Sign in to follow this  
Followers 0
Saga

Vastasyntynyt sitterissä

37 posts in this topic

Heippa!

 

Täällä taas kyselee pian esikoisensa synnyttävä uusavuton..;) Eli meillä vauvan sänky on makuuhuoneessa, joka aika kaukana olohuoneesta ja muista oleskelutiloista, mutta olemme päättäneet hankkia itkuhälyttimen, jotta kuulemme vauvan itkun muihin tiloihin. Vastasyntynythän kaiketi nukkuu aika paljon imetysten välissä eli ilmeisesti se oma sänky on se pääpaikka, missä hän oleilee aluksi, mutta miten sitterin kanssa -oletteko laittaneet ihan pikkusta miten paljon sitteriin istuskelemaan ja seuraamaan eloa esim. olohuoneeseen?

 

Entä esim. lyhyet kyläreissut? olisiko sitteri oiva juttu ottaa kylään mukaan vai oletteko pitäneet vauvaa sylissä? Meillä vaunuissa tällä hetkellä ei ole kantokassia, joka tietty olisi helppo kyläreissuja varten ja nyt aloinkin miettiä, että entäs kun mennään vaikka poikkeamaan jossain, niin missä kuljetan/pidän vauvaa? Tietty turvakaukalokin varmaan toimisi vauvan sitterina tunnin parin kyläreissun tms. aikana? girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko kantoliinaa miettinyt?

Liinassa vauva voi nukkua tai katsella maailmaa ihan oman tahdin mukaan, ja on samalla siinä paikassa, jossa pikkuvauvan mun mielestä on paras olla eli sylissä. Liinan kanssa voi (kuulemma) vanhempi puuhata kotitöitä/katella telkkua/viihdyttää vieraita ihan mukasvasti.

 

Mulla myös eka tulossa ja liinailua ajattelin harrastaa mahdollisimman paljon.

 

Edit: olen ymmärtänyt että sitteriä ei suositella ihan vastasyntyneille, parempi olisi viltti lattialla.

Edited by Rautalanka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vastasyntyneestä asti pidetty sitterissä. Ei pitkiä pätkiä kerralla tokikaan. Välillä on saattanut nukahtaakin siihen ja silloin on sitten ollut siinä pidempään. Mutta sitterin saikin ihan makuuasentoon. Meillä ei vastasyntyneenä nukuttu oikeastaan ikinä sängyssä päivisin. Lähinnä sohvalla, lattialla, sitterissä.. Mihin sattui nukahtaa.

 

Kyläilystä; turvakaukalo kuitenkin yleensä otetaan sisälle mukaan. Tai ainakin me tehdään niin ihan kotonakin. Helpointahan nukkuva lapsi on kylässäkin ottaa sitterin kanssa sisälle. Usein vauva kuitenkin nukahtaa autoon. Joten kyllä siinä mielestäni voi pitää jos ei muualle tiedä laskea. Mutta pienen vauvanhan nyt voi laskea vaikka sohvallekkin. Tai mihin vaan. Viltille lattialle vaikka. Meillä turvakaukalo vieläkin käytössä ja kylässäkin otetaan sisälle ja jos on ruoka-aika eikä kyläpaikassa ole syöttötuolia, syötetäänkin siinä turvakaukalossa. Soseita siis. Turvakaukalossahan ei suositella olemaan liian pitkiä aikoja, mutta eipä se nyt paha oo jos sitä kylässä käyttää. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle girl_smile.gif

 

edit. Turvakaukalo on kyllä kätevä, koska sitähän on helppo kuljettaa mukana ihan missä vaan. Me hoidettiin ennen usein kauppareissutkin niin, (nykyään istuu jo kärryissä) että tyttö oli turvakaukalossaan ihan siellä kärryjen sisällä ja sitten otettiin toiset kärryt ostoksia varten. Ei tartte siirrellä edes takaisin. Toki tuosta kärryjen "sisällä" pitämisestäkin on vissiin vähä eri sääntöjä, että periaatteessa ei kaiketi saisi..?!

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me päätettiin silloin odotusaikana kokeilla että onko sitterille oikeasti tarvetta vai pärjätäänkö ilman. Kuitenkin jo vauvan ollessa 2,5 viikon ikäinen lähettiin ostamaan sitteriä. Vauvan hereilläollessa ei ollut kiva jättää vauvaa esim. sohvalle makaamaan koska se olisi nähnyt siitä vaan katon, mutta kun laitettiin ruokapöydän päälle sitterissä niin saatiin kädet vapaaksi esimerkiksi aamupalan syömistä varten ja samalla pystyttiin seurustelemaan vauvan kanssa.

