Lilypad

Ulkoilu taaperon kanssa

74 posts in this topic

Ulkona on hirveä myräkkä eikä tämä kotiäiti taida viitsiä tänään pistää omaa isoa ja lapsen pienempää nenää ulos ovesta.

 

Mitenkäs muilla taaperoperheillä? Ulkoiletteko päivittäin tai peräti monta kertaa päivässä? Säällä kuin säällä, ympäri vuoden? Onko lapsesi ulkoilmaihminen vaiko ennemmin "Sisään jee!" -tyyppiä? Mikä motivoi ulos? Mikä ei? Mitä ulkopuuhia olette keksineet?

 

Tähän ketjuun voisi siis laittaa kaikenlaista taaperon ulkoilua koskevaa höpinää, olipa se sitten reippailuvinkkejä tai pohdintaa siitä, onko kaikki muut perheet juuri nyt räntäsateessa puistoilemassa :girl_wink:

 

 

 

(Ja jos tällainen ketju jo jostain löytyy, saapi linkittää siihen.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo ei olla kolmea kertaa päivässä ulkona. Poika on pphoidossa 3päivää viikossa (parhaillaan nytkin) jossa käydään aamulla pari tuntia puistossa tai omalla pihalla leikkimässä, paitsi kurjalla säällä. Kuten tänään, eivät lähteneet ulos vaan jäivät sisälle suosiolla, tosin tuossa tuulessa eivät lapset varmaan pystyssä pysyisi kun itselläkin oli ongelmia sen suhteen.

 

Kotipäivinä mennään kerran ulos jos sää sallii (ei sada vettä/tuule kovaa), yleensä jäädään tuohon omaan pihaan. Poika tahtoisi olla paljon pidempää ulkona kuin äiti, joten yleensä saan viedä huutavan pojan sisälle. Nyt lumen tullessa ollaan laskettu pulkkamäessä ja pyllymäessä. Syksyllä kerättiin yhtenä päivänä hiekkasanko täyteen käpyjä joulukoristelua varten, toisella kerralla kerättiin kiviä. Ollaan myös kesällä kerätty roskia omasta pihasta ja laitettu roskiin.

 

Jonkin verran ulkoilu kaatuu kiukutteluun, jolloin äiti on ilkeä ja peruuttaa ulkoilun kokonaan. Nyt ensi kesäksi meinasin hommata liidut, meillä on tuossa takana kalliota johon voisi liiduilla piirtää kun se putsaantuu sitten seuraavalla sateella pois.

 

Oman pihan varustelu on suorastaan ala-arvoinen joten sinne mennessä pitää mukana olla aina hiekkalelut (ei nyt talvella kuitenkaan) taikka jotain muuta lelua/puuhaa jotta lapsi viihtyisi siellä. Ja koska piha on korkealla (talo rakennettu kalliolle) niin ilma tosiaan ei voi olla kovin tuulinen, muuten tulee niin nopeaa kylmä vaikka on enemmän päälläkin vaatetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naperot ulkoilevat tavallaan kolmesti päivässä, jos aamuinen tarhamatka rattailla tai pulkalla lasketaan mukaan... Päiväkodissa ulkoillaan aamupäivällä ja sitten iltapäivällä. Syksyisin ja keväisin/kesäisin, kun sää suosii, on vielä alkuillastakin käyty ulkona perheen kesken. Nyt talvella, kun on pimeää jo aikaisin, ei olla illalla enää ulos menty.

 

Viikonloppuna ulkoilut on jääneet nyt vähiin, sillä olemme kaikki sairastelleet (flunssa). Sisälläkin on onneksi kaikenlaista touhuamista, mutta ulkoilun puute näkyy kyllä ruokahalun vähentymisenä ja päiväunetkaan ei meinaa tulla ajallaan. Ulkoilun myötä lapset saa kuitenkin purettua sitä liikaa energiaansa tehokkaasti. ;) Yleensä la-su käydään ainakin kerran päivässä ulkona leikkimässä.

