foorumilla näkyvä nimi

Kastemekon valitsemisen vaikeus

166 posts in this topic

Meillä on kummankin suvussa perinnekastemekot vuosisadan puolestavälistä. Itselleni oli jotenkin heti selvää, että kastemekko otetaan isän puolelta, koska miehen suku tässä tavallaan jatkuu. Tai kuinka se nyt perinteisesti meneekään... No tästäkös sitten siskoni riemastui että mitäs kummaa kun ei oman suvun mekko kelpaa! (hän sitä aikanaan tuunasi omille lapsilleen ajan mukaiseksi) Mutta meidän lapsi ja meidän päätös..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole vaavi vielä edes pilkkeenä silmäkulmassa, mutta josko mahdollisesti joskus meidän lapsen ristiäisiä vietetään niin "riitaa" tulee varmasti kastepuvusta.

Meillä kulkee meinaan molemmissa suvuissa vanha kastemekko ja minä haluaisin tietenkin ehdottomasti käyttää meidän suvun pukua. Mikäli mies ei taivu tahtooni, olisi kompromissi kai; poika kastetaan isänsä puvussa ja tyttö äitinsä.

 

Kappas, kun löysin oman vanhan kirjoituksen.

Vauvan syntymään on vielä muutama kuukausi, mutta riitely kastepuvusta on jo alkanut.

 

Miehen suvun mekko on vasta 30-vuotias ja on tehty miehelle. Mun suvun mekko on äitini ja vuodelta 1958. Siinä on kastettu mun äiti, minä ja mun sisarukset.

 

Minä haluan tuon meidän suvun mekon ja anoppi uhkasi jo jäädä pois ristiäisistä :grin:

Edited by Minni82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi ollut tarjolla miehen suvun mekko, mutta mun isoäiti on tehnyt itse kaikille lapsenlapsiensa esikoisille kastemekon jota me sitten käytimme kummallakin lapsellamme. Anoppi kyllä veti herneet nenään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä löytyy minun puoleltani kastemekko, jossa minut ja muut sisareni on kastettu. En edes tiedä, onko sillä kastettu muita. Se on niin nätti, että olisin mieluusti käyttänyt sitä, mutta äitini halusi välttämättä ruveta kutomaan uutta mekkoa... En erikoisemmin välitä kudotuista jutuista, mutta katsotaan, miltä valmiina sitten näyttää :) Mieheni puolelta löytyy varmaan kanssa joku mekko, joka on varmaan kolunnut kaikki sen puolen serkut läpi... Mutten välitä sen ulkonäöstä niin kauheasti... Miehelläni ei tietty asiaan ole mitään mielipidettä... :D Mutta onneksi kummankaan suku ei ole mitenkään oman kastemekon perinteen perässä, joten sovussa varmasti selvitään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, vaikka mun anoppi on tosi hankala niin kastemekkoon se ei sentään puuttunut ja syykin oli aika selvä kun ei ole säästänyt mitään lastensa vaatteita tai tavaroita. Meidän poika kastettiin mun ja siskon vanhassa kastemekossa, joka on tehty mummon vanhoista pitsiverhoista ja on ihan mielettömän kaunis. Siinä olis nyt valmiiksi vaaleanpunaiset nauhat kun siskon tyttö kastettiin viimeksi, jospa ei tarttis vaihtaa nauhoja :wub: Vaikka ei se haittaa jos saisin siihen pienen pojankin pukea, kunhan nyt saataisiin joku käyttäjä mekolle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On se nyt kumma kun ihmisille merkkaa joku mekko niin paljon, onko sillä nyt jotain merkitystä missä vaatteissa lapsensa kastaa, kaikkeen niiden sukulaisten pitää nokkansa aina työntää :D

Meillekin oltiin tyrkyttämässä (vaikka siis lapsia ei lähimaillakaan ja emme tule kastamaan heitä) meidän suvun perinnemekkoa

hyvissä ajoin heti häiden jälkeen äitini toimesta (joka ei edes uskovainen ole) että kun sitten joskus tulee lapsia niin käytettävissä on sitten tämä meidän kastemekko... ahaa, joo kiva kun ei edelleenkään kasteta lapsia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon kuullut että joku vanha juttu olisi että kastemekko tehtäisiin äidin hääpuvusta. Itseäni kiehtoo tämä ajatus :) Voi olla että teenkin näin. Saa nähdä. Jos nyt eka plussaisi :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen totaalisen ihastunut tähän KappAhl:n vintage stories-malliston kastemekkoon...

