foorumilla näkyvä nimi

Kastemekon valitsemisen vaikeus

166 posts in this topic

Kannattaa kysyä kirkostakin, olisiko noin pienelle sopivaa albaa (kastemekon taustallahan on alba, eli se valkoinen vaate, joka papilla on jumalanpalveluksissa ja toimituksissa ja konfirmoitavilla konfirmaatiossa), jota voisi käyttää. Eivät taida tosin kovin yleisiä olla, mutta eihän sitä ikinä tiedä, jos sattuisi olemaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä laittaisin lapselle jonkun valkoisen mekon, eiköhän sellaisia löydy aika helposti. Itse ainakin löysin monta kivaa vaihtoehtoa kun googletin "valkoinen lasten mekko"  :girl_smile: Tietty jos haluaa vielä kastemekkomaisemman niin pitäisi varmaan olla helmaa nilkkoihin asti, mutta luulen että kyllä polvipituinenkin käy, on ainakin lapselle helpompi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiotaan kastaa tuleva lapsemme kastemekossa, joka on minua varten alunperin ostettu. Miehen puolelta ei kuulemma kastemekkoa ole, hänellä on ollut jonkun tuttavan mekko lainassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen pohtinut jo pitkään päässä tuota kastemekko asiaa.

Esikoinen kun syntyi niin anoppi päätti ilman meidän mielipidettä kysymättä, että heidän vanha suvun kastemekko PITÄÄ laittaa päälle. Mekko on yli 50 vuotta vanha ja siltä se näyttääkin. Sitä ei uskalla edes käsin enää pestä kun lahoaa käsiin ja on kellastunut ja omasta mielestäni ruma.

Tuolloin en jaksanut asiasta alkaa vastaan väittelemään vaan puettiin poika tuohon mekkoon. Olin siis aikoinani koulussa ommellut kastemekon, jonka meinasin pojan päälle laittaa, mutta anopillehan se ei käynyt vaan poika olisi pitänyt kastaa heidän mekossaan ja kasteen jälkeen olisin saanut vasta vaihtaa ompelemani mekon pojan päälle :dash2:  Ja ristiäisten jälkeen kyllä pojalle vaihdettiin ihan normi vaatteet päälle kun en viitsinyt sitä mekossa pitää koko päivää.

 

Nyt kun toinen syntyy niin haluaisin tälle ihan oman kastemekon, mutta anopin reaktio hieman arvelluttaa että näinkö joudun taas sen tahtoon taipumaan. Tai saadaanko asiasta joku maailmanlopun riita aikaiseksi. Ja tiedän, että meidän asiahan se on että mihin mekkoon vauva puetaan mutta onko se jotenkin väärin, että tuleva muksu sitten kastetaan muussa, kuin suvun mekossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilhelmiina83, todellakin on teidän asia missä lapsenne kastatte! Ymmärrän anoppia, että haluaisi perinteen jatkuvan. Ei hän voi kuitenkaan sanella yhtä kastemekkoa, kun kyse ei hänen lapsestaan ole. Miehen siskolla oli vähän samanlainen tilanne. En tiedä miten se lopulta ratkesi, mutta laittoivat oman kastemekon ja riidoilta anopin kanssa vältyttiin. En tosin tiedä miten se luoti väistettiin. ;)

 

Meillä on suvussa kulkenut kastemekko, jonka haluan lapselle. Mekko on pysynyt tosi hyvässä kunnossa! Ensimmäinen sillä kastettu oli tätini ja sen jälkeen tietääkseni kaikki sukuun syntyneet on kastettu kyseisessä mekossa ja pappani veljen vaimo aina kirjailee mekkoon jokaisen kastetun nimen. Olen tyytyväinen, ettei miehen suvussa ole tällaista sukumekkoa, koska en haluaisi alkaa vääntämään asiasta. Nyt saan rauhassa valita meidän suvun sukumekon. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on on ollut sama kastemekko itselläni ja sisaruksillani käytössä sekä heidän lapsillaan.Jahka sinne saakka joskus päästään niin tätä samaa mekkoa on tarkoitus käyttää meidänkin vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi ollut tarjolla miehen suvun villainen kastemekko, jossa on kastettu miehen suvun lapset; mies ja veljensä sekä serkkunsa. Koska olen itse käsistäni taitava ja tykkään ommella, halusin ommella meidän lapsille oman pellavaisen kastemekon, jossa siis on nyt kastettu esikoinen ja keskimmäinen, kuopuksen juhlia vietetään parin viikon kuluttua ja hänet siis puetaan tähän samaan mekkoon. Meille suku on tärkeä ja esim. lasten nimet ovat sukumme nimiä, silti halusin aloittaa uuden, meidän perheen oman perinteen pukemalla lapsemme itsetehtyyn mekkoon. Miehen suku ymmärsi hyvin tämän, enkä tiedä kenenkään loukkaantuneen, vaikka lapsia ei sukumekossa kastettukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on asia, jota olen nyt alkanut pohtimaan. Minulla ja pikkusiskollani oli aikoinaan äitini minulle tekemä kastemekko (tai näin ainakin olen ymmärtänyt) ja miehen kastemekosta en tiedä, mutta uskon, että se on ainakin ollut miehellä ja hänen veljellään. En tiedä onko anopilla toiveita kastemekon suhteen, mutta itse haluaisin jatkaa tätä kastemekon tekemisen perinnettä ja tehdä itse esikoiselle kastemekon. Jotenkin minulle on jäänyt mielikuva, että myös mummoni teki aikanaan itse äitini kastepuvun. Ja en tekisi mekkoa kokonaan hääpuvustani, mutta nauhaksi/vyöksi pukuun laittaisin hääpukuni laahuksen lyhennyksestä talteen otetun kaistaleen :)

