Hilja

Spinaalipuudutus

58 posts in this topic

Täällä valmistaudutaan pikkuhiljaa ja mahdollisimman kattavasti tulevaan koitokseen! Bebesinfon sivuilta luin erilaisista lääkkeellistä kivunlievityksistä ja spinaalipuudutus oli oikeastaan ainut, jonka "haluaisin" ottaa. Yksi suurimpia pelkojani liittyen tulevaan synnytykseen on siis se, että en pärjää ilman puudutteita ja jotain kivunlievitystä on otettava. Olettaen siis, että synnytys etenee hyvin.

 

Olen kuitenkin ensisynnyttäjä ja jostain syystä spinaalia ei mielellään anneta silloin... Miksi?

 

Kokemukset spinaalista kuulostavat melko hyviltä ja riskitkin ovat paljon pienempiä kuin epiduraalissa. Miksi kuitenkin epiduraali annetaan paljon useammin?

 

Spinaalin saaneilta olisi tietenkin mukava kuulla kokemuksia! Missä vaiheessa ja miksi annettiin, auttoiko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spinaalin vaikutusaika on lyhyempi, max muutama tunti ja sitä ei voida antaa uudestaan. Epiduraaliannoksia voi sen sijaan lisätä synnytyksen pitkittyessä, nämä lienevät ne suurimmat syyt miksi ensareille ei spinaalia ensisijaisesti suositella.

 

Itse sain tässä kolmannessa koitoksessa spinaalin ja olin tyytyväinen. Olin jo kahdeksan senttiä auki synnärille mennessä ja olisin ehkä selvinnyt jopa ilman puudutustakin mutta olin niin henkisesti valmistautunut spinaaliin (taustana kaksi järkyttävää ponnistusvaihetta ja luinmonesta lähteestä että spinaali vie ponnistuskivun, no ei se ihan näin mennyt) etten suostunut siitä enää luopumaan. Aukenin spinaalin aikana sen kaksi senttiä lempeästi ja ponnistustarve tuli paineen tuntena puudutuksen lakatessa. Mulla onkaikki lapset laskeutuneet vasta ponnistusvaiheen alkaessa joten mitään minuutin ponnistusvaihetta en isojen lasten synnyttäjänäö varmasti ikinä koe.

 

Jos spinaalista nyt jotain miinusta niin ehkä se kutina, joka on vaivaton ja normaali haittavaikutus. Epiduraaliin (sain ekassa synnytyksessä) verrattuna eroja oli mielestäni puudutuksen kesto. Ekassa olin puudutettuna niin tehokkaasti että ponnasin lasta maailmaan melkein kaksi tuntia. Kolmannella kerralla lapsi syntyi helposti ja hyvin, en uskalla vannoa olisikio kokemus ollut yhtä hieno ilman tuota must have-puudutusta. Niin ja kakkosynytys oli kamala, siis se ponnistusvaihe oli kuin jostain helvetin tulilta ja siitä selvittyäni vannoin etten enää ikinä synnyttäisi ilman puudutusta.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos ninde kokemuksen jakamisesta :)

 

Lisää olisi kiva kuulla, varsinkin jos joku ensisynnyttäjä on tämän saanut! Edelleen olen kovasti ns. kielteinen muille puudutteille ja pelottaa ihan hirveästi, että kipu onkin niin kestämätöntä, että sorrun epiduraaliin tai muihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin kans tutkiskelemaan ja pohdiskelemaan asiaa, koska mä olin luullut että paraselvikaalipuudutus olisi vauvan kannalta vähemmän haitallinen. Ja siksi olin siis päättänyt ottaa sen, jos joku on pakko ottaa. Nyt en sit enää tiedäkään, onkohan tosiaan noin niinku bebesinfossa sanotaan? Siitä jää tosiaan sellainen kuva että spinaalipuudutus olisi vähemmän haitallinen, ehkä.

 

Tässä jotain ensihätään googlen avulla löytämääni tietoa, ihan mielenkiintoisia tilastoja: http://www.finnanest.fi/files/say_viitanen.pdf

 

Esikoista synnyttäessä mulla oli siis epiduraali ja sitä en toiste halua, koska uskon sen vaikuttaneen vauvaan ja aiheuttaneen mahdollisesti imetysvaikeuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensinnäkin, bebesinfon sivut eivät ehkä ole paras tietolähde puudutteiden osalta. Mun mielestä on varsin toimenpidekielteinen sivusto. Onhan kaikessa lääkityksessä huonot puolet, ihan perusburanassakin ;)

 

Itse sain ensisynnyttäjänä spinaalin, syy tähän oli se, että selvisin 7-8 cm avautumiseen asti ilokaasulla, ja kätilön mielestä epiduraalia ei kannattanut enää siinä vaiheessa antaa, koska vaikutusaika on pidempi. Spinaali vaikuttaa noin 2 h, joten siksi sitä ei yleensä ensisynnyttäjille anneta, koska synnytys voi kestää pidempään ja se annetaan kerta-annoksena, epiduraalia voidaan tarvittaessa antaa lisää. Haittavaikutuksia ei ollut paitsi jo mainittu kutina, mutta ei sekään ollut mitenkään häiritsevää.