 

Muksut tykkäävät ulkoilla, eikä pieni sadekaan haittaa. Itse en puolestani halua pistää nenää ulos pienelläkään sateella, mutta olen pistänyt miehen muksujen kanssa tihkusateeseen leikkimään pari kertaa. :P Perinteisten hiekkalaatikkoleikkien lisäksi kiinnostavat tietty kiikkuminen ja liukumäki sekä leikkimökki (joka on tosin tässä "meidän" pihassa melko ankea). Kaikenmaailman kasvit, kivet, otukset jne. jne. kiinnostavat myös. Poika haluaa parkkipaikalle autoja katsomaan ja lapset tykkäävät myös kävellä lähimetsässä kettua etsimässä. ;) Poika myös potkii mielellään jo jalkapalloa.

 

Kylmän sään aikaan lapsia ei tarvitse paljoa houkutella takaisin sisälle, mutta kauniilla säällä he haluaisivat jatkaa leikkejään vaikka kuinka pitkään. Eli melkoisia ulkoilmaihmisiä ovat kyllä. Ensi kesänä toivottavasti he oppivat ajamaan pyörillä, niin päästään vähän kauemmaksikin tästä kotipihasta pienille pyöräretkille. Ja jos joulupukki tuo jouluna sukset, niin niilläkin toki kevättalvi harjoitellaan. :)

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesällä oltiin ulkona monta kertaa päivän aikana, kun en muista, että olisi ollut kovin montaa sellaista päivää, että sään takia olisi tarvinut koko päivä sisällä olla. Tyttö viihtyi tosi hyvin, kun oli omalla pihalla allas, jossa pulikoi ja hiekkalaatikolla käytiin. Käytiin myös pyörälenkeillä ja kierreltiin leikkipuistoja. Keinut, liukumäet ja hiekkalaatikot pitivät tytön innoissaan eikä tekemistä varsinaisesti tarvinut keksiä.

 

Syksyn tullenkin on käyty pari kertaa päivässä ulkona, aamulla/aamupäivällä ja sitten päiväunien jälkeen iltapäivällä. Toisinaan myös isän tultua töistä ennen iltapuuroa. Sekä tyttö että itse tykkäämme ulkoilusta ja pienellä sateellakin ollaan oltu.

 

Nyt, kun on lunta sadellut, niin kovin isoista lumihiutaleista tyttö ei tykkää ja haluaa mieluummin sisälle. Mutta ilmojen kylmettyä ollaan pyritty kuitenkin vähintään kerran päivässä käymään ulkona. Tytöllä riittää energiaa niin paljon,ettei pelkästään sisällä olemalla saa oikein sitä kulumaan. Ja itsekin kaipaan päivittäistä ulkoilua. Pakkanen ei sinänsä ulkoilua estä, mutta nyt, kun olemme tytön sairastumisen vuoksi oltu kolme päivää sisällä, niin olen kyllä todennut, että oltaisiin varmaan oltu ilman sairastumistakin. Sen verran ikävä viima on ollut.

 

Eli summa summarum, stressiä en jokapäiväisestä ulkoilusta ota, mutta kyllähän se päivä kuluu sekä mukavammin että nopeammin, kun käy välillä ulkonakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ulkoillaan ehkä vähän liiankin vähän :girl_sad: Syynä on yleisesti se, että meillä saa useimmiten ulkoilla ihan yksinään ja tuosta taaperosta (1v3kk) ei nyt hirveästi seuraa ole eikä hän ihan kamalasti siellä ulkona osaa vielä mitään kummempia tehdä. Asutaan siis kerrostalossa ja meillä on oma leikkialue pihassa sekä kunnan leikkipuisto tien toisella puolella, mutta hirveän vähän siellä käy porukkaa :girl_to_take_umbrage2:

 