 

Makuuhuoneessa vauva ei meillä silloin alussa kovin paljon päivisin nukkunut - siis silloin kun ei vielä ollut parien päiväunien rytmiä vaan vauva nukahteli milloin mitenkin. Vauva nukahti aika usein syliin ja siitä laskettiin sitten sohvannurkkaan jatkamaan unia - alussa tehtiin imetystyynystä päiväunipesä niin vauvalla oli laidat ympärillä niin tuntui kotoisalta. Ja välillä nukahti sitteriin tai leikkimatolle ja nukkui sit päiväunensa siinä. Hereillä ollessa vauva oli sylin lisäksi sitterissä, sohvalla ja melkein alusta asti ainakin kerran päivässä pidettiin ainakin yksi jakso lattialla eli leikkimatolla. Musta tuntuu että jos vastasyntynyttä pitäisi aina makuuhuoneessa kun se nukkuu niin ei sitä näkisi kyllä koskaan. :D

 

Sitteri tuli meillä hyvään käyttöön heti kun kolmen viikon ikäiselle vauvalle tuli flunssa ja sen nenä oli iiiiihan tukossa. Vauva nukkui meidän välissä joten sängynpäätyä ei pystynyt korottamaan, ja tehtiinkin sitten niin että vauva nukkui flunssan ajan sängyssä sitterissä. Kysyttiin vielä neuvolasta ja sielläkin sanottiin että on ihan ok nukkua siinä muutama yö.

 

Kaikille viikonloppureissuilla ollaan otettu sitteri mukaan mutta päiväseltään kylään mennessä ei oo sitä kaivattu (olen tosin nähnyt muilla ihmisillä sittereitä mukana muutamankin tunnin vierailulla). Vauva on kylässä ollut meillä sylissä ja sitten mulla on ollut joku peitto tai viltti mukana jonka olen levittänyt vauvan alle ja laskenut sen lattialle tai sohvannurkkaan (silloin kun vauva ei vielä kääntynyt). Pari kertaa kun vauva on väsähtänyt vähän ennen kotiinlähtöä, olen laittanut jo turvakaukaloon valmiiksi nukkumaan.

 

Muoks: Pinkdreamilla näköjään ihan samat vastaukset kuin mullakin. :girl_haha:

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva on kylässä ollut meillä sylissä ja sitten mulla on ollut joku peitto tai viltti mukana jonka olen levittänyt vauvan alle ja laskenut sen lattialle tai sohvannurkkaan (silloin kun vauva ei vielä kääntynyt). Pari kertaa kun vauva on väsähtänyt vähän ennen kotiinlähtöä, olen laittanut jo turvakaukaloon valmiiksi nukkumaan.

 

Meillä kans näin. Usein oli mukana äp-makuupussi, jonka päällä oli vauvan hyvä köllötellä eikä puklut sotkeneet kyläpaikan sohvia tai lattioita :)

Muoks. niin ja sitteriä käytettiin siitä asti, kun vauvan paino oli tarpeeksi korkea. BB-sitterissä taisi olla ohje, että 3 tai 3.5kg pitäisi olla.

Edited by Kamilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vastasyntynyt nukkui aina jonkun sylissä/mahan päällä tai kantoliinassa. Sylistä laskemiseen useimmiten heräsi, joten käytännössä eli ensimmäiset kuukaudet sylissä. Missä munkin mielestä vauvan paikka onkin. Komppaan Rautalangan kuulopuheita siitä, että liinan kanssa pystyy puuhailemaan kotitöitä ei nyt ihan siinä missä ilman vauvaa, mutta hyvin kuitenkin. Me ei kyllä liinaa ekoina viikkoina käytetty oikeastaan muuten kun ulkoillessa, kun vauvan isäkin oli lomalla ja vauva pötkötti aina jommankumman sylissä kun toinen hääräsi. Mun mies voi myös todistaa, että ihan pieni vauva mahan päällä nukkumassa on oikein hyvä pelata Wiillä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei vauva kyllä ensimmäisiin kuukausiin nukkunut omassa pinnasängyssään. Nukahti milloin mihinikin, yleensä kyllä syliin. Äitityspakkauksen laatikko oli myös hyvä kun sitä pystyi kantamaan huoneesta toiseen. Suosittelen!

Sitterissä mekin pidettiin ihan pienestä pitäen. Välillä nukkuikin siinä. En sitä päiväreissuille kylään ottanut mukaan, jos useampi päivä oltiin niin sitten.