Edited by Mette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tälläisen tekstin löysin, eli puudutusaine on sama, laitetaan vaan eri paikkaan spinaalissa ja epiduraalissa

 

Epiduraalipuudutus

 

on tehokas ja turvallinen synnytyskivun lievitysmenetelmä. Puudutuksen laittaa anestesialääkäri, joka ruiskuttaa puudutusaineen epiduraalitilaan. Tämä tila on sidekudoksen ja löyhän rasvakudoksen muodostama kerros selkäydintilan eli spinaalitilan ulkopuolella. Epiduraalitilasta puudutusaine siirtyy selkäydintasolle ja vaikuttaa kohtua hermottaviin hermojuuriin. Näin saadaan aikaiseksi täsmällinen ja hyvä kivunpoisto avautumisvaiheessa. Puudutuksen yhteydessä anestesialääkäri asettaa epiduraalitilaan neulan kautta ohuen muovisen katetrin, johon voidaan synnytyksen aikana laittaa lisäannoksia kipulääkettä. Epiduraalipuudutus voidaan antaa, kun synnytys on varmasti käynnistynyt. Ennen puudutuksen laittoa seurataan lapsen sydänääniä sisäisellä anturilla noin puolen tunnin ajan. Puudutuksen vasta-aiheita ovat tulehdus selän alueella ja veren hyytymishäiriö.

 

Puudutus voi laskea verenpainetta, jonka takia äidin verenpainetta ja pulssia seurataan säännöllisin väliajoin. Lisäksi sikiön monitorointia jatketaan koko synnytyksen ajan. Epiduraalipuudutuksen haittavaikutuksina voi ilmaantua kutinaa, joka johtuu annetusta kipulääkkeestä. Tämä on yleensä lyhytkestoista ja häviää pian synnytyksen edistyessä. Joskus synnytyksen jälkeen voi ilmaantua päänsärkyä tai selkäsärkyä. Nämäkin oireet yleensä häviävät muutaman päivän kuluessa synnytyksestä. Puudutuksen aiheuttamista sivuvaikutuksista kerrotaan tarkemmin omassa luvussaan.

 

 

Spinaalipuudutus

 

Spinaalipuudutus on uusin puudutusmenetelmä synnytyskivun lievityksessä. Puudutuksen tekee anestesialääkäri ruiskuttamalla puudutusainetta ja kipulääkettä suoraan ohuella neulalla spinaali- eli selkäydinnestetilaan. Siinä puudutusaine leviää nopeasti ja tehokkaasti, joten ainetta tarvitaan huomattavasti pienempi määrä kuin epiduraalipuudutuksessa. Spinaalipuudutuksen kesto on noin 1,5 tuntia eikä lisäannosta voida antaa, koska katetria ei tässä puudutusmenetelmässä laiteta. Spinaalipuudutus sopii siten erityisesti uudelleensynnyttäjille, joilla synnytys on edennyt nopeasti ja jotka eivät todennäköisesti tarvitse pitkäkestoista kivunlievitystä. Koska spinaalipuudutuksen vaikutus alkaa nopeammin kuin epiduraalipuudutuksen, voidaan joskus myös erittäin kipeälle ensisynnyttäjälle antaa ensin spinaalipuudutus ja jatkaa sitten epiduraalilääkityksellä. Myös tässä puudutusmuodossa seurataan lapsen sydänääniä sisäisellä anturilla puolen tunnin ajan ennen puudutuksen laittoa.

 

Spinaalipuudutuksen yleisin sivuvaikutus on kutina, jota ilmenee lähes 70-80%:lla synnyttäjistä. Joskus puudutus on niin tehokas, että alaraajojen lihasvoima saattaa heikentyä lyhyeksi aikaa. Jos ponnistusvaihe seuraa puudutusta hyvin pian, saattaa myös ponnistusvoima heikentyä. Päänsärkytaipumusta esiintyy enemmän kuin epiduraalipuudutuksen jälkeen. Synnyttäjän verenpaineiden seuranta ja sikiön valvonta ovat tärkeitä myös tässä puudutusmuodossa. Spinaalipuudutuksen vasta-aiheet ovat samat kuin epiduraalipuudutuksen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä sain spinaalin ensisynnyttäjänä. Tehosi nopeasti ja vei kaiken kivun pois. Sain jopa nukuttua n. tunnin. Vaikutusaika kesti sen vajaa pari tuntia. Tarkoitus oli sitten laittaa epiduraali perään, mutta se ei onnistunut, joten laitettiin spinaalipuudutus uudestaan.

