Guest HelmiQ

Ehkäisymenetelmät

141 posts in this topic

Adelita, ootko huomannut keskustelua ehkäisykapselista? Siinä on jotain kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E-laastaria käytin, muita huonoja puolia ei ole kuin näkyvyys muille. Pakarassa sitä pidin ja nyt onkin sitten lähipiirille vaikea piilotella meidän yritystä kun ei enää sitä pakarassa olekaan suihkussa/saunassa käydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemusta on parista eri e-pillerimerkistä, minipillereistä ja vähän kortsuista. Mikään ei ollut hyvä. E-pillereiden kanssa olin kuiva kuin Sahara, koskaan ei tehnyt mieli ja olo oli aika paska muutenkin. Minipillereiden kanssa olo oli normaali, mutta halut pysyi poissa ja kuivuus jatkui. Kortsujen kanssa oli jatkuvaa säätämistä ja kun mies ei muutenkaan ole tuntoherkimmästä päästä, kumikuorrutus latisti tunnelmaa aika lailla.

 

Hyvinä puolina on sanottava, että e-pillereiden kanssa iho oli upeassa kunnossa ja minipillereilläkin paremmassa kuin ilman. Cerazette myös piti menkat poissa koko sen vuoden, jonka niitä käytin. Ekan kuukauden aikana tiputteli pari kertaa päivän tai kaksi, mutta sen jälkeen mitään ei tullut ennen kuin lopetin pillerit. Lopettamisen jälkeen kierto palautui heti säännöllisenä ja muutenkin entisenlaisena, ja tulinkin raskaaksi toisesta tai kolmannesta kierrosta. Siihen tosin vaikutti luultavasti myös se, että kun ne halut palautui oman hormonitoiminnan myötä, ne sitten kanssa palautui... grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en saa estrogeenia syödä, niin kokeilin läpi kaikki minipillerit. Jokaisessa oli jotakin vikaa. Yllä mainittu Cerazette oli siitä kiva, että alkutiputtelujen jälkeen menkat pysyi puoli vuotta poissa. Mutta kun ne taas tuli (vaikka söin pillereitä säännöllisesti), niin mulla sit vuosi kuukauden putkeen, ja paljon voimakkaammin kuin normaalisti.

 

Kun mikään ei sopinut niin totesin et ei voi muutaku kondomilla pelata. Onneks se ei miestä haitannut, vaikka se olikin onnellisempi kun annettiin lapselle lupa tulla, kun ei enää tarvinnut sitä kumisukkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin kuutisen vuotta e-pillereitä. Alkuun kaikki meni hienosti, nautin kauniista ihosta ja säännöllisistä menkoista, mutta pikkuhiljaa alkoi halut vähenemään ja sen myötä seksistä tuli aika suorittamista kun olin niin kuivakin. Kokeilin välissä minipillereitäkin, mutta eka levy jäi ainoaksi kun itkin vaan koko ajan ja pää oli ihan sekaisin. Nyt jätin kaksi kuukautta sitten pillerit pois (tarkoituksena tulla raskaaksi) ja yllätyksekseni olo on ollut oikein mainio. Lasten jälkeen en aio palata hormonaaliseen ehkäisyyn, saa nähdä mitä sitten keksitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeiltu on yhdistelmäpillerit, minipillerit, hormonikierukka ja kondomi tietty.

 

Yhdistelmäpillereitä söin yli 7 vuotta ilman mitään ongelmia (tai no, lopettamisen jälkeen havaitsin, että oli ne haluja vähentäneet aikalailla blush.gif) Sinä aikana kuitenkin aloin kärsiä migreenistä, jonka takia en nyt sitten enää noita pillereitä saa.

 

Minipillereitä olen syönyt molempien lasten jälkeen, mutta en tykkää. En muista ottaa niitä niin kellontarkasti kuin pitäisi, ja tiputteluvuotoa tulee melkein jatkuvasti.

