Mirjami

Ylimääräiset rokotteet

119 posts in this topic

Täällä voitais keskustella ylimääräsistä rokotteista.

 

Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä hepatiittirokotteet. Eli minkä ikäselle voi antaa Twinrix-rokotteen? Onko se vuoden ikäsestä alkaen? neuvolassakin jäi täti arpoon vastausta, joten josko joku täällä olis viisaampi..

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö oli b-hepatiitti-rokotetutkimuksessa puolen vuoden ikäisenä, joten voisi ehkä kuvitella, että Twinrixinkin voisi antaa jo noin pienelle. Tiedä häntä sitten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ainakin tosi tyytyväinen, että otettiin rota. Mulla oli aivan karmee vatsatauti joka tarttu sit miehellekin, mut vauvalla ei mitään, ehkä vähän huonompi ruokahalu pari päivää. Ja meitä oli muutama äiti jotka ton taudin sairasti, kaikkien lapsilla rota-rokotus, ja lapset säästyivät taudilta. Kuulemma kolmevuotiaaks asti saattaa suojata noilta tavallisiltakin vatsataudeilta.. On hintansa väärti kyllä jos ees osittain suojaa. Sit kuulin et yhden tutuntutun vauva oli joutunut samaisen oksutaudin vuoksi sairaalaan tiputukseen. Ei ollut rokotettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mäkin tota rotaa suosittelen. Ei oo meilläkään poika saanut mitään vatsatautiin viittaavaakaan, vaikka niitä on paljon liikkeellä ollutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sairastettu ja sairastetaan hyvin vähän. *koputtaa puuta*

Emme ole siis ottaneet influenssarokotusta tai esimerkiksi rotaa. Mikään noista ei sitten meille ole tullutkaan. Tavallista pientä nuhakuumetta tytöllä oli talvella ja sen jälkitautina tuli korvatulehdus, joka parani hienosti yhdellä kuurilla.

 

Mä hiukan vierastan noita ylimääräisiä rokotteita. Uskon siis siihen, että rokote on todella tarpeellinen vasta sitten, kun se kuuluu yleiseen rokotusohjelmaan tai jos kuuluu johonkin riskiryhmään, minkä vuoksi rokotteen ottamista suositellaan.

 

Vesirokkorokotetta olen miettinyt ja päättänyt, että jollei tyttö sairasta sitä kouluikään mennessä, niin sitten otetaan rokote.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin neuvolassa että ensi vuonna tulisi Rota mukaan rokotusohjelmaan. Me ollaan tällaisia väliintippujia, ensi vuonna saisi sekä Rotan että seulontaultrat kunnalta. Tietysti me ollaan jouduttu kaikki kustantamaan itse :rolleyes:

 

Mä muuten testauttaisin lapselta vasta-aineet ennen vesirokkorokotteen antoa. Mä olen vissiin sairastanut vesirokon jonain tavallisena lenssuna, sillä näpyn näppyä ei ole ollut ja silti vasta-aineet löytyivät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me myös otimme tytölle rotarokotteen. Mä olen kuullut niin monelta tutulta heidän rotaviruksen takia sairaalahoitoon joutuneesta pikkulapsesta, joten se ratkaisi asian. Eikä ole ollut minkäänmoista vatsatautia ipanalla, vaikka tutut muksut ovat niitä tässä sairastaneetkin.

 

Mitä tulee näihin ns. ylimääräisiin rokotuksiin, niin mä en näe niitä mitenkään pahoina. Kyllähän rotaa ja influenssarokotusta suositellaan pikkulapsille (ainakin meidän neuvolassa), joten jonkinlainen indikaatio se on niiden tarpeellisuudesta.

 

Eikös tuberkuloosirokotus laitettu kaikille lapsille vielä jokin aika sitten, mutta ei enää. Suomesta tauti on rokotuksilla saatu häviämään, mutta naapurimaassamme Venäjällä se jyllää yhä edelleen. Sieltähän se ei mitenkään pääse tänne leviämään.. Rokotuksissahan on juuri se idea, että koska se on suurimmalla osalla väestöstä, ei tauti pääse niin helposti leviämään ja samalla myös ne rokottamattomat säilyvät todennäköisemmin ilman tautia. Joten tavallaan ne rokotuksia vastustavat ratsastavat rokotettujen siivellä.´;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kansanterveyslaitoksen sivuilta löytyy varmaankin kaikki rokotteista. www.ktl.fi

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä junnu sai myös rotarokotteen...ja syy oli sama kun muillakin, rotaa sairastavista lapsista liian moni joutuu sairaalahoitoon joten ei tahdottu kokeilla onneamme. tiedä sitten olikko rotan ansiota mutta junnun eka mahatauti oli 1v9kk iässä kun koko perhe sairastettiin hemmetin raju noro.