 

Alunperin olin pyytänyt epiduraalia. Kun tuskissani pyörin ja tärisin, lääkäri ilmoitti laittavansa ensin spinaalin ja epiduraalin sitten seuraavaksi kun spinaalin vaikutus lakkaa. En tiedä miksi, eikä edes kiinnostanut. Kaikki kelpasi. Epiduraali ei tosiaan onnistunutkaan, joten spinaali uusittiin. En tiennyt, että ei voisi uusia, minulle siis uusittiin ihan epäröimättä eikä ongelmia sen suhteen. Ja kun tokasta spinaalista alkoi vaikutus hiipua, oltiinkin jo niin pitkällä, että pääsin ponnistamaan.

 

Oman kokemukseni perusteella voin kyllä suositella spinaalia. Tehoaa nopeasti ja vei tosiaan aivan kaiken kivun pois. Ainoa huono puoli oli hirveä kutina, lähinnä kasvoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensinnäkin, bebesinfon sivut eivät ehkä ole paras tietolähde puudutteiden osalta. Mun mielestä on varsin toimenpidekielteinen sivusto. Onhan kaikessa lääkityksessä huonot puolet, ihan perusburanassakin ;)

No on. Mut mä olen myös "toimenpidekielteinen" ts. haluan tietää mihin kaikkeen se lääke voi vaikuttaa ja mitä haittavaikutuksia sillä voi olla ennenkaikkea vauvalle. Siitä löytyy yllättävän vähän tietoa mistään, myöskään bebesinfon vastaus ei siinä mielessä tyydyttänyt, koska lääkeaineen vaikutuksia oli mielestäni tarkasteltu erilaisella kirjoitustyylillä keskenään, ei saanut oikein kokonaiskuvaa tai vertailupohjaa. Mulle tehon maksimaalisuus ja puudutuksen laittotavan miellyttävyys on toisarvoisia; ei kai niitä puudutteiksi kutsuttaisi jos ne ei mitään auttaisi. Mulle riittää että ne auttaa jonkunverran, vaikka sitten henkisesti jos ei muuten. Muhun kantsis varmaan pistää suolaliuosta niin oisin oikein tyytyväinen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

anestesialääkärinä voin kertoa, että eroja noissa puudutuksiss aon jonkin verran. Spinaali on siis ns. kertaspinaali eli yhdellä pistolla neulan kautta laitetaan lääkkeet (nämä voi vaihdella talon mukaan) spinaalitilaan (ei siis todellakaan selkäytimeen)ja se on sitten siinä, kun taas epiduraalissa epiduraalitilaan viedään neulan kautta ohuen ohut katetri joka teipataan selkään kiinni. Katetrin kautta sitten annetaan lääkkeet, omassa työpaikassani esim. ihan samoja aineita kuin spinaaliinkin.

 

Isoimmat erot puudutuksissa on omasta mielestäni se, että epiduaali siis ei ole kertaluontoinen juttu, vaan katetrin kautta lääkitystä voidaan jatkaa niin kauan kuin se on tarpeellista. Spinaalin kesto siis on se 2.3h ja sen jälkeen on joko pistettävä uudestaan tai pärjättävä muilla kivun lievityksillä (kyllä, spinaalikin voidaan tarvittaessa laittaa toistamiseen mutta tämä nostaa komplikaatioriskejä). Toinen juttu on se, että epiduraalin kanssa saat liikkua niin halutessasi, mutta spinaalin kanssa olet sidottu synnytystasolle. Tippakanyyli laitetaan käteen ennen kummankin puudutuksen laittoa, tämä siksi että anestesialääkäri potilasturvallisuuden vuoksi näin vaatii. Kumpikin puudutus voi laskea verenpainetta ja osittain hieman laimentaa kehon omia supistuksia. Kummassakin on riskinsä, mutta kokeneen ja taitavan anestesialääkärin käsissä puudutuksen laitto on varsin turvallinen juttu. Äiti voi omalta osaltaan ratkaisevasti vaikuttaa riskeihin pienentävästi pysymällä paikoillaan puudutuksen laiton aikana.

