Sign in to follow this  
Followers 0
Saga

Äitiyspakkaus ensisänkynä -millainen peitto?

18 posts in this topic

Aiomme käyttää äitiyspakkausta ensisänkynä. Äp:n peitto vaikuttaa tosi suurelta laatikkoon ja vauvaankin nähden...mitä olette käyttäneet peittona, jos olette siis äp-laatikkoa käyttänyt ensisänkynä? Oisko ideaa taittaa peittoa kahtia vai tuleekohan liian paksu sitten?

 

Entä, jos käyttää ns. unipussia, niin tarviiko vielä huovan tms. lisäksi? Ainakin meidän ostamassamme unipussissa vauvalla kädet "paljaana" eli riittääkö pelkkä pitkähihainen sisäpaita vai tarviiko vielä muuta peitettä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytettiin äitiyspakkauksen laatikkoa ensisänkynä ja sen lisäksi oli unipussi (sellainen jossa kädet jää "paljaaksi"). Meillä riitti, että laitoin "yöpuvuksi" pitkähihaisen bodyn, jossa oli käännettävät hihansuut eli eivät jääneet paljaiksi. Mitään lisäpeittoa ei tuolloin käytetty (tosin oli kesä). Jos jotain lisäpeittoa tuntuu tarvitsevan, niin laittaisin jonkun ohuen fleecepeiton tai vastaavan, mutta en sitä äitiyspakkauksen peittoa. Se oli aivan liian paksu (ja iso).

 

Ja kun neiti kasvoi ja tuli syksy (sisäilma kylmeni) laitettiin normaali yöpuku (jossa myös ne "suljettavat" hiansuut) unipussin sisään (eli jalatkin peittyivät).

 

Silloin kun unipussi (jossa siis oli ihan jotain vanua sisällä kun oli melko paksu) oli pesussa, käytettiin peittona kaksinkerroin taitettua pussilakanaa. Tosin tässä pitänee ottaa huomion, että oli tän kesän helteet eli heinä-elokuu.. Silloin tuo riitti helposti kun sisälämpötila oli varmaan jotain 25 astetta..

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se äpakkauksen peitto on myöskin tosi tönkkö! Eli mäkin ehdottaisin jotain huopaa, vilttiä.. Ei sen nyt niin väliä varmaan millainen on. girl_smile.gif

Unipussia on vain kerran kokeiltu ja käytettäisiin enemmänkin, mutta meidän unipussissa on kiinnitys "tarroilla", jotka raapivat posken ihan verille... Oli pieni järkytys sen ensimmäisen ja viimeisen kokeilun jälkeen girl_to_take_umbrage2.gif On ollut tarkoitus vaihtaa tuohon jotkut nepparit tms (=anoppi vaihtais girl_crazy.gif ), mutta on unohtunut ja jäänyt koko asia. Sen kerran, kun unipussia kokeiltiin, oli siellä ihan normaali pyjama alla. Mielestäni sinne kuuluukin (lukuunottamatta tietysti helteitä) ihan pyjama alle, koska unipussihan toimii ns. peittona.. Ja onhan normaalin peitonkin alla yleensä pyjama! Unipussin päälle voi tottakai kokeilla laittaa jotain peittoa, mutta eihän pakko oo. Ja selviää kokeilemalla tietty, että tuleeko liian kuuma vai ei girl_smile.gif

 

edit. Mä muistan, kun yksi ihan siis lapsen omaava kaverini joskus ihmetteli, että mitä järkeä tuossa unipussissa on. "Sama kun laittais pyjaman päälle..." Mutta ainakin mun käsityksen mukaan unipussi on periaatteessa peittona, ettei pysty potkia sitä poiskaan. Eli tottakai sinne laitetaan se pyjama alle, eihän peitonkaan alla olla ilman vaatteita?! Vai oonko ainut, joka näin ajattelee?!

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unipussejahan on olemassa myös sellaisia yöpaitamallisia (ainakin olen kuullut niitä sanottavan myös unipusseiksi) jotka sulkeutuu sieltä alhaalta jollain narulla tmv. Niissä materiaali on trikoota (eli ohutta) ja siinä on normaalisti hihat. Sellaisen päällä pitäisin kunnon peittoa kun tosiaan on ohutta kangasta. Mutta ne "tavalliset" unipussit on sen verran paksuja, että mun mielestä myös on tarkoitettu pidettäväksi sellaisenaan (ilman peittoja).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molempien kanssa taiteltu äp:n omaa peittoa ja hyvin toimii. Eli ihan vastasyntyneelle kahteen kertaan, nyt on enää kertaalleen taitettuna käytössä. Kätsyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me latettiin äp-peitto rullalle ja jätettiin pieni osa rullaamatta. Käännettiin osittain rullattu peitto J-muotoon, jossa vauva nukkui siis tuossa J:n kaaressa ja sillä oli vaan vähän peittoa päällä. Loppuosa peittoa, joka oli rullalla, tuki vauvan selkää, jotta vauva pysyi kylkiasennossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jeps, mekin taitettiin äp:n peitto kaksinkerroin ja rullattiin täsmälleen samalla tavalla J-kirjaimen malliin ja vauvan selän taakse tukemaan kylkiasentoa. Peitto on muuten edelleen kaksinkerroin nyt pinnasängyssä, koska tuntuu, että vauva nukkuu silloin paremmin (lienee turhan viileätä hänen makuunsa yksinkertaisella peitolla?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytettiin vauvalle semmoista tooosi pientä vauvan peittoa, minkä olin saanut. Mutta jos sitä ei olis ollut, niin olisin ihan vaan laittanut peitoksi pelkkää pussilakanaa tai jotain torkkupeittoa. Riippuu vähän siitäkin, mihin vuodenaikaan vauva syntyy ja miten ja millaisessa vaatetuksessa tykkää nukkua. Esim. mun vauva on niin tuskissaan peiton kans, et ei peiton kans nuku, ellei sit sen hetken ku on niin unessa et saan laitettua päälle, mut jos hiffaa sen, nii peitto potkitaan pois.