Turvakaukalossa on hyvä vauvaa kuskata koska tosiaan aika useinhan vauvat nukahtavat autoon ja ainakin meillä unet usein jatkuivat sisälläkin ( ei enään sillon jos vauvaa koitti siirtää siitä pois:D) Sitten kun vauva kylässä heräsi niin sylissä pidettiin tai sitten lattialla peitolla tai sohvalla yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan kumpaakin poikaa pidetty sitterissä alusta saakka. Ja tosiaan meidän sitterin saa ihan makuuasentoon. Ja kummatkin pojat on kyllä painanut yli 3,5 kiloo. Eli jos joissain muissakin sittereissä tuo raja on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli sitteri kun ilmaiseksi saatiin, mutta olisi sitä ilmankin pärjännyt... Ei koskaan otettu sitä mihinkään mukaan. Kyllä sitä vauvaa voi pitää ihan sylissä tai lattialla peiton tms. päällä. Kotona meillä oli keittiössä sitteri käytössä, kun siellä ei oikein ollut lattialla tilaa levittää mitään vilttiä siihen, ja saatiin sitten itse vapaammin syödä, kun ei ollut vauvaa sylissä. Ihan vastasyntyneestä ei kyllä siinä varmaan pidetty...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei käytetty sitteriä laisinkaan ennen kiinteiden aloitusta. Silloin käytettiin sitteriä aluksi syöttötuolin virkaa toimittamassa, mutta muutoin sitteri on ollut meillä turhake. Vauvaa on pidetty kyläreissuilla joko sylissä tai viltin päällä lattialla. Kotitöitä tehdessä vauva on ollut aika usein kantoliinassa tai lattialla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole ollut minkäänlaista tarvetta sitterille. Poika möllii lattialla viltin päällä, myös kylässä. Päiväunet on aina nukuttu omassa sängyssä tai vaunuissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lahjaksi saatu sitteri, omaa ei kyllä olisi ostettu, niin harvalle käytölle on jäänyt. Mäkin suosittaisin kantoliinaa tai sit ihan vaan syliä. Kylässä lapsi on joko sylissä tai liinassa tai lattialla (siis silloin pienempänä) tai vaihtoehtoisesti vaunun kopassa. Meidän neiti myös pienenä nukahteli mihin sattui, sohvalle,lattialle, syliin, liinaan... Ja eikä tytär muuten nuku vieläkään pinnasängyssä, että aika turhake se meillä on ollut sekin. Mutta siinä voi onneksi säilyttää tavaroita ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko kantoliinaa miettinyt?

Liinassa vauva voi nukkua tai katsella maailmaa ihan oman tahdin mukaan, ja on samalla siinä paikassa, jossa pikkuvauvan mun mielestä on paras olla eli sylissä. Liinan kanssa voi (kuulemma) vanhempi puuhata kotitöitä/katella telkkua/viihdyttää vieraita ihan mukasvasti.

 

Mulla myös eka tulossa ja liinailua ajattelin harrastaa mahdollisimman paljon.

 

Edit: olen ymmärtänyt että sitteriä ei suositella ihan vastasyntyneille, parempi olisi viltti lattialla.

 

Olen ihan samaa mieltä. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei poika viihtynyt sitterissa kuin vasta noin 4vkon ikäisestä eli nyt 2 viikkoa ja sitteri on ollut mulle ihan pelastaja! Poitsu yleensä valvoo sen ajan kun ollaan kaksistaan kotona eli edes vessahädällä ei saa käydä ilman huutoa ellei pikkujäbä istu sitterissä ovensuussa tuijottamassa :D Ei paljon huvittaisi pitää kantoliinassa tai sylissä niillä asioilla :rolleyes: Lattialla se viihtyy siis aika vähän aikaa yksikseen eli esim. jos haluan laittaa itseni valmiiksi uloslähtöön (hiustenpesu, vaatteidenvaihto, meikkaus jne.) on paljon helpompi nostaa poika sitteriin kiikkumaan ja siirrellä/käännellä sitä sen mukaan, missä itse on menossa. Mun mielestä on paljon vaivalloisempaa siirrellä poikaa makuualustallaan, koska sitten joutuu kyykistelemään lattiatasolle koko ajan ja jos on tutti suussa niin se tipahtaa matolla koko ajan pois (mistä seuraa huutoa), mutta sitterissä pysyy hyvin suussa kun asento on pystympi.

 

Meiltä löytyy siis myös kantoliina ja manduca, mutta sitteri on nopeampi käyttää useasti, jos tulee joku äkillinen juttu esim. haluaa ripustaa pyykit. Koko päivää en liinassa/manducassa jaksa pitää vaan mieluummin ollaan sitten kimpassa lattialla tai sohvalla touhuamassa.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltäkin löytyy manduca sekä liina, mutta en mä nyt kokopäivää jaksanut poikaa niissä kannella, kun oli syntyessääkin jo lähes nelikilonen jässikkä.