 

Että noin. vastaan toki mielelläni lisääkin jos vain joku haluaa tietää. Synnytyspuudutukset on jokseenkin oma henkilökohtainen lempilapseni joten mieluusti kysymyksiin vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensinnäkin, bebesinfon sivut eivät ehkä ole paras tietolähde puudutteiden osalta. Mun mielestä on varsin toimenpidekielteinen sivusto. Onhan kaikessa lääkityksessä huonot puolet, ihan perusburanassakin ;)

Joo mä kans käväisin siellä lukemassa ja kun huomasin että siellä voi tehdä "Synnytyssuunnitelman" niin innostuin. Hetken kahlattuani suunnitelmalomaketta läpi, jätin homman siihen. Ihan naurettavat ne vaihtoehdot! Siinä teilattiin kaikki "normaali" vaihtoehdot. Ideaalimaailmassa olisi kiva synnyttää ihan luomuna, mutta en pidä sitä mitenkään pakollisena tai että kokisin huonoa omaatuntoa jos ottaisin lääkkellistä kivunlievitystä. Mutta Bebesin synnytyssuunnitelmalomakkeesta tuli sellainen fiilis että epäonnistut synnyttäjänä jos luovutat ja otat lääkkeellistä kivunlievitystä tai mikä "kauheinta", ponnistat puolimakaavassa asennossa!! Nyt meni vähän OT, mutta siis pointtina se että mun mielestä kaikki vaihtoehdot samalle viivalle ja synnyttäjä päättäköön itse mitä haluaa kokeilla (ja tietysti ottaa huomioon että synnytyksen edetessä voi tapahtua mitä vaan ja suunnitelmista voi joutua joustamaan).

 

Mutta tuosta spinaalista. Mä sain ekan kanssa epiduraalin ja ajoitus meni ihan nappiin. Lähdin synnytykseen sillä asenteella että katsotaan miten pärjätään ja sitten jos tulee pakottava tarve saada jotain lievitystä niin sitten otetaan. Sain epiduraalin kun olin 5-6cm auki ja se tehosi heti. Sen laittokaan ei ollut epämukavaa. Annosta ei tarvinnut lisätä vaan se riittii ponnistuvaiheeseen asti niin että supistuskivut olivat poissa, mutta paineentunne oli palannut (minulla epiduraali vei pois paineentunteenkin alkuvaiheessa, en tuntenut supistuksia ollenkaan) joten tiesin milloin ponnistaa. Eihän se kuitenkaan auta sinne alapäähän eli tuntui kyllä kun vauvan pää tuli ulos... Mulla ei toi epiduraali hidastanut avautumista (tai sitten se olisi mennyt tosi tosi nopeeta ilman epiduraalia, mikä olis ehkä ollut tuskallista), mutta mietin että jos tämän toisen kanssa tuo avautuminen tuntuu menevän vielä nopeammin niin ehkä hyvä ratkaisu vois olla spinaali. Mulla ei ole välttämätöntä tarvetta liikkua sen jälkeen kun on saanut puudutuksen joten ei haittaa vaikka joutus jäämään sänkyyn. Epiduraalin kanssa sain liikkua, mutta käytin kyllä sen ajan nukkumiseen kun kerran pystyi :) Ponnistusvaiheessa siirryin jakkaralle. Spinaalin kanssa ilmeisesti ponnistus pitäisi hoitaa sängyllä, mutta tuskin se mikään ongelma on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain ensisynnyttäjänä spinaalipuudutteen, kun olin 8 senttiä auki. Toimi todella hyvin, ainoa miinus olijärjetön kutina, mutta se oli aika pientä sen rinnalla että kivut häipyi. Vaikutus kesti pari tuntia, ja sen jälkeinen aika, parin tunnin ponnistukset ja imukuppiautto ulos oli kyllä tuskaa.

 

Toisella kerralla sain myös spinaalin, ja kun sen vaikutus lakkasi, eikä vauva suostunut vielä laskeutumaan, sain poikkeuksellisesti uudelleen. Kätilöt ottivat hienosti huomioon edellisen synnytyksen tuskaisen lopun, ja päätyivät siksi toiseen spinaaliin, jotta saatiin rauhassa odotella vauvan laskeutumista. Toisella kerralla vaikutus ei ollut läheskään niin tehokas kuin ensimmäisellä, supistukset löivät läpi, mutta puudutti kyllä alapään hyvin tehokkaasti, joten imukuppisynnytys (valitettavasti tälläkin kerralla päädyttiin siihen) sujui melko lempeästi.

Edited by Lumikko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen tiedostanut, että bebesinfo on hyvin toimenpidekielteinen sivusto, MUTTA kieltääkö joku muu lähde bebesinfon kertomat haittavaikutukset ja riskit puudutteiden kohdalla? Esimerkiksi epiduuralin kerrotaan vaikuttavan kohdun lihaksiin ja esimerkiksi siihen, kääntyykö vauva oikeaan asentoon ponnistusvaiheessa.

 

Tuossa Meten laittamassa tekstissä epiduraalista ei kerrota lainkaan näitä asioita, siis että miten puudutus voi vaikuttaa hidastavasti synnytyksen kestoon, vaikuttaa vauvan kääntymiseen ynnä muuta. Myös nämä vaikutukset sykkeeseen huolestuttavat.

