Sign in to follow this  
Followers 0
Saga

Myssy sisällä, tarpeenko?

32 posts in this topic

Tämä nyt ehkä menisi sinne tyhmien kysymysten joukkoon..mutta: pitääkö vastasyntyneellä olla puuvillamyssy sisälläkin päässä vai missä tilanteissa? Ulkona ymmärrän tietysti, että asianmukaiset päähineet, mutta miten sisätiloissa ja nukkuessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En käyttänyt. Ellei sisällä ole viileää (tyyliin jotain 16 astetta), niin sitten voisin ajatella pistäväni.. Jos vauvalla on korvat kylmät, niin se varmaan voisi olla merkki, että ne olisi hyvä peittää myssyllä (kuten mä laitan tumput sisällä vieläkin tytölle jos kädet tuntuvat viileiltä, yleensä yöllä)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pidin esikoisella ja toisellakin vauvalla alussa ohutta puuvillamyssyä sisällä (ja käsissä ohuita lapasia), ehkä jotain ekan kuukauden tai jotain. Ei meillä sisällä kylmä ole mutta koska vauvalla ei ole vielä yleensä tukkaa paljoa yhtään lämmittämässä ja on just tullut lämpimästä masusta pois, niin varmaan on mukavaa, että on lämmikettä. Kysyin esikoisen kohdalla itse asiassa tätä samaa asiaa neuvolasta, ja sieltäkin sanottiin, että voi pitää myssyä alussa, jos siltä tuntuu ja olla pitämättä myös, jos ei koe sille tarvetta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kummallakin aika paljon hattu päässä sen ekan kuukauden ajan, varsinkin esikoisella, kun oli kerran keskonen. Sitten se alkoi jäädä, mutta laitettiin yleensä hattu päähän kylvyn jälkeen, koska meillä tuntui niin viileältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos myssyä pitää (itse voisin hyvin pitää ainakin talvivauvalla) niin hankkisin varmaan mieluiten Ruskovillan silkkimyssyn. Sehän on sen verran hengittävä ettei sen pitämisestä ainakaan mitään haittaa ole plus siinä ei ole mitään painavia ompeleita tms., jotka voisi tuntua ikävältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa just toi Ruskovillan silkkimyssy talvivauvalle. Kesävauvalla en ehkä pitäisi tarpeellisena, nyt aattelin, että on hyvä olla, jos sille tulee tarvetta, vaikkei meillä sisällä mikään kovin kylmä olekaan. Täällä sairaala ohjeistaa tuomaan myssyn lapselle mukanaan (täällä Kanadassa pitää viedä omat vaatteet äidille ja vauvalle sairaalaan ja myssy on listassa yhtenä kohtana). En sitten tiedä mitä tapahtuisi, jos sitä myssyä ei olisi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei pidetty myssyä vauvalla päässä enää kotona, kun on mun mielestä sen verran lämmin sisäilma eikä vedä asunnossa. Iho hilseili sen verran päästäkin että ajattelin myssyn vain hautovan turhaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pidettiin vauvalla ohutta pipoa päässä sisällä varmaankin kolmisen viikkoa. Hän nukkui paljon paremmin pipo päässä, heräsi heti jos kiemurteli/sohi vahingossa pipon pois. Pää tuntui niin hirveän kylmältä ilman pipoa, joten lopulta varmistin neuvolasta, että uskaltaako olla ilman siltikin ja kuulemma juu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti on nyt myöntänyt, kun olemme kaikki kasvaneet aikuisiksi, ettei hän ikinä voinut ymmärtää, miksi vauvoilla piti olla myssyt sisällä ja kesähelteillä. Ja hän käytti kuulemma myssyjä meillä vain oman äitinsä seurassa, ettei haukkuja tulisi.

Mutta ei me kuulemma menty sen takia piloille, vaikka ollaan pipoitta kasvettu. :grin:

 

Mutta itse aion äitini kasvatusopeista huolimatta suosia kivoja myssyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalle eivät edes sairaalassa hoitajat laittaneet myssyä ekan päivän jälkeen kun oli niin vahva tukka omasta takaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on sen verran kuumeverinen kaveri, jolla on myös myös heti syntymästään ollut tukkaa, ettei tuota Ruskovillan silkkimyssyä ole pidetty päässä kuin parina ekana iltana ja silloinkin varmaan jo ihan suotta.

 

Ja tosiaan syntyi siis joulukuun puolivälissä. Kesävauvalle en varmaan olisi alun alkaenkaan hankkinut mitään myssyä.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauvalla oli myssy sairaalassa pari ekaa päivää, mutta siellä jo siis hoitajat ottivat sen pois ennen kotiutumista 4 päivän iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli jouluvauvalla pipo päässä vain vetoisessa sairaalassa, kotona ei ollut päivääkään pipoa sisällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pidin aluksi myssyä vauvalla, kuulin monesta tuutista että pienellä on hyvä varmistaa, ettei energiaa kulu suotta lämmöntuottamiseen. Mutta toki tähän vaikuttaa, kuten muutkin on sanoneet, sisälämpötila ja vetoisuus, vauvan syntymäpaino, vauvan "kuumaverisyys" jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä en ole pitänyt kotona ollenkaan sisällä vauvalla myssyä. Menin ihan sen mukaan, että kun sairaalassakin saatiin myssy riisua päivän ikäisenä kun oli niin lämmin tyttö niin en sitten pitänyt kotonakaan tarpeellisena. Ja hyvin on mennyt näin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meilläkin myssy oli päässä vain sairaalassa, kesävauva kun on niin jotenkin tuntui turhalta, muutenkin ku toinen hikosi ihan tarpeeksi ilman myssyäkin :lol: ainoastaan kylvyn jälkeen saatetaan laittaa pipo, kun tuota tukkaa on siunaantunut niin iso pehko että se viilentää aika tehokkaasti jos on märkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pidetty myssyä, sairaalassakaan ei, koska synnytyksessä oli käytetty imukuppia --> vauvalla pieni "patti" päässä, niin ei oikein tehnyt mieli virittää sitä myssyä. Hoitajatkin sanoi, että voi olla parempi olla laittamatta ettei ainakaan paina turhaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En pitänyt, mutta podin jotain outoa huonoa omaatuntoa asiasta :huh:. Ei ne vaan pysyneet päässä vaan meni aina jotenkin huonosti, joten melko nopeasti (sairaalassa) luovuin koko myssyistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaikilla ollut myssy päässä joitakin viikkoja syntymän jälkeen. Vauvat ovat syntyneet talviaikaan ja vielä hiukan ennenaikaisina, joten lämmön pysymisen olen varmistanut näin. Lisäksi käsissä on ollut tumput.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pari viikkoa kotona myssy päässä, nyt kun vauva on kolmiviikkoinen, laitan myssyn jos poika on lattialla, koska meillä vetää. Samoin kylvyn jälkeen olen laittanut myssyn vähäksi aikaa, kun hiukset jäävät kosteaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0