pampam

Koululaisten kesäloma

13 posts in this topic

Kesä tulee taas kohta, joten mitenkäs teillä on koululaisten kesäloma järjestetty? Kesäkerhoa, leiriä, mummolaa vai yksin olemista päivät pitkät? Paljonko itse pystytte pitämään lomaa kesällä, oletteko puolison kanssa porrastaneet lomia vai pidättekö lomanne samaan aikaan?

 

 

Meidän tyttö on nyt 9v, lopettaa siis tokaluokan keväällä. Juhannukseen asti käy seurakunnan pitämässä kesäkerhossa tossa melkein naapurissa joka arkipäivä 9-15. Sitten joutuu olemaan viikon yksin, ellei nyt jotain keksitä sille viikolle, ja mun loma alkaa viikko juhannuksen jälkeen, 4 viikkoa. Miehen loma on tänä vuonna vasta elo/syyskuussa koulun jo alettua, joten siitä ei ole tässä tilanteessa paljon apua eikä meillä ole yhteistä lomaa miehen kanssa ollenkaan. :( Mun loman jälkeen on tytöllä vielä 2 viikkoa lomaa, joihin pitäis jotain keksiä.

 

Toi kesäkerho oli kyllä iso apu, kolmeen viikkoon ei tartte tyttärestä olla huolissaan. Siellä varmasti riittää kavereita ja kivaa puuhaa ja saa ruuankin, ettei tartte nälässä olla tai mikroaterioilla elää. :) 120 euroa se kerho maksaa, mutta eiköhän se ole sen arvoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä kauhulla odotan noita ongelmia...meillä esikoinen lopettaa nyt kanssa tokaluokan mutta onneksi (ja vähän suunnitellustikin) oon äitiyslomalla/hoitovapaalla vielä tämän ja tulevankin kesän. samoin meni viime kesä kun ykkösluokka päättyi.

 

meidän kunnassa on aika huonosti järjestetty yleensäkään yhtään mitään lapsiperhepalveluita joten kauheasti tuskin ainakaan kunnalta aikanaan irtoaa apuja. seurakunnasta voi sitten ollakin apua. esikoinen nyt ehtii mun mammailun aikana onneksi kasvaa "isoksi" mutta kaksi pienempää on hyvää vauhtia sitten kasvamassa koululaisiksi.

 

mun mielestä ainakin alle 10vuotias on liian pieni olemaan jatkuvasti yksin kesälomalla. siis että joka päivä ja koko päivän. jos nyt ei ole mahdollisuutta mihinkään kerhoon tms saada niin yksi ihan hyväkin vaihtoehto voisi sitten olla edes joku vähän vanhempi seuralainen kuten serkku tms..tai auttaisiko jos kaverukset laitettaisiin viettämään päivät samaan osoitteeseen? vai tiivistyykö tyhmyys joukossa liikaa?

 

mutta jotenkin se totaalinen yksinolo hirvittää...

 

täytynee muistaa mainita noille esikoisen lähimpien kavereiden vanhemmille että meille voisi kyllä tulla kun kerran kotona ollaan..jos heillä siis sellainen tilanne että hoidon kanssa on ongelmia...

Share this post


Link to post
Share on other sites
meidän kunnassa on aika huonosti järjestetty yleensäkään yhtään mitään lapsiperhepalveluita joten kauheasti tuskin ainakaan kunnalta aikanaan irtoaa apuja. seurakunnasta voi sitten ollakin apua.

 

Näin myös täällä. Tosin tällähetkellä tuntuu ettei seurakunnankaan puolesta juuri mitään järkätä.

 

Mä luulen että meidän huushollin valtaa esikoisen koulukaverit kesällä :rolleyes: Mä kun olen kotona (lue: teen töitä), niin hyvin todennäköisesti saan siinä sivussa huolehtia useammastakin ekaluokkalaisesta. Ja ihan mielelläni porukkaa tänne otankin. Noilla isommilla muksuilla on niin omat kuviot etteivät sinänsä ylimääräistä hommaa aiheuta kuin ruokapöydässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi tästä ei meillä tule ongelma, mulla kun on tismalleen samat loma-ajat kuin koululaisilla. ;)

 