 

Mulla tosiaan synty kevätvauva ja jos bodya pidin öisin niin siihen riitti ihan joku kepee lakana tai muu peitoks.

 

Ja se äitiyspakkauksen peitto on vähän jäykkis. Huomattu täälläkin. Mut ehkä se sit johtuu siit ku se on nii pieni kumminki normaaliin peittoon verrattuna. Pesemällä vois tietysti pehmetä ja olla vähän vähemmän kankea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli Pupujussikoiden fleecehuopa, joka on tarkoitettu äitiyspakkauksen laatikkoon (http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2275/pt#). Ostettiin samaa sarjaa reunapehmusteetkin. Riitti ihan hyvin paksuudeltaan, vaikka aika ohut onkin. Tytöllä oli päällä pitkähihainen yökkäri.

 

Nykyisin nukkuu jo pinnasängyssä ja käytännössä ilman peittoa. Pelkkä yöpuku on riittänyt tähän asti. Vaikka illalla peittelisikin peiton alle niin jossain vaiheessa on möyrinyt peiton alta pois. Eikä ole vaikuttanut siltä, että tarvitsisi esim. unipussia lisälämmöksi. Ehkä sitten kylmemmillä keleillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin kangaskaupasta fleece-kangasta, josta teen äitiyspakkaukseen sopivan viltin (esim tuo 70x80cm), ja tuon kokoisen palan hinnaksi tuli vain n.4 euroa. Meillä on tarkoitus käyttää yöpukua ja/tai bodya+unipussia, niin tuon fleeceviltin kanssa pitäs hyvin pärjätä myös talvella se aika ennenkuin vauva siirtyy pinnasänkyyn ja isomman peiton kanssa nukkumaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tämä uusimman äp:n peitto on kyllä pesun jälkeen pehmentynyt. Se on myös verrattain ohut, joten pystyy laittamaan kaksinkerroin vauvallekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytettiin kesällä vanhasta fleeceviltistä leikkaamaani palaa ja sittemmin äp-peittoa. Ylimääräinen osa peitosta pidettiin laatikon ulkopuolella jalkopäästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytettiin äp:n peittoa niin että laitettiin se ensin sinne pohjalle ja sitten käännettiin vauvan päälle. Vauva oli siis peiton välissä niin että jalkopää oli "umpipussi"

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä oli pari joskus 90-luvulla pakkauksesta tulleita peittoja, semmosia ohuita mutta puuvillaisia. fleece ei ehkä mun makuun hengitä jos jokayö käyttäisi..

ja talvella äp-peitto kaksinkerroin koska meillä oli KYLMÄ. vieläkni varmaan vetää taaperon sängyn luo, tai sitten se on vaan kylmäraajainen tyyppi.

kertokaapa millä 1½v taaperon saa pysymään lämpöisenä yöllä, käyttää terällistä yöpaitaa ja peiton paan nukahtaessa ja itse nukkumaan tullessani taaperon päälle.

silti on aamulla ihan kylmät varpaat ja sormet, ja unipussin kera ei osaa nukkua vaan heräilee alta tunnin välein

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä käytettiin villatakkia ja pörrösukkia, keskimmäisellä myös vaippavillahousuja, tuossa vaiheessa kun peitto potkittiin aina pois muttei osattu laittaa takaisin ja oli talvi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ostin vaunuun tarkoitetun peiton, koko noin 70 x 80 cm. Lastentarvikeliikkeessä oli Emmaljungan setti johon kuului pussilakanakin. Omani ostin Ruotsin puolelta jossa valikoimasta päätelleen käytetään vaunussa peittoa paljon enemmän kuin meillä. Paksuuksissa ja pussilakanoissa oli valinnanvaraa. Meillä oli sellainen ensisänky, ja tavallinen pinnasängyn peitto tuntui hervottoman suurelta siihen. Myös Ruskovillan ihana vauvan villapeitto oli sopivan kokoinen. Ruskovillalla olisi vauvojen kokoa myös silkkipeitto (sitä ei nyt itsellä ollut). Pentikin puuvillainen vauvan peitto oli meillä hyvä sitten kesällä, sitä pidettiin yksin- ja kaksinkerroin ilmojen mukaan. Hellettähän meillä ei viime kesänä juuri ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut itse ommeltu 50x60cm peitto, jossa on puuvillakankaan sisälle ommeltu ohuen ohut vanu. Ja siihen itse ommeltuja pussilakanoita parit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0