 

Hormonikierukka on ollut kolme vuotta. Hyvä puoli on vaivattomuus, mutta muuten senkin ehkäisyteho tuntuu perustuvan siihen, että vuotopäiviä on enemmän kuin muita ja haluihinkin tuntuu vaikuttavan dash2.gif

 

Kondomista ei tykätä kumpikaan. Kamalaa sähläystä (vika tietty voi olla käyttäjissä). Ehkäisee kyllä hyvin, kun ei oikein jaksa siihen sähläilyyn ryhtyä rolleyes.gif

 

Nyt ollaan sitten päätetty antaa kolmoselle mahdollisuus tulla, mutta en tiedä, mitä sen jälkeen. Useimmat hormonaaliset ehkäisykeinot ei sovi migreenin takia ja lopuista ehkäisykeinoista en tykkää (esim. kuparikierukka runsaine vuotoineen ei todella houkuta, kun aikanaan olen runsaista ja kivuliaista menkoista kärsinyt pitkään). Alan kallistua siihen, että meidän tuleva ehkäisykeino on sterilisaatio. Sitten vaan arvotaan, että kummalle se tehdään unsure.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan vielä ei asia ole ajankohtainen, mutta viimeistään puolen vuoden päästä pitäisi ajatella, millä sitä taas ehkäisee. Tuolla alkupäässä onkin ehkäisyhistoriaani, ja nyt on ruvennut tuntumaan siltä, ettei se kondomi ole enää niin mukava. :girl_sigh: Tulen todella helposti raskaaksi, joten ehkäisykeinon pitäisi olla sitten luotettava. Ei kuitenkaan hirveästi vaihtoehtoja tunnu jäävän, kun ei kuitenkaan haluta ehkäisyn olevan lopullista, muttei se uusi lapsikaan olisi niin mukava juttu...

 

Millä siis voi ehkäistä, kun mikään ehkäisykeino ei ole oikein sopiva?! :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kokeillut yhdistelmäpillereitä paria eri merkkiä, nimiä en muista. Ensimmäinen nosti painoa välittömästi 5 kiloa ja aiheutti hillittömät yöhikoilut. Toinen vei halut pikkuhiljaa. Sinänsä satavarma ehkäisykeino, kun seksi ei olisi voinut vähempää kiinnostaa ja paikat olivat kuivat kuin saharassa.

 

Ensimmäisen raskauden jälkeen mentiin kondomilla parisen kuukautta imettämisen lopettamisen jälkeen, kunnes kuopus sai alkunsa. Mulle siis imetys toimi ehkäisynä samaan tapaan kuin yhdistelmäpillerit...

 

Toisen raskauden jälkeen kokeilin minipillereitä. Halut katosivat kahdessa viikossa ja olin kuin perseeseen ammuttu karhu koko ajan. Söin pillereitä vain kuukaden ja kierron tasaantuminen vei tuon kokeilun jälkeen puoli vuotta.

 

Sitten laitettiin kuparikierukka, joka kipuili muutaman kuukauden, toimi sen jälkeen hetken hyvin, kunnes vuodin 16 päivää putkeen ja hbl laski sataan. Otettin pikana pois, kun gyne totesi ultralla, että kierukan varsen pää tökkäsi esikoisesta jääneeseen sektiohaavaan. Arveli, ettei hormonikierukka samankokoisena sopisi minulle yhtään sen paremmin. Kierukka-aika kesti noin puoli vuotta.

 

Sitten kokeilin ehkäisyrengasta, joka ei pysynyt kunnolla paikoillaan vaan valui alaspäin. Lisäksi sain jatkuvat tulehduksen alapäähän ja halutkin lähtivät.

 

Nyt sitten pitänee palata kumeihin. Nekään eivät vaan kovin hyvin meille sovi tunnottomuuden takia. Ajattelin vielä testata ehkäilaastarin mutta odotukset eivät ole kovin korkealla :(.

 

Miehen sterilisaatiostakin ollaan puhuttu mutta emme ole (=minä en ole) vielä aivan satavarma siitä, että lapsiluku on tässä. On tää vaikeeta...

Edited by Rogue

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Millä siis voi ehkäistä, kun mikään ehkäisykeino ei ole oikein sopiva?! :girl_impossible:

 

Joo, tää sama mietinnässä itellä. Ja olisin valmis sterilisaatioon, mutta kun ikää ei ole tarpeeksi... Alkaa vähän epätoivo iskemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy ainakin kehua Evra-ehkäisylaastareita, aivan mielettömän huolettomia ovat olleet käyttää eikä ainakaan minulla ole minkäänlaisia sivuvaikutuksia ilmennyt. Painoon ei vaikuttanut, laihdutin laastarin aikana -50 kg. grin.gif

 

Iho aluksi ärtyi liimasta, mutta tottui nopeasti. Haaveilenkin laastarin aloittamista sitten, kun seuraavan kerran ehkäisyä kaipaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeiltu on yhdistelmäehkäisypillereitä paria merkkiä. Ekasta menin ihan sekaisin, saatoin olla suoraan sanottuna masentunut useita päiviä.. Toisesta merkistä sain hiivan ja myös mielialat heitteli. Päätin että ne saa jäädä. Ehkäisyrengasta kokeilin myös, irtos joka kerta pupuilun aikana. Pidin sitä ehkä pari viikkoa.