Ulkoillessa me lähinnä tutkitaan ympäristöä, pulkkaillaan, keinutaan, lasketaan mäkeä, leikitään lumessa hiekkaleluilla! ja neiti keräilee kaikkea mahdollista mielenkiintoista (jotka ilkeä äiti sitten heittää pois...) Nyt kun tuli lunta on taas paljon mielekkäämpää ulkoilla, siinä sateisessa harmaudessa ei viihtynyt tyttökään äidistä puhumattakaan. Mies lähtee tytön kanssa ulos leikkimään vain jos mä "pyydän" tai sit jos ehdotan että mennään koko perhe :skilletgirl:

 

Joka päivä kuitenkin neiti nukkuu päikkärit ulkona ja sitten me käydään aina jossain kuitenkin ettei nyt ihan mökkihöperöiksi tulla. Kerhot on kaksi kertaa viikossa ja muina päivinä sitten kyläillään, käydään kaupassa, kirpparilla, kirjastossa, kaupungilla, HopLopissa tai jossain tapahtumassa. Ai nii ja sit me käydään myös kuntosalilla yhdessä kaksi kertaa viikossa :grin: Neiti menee parkkiin ja mie puntille tai jumpalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jospa itsekin nyt vastaisin... On kyllä helpottavaa kuulla, etteivät kaikki muutkaan sentään mitään superulkoilijoita ole :girl_wink: Mun täytyy tunnustaa, että olen aika laiska ulkoilija, ainakin näin talvella, inhoan pukemisrumbaa (poika myös) ja kylmää keliä. Keväällä ja syksyllä tulee ulkoiltua 1-3 päivässä ja kesällä ulkona ollaan kokonaisia päiviäkin. Jospa se sitten kompensois tätä talven sisäeloa... Korkeintaan kerran päivässä siis ollaan nyt, ja pikemmin laskeskelen, että jos eilen on oltu, niin tänään ei tartte. Jos oikein hyvä ulkoilukeli kohdalle sattuu, niin silloin kyllä ainakin piipahdetaan ulkona.

 

Pojan lempipuuhia ulkona on ollut keinuminen, palloilu ja hiekkalaatikolla olo, jotka nyt ei oikein onnistu. Lumi on pojasta hauskaa ja kiinnostavaa, mutta valitettavasti talvitamineet sen sijaan ovat ikäviä. Toppahanskat tekee käsien käytöstä hankalaa eikä pallon potkiminenkaan liukkaalla ja talvikengissä ole niin kivaa kuin kesälenkkareissa :( Pulkassa poika tykkää istua, mutta siinäpä tuo sitten tököttäiskin koko ajan ja mä pelkään, että sille tulee kylmä. Melkeinpä meillä poika purkaa nyt paremmin energiaansa sisällä touhuillessa. Hassu pikkumies tuo on siitäkin ollut, että nukkumiseen tai syömiseen ei ulkoilu tai sen puute ole pahemmin vaikuttanut :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään on sellainen päivä jo heti aamusta että ulos pitää päästä maksoi mitä maksoi. Sää ei vaan ole mikään paras. Tuulee niin maan taivaallisesti. Harmi kun annoin miehelle auton niin ei pääse minnekkään sit oikein muuten kuin bussilla.

 

Mutta taidan kyllä kallistua että lähetään bussilla hoploppiin "rauhoittumaan"

 

 

Mutta periaatteessa pyritään käymään päivittäin edes hetki ulkona mutta sit jos on yhtään huono sää olen sikalaiska lähtemään pihalle :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä yritän pitää kiinni siitä, että ulos lähdetään ainakin kerran päivässä. Tosi harvassa on ne päivät, kun ollaan poikien kanssa vaan sisällä. Aika kuluu niin paljon paremmin kun lähtee neljän seinän sisältä. Kotipihalla puuhaillaan joskus, useimmiten ehkä kuitenkin lähdetään johonkin leikkipuistoon tms. Ja jos ulkoiluksi lasketaan se, että pojat istuu vaunuissa ja äiti lykkii menemään, niin se lisää päivittäisen ulkoilun määrää aika paljon :) Sää ei yleensä tätä äitiä estä ulos lähtemästä, mutta vanhempi poika on niin hienohelma, että pistää itkuksi jos vähän lapanen kastuu tai vettä sataa naamalle :girl_haha:

 

