viiru

Kosmetiikan käyttö raskausaikana ja kosmetiikkatuotteet

165 posts in this topic

Itse kosmetologina tutkin käyttämieni kosmetiikkatuotteiden taustat hyvinkin tarkkaan. Tarkistan mm. sen onko niissä syöpää aiheuttavia tai muuten vaarallisia aineita. Luonnonmukaisuus ei välttämättä suinkaan tarkoita, sitä ettäkö tuote olisi ns. turvallinen. En kehtaa tässä nyt kosmetologin ammattinimikkeen takaa paljastaa näitä merkkejä julkisesti, mutta tässä pieni lista niistä pahimmista aineista (pystytte itse tutkimaan omia purnukoitanne):

 

PEG, PPG

Methyl alcohol (muuttuu elimistössä muurahaishapoksi)

BHT, BHA (sikiöhäiriöt!!!)

Triethanolamine

Triclosan (sammakkotutkimuksissa todettu häiritsevän hormonaalista toimintaa)

Atsovärit (allergiat)

Mineral oil, vaselin, petrolatum (estää ihoa hengittämästä, luo keinotekoisen kalvon)

 

Lista on paljon pidempi, mutta en nyt tähän hätään löytänyt netistä mistään pidempää listaa. Nuo muistan ulkomuistista...jos löydän listan niin laitan linkkiä myöhemmin. Muistaakseni joku näistä aineista löytyy jopa joistakin vauvaöljyistä...

 

 

Lisää aiheesta:

 

http://yle.fi/akuutt...07/010507_c.htm

Edited by Tamsu_81

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semmoista tuli vielä mieleen, että tutkijat voisivat etsiä syitä kivessyövälle muualtakin, eikä pelkästään syyttää ja syyllistää naisia, ts. raskaana olevia äitejä. Mitäköhän esim. kestovaipat tekevät poikavauvojen kiveksille? Entäpä vaatteissa käytetyt myrkylliset(kin) väriaineet, joiden käyttö on viime vuosikymmeninä vain lisääntynyt? Ja mihin unohtuivat ympäristömyrkyt, saasteet yms. tekijät? Monet lääkkeet ovat kiellettyjen listalla raskausaikana, mutta monia lääkkeitä kuitenkin saa käyttää (ja jopa joutuu käyttämään)... Ravinnon ja lisäaineet mainitsinkin jo tuossa aikaisemmin. :mellow:

 

(Edit. Lisään vielä, että en vastusta kestovaippoja. Myös meillä kestoiltiin reilu kaksi vuotta. :girl_wink:)

 

Mä luulisin itse asiassa, että kertakäyttövaipoista olisi enemmän haittaa. Niissähän on kaikenmaailman kemikaaleja suoraan herkkää ja ohutta ihoa vasten (ja etenkin niitä kiveksiä).

 

Mutta olen samaa mieltä, eiköhän tuohon vaikuta paljon useammatkin asiat kuin joku äidin hajustettu vartalovoide raskausaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihon anatomiasta:

 

Ensinnäkin ihossa ylin kerros, Epidermis toimii elimistöä suojaavana "muurina". Jotta aine pääsisi tämän suojamuurin läpi ihon täytyy olla rikkoutunut tai aineen olomuodon olla hyvin pienimolekyylistä. Aine, joka imeytyy epidermistä pidemmälle, luokitellaan lääke-aineeksi. Näin ollen, kosmetiikkatuote ei saisi (eikä mikään muukaan kemikaali) imeytyä epidermistä pidemälle. Totuus...mikähän se sitten lienee tässäkin asiassa.

 

Seuraava kerros ihossa on Dermis eli verinahka, jossa sijatisevat verisuonet. Jos kemikaali pääsee tähän kerrokseen niin se imeytyy äidin verenkiertoon ja sitäkautta (näin maalaisjärjellä ajateltuna) sikiön verenkiertoon.

 

Kolmas kerros on subkutis eli rasvakerros, jossa "ihana" sellulliittikin sijaitsee.