 

lisäksi meillä on molemmilla pojilla vesirokkorokote. esikko ei ollut sairastanut sitä ekaluokan loppuun mennessä joten päätettiin ottaa se sille. ja samalla sitten jälkitautien pelossa otettiin se junnullekin.

 

tuleva vauva saa myös rotarokotteen mutta taitaa olla niin että saa sen vielä omakustanteena...sehän laitetaan ennen 6kk ikää joten reilusti tämän vuoden puolella..ei siis taida ehtiä rokotusohjelmaan :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just luin artikkelin noista omakustanteisista rokotteista ja kyllä mekin tuo Rota-rokote varmasti otetaan vauvalle.

Täällä kun luin kommentteja siitä niin ne vaan vahvisti tuon rokotuksen tarpeellisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö sai rotarokotteen. Syynä oli se, että muutamien tuttujen lapset ovat joutuneet rota-ripulin takia sairaalaan tiputukseen. Olisi tosi hyvä, jos rota-rokote tulisi yleiseen rokotusohjelmaan. Tosin vaikka se ei tulisikaan, niin mahdollisille tuleville lapsille se otettaisiin sitten omakustanteisena.

 

Me ollaan oltu mukana b-hepatiitti rokotustutkimuksessa ja oon miettinyt, että jossain vaiheessa voisi tytölle ottaa pelkän a hepatiitti rokotuksen (kai sellainenkin on?). Se voisi olla tarpeen, kun kuitenkin matkustellaan jonkun verran. Meillä tyttö oli n. 2 kk, kun sille eka noista b-hepatiittirokotteista laitettiin. Muistelisin, että twinrixin saisi laittaa 1-vuotiaalle, mutta mitään varmaa tietoa mulla ei oo.

 

Vesirokkorokotetta mietittiin, mutta päätettiin, että ei sitä oteta. Jos tyttö ei päiväkodissa olosta huolimatta sairasta vesirokkoa kouluikään mennessä, niin sitten otetaan rokotus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä tyttö sai rotarokotteen. Syynä oli se, että muutamien tuttujen lapset ovat joutuneet rota-ripulin takia sairaalaan tiputukseen. Olisi tosi hyvä, jos rota-rokote tulisi yleiseen rokotusohjelmaan. Tosin vaikka se ei tulisikaan, niin mahdollisille tuleville lapsille se otettaisiin sitten omakustanteisena.

 

Me ollaan oltu mukana b-hepatiitti rokotustutkimuksessa ja oon miettinyt, että jossain vaiheessa voisi tytölle ottaa pelkän a hepatiitti rokotuksen (kai sellainenkin on?). Se voisi olla tarpeen, kun kuitenkin matkustellaan jonkun verran. Meillä tyttö oli n. 2 kk, kun sille eka noista b-hepatiittirokotteista laitettiin. Muistelisin, että twinrixin saisi laittaa 1-vuotiaalle, mutta mitään varmaa tietoa mulla ei oo.

 

Vesirokkorokotetta mietittiin, mutta päätettiin, että ei sitä oteta. Jos tyttö ei päiväkodissa olosta huolimatta sairasta vesirokkoa kouluikään mennessä, niin sitten otetaan rokotus.

 

Samaa mieltä tosta rotasta ja vesirokkorokotteesta. Rota tulee kyllä meilläkin kaikille lapsille, vaikkei liitettäiskään yleiseen rokoteohjelmaan. Vesirokkorokote otetaan, ellei ole kouluikään mennessä sairastettu.

 