 

Tiedän, ettei sekään ole synnytyksen etenemisen ja vauvan hyvinvoinnin kannalta hyvä, jos olen itse niin tuskissani että voimani todella uupuvat tai synnytys ei etene. Mutta tuskin missään voidaan sanoa, ettäkö puudutteet olisivat täysin turvallisia. Vai voidaanko? Ettei ne todella haittaa synnytyksen etenemistä tai saata aiheuttaa komplikaatioiden riskejä? Eikä näin voisi toki ollakaan. Mutta siinäpä punnittavaa, ottaa riski oman kivunlievityksen takia vai ei?

 

Mä kyllä olen tykännyt nyt tuosta Bebesinfon synnytystoivelistasta :D Siinä kuitenkin esitetään asiat niin, että "toivoisin..." eikä "olen ehdottomasti päättänyt...". Mulla ei kuitenkaan johdu tämä puudutepelko mistään periaatteesta; en koe, että olisi hienompaa tai tavoitellumpaa synnyttää luomuna. Mä en näe sitä mitenkään itseisarvona. Minä vain koen, että tuntuu hullulta ottaa oman kivun vuoksi lääkettä joka voi vaikuttaa synnytyksen kulkuun muuten hyvin negatiivisesti, vaikka oma kipuni vähenisikin. Elän muutenkin melko ns. luomusti ja luonnonmukaisesti niiden valintojen kohdalla, joissa se on mahdollista. En halua itseeni ylimääräisiä kemikaaleja tai muuta, enkä tietystikään haluaisi myöskään altistaa vauvaani voimakkaille lääkeaineille ellei se ole todella, todella tarpeen.

Nat, mua kiinnostaa kovasti, että miten itse olet nähnyt noiden puudutteiden vaikuttavan synnytyksen kulkuun? Vai näetkö sitä anestesialääkärinä? En pelkää mitenkään itse puudutten laittoa, vaan sen vaikutuksia.

 

Jos spinaali tosiaan sitoo kiinni sänkyyn, niin en kyllä haluaisi sitten sitäkään. Haluaisin nimenomaan pystyä käyttämään omia, luonnollisia rentoutuskeinoja ja antaa synnytyksen edetä esimerkiksi liikkumisen avulla. En haluaisi olla sidottuna sänkyyn. Nämä ovat juuri näitä "haluaisin"- juttuja, eli jos vaan pystyn niin näin toivoisin synnytyksen etenevän. Vaikka se sattuisikin. Pelkään vain, että kipu on todellakin sietämättömän kovaa, menetän tilanteen hallinnan, joudun paniikkiin, pyörryn tai muuta sellaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä kuinka tiukasti spinaali sitoo sänkyyn, itse kyllä ponnistin sängyssä. Puudutteiden laiton välillä liikuin kyllä vessaan. Ja viimeiset pari senttiä avauduin pallon päällä istuen. Ei minulle kukaan sanonut, että sängyssä olisi pakko maata, mutta piuhoissahan siinä ollaan kiinni, ettei siitä kovin kauas sovi lähteä. Sängyssäkään ei ole pakko maaten synnyttää, vaan onnistuu esim. polvillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma sain spinaalin synnytyksen jalkeiseen tikkaukseen, eli ei nyt ihan sama asia, mutta kerronpa kuitenkin... Piikin laitto oli inhottavan tuntuista, mutta eipa tuo juuri synnytyksen jalkeen haitannut. Tunto lahti vyotarosta alaspain lahestulkoon heti ja mulla oli kamalan kylma (ehka liittyi muihin asioihin). Vaikutuksen kesto oli varmaan sen pari tuntia ja sairaalahenkilokunta siirteli mua sangylta toiselle yms. eli en siis todellakaan olisi voinut liikkua itse kun ei ollut mitaan tuntoa. Mitaan jalkijuttuja ei tullut, ei siis kutinaa tms. Nyt vasta luen ekan kerran etta niinkin olisi voinut olla... :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, joo. En minäkään varsinaisesti puudutteen tehoaikana mihinkään liikkunut, vaikka kaikki tunto ei kadonnutkaan vaan pystyin kyllä liikuttamaan jalkoja. Ei ehkä olisi kuitenkaan jalat kantaneet. Mutta vaikutuksen laannuttua pystyi kyllä liikkumaan sen, mitä piuhat antoivat myöten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nat:

 

Netissä sanotaan aika monessa paikassa, että epiduraalipuudutuksella olisi joku yhteys imetyksen onnistumiseen/epäonnistumiseen. Tiedätkö onko tästä asiasta jotain tutkimuksia? Käsittääkseni se epiduraalipuudutekaan ei mene äidin verenkiertoon eikä siis syntyvään lapseenkaan (missään merkittävissä määrin), joten en oikein edes ymmärrä miten se voisi enää synnytyksen jälkeen vaikuttaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole Nat enkä myöskään anestesialääkäri, mutta kaivelin omia obstetrisen analgesian luentojen muistiinpanoja (nämä ovat siis TAYSin yhden nukkumatin sanomaa) ja löysin seuraavaa;

 

Kipustressi lisää katekoliamiinien eritystä, mikä vähentää istukan verenvirtauksia -> voi pahentaa sikiön hapenpuutetta. Kipustressi hidastaa suoliston toimintaa ja lisää aspiraatioriskiä synnyttäjällä.