Viime talvena esikoinen inhosi ulkona oloa, mutta nyt on onneksi toinen ääni kellossa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ulkoillaan vain silloin kun se sopii vähintään yhdelle aikuiselle ja lapselle, eli kotipäivinä pyritään käymään vähintään kerran ulkona, mut jos on muuta menoa, niin ei tehdä ulkoilusta turhaan stressin aihetta. Ja ulkoiluksi lasken siis leikkipuistossa tms. käymisen, en mitään rattaissa kökkäilyä. Meidän lapsi tosin inhoaa rattaiden kyydissä istumista muutenkin, joten ei me sitä huvikseen harrastetakaan. Joskus tilanteen vaatiessa (levoton lapsi) käydään sit kotipäivinäkin kahdesti ulkona eli pyritään lukemaan lapsen tarpeita. Päiväkotipäivinä ulkoilua tulee sit päiväkotimatkan lisäksi 0-2 kertaa päivässä. Mun mielestä meidän päiväkodissa ollaan laiskoja menemään ulos, jos tuulee, sataa, tms. Mut niinäkin päivinä tulee ne päiväkotimatkat eli reilu 1km ratasajajelua aamuin ja illoin.

 

Sateella me ei ulkoilla kotioloissa. Pakkasessa ja hillittömässä tuulessa käytiin kääntymässä eilen rattikelkkaa-ajelulla, mut lapsi huusi koko ajan että haluu pois ja kyyneleet valui poskilla ja paleltumahan siihen toiseen poskeen sit tuli vaikka oltiin alle 15min ulkona. Pieni vaalea läntti siis tuli poskeen ja nyt vielä tänäänkin on ollut vähän tumma se poski. En aio mennä ulos ennenkuin tuuli hellittää. Pakkasen määrä sinällään ei kerro vielä mitään. Itsellä olisi tehnyt mieli ulos tänäänkin, mutta sen posken takia en uskaltanut mennä, koska tuulee niin kovaa edelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kun vietän kotiäitiarkea tuon mukulan kanssa niin pyritään siihen, että joka päivä mennään ulos leikkimään (eli kävelylle, ihmettelemään autoja, keräilemään oksia.....) aamupäivällä. Maittaa sitten ruoka ja päikkärit paremmin. Ulkona viihdytään yleensä 0,5h - 1h.

 

Päikkärit tuo nukkuu aina ulkona 2-3h (kuinka pitkän lenkin äiti nyt sitten jaksaakin kävellä girl_crazy.gif )

 

ja joskus lähtään vielä iltapäivästä möllöttämään ulos. Harvoin kuitenkin.

 

Mutta nyt, pihalle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakkasen määrä sinällään ei kerro vielä mitään.

 

Toi on muuten totta ja hyvä ottaa huomioon. Ainakin Forecan sivuilla on paikkakuntakohtasesti lämpötila ja sitten "Tuntuu kuin". Oon nyt katsonutkin pakkasrajoja sieltä, koska ainakin täällä rannikolla meren lähellä ilma voi olla huomattavasti mittarilukemia raaempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kotona kohta 14kk täyttävän esikoisen kanssa ja pyritään ulkoilemaan ainakin kerran päivässä sään salliessa (meiltä löytyy myös kaksi koiraa, jotka on käytettävä ulkona ja useimmiten meidän ulkoilu keskittyykin niin, että mennään koirien lenkkiaikaan ulos). Kummasti ihan pienikin pyrähdys ulkosalla piristää tätä äitiäkin enkä mä ihan hirveen nirppanokka oo mitä säähän tulee - pääasia ettei sada kaatamalla, pakkanen kulkee sallituissa rajoissa jne.

 

Näin talviaikaan meidän ulkoilut keskittyy lähinnä tossa omalla pihalla kykkimiseen, ihmettelyyn ja pulkkailuun lähiympäristössä. Tyttö vielä vähän arkailee lunta vaikkei mikään uus juttu enää olekaan ja ulkoilut menee pääsääntöisesti siinä, että tyttö istuu maassa/pulkassa ja tuijottaa silmät pyöreenä, kun äiti koittaa viihdyttää. :girl_crazy: Esikoinen siis kävelee, mutta kummasti se kävelyn jalo taito unohtuu tuolla ulkosalla (varmasti asiaa hankaloittaa jo sekin, ettei isoissa toppauksissa oo niin helppo liikkua).