 

Aroma öljyjä käyttäneenä ja aromahierontaa tehneenä uskallan väittää, että ne ainakin imeytyvät verenkiertoon sillä usein pitkien aromahieronta sessioiden jälkeen pissakin on ollut jotenkin sameaa ja olo ehkä jopa vähän "humalainen". Tästä syystä kosmetologeilla on rajoitus kuinka paljon aromahoitoja saa tehdä päivässä. Itse en myöskään tekisi raskaana olevalle naiselle aromaattista hoitoa. Se on ehdoton nou nou!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistan joskus aiemmin kuulleeni, että meikeissä saattaa olla jotain haitallisia aineita raskausaikana käytettynä, mutta asia kuuluu mun kohdalla siihen kategoriaan, etten ole jaksanu tästä(kin) asiasta alkaa stressaamaan, vaan olen käyttänyt kosmetiikkaa samalla tavalla kuin ennenkin raskautta.

 

Mutta nyt tuon uutisen luettuani ja Tamsun listaamien aineiden myötä tuli sellanen olo, että voishan sitä vähän tarkemmin tutkia noita omia purkkeja.

 

Kosmetiikan turhan käytön mä ymmärrän sellasena, että käytetään meikkiä kotioloissakin ja sitä pakkelia laitetaan naamaan paksu kerros. Samoin jos hajuvettä pitää käyttää päivittäin.

 

Mä itse käytän meikkiä ja hajuvettä käytännössä ainoastaan töissä (ja silloinkin yleensä melko kevyesti), vapaapäivinä ja työpäivinäkin työajan ulkopuolella kuljen meikittä. Tosin hiuslakkaa mä esim. käytän melko paljon, mutta sitäkään en vapaapäivinä juurikaan. En rasvaa ihoa päivittäin, mutta tällä hetkellä vartalovoiteena on kylläkin käytössä aika voimakkaasti hajustettu tuote. Kasvojen puhdistukseen käytän tällä hetkellä Nivean puhdistusemulsiota ja kasvovettä ja toisinaan ihan saippuaa. Kasvovoiteina Lumene ja Loreal.

 

Mitä tästä nyt vois alkaa karsimaan, on ainakin tuo hajustettu vartalovoide, jonka vois näin raskausajaksi vaihtaa vaikka ihan apteekin perusvoiteeseen. Ilman meikkiä en voi olla töissä, tai no kai sitä nyt voi olla ilman meikkiä missä vaan, mutta jotain rajaa kuitenkin, mun ainakin töissä pitää olla edustavan näköinen ja kevyt ehostus tuo sen kaipaamani siisteyden siihen tilanteeseen. Hiuslakkaa nyt ehkä vois opetella käyttämään vähemmän, mutta mä en jotenkin jaksa uskoa, että päähän suihkittava lakka voisi olla sikiölle jotenkin erityisen vaarallista. Tietty nuo kasvojenhoitotuotteetkin vois vaihtaa johonkin apteekista saatavaan, mulla jostain syystä on sellanen käsitys, että apteekin tuoteet ois jotenkin turvallisempia kuin muut.

 

Kyllä musta tässäkin asiassa sitä kuuluisaa maalaisjärkeä voi käyttää, ettei touhu mene ihan ylihysteerikseksi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni joku näistä aineista löytyy jopa joistakin vauvaöljyistä...

 

 

Johnson & Johnsonin (taitaa Suomessa olla Natusan) Baby Oil on ainakin joissakin maissa vedetty markkinoilta juuri noiden syöpää aiheuttavien aineosien vuoksi.

 

Kiitokset tuosta listasta, pitääkin syynätä noita purkkeja tarkemmin!

 

Ja samaa mieltä monen kanssa olen minäkin, järki käteen tämänkin asian kanssa. Jossain puhutaan jo miten on julistettu kieltoa käyttämästä kosmetiikkaa. Ei todellakaan, vaan ehkä vähän katsomaan mitä ihollensa laittaa. Tukka pesemättä ja täysin meikittä ei kuitenkaan mun mielestä tarvi raskausaikaa viettää :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adelita sori ot mutta pakko kysyä mitä kestovaippa tekee poikien kiveksille mitä kertakäyttöinen ei tee?

 

No en minä tiedä, pitäis kysyä varmaan niiltä keski-ikäisiltä terveysalan ihmisiltä, jotka asiasta on höpöttäneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos nuorilla miehillä on kivessyöpä yleistynyt niin vika tuskin on kestovaipoissa kun nykyisten nuorten miesten nuoruudessa kestoilu ei tainnut nauttia kovin suurta kansansuosiota. Lisäksi sanoisin että kyllä ne kertikset enemmän niitä poikien vehkeitä hautovat kuin kankaiset vaipat.