10825535.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on molempien puolilta "perinnemekot", mun mekkoon on kastettu isäni, minut ja mun sisarusten lisäksi myös muuta siskon kummin kaimaa jne. miehen puolelta on mekko, johon on kastettu vaan mies. mulle on ollu selvää, että valitaan tuo miehen mekko. se on yksinkertainen puuvillainen, miehen äidin tekemä mekko. mä sit tuunaan siihen "päällysmekon" mun häähunnusta. ja haluan että kasteen jälkeen mekkoon kirjaillaan lapsen nimi (ja toivottavasti miehen nimen ehtis kirjailla jo ennen sitä...) ja tästä mekosta saa sit tulla perintömekko johon kaikki meidän lapset kastetaan (ja tiedä vaikka lapsenlapsetkin :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole vaavi vielä edes pilkkeenä silmäkulmassa, mutta josko mahdollisesti joskus meidän lapsen ristiäisiä vietetään niin "riitaa" tulee varmasti kastepuvusta.

Meillä kulkee meinaan molemmissa suvuissa vanha kastemekko ja minä haluaisin tietenkin ehdottomasti käyttää meidän suvun pukua. Mikäli mies ei taivu tahtooni, olisi kompromissi kai; poika kastetaan isänsä puvussa ja tyttö äitinsä.

 

Kappas, kun löysin oman vanhan kirjoituksen.

Vauvan syntymään on vielä muutama kuukausi, mutta riitely kastepuvusta on jo alkanut.

 

Miehen suvun mekko on vasta 30-vuotias ja on tehty miehelle. Mun suvun mekko on äitini ja vuodelta 1958. Siinä on kastettu mun äiti, minä ja mun sisarukset.

 

Minä haluan tuon meidän suvun mekon ja anoppi uhkasi jo jäädä pois ristiäisistä :grin:

 

Aika sama tilanne oli meillä. Riitaa siis kastemekosta, niin kuin melkein kaikesta muustakin siinä vaiheessa. :lol:

 

Minä halusin lapselle oman suvun mekon, jonka isoäitini teki isälleni 40-luvulla. Mekossa on kastettu isäni, hänen kaikki kolme pikkusisarustaan, minun isoveljeni sekä minut ja vielä veljenpoikakin. Mekko on "unisex", joten nauhan väriä vaihtamalla se muuntuu sekä pojalle että tytölle. Minun vanhat vaaleanpunaiset kastenauhani olivat tallessa (ja meille tuli tyttö).

 

Mies sitten halusi oman "perinnemekkonsa", jonka äitinsä hänelle osti aikanaan ja jossa on kastettu tasan yksi lapsi (eli mieheni). Mekko on hyvin poikamainen, eikä juurikaan miellytä minua. Pidän romanttisuudesta ja pitsistä (en kuitenkaan kermakakusta), ja miehen mekko on jotain pellavakangasta ja se on kauttaaltaan kirjailtu sinisillä ja vihreillä kukilla (yök!). Nämähän ovat tietysti mielipideasioita, mutta minua mekko ei vaan miellytä.

 

Tehtiin sitten niin, että pidettiin minun suvun mekkoa itse kastetilaisuudessa ja vaihdettiin miehen suvun mekko kahvitukseen. Näin molemmat saivat pitää oman suvun mekkoa.

 

Edit. Miehen mekko on myös kellastunut, eikä sitä oltu edes pesty miehen ristiäisten jälkeen. Rinnassa oli suuri tahra. Ei sitten kuitenkaan miestä tai anoppia kiinnostanut mekon puhdistus, vaan minun äitini pesi mekon ennen ristiäisiä. <_< Jos seuraava lapsi on poika, en tiedä haluaako mies pitää pojalla omaa mekkoaan itse kastetilaisuudessa (ja sitten minun suvun mekkoa kahvittelussa). Jos seuraava on tyttö, en kyllä suostu sitä poikamekkoa pitämään itse kasteessa.