 

Viikonloppuisin ja miehen vapaapäivinä käydäänkin sitten koko perhe yhdessä lenkillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kotona (hoitovapaalla) reilun vuoden ikäisen pojan kanssa ja me pyritään ulkoilemaan vähintään kerran päivässä, mutta mitään stressiä en asiasta ota. Jos sää on huono tai sisällä riittää puuhailtavaa, niin sitten ollaan sisällä. Useimmiten kuitenkin ulkoillaan aamupäivällä siinä 9-10 aikaan ennen lounasta ja päiväunia, jotka poika nukkuu pihalla rattaissa (eli "ulkoilee" tavallaan silloinkin). Iltapäivällä tulee nyt niin aikaisin pimeää, eikä pimeään viitsitä lähteä ulkoilemaan. Tällä hetkellä ulkoilu on lähinnä pulkkailua tai muuten vaan lumessa tepastelua/ihmettelemistä. Välillä käydään kävelyllä poika rattaissa. Ulkona viihdytään yleensä puolesta tunnista tuntiin. Joskus harvoin jos on joku leikkikaveri niin silloin ehkä pidempäänkin. Pojan ulkona viihtymistä rajoittaa toppavaatteiden (ja hanskojen!) aiheuttama kömpelyys. Kesämmällä/syksymmällä viihtyi paljon paremmin ulkona, ja silloin ulkoiltiinkin useammin ja pidempään kerrallaan. Asutaan rauhallisella omakotialueella, jossa tuntuu olevan lähinnä vähän isompia lapsia, jotka ovat päivisin päivähoidossa, joten aika yksinäistä täällä on ulkoilla ja äidillä kova homma keksiä viihdykettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on varmat ulkoilupäivät kun esikoinen on tarhassa (n. 3 päivää viikossa). Siellä ulkoillaan aamupäivällä ja iltapäivällä. Sitten muuten menee ihan sen mukaan jaksaako äiti tapella vaatteita päälle, kun esikoinen ei tykkää yhtään pukea. Pienempi nukkuu jokapäivä yhdet päikkärit vaunuissa ulkona (parvekkeella). Ja jos lähetään esikoisen kanssa liikkeelle niin sitten saataa nukkua etupihan puolella. Me asutaan kaksikerroksisessa rivarissa joka on tehty mäkeen niin takapihalle ei saa oikeen vietyä vaunuja ja sen takia parvekkeella nukutaan yleensä päikkärit. Kauppapäivinä tulee sitten ulkoiltua kun jokatapauksessa puetaan vaatteet päälle niin se työ on jo tehty, silloin pulkkaillaan ja keinutaan puolestatunnista tuntiin ennen kauppaan menoa. Ja tää siis on talvella. Kesällä käydään rannalla, hiekkalaatikolla ja saatetaan olla pitkiäkin aikoja ulkona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen niin väsynyt, etten jaksa lähteä varta vasten ulkoilemaan lapsen (13 kk) kanssa. Vähintään kerran päivässä poika kuitenkin pääsee raittiiseen ulkoilmaan joko kauppareissulle tai iltakävelylle rattaissa. Ehkä sitten, kun hän oppii kävelemään, käymme sään salliessa tuossa leikkipaikalla pyörimässä, mutta toistaiseksi ei ole juuri huvittanut lähteä leikkimään pihalle, kun se on vain sitä lapsen nostelemista keinuun ja keinusta pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt lapset ovat päiväkodissa, joten he ulkoilevat siellä 2 kertaa päivässä. Kotiäitiaikoina meille oli kyllä ihan "pakollista" mennä aamupäivällä aina ulos. Jos jäätiin sisälle, niin lapset riehaantuivat ja/tai tylsistyivät, lisäksi nukkuivat päiväunensa huonommin. Totesin, että pääsen helpommalla, kun vietetään aamupäivät ulkona puistossa. Meidän lähipuistossa oli onneksi aina muitakin äitejä lapsineen. Iltapäivät vietettiin kyllä sisällä. Illalla ulkoiltiin vaihtelevasti sään mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ulkoillaan yleensä kerran päivässä lapsen ehdoilla. Lisäksi koiran kanssa käydään ulkona ja silloin lapset ovat rattaissa. Meillä ei nyt talven tullen ole ollut mitään hirveää innostusta ulkoilua kohtaan eikä pihalla viihdytä juuri puolta tuntia pidempään. Iltapäivällä pimeä tulee aikaisin ja tyttö ei oikein pimeästä tykkää. Hokee vain, että on ilta ja pimeä ja pitäisi mennä nukkumaan.