 

On hyvä, että kosmetiikkaan ja kemikaaleihin kiinnitetään huomiota, mutta en pidä tämänkaltaisesta uutisoinnista. Ensinnäkin tälläisissä tutkimuksissa ei mitään aukotonta kaksoistutkimusta saada järjestettyä ja kaikkia muuttujia on mahdoton hallita. Lisäksi uutisoinnissa puhutuaan sekaisin jo aikuisista sekä nyt vastasyntyneistä, jotka lähtökohtaisesti ovat jo altistuneet erityylisille kemikaaleille ja "myrkyille". Vaikka nykyään eletään kemikaalien keskellä niin väittäisin että tämän päivän nuoret aikuiset vasta kaikille mömmöille ovatkin altistuneet kun moni nykyään kielletty kemikaali oli vielä edelleen käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm...mäkin luin tän uutisen vähän skeptisenä, mutta kuitenkin jäi vähän kaihertamaan tonne takaraivoon. Näin maalaisjärjellä ajateltuna mitä vähemmän kemikaaleja käyttää, sen parempi. Mutta itse en "voi" työpaikalla ainakaan kulkea täysin meikittä, on asiakaspalvelutyö ja itsellä ei oo mikään kauhean hehkeä tai siisti olo jos oon täysin meikittä. Kuitenkin, jos oon vaan kotioloissa tai esim. viikonloppuisin ei oo mitään kummempaa ohjelmaa niin oon kyllä ilman meikkiä. Hiusten muotoilutuotteita käytän vaan harvoin, vaikka en nyt tiedä onko muotoiluvaahto niin vaarallista.. Hiuslakan mä tavallaan ymmärrän, kun sitä helposti vetää henkeensä kun suihkii (mä ainakin :grin:).

 

Vartalovoiteita mun on pakko käyttää kun on tosi kuiva iho ja erityisesti nyt kun kylmät ilmat tulee. Käytän kuitenkin hajustamattomia tuotteita mutta kyllä senkin ainesluettelo näyttää nyt kun vilkaisin niin aika pelottavalta. Täytyy varmaan googlettaa että mitä ne oikeesti on :lol:.

 

Oon kuvitellut, että luomukosmetiikka olis turvallisempaa, eikö näin siis olekaan? Onko sekin ihan hatusta vedetty juttu vai riippuuko se nimenomaan siitä, että miten iso osa aineista on luonnonmukaisia jne. jne. Olis kiva tietää mitkä tuotteet on ihan oikeesti luomua. Ja entä mineraalimeikit, onko ne yhtään "turvallisempia" kuin ns. perusmeikit?

 

Kuten huomaatte, mietityttää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi yök. Luulin olleeni aika tarkka raskausaikana ja käyttäneeni suht hyviä viahtoehtoja, mutta nyt kun aloin lukemaan tarkemmin sisältöjä ja vertasin niitä tuohon yllä olevaan listaan niin pahaa teki :girl_sigh:.

 

No, meikannut en käytännössä ollenkaan, hiuksia en värjännyt, suihkussa kävin n. 2 kertaa viikossa, voiteena oli vain kasvoihin voide (dermosil) ja kainalohin erisanin hajusteeton antiperspirantti. Eli aika vähäistä kai suhteessa tuo kosmetiikan käyttö oli...

 

Tulipahan melkoinen mielihalu alkaa näihin(kin) asioihin panostamaan. Ihme paskaa ihmisille tupataan :(. Tuli tosi paha mieli tuosta natusanin vauvaöljy jutustakin kun sitä on välillä meidän pojalle käytetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MÄ en erityisemmin meikkaa, mutta kasvot on niin elottomat että pakko käyttää kyllä rasvoja ja voiteita että saa taas värin naamalle. Silmpussitki on sitä luokkaa että huhuh. Hiuksia en oo värjännyt,en osaksi jaksa kerkee sitten kun vauva syntyy.