Edited by Anna Rosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika kastetaan samassa mekossa, jossa on kastettu mut, mun sisarukset ja kaikki mun äidin sukuun syntyneet viimeisen 80 vuoden aikana. Kastemalja on miehen suvulta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi vanhinta lasta on kastettu minun perheeni kastemekossa (tehty aikoinaan minulle äitini hääpuvusta). Kuopus kuitenkin kastettiin vasta puolivuotiaana, joten sama puku ei hänelle mahtunut vaan neuloin hänelle ihan oman mekkonsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meilläkin on kummallakin suvulla perinnekastemekot. Pidän meidän suvun mekosta enemmän koska on paljon pidempi, pitsinen ja äitini hääpuvusta tehty. Olenkin sanonut että koska naimisiin mennessä otin mieheni sukunimen niin kastemekko tulee meidän suvusta laugh.gif Anoppi ei sitä tosin vielä tiedä, saattaa siis sielläkin mennä herneet palkoineen päivineen nenään!

 

Meillä on nyt kolme poikaa ja mekko-asiat on ratkaistu vuoro-systeemillä. Esikoinen ja kuopus on siis kastettu minun puolen mekolla ja keskimmäinen miehen puolen. Eikä kukaan ainakaan ole päin näköä tullut missään vaiheessa arvostelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee mun puolelta rakkaan edesmenneen mummuni tekemä mekko, joka on ollut vaikka ja kenen yllä, itse taisin olla ensimmäinen käyttäjä. Mies ei omasta kastemekostaan tiennyt tuon taivaallista, joten valinta oli helppo. Meille tulee todennäköisesti nimiäiset, mutta haluan silti tuon mekon mukaan osaksi päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä näyttää siltä, että siskoni kutoo meille kastemekon toiveideni mukaan. Kummankaan perheessä ei ole perinnemekkoa ja tuntuu mukavalta ajatukselta, että siskoni rakkaudella kutoo kastemekon meidän perheelle. Siitähän voi sitten tehdä perinteen jälkipolvien kiusaksi... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molempien lapsuudenkodeissa tallella vanhat kastemekot, epäilisin niden olevan 70-80-luvuilta. Jos saadaan lapsia, ei haluta vahingossakaan suututtaa sukulaisia kastemekon valinnassa. Vihkipukuni jäi häiden jälkeen aika huonoon kuntoon. Se likaantui pahasti ja kaikki tahrat eivät ole poistettavissa. Eli mekolla ei ole jäälleenmyyntiarvoa, ja ei sitä viitsi poiskaan heittää, joten olen päättänyt ommella kastepuvun häämekostani :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minulla oli myös aikanaan aikomus tehdä kastepuku pojalle omasta vihkipuvustani. Mutta totesin sen satiinin olevan ihan liian paksua ja jäykkää. Niinpä siis ostin kankaan, mutta ompelin kuin ompelinkin mekon itse. Juurikin siitä syystä etten halunnut alkaa tappelemaan sukujen perinnemekoista. Niitä olis ollut tarjolla kaikkiaan kolme kappaletta. No tuosta mekosta ei tartte tulla mitään perinnepukua, mutta kyllä tämä kakkonenkin sitä saa pitää.

Tottahan se nurinaa aiheutti sukulaisissa, mutta aika hyvin nielivät mielipahansa. Sitä paitsi mekko oli päällä tasan kastehetken ajan, li niin hiostava keli että se riisuttiin heti tiöaisuuden tullen. Viralliset kuvatkin on pojasta otettu ihan vaan valkoisessa bodyssa ja kastepukuun kuluvissa tossuissa.

Jos tää kakkonen on tyttö, niin sitten hankin eri bodyn alle, jos taas poika, saa mennä veljensä vanhalla.

Edited by Armiannikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella oli miehen suvun kastemekko päällä. Kuopuksella oli minun sukuni kastemekko jossa myös minut on kastettu. Jos vielä (toivottavasti) saamme kolmannen niin käytämme minun sukuni kastemekkoa. Kastemekko on kaunis ja ihanan pitsinen ja herkkä. Olen jo päättänyt niin mieheltä kysymättä. Miestä ei kylläkään kastemekkoasiat kauheasti kiinnosta. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koko pitsinen kastemekko tullee meidänkin vauvalle ristiäisissä päälle. Mekko on sama, jossa sekä minut että siskoni on aikanaan kastettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minut itseni on kastettu mekossa, joka on aikanaan tehty minun äidilleni ja on sen jälkeen kiertänyt koko äidin suvun.

Mies on taas kastettu mekossa, joka on aikanaan tehty hänen äidilleen ja on sen jälkeen kiertänyt koko heidän suvun.

Molemmat mekot hyvässä kunnossa ja todella kauniita. En usko, että meidän äidit tästä kiskovat sen pahempaa draamaa, mutta päätös täytyy tehdä ajoissa, jotta toinen heistä ehtii niellä mielipahansa ennen ristiäisiä.