Mikäli anopilla on toiveita heidän kastepukunsa käytöstä (en tiedä tuleeko miehen veli käyttämään kastemekkoa ollenkaan, sillä heidän lastaan ei kasteta vaan vietetään nimenantojuhlat), niin sitten pitää pohtia asiaa uudemman kerran, sillä en halua omaa äitiäni loukata ja valita suoraan miehen puolen mekkoa. Jotenkin en kuitenkaan usko että on, sillä anoppi oli niin yllättynyt silloinkin, kun kysyin saanko jatkaa häissämme hänen suvultaan tulevaa perinnettä pitää yhtä tiettyä kaulakorua, kun miehelläni ei ole siskoja (olikohan, että anoppi oli jo 3. joka korua piti, joten lähtenyt miehen isoisoäidiltä), mutta saa nähdä. Ainakaan vielä sitä ei ole tyrkytetty :)

Huomasin, etten ollut kommentoinut, mihin lopulta päädyttiin. Anopilta (tai keneltä muultakaan miehen suvusta) ei tullut halaistua sanaa kastepuvusta, joten tein pojan puvun itse. Alemman kankaan sain anopilta ja mallia otin äitini kaavasta, joten näin tuli molemmat osaksi pukua :)

 

(Sitä hääpuvun kaistaletta en tietenkään sitten enää löytänyt, joten piti tehdä vyötärökaistale ostomateriaaleista :girl_sigh: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään miehen suvun kastemekkoa. Mekossa on kastettu aikanaan jo miehen mummo ja mekko on jo n80 vuotta vanha. Siinä on siitä lähtien kastettu miehen tädit, serkut ja serkkujen lapset. Mekko on niin vanha, että mielellään jatketaan tätä perinnettä. Omalla suvullani olisi ollut mekko missä on kastettu äitini, meidät lapset ja serkut. Miehen suvun mekkoon on kirjailtu kaikkien siinä kastettujen nimet (niitä taitaa olla jo lähemmäs 30) ja minusta on mukava ajatella, että meidän lapsemme nimi tulee myös siihen. Minun puoleltani käytämme sitten lasimaljaa, johon kastevesi tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua, en ole tiennyt, että tällaisiakin perinteitä on. Hyökkääkö jostain kastemekko, jota on pakko käyttää sukuriidan uhalla? Itse en edes tiedä, missä mekossa minut on kastettu ja mistä se on peräisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun suvussa kiertää kastemekko, sillä pitkät perinteet, mummo kirjailee aina kastetun lapsen etunimen kirjaimen helmaan. Sillä on ollut jo monta kantajaa, sitä kannetaan myös meillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli valittavana kaksi mekkoa. Toisessa oli kastettu mies ja hänen sukulaisiaan ja toisessa minut ja minun sisarukset. Mummo tuntui stressaavan mekon valinnasta enemmän kuin me. Ei lopulta otettu edes kuvaa lapsesta kastemekossa. Tilaisuus oli nopeasti ohi ja kyseessä oli vanha mekko, jota haluttiin suojella vauvan puklulta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli käytössä äitini tekemä mekko, jossa on kastettu minut ja sisarukseni. Miehen suvussa ei ollut mitään perinnemekkoa, joten valinta oli helppo. Tämä asia sinänsä ei kuulu niihin mistä haluaisin nähdä kauheasti vaivaa, joten mukavaa että homma hoitui näin helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molemmilla suvuilla ns. Sukukastepuvut. Koska me emme halua että kelleen tulee paha mieli, että asiasta syntyy turhaa sananvääntöä tai muutakaan ja koska haluamme omalle perheellemme oman puvun, niin ostamme tälle tulevalle lapselle oman uuden puvun, jota käyttävät sitten mahdolliset muutkin, perheemme tulevat lapset. :) näin on parempi ja kiva tehdä myös omalle perheelle oma perinne, eihän kaiken tarvitse tulla aina sukupolvien takaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now