 

Meillä siis ulkoilua rajoittaa lähinnä esikoisen oma innostuksen puute. Mä olen pitänyt periaatteenani sitä, että ulkoilua ei saa rajoittaa minun innottomuuteni eikä myöskään huonot varusteet. Leikkipuistoissa näkyy paljon perheitä, joissa lapsilla kyllä on asianmukaiset ulkovaatteet, mutta vanhemmat värjöttelevät farkuissa ja kiukkuisina viluisina hoputtavat lapsiaan kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkeinpä meillä poika purkaa nyt paremmin energiaansa sisällä touhuillessa. Hassu pikkumies tuo on siitäkin ollut, että nukkumiseen tai syömiseen ei ulkoilu tai sen puute ole pahemmin vaikuttanut :o

Sama meidän jäpikällä. Kesällä ollaan ulkona oikeastaan kaiken aikaa sään salliessa, mutta näin talviaikaan ei mitään hirmuisia ulkoilumaratoneja pidetä. Kyllä me ulos mennään, jos poika niin haluaa, mutta en mä sitä hirveästi jaksa houkutella pihalle, jos pojalta ei omaa aloitetta tule. Joskus houkuttelen hepun koiraa ulkoiluttamaan, että mies saisi omaa aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko asettaneet jotain pakkasrajoja ulkoiluun? Mittari näyttää -16 astetta ja tuulen vaikutuksen kanssa näyttäisi olevan -22! Aurinko paistaa ja ulos pitäisi mennä, mutta kyllä toi jo hirvittää. :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan aika fanaattisia ulkoilun suhteen, minä se vielä vähän hullumpi sen kanssa. Kun olin kotona lasten kanssa, käytiin lähes joka päivä 2 kertaa ulkona. Sama pätee aika pitkälle nytkin, kun mies hoitaa lapsia kotona, mutta he jäävät helpommin pitämään sisäpäivää. Ja koska pukeminen on meillä vaikeaa, niin ihan pienen ajan takia en ala siihen showhun. Minimiaika ulkona on 1,5 h. Esikoinen vastustaa viimeiseen asti, huutaa, kiljuu, makaa lattialla, puuhaa kaikkea muuta. (Tykkää kyllä olla ulkona sitten eikä sit tulis sisälle, mutta pukeminen tympii sitä yli kaiken.) Kakkonen ja kolmonen ovat puettavia, mutta yhteistyökykyisiä. Ja kelikin saa olla melkein mikä tahansa; varusteet sen mukaan. Pakkasrajaa ei olla juuri pidetty, mutta oikein kylmällä (-20 tai enemmän) voidaan jättää ulkoilu yhteen kertaan päivässä. Tykkään ulkoilla lasten kanssa, kun siellä ei tekemättömät kotityöt vaivaa ku ei niitä näe eikä pojat tappele :grin: Ja tulee leikittyä paljon lasten kanssa, kun ei ole mikään ruuanlaitto tms vaatimassa huomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyritään neitosen (1,5v) kanssa ulkoilemaan 1-2 krt/pvä. Riippuen aina vähän muista päivän hommista, jos kaupoilla esim. käydään tai jossain kyläilemässä niin sitten käydään kerran ulkona. Jos ihan kotipäivä niin silloin 2 kertaa.