 

Epiduraalin sivuvaikutukset;

- Salpaa sympaattista hermostoa, josta voi seurata verenpaineen laskua (tämän vuoksi kanyyli on oltava kädessä ennen epiduraalin antoa)

- Jos lisätty opiaattia on kutina yleistä

- Palelu & vapina

- Jalkojen mahdollinen puutuminen

Lisäksi mahdollisia riskejä ovat;

- Duran puhkaisu, joka aiheuttaa post spinaalista päänsärkyä

- Täydellinen spinaali (ERITTÄIN harvinaista)

- Suonensisäinen ruiskutus (harvinaista)

- Allerginen reaktio

- Neurologiset vauriot

- Epiduraalihematooma (ERITTÄIN harvinainen)

- Infektiot

 

Ja yllämainitut riskit ovat lähinnä epiduraalin laitossa tapahtuvan epäonnistumisen myötä tulevia riskitekijöitä, joita Suomessa tapahtuu käsittääkseni hyvin, hyvin vähän. Meillä kun anestesialääkäreiden koulutus ja harjoittelu on todella hyvää ja pitkälle vietyä eikä synnytyssali ole käsittääkseni ensimmäisiä paikkoja jossa epiduraalinlaittoa pääsee kokeilemaan tositoimissa..

 

Spinaalissa riskit ovat samankaltaisia, mutta harvinaisempia (?).

 

 

Puudutusten vaikutus sikiöön;

- Puudutusaineet imeytyvät elimistöön ja läpäisevät istukan, mutta niillä ei ole merkittävää suoraa vaikutusta sikiöön.

- Isoilla opioidiannoksilla on havaittu sikiön sykkeen muutoksia.

 

 

Vaikutus synnytykseen;

- Joissain tutkimuksissa pidentänyt synnytyksen kestoa

- Joissain tutkimuksissa lisännyt sektioriskiä, toisissa ei.

- Varhain annettuna parempi vaikutus, pienempi viivytyksen riski.

 

 

 

Epiduraalista ja imetyksestä löysin nopealla googlauksella lehtiartikkelin Australialaistutkimuksesta;

"Tutkijat arvelevat, että epiduraalissa oleva fentanyyli saattaa aiheuttaa lapsissa uneliaisuutta ja vaikeuttaa äitien maidon tuottamista. Tutkijat painottavat, että riskiryhmässä olevien naisten pitäisi saada asianmukaista imetysneuvoa ja -tukea.

 

Syy imetyksen lopettamiseen aiemmin voi puolestaan olla se, että puudutusta synnytyksessä käyttäneet naiset eivät kestä imetystä yhtä hyvin kuin ne naiset, jotka selviävät synnytyksestä ilman kivunlievitystä."

Edited by laura!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natilta olisin halunnut vielä kysyä kun meille tuolla luennolla kerrottiin, että kombipuudutus olisi yleistymässä, niin oletko kuullut onko se käytössä yleisestikin jo jossain synnytysten yhteydessä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kas, kiitos Laura, olin selvästi siis väärässä tuosta puudutteiden imeytymisestä. On tosin varmaan totta sekin arvelu että vähemmän kipuherkillä äideillä (joita puudutteitta synnyttäneissä varmaan on enempi kuin puudutetuissa) on myös vähempi ongelmia imetyksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuossahan laura! jo vastailikin.... eipä hirveästi lisättävää....

 

Tutkimuksen tekeminen esim. juuri tuosta puudutukset ja imetys jutusta on tosi haasteellista, sillä kyse on niin laaja-alaisesta ja monialaisesta jutusta että luotettavaa tutkimusta on vaikea saada aikaan. Tarkoitan siis kärjistäen esim. niin, että jos verrataan kahta synnyttäjää joista toinen haluaa kaikin keinoin kivunlievitystä kun taas toinen on "luomuväkeä" niin imetysongelmien kohdalla voitaisiin myös tuolloin olettaa että luomumamma taistelisi henkeen ja vereen imetyksen kanssa kun taas aikaisempi äiti ehkä luovuttaisi herkemmin. Ja tuo taas sitten voitaisiin tietysti kääntää niin, että koska puudutetun äidin imetys ei ota onnistuakseen, niin se on sitten puudutteiden aiheuttamaa.