 

Kumi on ärsyttävä, kumpikaan ei tykätä ja nyt on pari kertaa mennyt rikki tai muuten luisunut pois paikoiltaan niin ei senkään takia oo kiva..

 

Ainut vaihtoehto varmaan kuparikierukka, mutta siitäkin kuullut niin paljon kaikkea, etten tiedä uskallanko. Toista vauvaa ei olla yrittämässä seuraavaan kolmeen vuoteen ainakaan, niin joku pidempiaikainen vaihtis olis kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosien välttelyn jälkeen, suostuin kokeilemaan Nuvaringiä. Sen kun oli tarkoitus kai olla pienimmällä alueella vaikuttava. Kierukkaa en siis halunnut, kun ei aiempaa kokemusta hormonaalisesta ehkäisystä ollut.

Reilut pari vuotta se oli käytössä, mutten pitänyt siitä millaiseksi se minut teki. Tuntui aina, että pää on ihan jumissa enkä tuntenut oloani omaksi itsekseni. Sain selittämättömiä kiukku-puuskia ja raivokohtauksia mitkä eivät muutoin ole ollenkaan minua. Naama alkoi kukkia ja jotenkin vain ei muutoinkaan ollut kovin elinvoimainen olo.

 

Lopetin renkaan käytön, kun mitta oli täysi. Ekat menkat tuli normaalisti, aika pitkällä kierrolla tosin. Sen jälkeen ei sitten noin vuoteen olekaan toisia kuulunut. Kun ensimmäisen kerran menin n.kolmen kuukauden menkattomuuden jälkeen gynelle, löydettiin multa polykystiset munasarjat (PCO), mikä selitti menkattomuuden. Gyne kyseli oliko mulla aiemmin ollut minkälaiset kierrot. Oli ne ennen rengastakin epäsäännölliset, mutta kuitenkin 20-45päivän rajoissa. Ja sitä ennen iho oli kuin posliini, eipä ole enää. Gyne totesi, että PCO saattoi olla horrostilassa olleena mulla aina, mutta että e-rengas ja sen käytön lopettaminen olisi laukaissut sen. Tiedä sitten, mutta harmittaa. Toivon etten koskaan olisi hormonaaliseen ehkäisyyn siirtynyt. Hyvin ilman sitäkin oli pärjätty kuitenkin jo vuosia...:unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan ensimmäisiä yhdistelmäpillereitä söin noin 4 vuotta varmaan. Silloin kuvittelin, että ne sopivat mulle hyvin, mutta loppujen lopuksi ne eivät olleet parhaat mahdolliset. Jälkeenpäin vasta älysin, että ne aiheuttivat limakalvojen kuivumista ja siitä syystä ei tehnyt mieli harrastaa seksiä. Pidin varmaan kolmisen vuotta taukoa pillereiden syömisestä ja sitten kävin yksityisellä gynellä. Olin ajatellut kokeilevani ehkäisyrengasta, mutta gyne suositteli mulle erästä toista pillerimerkkiä, joka hänen mukaansa ei kuivata limakalvoja samalla tavalla kuin ensimmäinen merkki. Ekat pillerit sain siis oman kunnan tk:sta. Merkki sopi mulle todella hyvin, tosin kyllä sekin limakalvoja kuivatti, mutta ei niin paljon kuin edelliset ja halujakaan se ei vienyt. Ottaisin ne kyllä uudestaankin, jos pitäisi nyt ehkäisy valita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kokemuksia Qlaira-merkkisistä pillereistä?

 

En ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ikäaikoihin, mutta nyt olen alkanut taas harkita... PMS-oireet on sen verran kovat ja hormonihuurut saa päänkin ihan sekaisin, joten ehkä noista pillereistä olisi apua?! Qlairan pitäisi olla "luonnollisempi" ja "miedompi" e-pilleri ja se sisältää estradiolia (estrogeeni) ja dienogestia (progestiini). Hintaa on kk:n satsilla 15e.

 

Oon syönyt Qlairaa nyt lähes vuoden, ja on sopinu mulle tosi hyvin.

