Sign in to follow this  
Followers 0
Saga

Kuinka äkkiä synnytys alkaa, siis kivuliaat supistukset jne?

12 posts in this topic

Olen nyt rv 37+5 ja mieheni vielä muutaman päivän työssä 200 km päässä. Pelottaa, jos synnytys alkaakin ja yksin sitten täällä joudun kärsimään, kun meneehän hänellä n. 3 h ennen kuin ehtii paikan päälle.

 

Onko kellään alkanut synnytyssupistukset yhtäkkiä, esim. kaupungilla ollessa ja olette joutuneet vaikka tilaamaan taksin kotiin? Lapsivesihän voi tietty mennä ensin myös, mutta eikös sen jälkeen usein ala supistukset, että osaa jo vähän sitten niitä odotaakin...?

 

Mulla ei ole ollut yhtään supistuksia koko raskauden aikana ja koko ajan tietty tässä vähän jännittää milloin ne alkaa...kai ne sitten tuntee, kun tosi kyseessägirl_smile.gif

 

Mutta tosiaan kyselisin ihan sitä, että kuinka äkkiä ne sitten voi alkaa...ihan hetkessä vai onko ensin sellaisia kivuttomia suppareita, joita muuttuvat intensiivisemmiksi ja kivuliaimmiksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä yleensä ensisynnyttäjällä 3h riittää varsin hyvin miehen paikallesaamiseen, älä ole turhaan huolissasi. Toki synnytyksiä on monenlaisia niin kestoltaan kuin intensiivisyydeltään..

 

Itselläni alkoi säännölliset supistukset klo 22 aikaan illalla ja aluksi ne ei olleet sellaisia kipeitä, koska vasta niiden jatkuttua 4 tuntia olin varma että kyseessä ylipäätään on supistukset. Sitä ennen mietin että kylläpäs hassusti juilii selkään. Vasta aamulla kuuden maissa olin sitä mieltä että voisi herättää miehen ja lähteä ehkä käymään sairaalassa. Ja siitä hetkestä kesti vielä 37 tuntia lapsen syntymään. Tosi vaikea kuvailla ja muistella että missä vaiheessa ne muuttui silleen kipeiksi, mutta siinä kahden aikoihin yöllä aloin tarvita vasta kaurapussia ja kuuden maissa aamulla oli jo aika tuskaista. Eli voimistui pikkuhiljaa.

 

Mut siis on toisenlaisiakin tarinoita, tämä kuitenkin varmaan sieltä yleisimmästä päästä.

Edited by MarsiM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin ensisynnyttäjäksi nopea. Lapsivesi meni illalla klo 22, mutta supistukset ei siis alkaneet siitä vaan vasta klo 8 maissa aamulla. Nukuin kotona yöllä nelisen tuntia ja lähdin sairaalaan varmuuden vuoksi puoli viiden aikaan, kun tuntui vaan siltä että olisi hyvä mennä vaikka ei supistellutkaan(tuli vuotoa). Mulla molemmilla kerroilla supistukset alkaneet yhtäkkiä ja kovenevat heti nopeasti tosi koviksi. Eka synnytys kesti 3h 40min ja pääsin heti saliin supistusten alettua, koska olin samantien 5cm auki.

 

Toisella kertaa heräsin yöllä klo 4 ekaan suht pieneen supistukseen. Nousin ylös pukeutumaan ja valmistautumaan ja heti supistukset olivat säännöllisiä ja kovenivat puolessa tunnissa niin koviksi, että piti lähteä sairaalaan nopeasti. Tyttö syntyi tasan klo 8. Ehdin olla 2,5h sairaalassa ja synnytyksen kestoksi merkittiin 3,5h. Olin välittömästi jo 6cm auki (olin kyllä 3-4cm auki jo monta kuukautta ennen synnytystä).

 

Nää on niin yksilöllisiä. Olen lukenut myös ensisynnyttäjästä, joka ei ehtinyt sairaalaan, kun lapsi syntyi niin nopeasti kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie voisin tuoreena ensisynnyttäjänä kertoa omani :)