Jonkinverran nuo puudutteet tosiaan imeytyy verenkiertoon ja istukan kautta sikiöön, mutta määrät ovat hyvin hyvin pieniä kuten laura! totesi. JA kyse on tosiaan balanssista kivun ja puudutteiden välillä, eli kipeä äiti ei ole vauvalle hyväksi yhtään sen enempää kuin puudutteetkaan. Tarkoitan siis sitä, että jos supistuskipua ei kykene mahdollisimman rentona ottamaan vastaan, ei synnytys pääse etenemään. Mikäli kivuttomuuteen pääsee ilman ns. kajoavia toimenpiteitä, niin hyvä niin, mutta ikävä kyllä tämä on nykyisellään jo varsin harvinaista. Synnuytyspuudutuksethan ovat yleistyneet länsimaissa viimevuosina aivan suunnattomasti, mikä osaltaan johtuu potilaan(äidin) hyvin markkinoidusta ja painotetusta oikeudesta kivuttomuuteen, mutta katsoisin sen myös omalta osaltaan kertovan nyky-yhteiskunnasta... eli kun kipuun ei ole fyysisen työn kautta totuttu, ei sitä myöskään erityistilanteissa kestetä aikaisempaan tapaan... mutta tämä siis vain oma mielipiteeni.

 

Laura!: tiedän että joissakin sairaaloissa tuohon kombinaatioon on lähdetty, mutta henkilökohtaisesti en siinä oikein sitä ideaa taustalla näe. Spinaalihan toki vaikuttaa nopeammin, ja epiduraali sitten pitenpään, mutta toisaalta kyllä mieluusti kohdentaisin tuon spinaalin tehon ihan niihin viimeisiin tunteihin enkä suinkaan ensimmäisiin tai keskivaiheille. Sektiopuudutus on sitten asia erikseen, siinä tuo kombinaatio on enemmän kuin hyvä: teho saadaan nopeasti ja kuitenkin tarvittaessasta pystytään puudutusta jatkamaan. Ja tietysti epiduraalin kautta onnistuu mainiosti sitten leikkauksen jälkeinen kivunhoito. Niin päin on itsekin tullut kyllä joskus laitettua, että olen ensin käynyt laittamassa epiduraalin ja sitten myöhemmin vielä spinaalin samalle synnyttäjälle... noissa tilanteissa kuitenkin varsin usein käy niin, että joutuu puuduttamaan vielä kertaalleen, eli kivun uusiminen laittaa itselle aina hälytyskellot soimaan ja varoittelenkin tuossa tilanteessa yleensä jo leikkuria sektiovaarasta..... harmillista on se, että yli 80% niistä kerroista jolloin tuo oma hälytyskello on pirahtanut, ollaan sitten päädyttykin sektioon...

 

Hilja: on totta että useissa tutkimuksissa on todettu etenkin epiduraalin hieman hidastavan kohdun omaa supistustoimintaa ja siksi ihan hirveän usein lähdetäänkin sitten epiduraalin jälkeen supistuksia avustamaan oksitosiinitipalla. Spinaalin yhteydessä tätä tietääkseni ei ole raportoitu, mutta olettaisin tämän isolta osalta johtuan siitä, että spinaali laitetaan tavallisesti tilanteessa jossa synnytyksen etenemisen uskotaan muutoinkin olevan jo nopeaa. Mutta tosiaan, kuten laura! tuossa jo aiemmin totesi, ei myöskään kivulla ole synnytystä aina edistävää vaikutusta vaan myös kipu altistaa sikiön vaaroille. Itse uskon vakaasti siihen, että äidille paras synnytys on lapselle myös paras. Tarkoitan siis sitä, että kun äiti saa itse valita haluamansa synnytyksen kulun, on silloin myös lapsi varsin hyvässä turvassa. Kunhan äiti vain muistaa itse pysyä joustavana tilanteiden muuttuessa. Eli jos alkuun luomukeinot tuntuvat omilta niin sitten kannattaa lähteä niillä. Mutta jos jossain vaiheessa tulee sellainen tunne, että kipua ei enää jaksa eikä sen kanssa pärjää, niin silloin se on oman kropan keino sanoa että ehkä kannattaisi muuttaa lähestymistapaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoisia juttuja!

 

Ja niinjoo tosiaan, en ollut ajatellut niin pitkälle, että puudute tosiaan puuduttaa :P Eli ehkäpä puudutteen jälkeen ei voi kävellä ihan normaalisti.