 

Onneksi kosmetiikassa on hirmuisasti vaihtoehtoja. Itse olen tyytyväinen käyttämääni kosmetiikkaan kun pääsen incit tarkistaa helposti jonk osalta on helppo tehdä valintoja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässähän on taustalla vain kehoitus välttää turhia kemikaaleja. Uutisointi on sikäli harhaanjohtavaa, että kemikaalitontakin kosmetiikkaa on olemassa. Kiinnostaisi tietenkin tietää mitä sisäpiirintietoa Tamsu_81:llä on luomukosmetiikan turvallisuudesta? Minä olen ollut siinä uskossa, että sertifioidut tuotteet saavat sisältää vain minimaalisen pienen osan jotain muuta kuin luomua. Ja monien tuotteiden INCI näyttäisikin olevan 100% luomu. Ovathan ne silloin turvallisempia kuin tuotteet, jotka sisältävät vain minimaalisen pienen osan luonnonmukaisia aineita. Vai? Kerro jos tiedät enemmän!

 

Huomatkaa muuten, että useat apteekin perusvoiteet sisältävät melkein pelkästään mineraaliöjyjä. Näiden mineraaliöljyjen on siis joissain tutkimuksissa todettu aiheuttavan syöpää. Täällä juttu aiheesta: Kemikaalicoctail

 

Ja jos raskausaikana (ja muutenkin) haluaa välttää kemikaaleja, niin siivousaineetkin kannattaa vaihtaa luomuun. Ja välttää niitä PVC-muoveja. Listahan on loputon. :girl_sigh:Mutta ehkä se kannattaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tosi paha mieli tuosta natusanin vauvaöljy jutustakin kun sitä on välillä meidän pojalle käytetty.

 

Niin mullekkin, varsinkin kun ollaan käytetty sitä ensimmäinen vuosi melkein päivittäin kylpyveden seassa muutama tippa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä tuo INCI on?

 

 

Ja voisiko joku suositella hyviä, turvallisia tuotteita kun näiden sisältöjen kahlaaminen on aivan loputon suo. Ruoan sisällöt vielä jaksaa/pystyy/osaa katsoa aika hyvin, mutta mistä hemmetistä perus tallaaja voi tietää näitä hepreankielisiä aineita?

 

Siis mielellään voide/pesuaine ym. vinkkejä ottaisin vastaan.

 

Kyllä nykyaika on ahdistavaa kun tuntuu, että me ihmisinä vain tuhotaan itsemme kun "ketään" ei jaksa kiinnostaa se, mitä kaikkea epäluonnollista paskaa me itseemme nykyään tungetaan.

 

Muoks. Ja siis minä en ole niin suuri ihminen, että omalla kohdalla olisin jaksanut e-koodeihin sun muihin kiinnittää tähän asti huomiota. Nyt lapsen myötä asioihin (luonnollisesti?) on alkanut enempi kiinnittämään huomiota...Olen aikalailla omalla kohdalla vain alistunut tilanteeseen kun ei pää jaksa käsitellä kokoajan mikä on "hyvää" ja mikä "huonoa" ja kun se tietokin muuttuu kokoajan. Jossain päättävällä taholla pitäisi tosi voimakkaasti puuttua näihin asioihin niin ei tarvisi kaupassa pelätä kokoajan mitä myrkkyä siellä myydään. Miten niitä rahanahneita paskoja jaksaakin löytyä niin paljon, että ihmisten terveys jää tienaamisen jalkoihin :(.

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä tuo INCI on?

 

INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) on siis se ainesosalista joka löytyy purkin tai pakkauksen kyljestä pienellä printillä. INCI-lista pitäisi löytyä jokaisesta kosmetiikkatuotteesta. Kemikaalicocktail-blogissa on aiheesta hyvä postaus aloittelijoille:

