Sign in to follow this  
Followers 0
Guest nopsu

ristiäisistä

7 posts in this topic

mitä mieltä olette asiasta..

pyysin poikani kummiksi ystävääni,joka toki mielellään lupautui kummiksi,mutta työnsä vuoksi ei pääse lainkaan ristiäisiin.pahoitin mieleni todella,koska mielestäni kastejuhlassa pidän hyvin tärkeänä kummien läsnäoloa..itse en koskaan voisi kuvitella edes töideni vuoksi jääväni pois kummilapseni tärkeästä ensimmäisestä juhlasta..jotakin pitäisi pystyä järjestämään,jotta paikalle saapuminen olisi mahdollista.olenko mielestänne liian lapsellinen ajatellessani näin??

asia vaivaa todella,enkä tiedä miten saisin asian unohtumaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkut työt voivat ihan oikeasti olla sellaisia, ettei niistä voi olla poissa edes tuollaisen syyn takia. Kyllä on vähän lapsellista olla ymmärtämättä sitä. Myönnän, että minunkin on välillä vaikea ymmärtää sellaista, koska itselläni ei ole vastaavista töistä kokemusta.

 

Minusta voisit keskustella ystäväsi kanssa asiasta uudelleen. Kerro, että sinulle ristiäisiin tuleminen on tärkeä osa kummiutta. Kysy ystävältäsi tarkemmin hänen työtilanteestaan, hän itse osaa varmasti parhaiten selittää sinulle, miksi hänen on mahdotonta saada vapaata. Kun ymmärrät tilanteen, sinun on helpompi hyväksyä se.

 

Minullekin kummien ristiäisiin tuleminen on tärkeää, niin tärkeää, että jos tietäisin jollakin kummiksi haluamallani olevan tuollainen työtilanne, yrittäisin sopia ristiäisten ajankohdan niin, hänellekin se sopii. Olisi hankala kuvitella, että itsekään ottaisin kummiksi sellaista ihmistä, joka ei ristiäisiin pääse. Mutta pakottavia esteitä on, ei sille mitään aina voi :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mä olisin töissä lupautunut johonkin isoon juttuun, josta olen vastuussa, en kyllä voisi kummilapseni ristiäisten takia perua sitä. Silloin joutuisin joko perumaan koko tilaisuuden, mikä vaikuttaisi jopa sadan ihmisen menoihin ja tietäisi työpaikalle rahanmenoa tai joutuisin nakittamaan homman jollekin työkaverille, joka ei ole asiasta perillä.

 

Me itse ensin pyydettiin ihmisiä kummeiksi ja vasta sitten sovittiin kummien ja isovanhempien ym. kanssa ensin sellainen päivä, joka sopii kaikille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun minä järjestin kutsuja niin kysyin ennen kaikilta kummeilta, että käyhän kyseinen päivä. En oleta, että ihmiset jäävät töistä pois edes ristiäisten takia. Se ei ole tarpeeksi hyvä syy jäädä töistä pois, tietysti jos saat ottaa pekkasia niin sitten joo.

Mutta minusta on turhaan loukkaantua sellaisesta asiasta mikä olisi pitänyt onnistua sopimalla kummien kanssa aikasemmin , eikä mennä vaan varaaamaan kastepäivää ja olettaa, että tietysti silloin on kaikkien ehdittävä tulemaan.

 

Muoks; Esim, minun mieheni työssä ei missään nimessä saa vaan jäädä pois töistä jonkun ristiäisten takia. Kaikki tälläiset jutut tehdään omalla ajalla.

Edited by pipa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juuri noin meilläkin. Ollaan kateltu pari päivää ja kyselty vierailta käykö joku näistä päivistä ja valittu sit se jonne eniten on tulossa kummeja yms. Esikoisen ristiäisiin saatiin sovitettua niin, että kaikki pääsi mutta kuopuksen juhlista puuttui kaksi kummia kun mikään päivä ei natsannut. Mutta ei meidän elämä kaatunut siihen, ettei kaikki kummit päässeet paikalle. Se kumminkin on vain yksi päivä ja kummius kestää koko elämän. (vaikka onkin lapsen ensimmäinen juhla)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyseinen päivä oli valitettavasti ainut joka kirkossa oli vapaana kera seurakunnan tilan jossa kahvittelut järjestetään.Toki koitin myös hänen töidensä vuoksi päivää siirtää.mahdollisuus hänellä ainoastaan joka toinen viikonloppu olla paikalla,joten vaihtoehdot hyvin rajalliset.Tuli vain ikävä olo hänen tyylistään kertoa asia, ettei millään pysty järjestämään asiaa kun menee niin kovin vaikeaksi.. Joskus vain sitten menevät näin.. noh kaippa se tästä sitten suttaantuu.Elämää tämä vain on.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikäväähän se on, mutta ei tosiaan aina kaikkia sovittuja työjuttuja voi muuttaa. Onneksi ristiäiset eivät ole ainoa asia, missä kummius mitataan, kummi voi silti olla aivan ihana kummi, vaikkei ristiäisiin pystyisikään tulemaan. Myöhemmin lapsen elämässä tulee vielä monia juhlia, joissa kummi voi olla läsnä ja toivottavasti tietenkin on läsnä myös arjessakin. Itse ainakin toivon, että kummista tulee lapselle "aikuinen kaveri" ja tämähän on elämänikäinen prosessi. Ristiäisistä lapsi ei vielä itse ymmärrä tai muista mitään eikä niin ollen saa "traumojakaan" kummin poissaolosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0