Meillä oli myös refluksivaivaa joten kohoasento oli yhdessä vaiheessa ainoa sopiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei poika viihtynyt sitterissa kuin vasta noin 4vkon ikäisestä eli nyt 2 viikkoa ja sitteri on ollut mulle ihan pelastaja! Poitsu yleensä valvoo sen ajan kun ollaan kaksistaan kotona eli edes vessahädällä ei saa käydä ilman huutoa ellei pikkujäbä istu sitterissä ovensuussa tuijottamassa :D Ei paljon huvittaisi pitää kantoliinassa tai sylissä niillä asioilla :rolleyes: Lattialla se viihtyy siis aika vähän aikaa yksikseen eli esim. jos haluan laittaa itseni valmiiksi uloslähtöön (hiustenpesu, vaatteidenvaihto, meikkaus jne.) on paljon helpompi nostaa poika sitteriin kiikkumaan ja siirrellä/käännellä sitä sen mukaan, missä itse on menossa. Mun mielestä on paljon vaivalloisempaa siirrellä poikaa makuualustallaan, koska sitten joutuu kyykistelemään lattiatasolle koko ajan ja jos on tutti suussa niin se tipahtaa matolla koko ajan pois (mistä seuraa huutoa), mutta sitterissä pysyy hyvin suussa kun asento on pystympi.

 

Meiltä löytyy siis myös kantoliina ja manduca, mutta sitteri on nopeampi käyttää useasti, jos tulee joku äkillinen juttu esim. haluaa ripustaa pyykit. Koko päivää en liinassa/manducassa jaksa pitää vaan mieluummin ollaan sitten kimpassa lattialla tai sohvalla touhuamassa.

 

:grin: Siis ihan ku mä olisin kirjoittanut tämän! Juuri näin meilläkin, sitteri kulkee huoneesta huoneeseen. Ja tyttö viihtyy siinä ihan huippuhyvin kun näkee sieltä niin hyvin. Ja nukkuu siinä myös pikku torkkuja. Hiustenkuivaajan ääni rauhoittaa hyvin ja äiti saa laitettua hiukset. :grin: Meillä moni asia muuttuis hankalaksi, jos ei olis sitteriä. :girl_wink:

Meillä on BabyBjörnin sitteri ja ihan huippu jo ihan pikkuiselle.

Edited by Millaliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pidettiin tyttöä myös ihan pienestä alkaen sitterissä (sylin, lattian vaunukopan ym. lisäksi), koska sen sai ihan makuuasentoon. Sitteriä oli helppo kuljetella paikasta toiseen ja suihkussa käynti sujui mainiosti, kun tyttö oli sitterissä kylppärin lattialla ja katseli, kun peseydyin :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantoliinaa suosittelen ens alkuun. Lapsella on turvallinen olo, ja nukkuu siinä sivussa, kun puuhailet jotain muuta. Sitteri sitten, kun vauva viihtyy siinä. Riippuu tosi paljon muksusta. Meillä ei viihdy vieläkään yksinään siinä kuin muutaman minuutin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin esikoisen raskausaikana, että sitteri on varmasti aika turha hankinta - tän vuoksi ei itse sitteriä ostettukaan, vaan toinen meidän sittereistä saatiin lahjaksi ja toinen lainaan. Me harvemmin pidettiin tyttöä sängyssä päiväsaikaan (paitsi sitten siinä vaiheessa, kun tyttö alkoi jo vähän hahmottaman päivä- ja yöunien eron), oli todella usein sitterissä just olohuoneessa tai sitten vaunujen kantokopassa (vaunut meillä on sisällä).

 

Sitteriä ei olla koskaan otettu kylään mukaan, tyttö on aina kulkenut sylissä (sekä meidän että innokkaiden sukulaisten). Turvakaukalossa on saattanut olla kyläilyn alkuajan, jos on automatkan aikana nukahtanut kaukaloon, mutta siinä ei olla istutettu turhaan.

 

Kantoliina on myös oikein oiva apu kotona ollessa, jos haluaa kädet vapaaksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ymmärrä sitterin perusteluksi sitä, että sen saa näppärästi mukaan suihkuun/keittiöön/kylään tms. Meillä muksu on lattialla, myös silloin kun mä olen suihkussa tai teen ruokaa keittiössä. Ehkä sitten siinä vaiheessa kun poika lähtee liikkeelle mä ymmärrän sitterin pointin, mutta toistaiseksi ei ole tarvittu.