 

tyttö syntyi siis perjantaina 12.11 40+5, ekat oireet tuli keskiviikko-torstaiyönä, jolloin selkä oli kipeä koko yön. toaamuna tuli ekat limatulpat, ja päiväsaikaan olin melko normaalioloinen. illalla ehkä selkä alko olla taas kipeä, otin pari paracetamolia ja kävin nukkumaan. perjantaina puoli kahden aikaan heräsin käymään vessassa jossa tunsin ekan supistuksen. päätin sitten istua vähän aikaa, kun kyljellään makaaminen oli aivan kamalan tuntuista. supistukset tiheni n.5min aamuyön aikana, jolloin en enää pystynyt nukkumaan. paracetamol ei enää auttanut joten tiesin että synnyttämään ollaan lähdössä. 4ltä herätin miehen ja puol 6 oltiin sairaalassa pienen jahkailun jälkeen. synnärillä kohdunkaula oli kadonnut, reuna vielä paksuhko. yhden pienen ongelman vuoksi, ei-käynnistys tarkoituksessa multa puhkastiin kalvot joka nopeutti tosi paljon synnytystä, avauduin suht nopeasti ja tyttö oli maailmassa puolen tunnin ponnistelujen jälkeen 21:53. synnytyksen kestoksi on merkitty 10h35min (muistaakseni), salissa olin 19h. aika perinteiseltä kuulostava? ;) eli mulla oli varottavia merkkejä n. 2vrk ennen synnytystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei olis ehtinyt oma mies synnytykseen mukaan mikäli ois ollut töissa samallakaan paikkakunnalla. Muakin lohduteltiin sillä, että esikoiset syntyy niin kovin hitaasti, mutta ainahan meitä poikkeustapauksia mahtuu joukkoon. Viitisen tuntia se kesti siitä hetkestä alkaen kun aloin Tuntemaan jotain.

Pistäisin siis heti miehelle viestiä jo siinä vaiheessa kun huomaan edes jotain tavallisesta poikkeavaa tapahtuvan. Mielummin on sen päivän kotona mun kanssani, kuin että olen oikeassa tuen tarpeessa ilman miestä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla kaikki alkoi lapsiveden lorahduksella, joka tapahtui ti-ke välisenä yönä klo 1:26. siitä meni 63h 31min kun lapsi oli maailmassa. synnytys ei käynnistynyt luonnollisesti vaan käynnistettiin cytotecilla, välillä kipeitä supistuksia tuli ja sain lääkitystäkin niihin. sitten ne taas harvenivat ja laimenivat ja lopulta pääsin synnärille oksitosiinitippaan. tippa laitettiin käteen joskus 9 aikaan aamulla ja poika syntyi 16:57.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ensimmäinen kypsytettiin ulos, kesti vuorokauden. toinen tuli oma-alotteisesti ulos, alkoi osittaisella vesienmenolla ja silloinkin kirjattiin kestäneeksi 23h. (kolmas tuli ulos puolessa tunnissa)

 

Kyllä se mies ehtii paikalle. ja tiedät kyllä koska 'se on niitä tuntemuksia' :)

 

Harvassa on ne jotka kerta ponnistuksella sen esikoisensa synnyttävät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen kuitenkin, että sovit etukäteen valmiiksi jonkun toisen tukihenkilön synnytykseen mukaan, jos isä ei jostain syystä ehdikään. Vaikka ainahan sitä sanotaan, että ensisynnytys on hidas, niin itsellä kesti tytön saaminen syliin sen vajaa 5 tuntia siitä, kun ekan kerran jotain tunsin. Ja kyllä se tuntuminen oli tosi voimakasta ihan alusta asti.

 

Koska minua oli neuvottu olemaan mahdollisimman pitkään kotona, ettei tarvi viettää aikaansa sairaalassa, niin pääsinkin kyllä sitten suoraan synnytyssaliin. Onneksi miehellä oli vapaapäivä ja miehen jalkapallotreenit eivät olleet vielä alkaneet, kun lopulta aloin miettiä sitä sairaalaan menoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alko sillä tavalla, et yöllä heräsin supistuksiin ja niitä tuli ihan heti parin-kolmen minuutin välein. Jos olisin ollut esim. kaupungilla niin aika mielenkiintoinen kotimatka olis ollu.. Että voi ne yllättääkin aika hyvin. Sitä ennen en ollut tuntenut ainuttakaan supistusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi niin, että yöllä klo 3 supisti ekan kerran, sitten tulivat puolen tunnin välein klo kuuteen asti, sitten tulivat 10 min välein. Seitsemän aikaan herätin miehen ja vielä siinä melkein pari tuntia odottelin, että mihin suuntaan tilanne kääntyy kunnes vaille 9 meni lapsivesi ja sitten lähdettiinkin ajelemaan sairaalaan, jonne oli matkaa 80km. Sitten sairaalalle päästyämme supistikin jo 4min välein ja kohdunsuu oli jo 5cm auki. 4 ja puoli tuntia meni vielä aikaa siihen, että vauva syntyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulin, etta synnytys on lähtenyt kunnolla käyntiin, kun vesien tihuuttelun alettua supistukset olivat tosi kipeitä ja niitä tuli 5 minuutin välein säännöllisesti. Kun ehdittiin sairaalaan pari tuntia myöhemmin, säännölliset supparit häipyivät eikä niitä tullut sen jälkeen riittävän tiheästi; melkein 3 vrk myöhemmin synnytys käynnistettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0