 

Voi hitsi, vaikeita juttuja. Pitää varmaan jotenkin yrittää päättää sellainen/sellaisia puudutteita, joita sitten mieluiten kokeilisi jos tuntuu siltä, ettei enää kestä. Eihän se kipustressikään varmasti hyväksi ole. Mutta toisaalta onhan kivullakin tärkeä merkitys synnytyksessä. Eli missälie menee raja? :unsure:

 

Nat, olen pitkälti samoilla linjoilla kuin miten kirjoitatkin :) Kai synnytyksessä on kuitenkin juuri se epävarmuus, että koskaan ei voi tietää tekeekö oikean ratkaisun. Eli on hankala päättää itse synnytyksen kulkua, kun ei voi tietää mikä ratkaisu johtaisi toivottuun tulokseen... Aika moni tuntuu katuneensa epiduraalin ottoa, mutta toisaalta ei tietenkään voi tietää millainen lopputulema olisi ollut ilman.

Edited by Hilja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta aika moni sanoo jälkikäteen myös, että olis vaan pitänyt huolia se epiduraali, koska loppu meni niin rankaksi ja väsyi ja homma pitkittyi. Että teit niin tai näin niin saat jälkikäteen miettiä, että oisko kantsinut toisin. Mutta niin kai se on elämässä yleensäkin.

 

Kiitos viestistä, Nat, oli tosi kiinnostava lukea ja järkihommia puhut. En tullut edes ajatelleeksi (vaikka nyt kun sanot niin se on ihan selvää) kuinka hankalaa tuommoisen puudutuksen ja imetyksen välisen yhteyden tutkiminen oikeasti on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen tiedostanut, että bebesinfo on hyvin toimenpidekielteinen sivusto, MUTTA kieltääkö joku muu lähde bebesinfon kertomat haittavaikutukset ja riskit puudutteiden kohdalla? Esimerkiksi epiduuralin kerrotaan vaikuttavan kohdun lihaksiin ja esimerkiksi siihen, kääntyykö vauva oikeaan asentoon ponnistusvaiheessa.

 

Tuskin mikään lähde niitä kieltää, mutta olisi ehkä aiheellista ilmoittaa kuinka yleisiä nuo bebesinfon mainitsemat haittavaikutukset ovat. Kärjistetysti sanoen, siellä voisi lukea, että "synnytykseen voi kuolla sekä äiti, että vauva" ja tottahan sekin olisi, mutta äärimmäisen harvinaista. Myös omat luonnolliset supistukset voivat aiheuttaa vauvan sykkeen alenemista, että ei se luomusynnytyskään riskitön ole ;)

 

Itse lähdin synnytykseen sillä asenteella, että katsotaan miten kaikki sujuu. En suunnitellut mitään etukäteen, paitsi sen että halusin kokeilla ilokaasua. Sen avulla pärjäsinkin hyvin pitkälle, sitten halusin puudutuksen kun tuntui, ettei ilokaasu auta kipuihin enää.

Edited by Mette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäli kivuttomuuteen pääsee ilman ns. kajoavia toimenpiteitä, niin hyvä niin, mutta ikävä kyllä tämä on nykyisellään jo varsin harvinaista. Synnuytyspuudutuksethan ovat yleistyneet länsimaissa viimevuosina aivan suunnattomasti, mikä osaltaan johtuu potilaan(äidin) hyvin markkinoidusta ja painotetusta oikeudesta kivuttomuuteen, mutta katsoisin sen myös omalta osaltaan kertovan nyky-yhteiskunnasta... eli kun kipuun ei ole fyysisen työn kautta totuttu, ei sitä myöskään erityistilanteissa kestetä aikaisempaan tapaan... mutta tämä siis vain oma mielipiteeni.

Kiitos Nat! Mielenkiintoista pohdintaa, vaikka ei suoranaisesti ketään autakaan tässä puudutuksen valinnassa. That makes sense. Ja ihan hyvä kun otit sinällään esille, koska uskon itselläni olevan aika matala kipukynnys, niin muistanpahan olla liikaa rääkkäämättä itseäni jos oikeasti tuntuu etten kestä ilman epiduraalia tms.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon miettinyt tuota spinaalia. Kaksi tytärtä, joilta en ehtinyt mitään saamaan. Nyt kolmas synnytys pelottaa ja en tiedä haluankokaan tuota epiduraalia noiden haittavaikutusten takia. Molemmat synnytykset on ollut n.5h joten tuo spinaali varmasti riittäis, ilokaasulla olen pärjännyt ja vasta lopussa tuntunut että tarvisin puudutusta ja sitä ei ole sitten saanutkaan, kun synnytys edennyt jo niin loppuvaiheeseen. Molemmilta ponnistusvaihekkin 5-9min. enkä haluais epiduraalia siksikään että tuo ponnistusvaihe luultavasti pitenee, ja koko synnytyskin tietenkin pitenee... Mitä muita haittavaikutuksia tuolla spinaalilla on kun tuo kutina ja lihasvoiman heikkeneminen, pitkittääkö synnytystä tms.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now