 

Eri juttu tietenkin olisi, jos lapsi ei millän viihtyisi lattialla. Mutta mun mielestä kannattaa kyllä ensisijaisesti yrittää saada lapsi viihtymään lattialla ja sitten jos se ei onnistu niin ottaa sitteri avuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin sitteri jo raskausaikana, vaikka mietin myös pitkään, jääkö se turhakkeeksi. Olen innostunut liinailusta, ja se tosiaan olisi ollut oiva apu, mutta - meidän vauva on niin kuumaverinen, ettei kovin pitkää aikaa viihdy liinassa sisätiloisa. Se on tosi harmi, mutta minkäs teet. Ihan pikkuisena vauva ei myöskään viihtynyt lattialla, joten sitteri oli käytössä oikeastaan alusta asti. Pitkiä aikoja en minäkään kuitenkaan vastasyntynyttä siinä pitänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan lapsen kanssa sitteri oli käytössä lähinnä sitten kun aloitettiin kiinteitä ruokia. Toisen kanssa oli ihan vauvasta asti ja oli korvaamaton! Lähinnä siis siksi, kun vauva olisi muuten jäänyt varmasti esikoisen jalkoihin, kun neidin leikit olivat varsin vauhdikkaita. Sitteriä osasi varoa paremmin kuin lattialla makaavaa vauvaa. Liinassa kantamisesta en oikein tykännyt ihan siksikään kun esikoinenkin halusi vielä usein syliin. Vauva oli tyytyväinen ihan missä tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sitterissä ollut syntymästä alkaen, ihan makuu asennossa, kätevästi sai nostettua huoneesta toiseen.

Ja hyvin aina viihtyi, paljon oleili myöskin lattialla, mutta mukavempi kyllä oli laittaa sitterin lepoilemaan kuin vetoiselle lattialle...Enkä viitsinyt keittiöön siirtyessä ruokaa laittamaan niin siirtää mitään vilttiarsenaaleja sinne lattialle jne.

 

Anyway.. loisto hankinta oli ja paljon oli käytössä, niin kauan kuin lapsi siinä viihtyili, tosissaan käytimme sitteriä vielä kun kiinteitäkin maisteltiin, minnekkään kylään ei kyllä ikinä raahattu mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ymmärrä sitterin perusteluksi sitä, että sen saa näppärästi mukaan suihkuun/keittiöön/kylään tms. Meillä muksu on lattialla, myös silloin kun mä olen suihkussa tai teen ruokaa keittiössä. Ehkä sitten siinä vaiheessa kun poika lähtee liikkeelle mä ymmärrän sitterin pointin, mutta toistaiseksi ei ole tarvittu.

 

Eri juttu tietenkin olisi, jos lapsi ei millän viihtyisi lattialla. Mutta mun mielestä kannattaa kyllä ensisijaisesti yrittää saada lapsi viihtymään lattialla ja sitten jos se ei onnistu niin ottaa sitteri avuksi.

 

Meillä ainakin oli edellisessä asunnossa niin kylmä lattia kylpyhuoneessa, ettei voinut kuvitellakaan pitävänsä lasta paljaalla lattialla, ja jos sinne taas olisi omien suihkujen ajaksi viritellyt jonkin huovan, se olisi kostunut aika pahasti. Lisäksi poika oli niin kova pulauttelemaan, ettei häntä voinut laittaa makuuasentoon kovin pian ruokailun jälkeen (makuuasennossa vain kitisi tai jopa huusi, kunnes pulautti päällensä), ja muutenkin hän on koko pienen ikänsä ajan kaivannut hereillä ollessaan katsekontaktia.

 

Sitteri oli siis todellakin pelastus, muuten en olisi ensimmäisinä kuukausina voinut käydä suihkussa, pestä hampaitani, käyttää astian- ja pyykinpesukoneita tai laittaa ruokaa päivisin miehen ollessa töissä. Monissa hommissa pystyi toki käyttämään jotain kantovälinettäkin, mutta joissain oli vaarana kolhia lapsen päätä tai roiskia hänen päälleen kuumaa ruokaa tai vettä.

 

Nykyään onneksi voi jo ottaa lapsen kaveriksi suihkuun ja tekemään kotitöitä, tosin tuo pikkuapulainen auttaa välillä turhankin paljon pyykin- tai astianpesukoneen tyhjentämisessä. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Okei, hyvä pointti. Meillä on tosiaan kylppärissä lattialämmitys ja kylpyhuone on melko iso ja pitkän mallinen, joten lattialla makaava lapsi ei ole kastumisvaarassa. Eikö kaikilla olekaa näin? :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0