Olenkin siis päättänyt jo ajoissa ilmoittaa, että poikavauva kastettaisiin isän suvun mekossa ja tyttövauva äidin suvun mekossa. Me ei kuitenkaan oteta selvää sukupuolesta, vaan se tiedetään sitten kesäkuussa kun vauva syntyy. Jos mä sitä ennen saisin luonnikkaasti keskusteltua tämänkin asian molempien tulevien mummojen kanssa :)

-iitu rv18

Edited by iitu85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole mitään sukumekkoa ja netin tarjonta on minun makuuni ollut tähän mennessä kammottavaa, joten todennäköisesti pyydetään jotakuta ompelutaitoista ompelemaan kastemekko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytiin raskausaikana kovaa kädenvääntöä siitä, mitä ja millaista kastemekkoa aikanaan käytettäisiin, ja koska ei päästy asiasta yhteisymmärrykseen, niin tehtiin sellainen diili, että jos meille syntyy poika, niin minä saan valita kastemekon ja miehen puolelta tulee pojalle toinen nimi (tämä on perinne heidän suvussaan), jos taas vauva on tyttö, niin minä saan valita nimen ja mekko tulee miehen puolelta. Näin kumpikin saisi molemmissa tapauksissa päättää jostain.

Meille syntyi poika, joten mekkoasia jäi minun päätettäväkseni, ja koska en pidä meidän kummankaan sukujen perinnemekoista, niin mekko teetetään mun hääpuvusta. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on asia, jota olen nyt alkanut pohtimaan. Minulla ja pikkusiskollani oli aikoinaan äitini minulle tekemä kastemekko (tai näin ainakin olen ymmärtänyt) ja miehen kastemekosta en tiedä, mutta uskon, että se on ainakin ollut miehellä ja hänen veljellään. En tiedä onko anopilla toiveita kastemekon suhteen, mutta itse haluaisin jatkaa tätä kastemekon tekemisen perinnettä ja tehdä itse esikoiselle kastemekon. Jotenkin minulle on jäänyt mielikuva, että myös mummoni teki aikanaan itse äitini kastepuvun. Ja en tekisi mekkoa kokonaan hääpuvustani, mutta nauhaksi/vyöksi pukuun laittaisin hääpukuni laahuksen lyhennyksestä talteen otetun kaistaleen :)

 

Mikäli anopilla on toiveita heidän kastepukunsa käytöstä (en tiedä tuleeko miehen veli käyttämään kastemekkoa ollenkaan, sillä heidän lastaan ei kasteta vaan vietetään nimenantojuhlat), niin sitten pitää pohtia asiaa uudemman kerran, sillä en halua omaa äitiäni loukata ja valita suoraan miehen puolen mekkoa. Jotenkin en kuitenkaan usko että on, sillä anoppi oli niin yllättynyt silloinkin, kun kysyin saanko jatkaa häissämme hänen suvultaan tulevaa perinnettä pitää yhtä tiettyä kaulakorua, kun miehelläni ei ole siskoja (olikohan, että anoppi oli jo 3. joka korua piti, joten lähtenyt miehen isoisoäidiltä), mutta saa nähdä. Ainakaan vielä sitä ei ole tyrkytetty :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöillä on ollut sama kastemekko, ja myös serkkupojalla oli sama mekko omassa kastejuhlassaan. Anoppi osti sen meille. Kaikkien kolmen nimet on kirjailtu mekon helmaan. Mekolla on toki tunnearvoa. Muuten en siitä kovin pidä, se on kaunis mutta hiostava. Ajattelin, että seuraavalle /seuraaville ei sitä enää pueta välttämättä.. En usko, että anoppi pahastuu, vaikka vähän poikettais perinteestä.

 

Mielestäni kastejuhlassa ei ole pakko missään vaiheessa edes olla tuollaista vauvan kannalta epämukavaa asua, vaan ihan hyvin vois olla joku muu nätti ja vauvallekin miellyttävä asu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemuksia isomman lapsen kastejuhlasta. Meinataan kastaa sekä tuleva vauva ja meidän kolmevuotias samalla kertaa. Vauvalle kyllä löytyy kastemekko, mutta mitähän tuolle kolmevuotiaalle laitetaan. Varmaan joku valkoinen mekko sillekin, mutta tietysti sen pituinen, että pystyy liikkumaan. Jos jollakin on hyviä ideoita, niin linkkejä/vinkkejä otetaan vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now