Tässä kun oon nyt tutkiskellut tota Twinrixiä, niin oon kans tullut siihen käsitykseen, että vuoden ikäsestä alkaen se voidaan antaa. A-hepatiittirokote on kans olemassa, esim. Havrix on tällänen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pähkäilimme pitkään, että otammeko Rota-rokotteen vaiko emme. Ja otettiin. Lähinnä päätökseen vaikutti se, kun poika suht nuorena (n. 1v 5kk) joutuu tarhaan ja siellähän tunnetusti kaikki taudit jyllää. Olisi sitten suojaa sille. Tottakai sitä myös halusi välttää pahat taudit ihan pieneltä, kun ne silloin voivat olla vaarallisempia. Mutta tosiaan toi tarhajuttu olise, mikä meillä asian ratkaisi. Jos poika olisi mun kanssa kotona 3 vuotiaaksi, niin sitten ei varmaankaan oltais otettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo rokotuttanut lapsiani muutenkuin rokotusohjelman mukaan. Isommat lapseni olivat kanssani kotona neiti 5- ja poika 3-vuotiaaksi. Sitten päiväkotiin eikä koskaan mitään vakavampaa tautia ole ollut. Molemmat ovat sairastaneet vesirokon, eikä mitään jälkitauteja ole ollut. Havrix-rokotteet saivat viime vuonna, kun menimme reissuun. Kuopus ei myöskään ole saannut kuin rokotusohjeman mukaiset rokoteet, paitsi nyt meillä on tuota Twinrixiä otettu ensimmäinen satsi, koska olemme kesällä taas menossa reissuun. Poitsu on jo päiväkodissa, mutta silti emme ole ottanut infulenssa- tai vesirokko- tai rotavirusrokotetta. Tähän asti poika ollut suht kunnossa, pääsiäisen tienoilla oli ilmeisesti norovirus meillä, mutta siintäkin selvittiin suht helposti. Meillä ainakin nuo rokotukset eivät ole sujuneet ongelmitta ja pelkään pahoin, että pojalle on syntymässä jonkun asteinen piikkikammo :( siis tälle nuorimmalle. Isommalla pojalla se onkin. Tyttö on säilynyt suht hyvänä, ehkä siksi että häntä on jouduttu kaikkein eniten pistelemään = verikokeita ottamaan ja siksi piikit eivät häntä haittaa. Mä en halua lapsiani turhaa kiusata/suojata. Riskit ovat kuitenkin todella minimaaliset. Jos me ei matkusteltaisi, niin ei olisi Havrixia eikä Twinrixiä meillä vieläkään. Tosin neidille olen nyt miettinyt vakavasti sitä kohdunkaulasyöpärokotetta. Saattaa olla, että se me hänelle hommataan, mutta kuten jo kirjoitin, häntä ei piikit pelota :) ja olemme siintä yhdessä jo puhuneet, ikää siis jo 16 v.

 

Rokotuksissa on aina monta puolta. Toisaalta ne voivat ehkäistä taudeilta ja tartunnoilta. Joskus itse rokotteesta saa jo jonkun ikävän taudin. Tai sitten niistä saattaa lapselle tulla turhaa stressiä ja pelkotiloja. Kannattaa todellakin miettiä ennen kuin tekee lapsestaan "neulatyynyn". Ja pitää myös muistaa se, että mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi itselle! joten vaikka kuin lukisi toisten kokemuksia, ne eivät välttämättä ole ratkaisu "ongelmiin".

 

 

Muoks. Täällä mietittiin noita A- ja B-hepatiittirokotteista. Meille kun se on nyt ajankohtainen, niin tiedän, että 1-vuotiaasta alkaen molempia Havrixia ja Twinrixia saa antaa.

Edited by heissu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joskus itse rokotteesta saa jo jonkun ikävän taudin.

Harvemmin kuitenkaan mitään sen kummallisempaa kuin kuumetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäbä on rokotettu rotavirusta vastaan. Muita vapaaehtoisia harkitaan vielä.

 

Rokotuksissa on aina monta puolta. Toisaalta ne voivat ehkäistä taudeilta ja tartunnoilta. Joskus itse rokotteesta saa jo jonkun ikävän taudin. Tai sitten niistä saattaa lapselle tulla turhaa stressiä ja pelkotiloja. Kannattaa todellakin miettiä ennen kuin tekee lapsestaan "neulatyynyn".

 

Tuon sairastumisriskin takia kai Suomessa on lopettettu rutiininomainen tuberkuloosia vastaan rokottaminen. Riski sairastua rokotteesta kasvoi liian suureksi rokottamatta jättämisen seurauksena tulevaan tartuntariskiin nähden. Mutta harvinaistahan on, että rokotteesta tulee sairaaksi pahemmin kuin vähän kuumetta.

 

Kaikki rokotteitahan ei pistetä. Esim. Rotarix annetaan suun kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi pentele. Huomenna on pojan puolitoistavuotisneuvola ja unohdin käydä tilaamassa Twinrixin tuohon lähiapteekkiin. Onneksi matkaan on vielä aikaa ja ehditään ottaa kaksi ekaa annosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytölle otettiin omakustanteisesti rota, koska oltiin mekin niin paljon kuultu vakavista pienten lasten tautitapauksista. Lisäksi ollaan miehen kanssa molemmat sairastettu rota kerran aikuisiällä, ja vaikka se mikään tappava tauti ei aikuiselle ollutkaan, niin hemmetin inhottava kuitenkin! Saapa nähdä, ehtiikö rotarokote yleiseen rokotusohjelmaan niin, että toinen lapsemme sen ehtisi saada, mikäli ei, maksamme sen sitten itse.

 

Influenssarokotus käytiin hakemassa tytölle myös.

