättä mitään viiniä lasiini. Kaadoin kukkaruukkuun 90% kun muut olivat ulkona hakemassa ruokaa, loput 10% siemaisin vähän ja jätin :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tarvitsi valehdella vain kerran ja se sattui olemaan tammikuussa. Tipaton tammikuu oli sangen kätevä selitys.

 

Siitä eteenpäin en joutunut tilanteisiin, joissa en olisi suoraan voinut syytä kertoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tarvittaessa vedonnut migreeniin, sitä ei vielä kukaan ole kyseenalaistanut :) Tai sitten olen lupautunut kuskiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkoholittomuus yllättäin ei ollut ongelma. Olin kerran kuskina, koska jonkun kerta kaikkiaan oli oltava kuskina, enkä usko pitopalveluhenkilökuntaa lukuunottamatta edes huomannen mun ottaneen alkoholitonta alkumaljaa. Muuten en joutunut tilanteisiin, joissa en olisi oikeaa syytä alkoholittomuuteeni sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouduin kaksiin juhliin ihan raskauden alkuvaiheessa. Ensimmäisissä kieltäydyin alkumaljasta autoiluun vedoten, ja toisissa raskaudesta tietävä ystäväni joi vaivihkaa myös mun pari viinilasia. En tiedä huomasiko kukaan (täytyy sanoa että en itsekään huomannut missä välissä mun lasi tyhjeni :D), ainakaan kukaan ei tullut utelemaan mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on aika hämmentävää, miten ihmiset oikeesti tarkkailee toistensa juomisia. Sattuneesta syystä oon parissa tilanteessa viime kuukausina valinnut alkoholittoman vaihtoehdon (tai jättänyt ottamatta mitään baaritiskillä), ja vasta monen viikon päästä siitä kerroin raskaudestani. Yksi tyyppi kommentoi arvanneensa raskauden "kun et silloin tilanteissa x ja y juonut alkoholia". Siis oikeesti?! Tilanne x:ssä oli mukana iso liuta ihmisiä ja tilanne y:ssä oli ihan luontevaa olla juomatta ollenkaan. Sitä paitsi oon ennen raskauttakin samassa porukassa valinnut alkoholittoman vaihtoehdon, kun ei vaan joka kerta maistu muutenkaan.

 

Mutta näin se kai sitten menee. Olen kai itse poikkeus, kun en vaan kiinnitä yhtä tarkasti huomiota muiden juomisiin (saati että painaisin niitä mieleen) :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mietin ihan samaa. Ja näitä lukiessa hämmentää se, kuinka alkoholittomuutta pidetään näköjään tosi epänormaalina, heti aletaan ihemetellä jos joku ei juo. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen juonut plussaamisen jälkeen ainoastaan 0,5% olutta ja 0,5% viiniä. Erityisesti viinillä on hyvin saanut hämättyä uteliaita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku sanonut uteliaille suoraan, että nyt on vähän kriittiset vaiheet menossa, "saattaa olla että olen raskaana mutta en vielä tiedä varmaksi"? Oli viikkoja sitten 4 tai 14.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kyllä tosi helppoa kun en juo ollenkaan. Tänäkin kesänä tulossa polttarit ja häät ja ei onneksi tarvii selitellä sen enempää, muuten tuottais kyllä päänvaivaa keksiä jokin tekosyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now