 

Kun alotin hormonaalisen ehkäisyn käytön reilu neljä vuotta sitten, oli kierto vastanoin puoli vuotta ollut säännöllinen (sitä ennen about 5 vuotta todella epäsäännöllinen, monen kuukauden kiertoja) ja ensimmäiset pillerini heittivät kierron ihan raiteiltaan.

 

Qlaira on ollut mulle todella hyvä: kierto on säännöllinen, limakalvot ei kuivu samalla lailla kun minipillerien aikana, ihokin tuntuu parantuneen aika paljon, ja ihokarvat kasvaa paljon hitaammin, hennompina ja vaaleempina. Tosin muutamalle ystävälle Qlaira ei ole sopinut alkuunkaan: kierto on ollut epäsäännöllistä, jopa 14-17 pv, ehkäisyteho on ollut huono (tosin mistäpä sitä tiedän vaikka neideiltä olis päässyt vaan unohtumaan napsiminen...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin neljä vuotta pillereitä, mutta lopetin ne jo kuusi vuotta sitten. Hienosti olen pärjännyt kondomeilla niin sinkkuna kuin kahdessa parisuhteessakin. En ole edes harkinnut enää hormoniehkäisyä, koska se aiheutti mulle haluttomuutta ja kuivuutta. Eikä mitään pientä haluttomuutta, vaan sellaista, että uskoin pitkään, etten vaan ole kovin seksuaalinen ihminen. Hah. Vauva ei ole nyt toiveissa eikä ehkäisy ole pettänyt. Tiedän, että jotkut lääkärit pitävät pelkkää kondomia ihan kauheana ratkaisuna, jos ei halua tulla raskaaksi, mutta joko mä olen hedelmätön tai sitten se toimii oikein käytettynä. :lol: Mulla ei ole mitään intressiä lähteä kokeilemaan eri pillereitä tms., koska en vaan usko, että halut voisi pysyä luonnollisella tasolla, kun kroppaa mennään sorkkimaan. En muutenkaan syö lääkkeitä muuten kuin pakon edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillereitä käytin noin 3 vuotta

-vaikea muistaa joka ilta

-vaikutti mielialoihin

-sekotti kropan täysin, meni puoli vuotta että käytön lopetuksen jälkeen alkoi kuukautiset

 

Nuvaring

+helppo muistaa

+toimivat mulla

-negatiivinen vaikutus mielialaan hiipi vähitellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä käytin eikä ollut ongelmia. Virallista suositusta en tiedä, oleellisinta lienee huolehtia ettei vahingossa koske lankoihin eikä kierukka pääse heilahtamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kokeillut aikalailla koko arsenaalin mitä olemassa on.

 

E-pillerit oli eka ehkäisy, merkkiä en muista.

- mielialahäiriöitä, kiukkuisuutta, ahdistuneisuutta, raivokohtauksia

- seksihalujen katoamista

 

Nuvaring oli seuraava

- samat kuin e-pillereissä

- hiivatulehduksia

 

Evra-ehkäisylaastariakin kokeilin

- samat kuin e-pillereissä

- allergia laastarin liimasta -> iho laastarin alla alkoi märkiä ja jätti laastarikohtaan pitkäksi aikaa inhottavan läntin

 

Depo-provera-ehkäisyinjektio oli viimeisin hormonaalinen

- mieletöntä ahdistuneisuutta n. viikko injektion jälkeen

- vuotohäiriöitä; käytin injektiota 9kk ajan, siitä vuodotonta aikaa oli kolmisen viikkoa...

- turvotusta, painonnousua

 

Varmat päivät oli käytössä puolisen vuotta ennen yrityksen aloittamista

- epävarmuus menetelmän toimimisesta (lapsitoive oli jo mulla mutta ei miehellä, joten menkkojen alkaminen oli aina pettymys vaikka yritettiinkin ehkäistä)

 

Keskeytettyä yhdyntää olen kokeillut parissakin parisuhteessa nuorena

- homma jää ikävästi kesken

- tautiriski ei-niin-vakinaisen kumppanin kanssa!