 

Vesirokon kanssa vähän pähkäiltiin, mutta sen tarve poistui sillä, että tyttö sai sen 1v. 2kk ikäisenä päiväkodista. Ikävä tautihan se oli, mutta ilman jälkiseuraamuksia onneksi selvittiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Italiassa rokotusohjelma taitaa ola vähän erilainen, kun siihen kyllä kuuluu ilmaisena tuo hepatiitti B -rokote. Poika on siis saanut 2 annosta Infanrix hexa -nimistä rokotetta, jossa on tuon hepan lisäksi kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, polio ja Hib. Lisäksi maksullisista rokotteista on otettu Prevenar, joka on siis pneumokokki-rokote. Lähinnä näissä mietitytti se, että pieneen elimistöön lykättän kerralla noin monta rokotetta. Meillä ei kuitenkaan kummallakaan kerralla ole tullut kuumetta tms. Lievää ärtyisyyttä ja uneliaisuutta on ollut pari päivää, mutta niillä on selvitty.

 

Rotaa tai influenssarokotetta ei ole otettu. Yksi ripulitauti on sairastettu, mutta sekin oli aika lievä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juuri tänään neuvolasta tuosta Rotasta juteltiin pitkään. Kuulemma markkinoilla kahta eri rokotetta,

toista tarvitaan 2 annosta (maksaa yht. 70€/kpl) ja toista 3 annosta (maksaa n 50 €/kpl).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun en ole apteekkeja kilpailuttanut suuremmin niin en tiedä saisiko jostain halvemmalla. Rotarix on kuitenkin maksanut täällä n. 80 euroa per laaki, yhteensä siis n. 160 euroa.

 

Yliopiston apteekin hinnaston mukaan Rotateq, se kolmesti annettava, on n. 55 euroa per annos eli yhteensä n. 165 euroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Apteekkeja ei voi kilpailuttaa, lääkkeiden hinnat on oltava sentilleen samat joka apteekissa.

 

Olen paljon miettinyt näitä täydentäviä rokotteita, vaikkei ne ole vielä ollenkaan ajankohtaisia. Ainakin rotavirusrokotetta kannatan, eräs lääkäri kerran sanoikin, että jos sitä ei anna, valitsee automaattisesti sen vaihtoehdon, että lapsi sairastuu rotavirukseen, toiset lievemmin ja toiset vakavammin. Vesirokkorokote on myös siinä tapauksessa hyödyllinen, jos lapset eivät sairasta sitä kovin pienenä tai jos pieni lapsi kärsii iho-ongelmista, esim. atoopikkojen vesirokko voi olla hankala. Myös HPV-rokotetta todella harkitsen, jos minulla joskus on tytär ja sitä pitää vielä harkita eli se ei siihen mennessä kuulu jo yleiseen rokotusohjelmaan.

 

Toisaalta mietin toisinaan, että onhan sitä itsekin pärjännyt vain niillä perusrokotteilla mitä rokotusohjelmaan kuuluu ja vesirokot ja ehkä rotaviruksetkin on tullut sairastettua, mutta kun nykyään on mahdollista rokottaa niitä vastaan, niin miksipä sitä mahdollisuutta ei hyödyntäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Apteekkeja ei voi kilpailuttaa, lääkkeiden hinnat on oltava sentilleen samat joka apteekissa.

 

Enpä ollut ennen tajunnutkaan :) Ihmettelin kyllä, miksi hinnat ovat lähiapteekeissa aina vähän suuremmat kuin netistä löytyvissä hinnastoissa, mutta niissähän on tietysti se toimitusmaksu mukana.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö (1v8kk) ei ole saanut ylimääräisiä rokotuksia, tosin täällä Belgiassa taidetaan antaa hiukan enemmän rokotuksia kuin Suomessa (en tiedä, annetaanko Suomessa kaikille meningokokki- ja pneumokokkirokotteita, mutta täällä ne ainakin kuuluvat "vakiokalustoon"). Hepatiittirokote kuuluisi myös täkäläiseen rokotusohjelmaan, mutta koska muutimme tänne tytön ollessa puolivuotias, häneltä jäi pari annosta väliin, eli suoja ei ole riittävä. Lääkärin kanssa on sovittu, että puuttuva hepatiittirokote annetaan, jos tyttö menee paikalliseen päivähoitoon. Rotarokote olisi saatu tytölle ilmaiseksi rokotetutkimuksen puitteissa, mutta päätettiin jättää se väliin, kun tuttavapiiriin osui parikin tyttömme ikäistä lasta, jotka saivat aika kovia oireita rotarokotteesta. Toinen oli lähellä joutua sairaalaan tiputukseen.... :( Siitä pelästyneenä ei siis otettu rotarokotetta, vaikka kai se useimmilla toimii ihan hyvin. Tyttö sairasti noin kuukausi sitten ekan, ihan normaalin mahatautinsa, joka meni ohi parissa päivässä, eli toistaiseksi rotarokotteen puuttumisesta ei ole ollut harmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now