 

http://kemikaalicock...or-dummies.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika ärtsyttävää, että juuri oman elämäni ensimmäisen plussauksen aikaan tuli tämä ja sitten se särkylääkeuutinen. Ja kun itse olen vielä sellainen stressaaja että oksat pois. En tiedä miten näihin oikein suhtautuisi. En kyllä kovin paljoa kosmetiikkaa käytä, ihan perus puhdistautumiset ja kouluunkin laitan yleensä vaan ripsaria. Menoihin meikkaan sitten vähän enemmän, mutta en siis säännöllisesti. Kosteusvoiteita on kyllä pakko käyttää jatkuvasti, kun on niin kuiva iho, mutta käytän yleensä ihan hajusteettomia apteekin tuotteita.. Silti. Iso plaah tälle uutisoinnille! girl_sad.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei ensin jaksanut enempiä kiinnostaa tämä uutinen, mutta huvikseni kuitenkin tutkin purkkeja, ja esimerkiksi Body Shopin Cocoa Butter, jota suositellaan raskausarpien ehkäisyyn, sisältää mm. tuota PEG:iä (mitä lienee, mutta oli Tamsun listalla). Lisäksi sisältää sekä metyyli- että propyyliparabeenejä, jotka kai myös ovat tiettävästi näitä ns. hormonihäiritsijöitä, jotka voivat vaikuttaa estrogeenin tuotannon vähenemiseen.

Tätä ainetta olen kahdessa raskaudessa surutta hieronut vatsaan ja vähän muuallekin joka päivä kaikkine hajusteineen!! girl_to_take_umbrage2.gif

Jotenkin sitä ajattelee, että jos tuote on "eläinystävällinen" (siis näitähän ei testata eläimillä), niin se olisi sitä myös ihmiselle, mutta eikö näin olekaan!!!??

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja voisiko joku suositella hyviä, turvallisia tuotteita kun näiden sisältöjen kahlaaminen on aivan loputon suo. Ruoan sisällöt vielä jaksaa/pystyy/osaa katsoa aika hyvin, mutta mistä hemmetistä perus tallaaja voi tietää näitä hepreankielisiä aineita?

 

Siis mielellään voide/pesuaine ym. vinkkejä ottaisin vastaan.

 

 

Sertifioitujen luonnonkosmetiikkatuotteiden pitäisi pääsääntöisesti olla hyviä ja turvallisia. Näistä keskustellaan tälläkin foorumilla tuolla Vanhempien terveys- otsikon alla. Sertifikaateistakin tosin ollaan montaa mieltä ja kriteereistä ei kukaan ole päässyt yhteisymmärrykseen. Minä itse olen luottanut ainakin EcoCert- merkittyihin. EcoCert tosin sallii tuotteissa aika suuren määrän myös synteettisiä raaka-aineita. Mutta siten näitä tuotteita on myös hyvin saatavilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mäkin olin tulossa vinkkaamaan tästä terveysosaston luomukosmetiikkakeskustelusta! Kyllähän noiden ekotuotteiden etsiminen vähän enemmän vaivaa vaatii, mutta hyvä nyrkkisääntö on, että mitä lyhyempi aineslista, sen parempi. Sama juttu pätee tietysti myös ruoka-aineissa.

 

Peruskaupoissa on toistaiseksi valitettavasti niin vähän vaihtoehtoja, että jos sieltä löytää ne muutamat ekommat tuotteet, niin helppo niitä on ostaa jatkossakin. Esim. Urtekramin shampoita ja pesuaineita sekä Ecoverin tiskin- ja pyykinpesuaineita löytyy aika hyvin tavallisistakin kaupoista. Myös Ecoballs-pesupalloja näytti olevan Prisman hyllyssä. Helposti saatavaa voidevinkkiä ei tule nyt mieleen, mutta esim. oliivi- ja kookosöljy ovat ainakin luonnollisia vaihtoehtoja. Paremmat valikoimat löytyy luontaistuotekaupoista, mutta ei sielläkään kaikki tuotteet tiukempia kriteereitä täytä.

 

Vähän erikoista kyllä tämä uutisointi, kun puututaan erityisesti meikkaamiseen, vaikka sama juttu koskee kaikkia kemikaaleja ja varsinkin sitä mitä suustaan alas laittaa. Jos edes jostain aloittaa karsimisen niin hyvä! Tuskin meikkaamista tarvitsee kokonaan lopettaa, ja siinäkin voi tosiaan siirtyä luonnollisempiin tuotteisiin.

 

Kyllähän ihmisen iho itse itsensä hoitaa, jos sitä ei liikaa rassaa. Tuon uutisen yhteydessä ollut shampoopesukielto pikkulapsille voi olla ihan järkevääkin. Jos päänahka ei rasvoitu liikaa, miksi pitäisi joka kerta pestä shampoolla? Tietysti silloin, jos on oikeasti likainen.