Mutta muistan kun itse olin kesäisin päivät kotona vanhempien sisarusteni kanssa. Jos isoveli (6 vuotta vanhempi) oli paikalla, niin silloin ei ollut mitään ongelmia, mutta jos oltiin siskon (3 vuotta vanhempi) kanssa kahden, niin se oli yhtä tappelua... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kummina olen ollut kummitytön vanhempien apuna... Eli kun oma loma sattunut eri aikaan vanhempien kanssa niin olin esim. muutaman päivän heillä, ja kummityttö vastaavastai minun luona. Mutta riippuu ihan kummista, itse olen nauttinut noista päivistä :)

Ja toivon mukaan tulevana kesänä kummilikka (9v) ja pikkusiskonsa (7v) tulisivat meille muutamaksi päiväksi, on tilaa temmeltää ja vanhemmatkin saisivat hetken hengähtää, sen verta meneviä neitejä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen onneksi kesän nyt kotona.

Mutta jos en olisi niin koululaiset olis varmaan kotona/mummolla....

Pienemmät tietenkin mummolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on juuri se aihe, joka vasta aiheuttaakin harmaita hiuksia. Koululaisen ekan kesän pelastaa äitiysloma, mutta entäs sitten. Ei viitsisi isovanhempienkaan nurkkiin työntää aina, tarvitsevat hekin rauhallista lomailua :rolleyes: Se on sitten se leiritarjonta varmaankin (joka käy mukavasti kukkaron päälle)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu oli ekan viikon mummin kans mökillä, tän viikon nyt mun luona, seuraavan viikon joko meillä tai mummolassa (ei vielä sovittu). Sit alkaa exän loma, jolloin poitsu kotona. Exän loman jälkeen taas meillä. Jos en olis jääny töistä pois nyt, olis ollu varmaan enempi exän äidin luona, ja sit mun äidillä tai isän mökillä. Itse olen eroperheestä, ja siinä mielessä oli "kätevää" kun kesällä vanhemmat piti eri aikaan lomansa, niin ehti kyllästyä vuorotellen molempien seuraan ;) Lisäksi olin viikon jollain leirillä aina. Parhaimpia kesämuistoja ne leirit kyllä, laittaisin muksun kans leireilemään jos olis yhtään ylimääräistä rahaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parhaimpia kesämuistoja ne leirit kyllä, laittaisin muksun kans leireilemään jos olis yhtään ylimääräistä rahaa..

 

Kesä ja kesälomat ovat tältä vuodelta jo ohi, mutta tulin nyt kuitenkin kommentoimaan aihetta tulevien vuosien varalle. Eli ymmärtääkseni useimpien (?) kuntien ja seurakuntien järjestämiltä lastenleireiltä voi tarvittaessa hakea maksuvapautusta tai hinnanalennusta. Tuolla mahdollisuudella halutaan taata, että kesäleirit eivät ole vain parempituloisten huvitusta. Ja ovathan nuo leirit tosi mukavia, itselläkin on paljon ihania muistoja lapsuudesta erilaisilta kesäleireiltä!

Edited by Ebur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös paikallinen Lions Club saattaa jakaa stipendejä vaikkapa juuri leiritoimintaan. Tai joku muu järjestö. Kannattaa kysyä omalta koululta tai nuorisotoimelta tms., jos sattuisivat tietämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä tulee ajankohtaiseksi ekan kerran ensi kesänä, mutta eiköhän sovita lasten isän kanssa silleen, että pojat ovat isällään / isän vanhemmilla 2-3 viikkoa kesällä ja lisäksi joitakin viikonloppuja. Mun luona sitten muuten, ettei pojan tarvitse olla yksin kotona. Samalla pikkuvelikin voi lomailla kesän päiväkodista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä onneksi tämän kesän kotona, joten ei ole tarttenut lastenhoitoa miettiä, viime kesänä joutui kyllä viettämään päiviä yksin työpäivän ajan. Onneksi luotettavat naapurit vieressä, joiden luokse olis voinut mennä tarvittaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen lapset olivat meillä oikeastaan koko kesäkuun ja heinäkuun ovatkin pääasiassa äidillään. Melkoista kinasteluahan tuo on meinannut välillä olla, kun on ollut näin sateinen kesä. Meinaa loppua muksuilla sisällä tekeminen kesken. Mutta onneksi nuo koulut taas kohta alkaa, niin homma normalisoituu, jes! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now