Kesällä tuli hypittyä ulkona vähän väliä mutta nyt talven tullen hieman hiipunut... Ulkona ollaan kerrallaan 0,5-1,5h, aika usein vajaa tunti tulee oltua. Meillä neiti ei oikein itse tekemistä keksi vaan odottaa viihdykettä koko ajan.. Näin talvella aika usein sitten pulkkaillaan, lasketaan pihassa mäkee, tehdään lumikakkuja, potkitaan palloa jne.

 

Tuohon pakkasrajaan sanoisin että maalaisjärjellä pääsee pitkälle.. :girl_wink: Varmaan jokaisella lapsella on "oma" pakkasraja, toiset kestää paremmin kuin toiset. Ja toiset on aktiivisempia ulkona kuin toiset mikä paljon vaikuttaa lämpimänä pysymiseen. Myös tuuli vaikuttaa tosi paljon miten kylmälle ulkona tuntuu. Esim. eilen kun oli pakkasta -20 niin kyllä me ulkona pyörähdettiin mutta oltiin vain puoli tuntia. Hyvin tyttö viihtyi eikä kylmänä ollu mikään paikka kun sisälle tultiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä olisi kiva nähdä galluppi niin näkisi sellaista todellista jakaumaa :). Vähän tuntuu siltä, että tänne vastailevat enempi ihmiset jotka ovat tämän(kin) asian suhteen tosi tunnollisia.

 

Meillä ulkoillaan ihan luvattoman harvoin :(. En osaa edes arvioida kuinka harvoin. Silloin kun sattuu sopiva väli ja asia tulee mieleen...Kun ei tuo poika oikein viihdy pihalla. Monesti vaan itkee ja kädet ojossa haluaa syliin/pois...

 

Muoks. Tuli myöhemmin tulleista viesteistä mieleen, että sekään ei kovasti innosta ulkoilemaan kun poika rääkyy pää punaisena ulkovaatteita hänelle pukiessa :girl_sigh:. Ja vääntelee niin (vielä pihallakin jos yrittää vaatteisiin koskea), ettei vaatteita saa hyvin päälle ja yksi sun toinen paikka saattaa pilkottaa paljaana (niska etenkin kun poika ei millään anna laittaa vetoketjua kunnolla kiinni). Toki pojalla on kauluri, mutta ei se vastaa tuollaista paksua tuulen ja vedenkestävää haalaria joka siihen ylttäisi...

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ulkoillaan joka päivä, helppoa kun lapsia on vasta yksi. Säällä kuin säällä ulkoillaan, koirienkin myötä siihen on totuttu. Kesät eletään ovet auki mutta muulloin ulkoillaan yleensä kerran eli aamupäivä vietetään ulkona. Viikonloppuisin sitten miten milloinkin ja joskus iltaisin käy isän kanssa puistoilemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pyritään ulkoilemaan joka päivä, tosin kovilla pakkasilla tai vesisateessa ei mennä. Yleensä ulkoillaan kerran päivässä, aamupäivällä. Joskus mennään puistoon, joskus ollaan omassa (taloyhtiön) pihassa. Ulkona ollaan kerralla 1-1,5 tuntia.

Jos mennään iltapäivällä vielä kauppaan vaunuilla, niin pysähdytään hetkeksi puistoon silloinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäystä vielä edelliseen tekstiini että ei mekään esim. vesisateella ulkoilla... Että meilläkin niitä sisäpäiviä löytyy. Ulos on vaan niin helppo lähteä yhden lapsen kanssa kun meillä ei edes pukemisessa laiteta hanttiin. Ja kun kahdestaan ollaan tytön kanssa kaikki arkipäivät vuorokauden ympäri niin ulos on pakko päästä päivittäin (jos siis sää sallii) muutoin ollaan molemmat äkäsiä tytön kanssa.. :girl_mad: Ja kummasti ulkoilma aina virkistää, pienikin pyrähdys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now