 

Pisti ihan vihaksi tänään "hygieenisen", bakteereja tappavan pyykinpesuaineen mainos. Aineella oli vielä allergia- ja astmaliiton merkki, vaikka juuri tuollaisia aineita käyttämällä ne allergiat vaan saadaan lisääntymään! :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erisan-voiteet on muuten parabeenittomia (lukee ihan pullon kyljessä), mitä esim apteekin voiteista ei kaikki ole (esim Aqualanissa on parabeeneja).

 

 

Body shop on täälläkin alkanut ärsyttää viime aikoina, sillä on jotenkin sellainen luonnonkosmetiikkaimago mun mielessä, vaikka lienee kaukana siitä. Eläinkokeettomuus on eri juttu.

 

Äkkiä vilkaistuna jonkun verkkoapteekin sivuilta Natusan baby oilissa ei ainakaan ollut parabeeneja, vaikka olikin parafiinipohjainen (mineraaliöljy). Muutenkin koko First touch tuotesarja näyttäisi olevan hajusteeton ja säilöntäaineeton. Kannattaa tarkistaa oman pullon kyljestä ainesosat. Liberon vauvaöljy on muistaakseni jotain rapsiöljypohjaista ja heillä oli muutenkin joku pohjoisen luonto-tyyppinen ympäristömyönteinen tjsp ideologia :)

 

Luomukosmetiikka ei välttämättä ole sen turvallisempaa kuin synteettinenkään, se on vain luonnonmukaisesti tuotettu, ainesosat on luonnosta ja biohajoavia tms. Kannattaa muistaa, että vaarallisimmat myrkyt ovat peräisin luonnosta (tietyt kasvit, käärmeet, hämähäkit jne). Monet ovat myös allergisia kasvis- ja eläinperäisille ainesosille (hedelmäuutteet, lampaanrasva...). Synteettinen aine voi usein olla myös puhtaampi kuin luonnonaineksista uutettu vastineensa, epäpuhtauksia on niissä vähemmän valmistusmenetelmästä johtuen. Kasvihormoneista on myös olemassa monenlaista tutkimusta, ks. esim. http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskauden-suunnittelu/Baarin-antimet-tekevat-hallaa-siittioille/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti vielä tuoda tämäkin linkki tänne: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Äidinmaidon+kemikaalit+yhteydessä+yleistyviin+kivessyöpiin/1135249578623

Eli vuosi sitten uutisoitiin samantyyppistä juttua, mutta silloin syyllinen oli äidinmaidon sisältämät ympäristömyrkyt eikä kosmetiikka. Käsittääkseni jossain vaiheessa historiaa joissain maissa on jopa suositeltu korviketta rintamaidon sijaan, kun se on puhtaampaa. Esimerkiksi itämeren kalojen, joitahan ei vissiin pitäisi raskaana ollessa syödä, sisältämät raskasmetallit ja ympäristömyrkyt ovat rasvaliukoisia ja erittyvät maitoon, varsinkin, jos menee laihtumaan ja ne pääsee vapautumaan rasvakudoksesta sitä kauttagirl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Luomukosmetiikka ei välttämättä ole sen turvallisempaa kuin synteettinenkään, se on vain luonnonmukaisesti tuotettu, ainesosat on luonnosta ja biohajoavia tms.

 

Tässä tapauksessa, kun puhutaan kemikaalien välttämisestä raskausaikana, voi luomukosmetiikkaa kyllä sanoa synteettistä turvallisemaksi. Sisältäähän se huomattavasti vähemmän (jos ollenkaan) niitä kemikaaleja. Synteettiset aineet voivat tietenkin olla puhtaampia, mutta alkuperäisen jutun pointti olikin siinä, että niiden pitkäaikaisvaikutuksia sikiöön ei tiedetä. Parempi olisi siis mahdolisuuksien mukaan välttää ylimääräistä altistumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aivan samaa mieltä Crèmen kanssa.

 

Aika jännä kyllä, että tässä(kin) keskustelussa on melkein aina yleistetty kosmetiikka = meikit, vaikka kosmetiikkaanhan kuuluu paljon muutakin, mm. deodorantit, kynsilakka, hajuvedet, hiusvärit, hiukan laajentaen myös kasvo- ja vartalovoiteet...

Ja noissa voiteissa ja deodoranteissa kannattaisi minusta kyllä varsinkin raskausaikana suosia mahdollisimman luonnollisia/kemikaalittomia vaihtoehtoja. (Ja huulipunissa/kiilloissa muutenkin kuin raskaana ollessa, kun ajattelee miten paljon sitä kulkeutuu suun kautta koko elimistöön...)

 

Ihan hyvä sinänsä, että näistä asiosta aletaan viimein puhua Suomessakin! Muistan kun yli kaksi vuotta sitten tänne liittyessäni kirjoitin yhdessä ketjussa hiusvärien käytöstä raskausaikana (liekö se ketju vieläkin odotuspuolella), ja niistä varoittelu tuomittiin lähinnä hysteeriseksi hätävarjelun liioitteluksi... girl_to_take_umbrage2.gif Ja (kemialliset) hiusvärithän ovat oikeita kemikaalicocktaileja! Eikä niitä ole vaikea edes välttää...

 

Itse en käyttänyt 1. raskauskolmanneksella kynsilakkaa enkä hajuvesiä (enkä tietenkään noita hiusvärejä), mutta muuten elin aika normaalisti; arkimeikkini kun on rajausväri, ripsiväri ja luomuhuulikiilto/puna, siis aika vähäistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiusvärit on mun mielestä siinä mielessä eri asia, että niitä ei käytetä päivittäin. Harva varmaan värjää hiuksiaan edes joka toinen kuukausi. Kuvittelisin ainakin, että päivittäin käytetty huulipuna/hajustettu vartalovoide/hiuslakka olisi vahingollisempaa kuin usean kuukauden välein käytetty hiusväri, jonka annetaan vaikuttaa päässä puoli tuntia.

 

Mutta eihän se hiustenvärjääminen tietenkään pakollista ole, ja sitä on helppo välttää kuten Rosetta totesikin.

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä tapauksessa, kun puhutaan kemikaalien välttämisestä raskausaikana, voi luomukosmetiikkaa kyllä sanoa synteettistä turvallisemaksi. Sisältäähän se huomattavasti vähemmän (jos ollenkaan) niitä kemikaaleja. Synteettiset aineet voivat tietenkin olla puhtaampia, mutta alkuperäisen jutun pointti olikin siinä, että niiden pitkäaikaisvaikutuksia sikiöön ei tiedetä. Parempi olisi siis mahdolisuuksien mukaan välttää ylimääräistä altistumista.

 

Näinhän asia varmasti on. Itsellenikin jäi hieman epäselväksi mihin Tamsu_81 viittasi luonnonkosmetiikkakommentillaan ja yritin sitä vähän arvailla omassa kirjoituksessani.

Ekan viestin siiteerauksessa oli mainittu aromaterapia, joka käsittääkseni on luonnon eteerisiin öljyihin perustuvaa "hoitoa". Voinee käsittää luonnonkosmetiikaksi, mutta ei siis nähtävästi ole suositeltavaa raskaus/imetysaikana.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eihän "luonnollinen" tosiaan ole sama kuin turvallinen, eikä kaikkia luonnonyrttejä ole testattu niin perusteellisesti kuin peruskemikaaleja (tosin kuten on käynyt ilmi, ei niiden pitkäaikaisvaikutuksia oikein millään voi testatakaan). Oikeastaan tärkeintä kai olisikin vähentää kaikkea kosmetiikan ja kemikaalien käyttöä, oli tuotteet mitä hyvänsä. Tekee hyvää itselle ja jälkipolville, sekä terveyden että ympäristön kannalta. :)

 

Luonnonkosmetiikassa on kai ideana myös se, että niitä on helpompi käyttää vähemmän, koska iho ja hiukset eivät tule niistä niin "riippuvaisiksi", vaan alkavat hoitaa itse itseään. Ainakin itsellä on hiustenpesuväli harventunut, enkä ole käyttänyt yövoidetta aikoihin, pelkän kasvoveden kanssa iho hengittää öisin ja voi paremmin. Väittävät jotkut että kun jonkin aikaa käyttää luomudödöjä, pesee pelkällä vedellä ja syö luomuruokaa, niin hikikään ei haise enää...itse en ole vielä niin pitkälle päässyt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now