 

Kondomi on ollut välillä käytössä nykyisessäkin suhteessa

- kumin esiin kaivaminen on vähän kurja keskeytys touhuun

- merkistä riippuen saattaa tuntua vähän tympeältä

- kumien/niissä käytetyn liukasteen haju on ällö ja jää aina sormiin

 

Kuparikierukkaa kokeilin synnyttämättömänä

- järkyttävät kivut ja krampit asennuksen jälkeen ja seuraavina päivinä

- jatkuvaa vuotoa -> poistatin kierukan 3kk käytön jälkeen

 

synnytyksen jälkeen se sopikin paremmin

- asennus lähes kivuton, vain illalla vähän kramppeja

- asennukseta on nyt pari kuukautta ja yhä välillä esiintyy tiputteluvuotoa, mutta hyvin vähän

 

 

Tällä ehkäisy- ja ehkäisemättömyystaustalla en ole onnistunut tulemaan raskaaksi, ennenkuin oltiin nykyisen kumppanin kanssa tekemällä tehty esikoista vuoden ajan. En siis taida olla ihan hedelmällisimmästä päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kokeillut aikalailla koko arsenaalin mitä olemassa on.

 

E-pillerit oli eka ehkäisy, merkkiä en muista.

- mielialahäiriöitä, kiukkuisuutta, ahdistuneisuutta, raivokohtauksia

- seksihalujen katoamista

 

Nuvaring oli seuraava

- samat kuin e-pillereissä

- hiivatulehduksia

 

 

 

Anteeksi kamalasti, mutta tämä aiheutti minulle ihan spontaanin nauruntyrskähdyksen :D Varsinainen mainoslause olisi kyllä ehkäisyrengasvalmistajalle :DNyt myös hiivatulehdus!

 

Itse olen käyttänyt vain muutamaa eri merkkiä e-pillereitä, jotka sopivat mielestäni ihan hyvin. Nyt olen kuitenkin ollut viisi vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä (ja olen saanut siis kaksi lasta) ja kynnys hormoniehkäisyn aloittamiseen kyllä kasvaa koko ajan. Seksielämä kukoistaa, vaikka kumien kanssa pelaaminen onkin vähän raskasta välillä. Ja pelkään, että alan lipsua.. Perhesuunnittelu tuntuu välillä olevan lähinnä sitä, että jaksaako kumpikaan hakea kumeja. Niinpä niitä on jemmailtu sinne tänne ympäri taloa. Näillä mennään ainakin tovi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä käytin Evra-laastareita noin 3 vuotta.

 

+ ei tarvitse muistaa joka päivä

+ laastarin saa hyvin piilotettua alushousujen alle, eli voi käyttä vaikka aurinkolomalla bikinien alla

+ helppo käyttää, huomaamaton

+ tuntuu että ei vaikuta yhtä paljon mielialaan kuin esim. pillerit

+ voit siirtää menkkoja

 

- iho laastarin alla ärtyy ja jälki voi näkyä vielä 2-3 viikon kuluttua

- reunojen liimaan jää herkosti nukkaa/värjääntymistä vaatteista. Siksi yritin muistaa pitää vaaleita alushousuja aina kun olin vaihtanut uuden laastarin, niin ei näy yhtä hyvin.

 

Olen ollut ihan tyytyväinen Evraan. En koskaan pelännyt että laastari lähtisi irti. Mielestäni se pysyi tosi hyvin kiinni vaikka ui, saunoo, urheilee jne. En tiedä johtuiko se sitten siitä että automaattisesti painoin laastari parin sekunnin ajan aina suihkun jälkeen. Joskus harvoin laastarin reuna tarraantui kiinni vaatteisiin, ja jos silloin vedin housut alas vauhdilla niin lähti myös laastari. Painoin sen silloin heti takaisin paikoilleen (ei tuntunut että on järjeä vaihtaa uuteen kun huomasin että liima kuitenkin pitää sen edelleen hyvin paikallaan sen viikon loppuun).

Share this post


Link to post
Share on other sites

No höh.... Ipadilla näytti teksti kirjoittaessa ihan normaalilta, mutta näköjään tuossa herjaa nyt ä ja ö-kirjaimet.

 

Kirjoitanpa uudestaan että tulee selkeämmäksi. Eli:

 

Minä käytin Evra-laastareita noin 3 vuotta.

 

+ ei tarvitse muistaa joka päivä

+ laastarin saa hyvin piilotettua alushousujen alle, eli voi käyttää vaikka aurinkolomalla bikinien alla

+ helppo käyttää, huomaamaton

+ tuntuu että ei vaikuta yhtä paljon mielialaan kuin esim. pillerit

+ voit siirtää menkkoja

 

- iho laastarin alla ärtyy ja jälki voi näkyä vielä 2-3 viikon kuluttua

- reunojen liimaan jää helposti nukkaa/värjäymistä vaatteista. Siksi yritin muistaa pitää vaaleita alushousuja aina kun olin vaihtanut uuden laastarin, niin ei näy yhtä hyvin.

 

Olen ollut ihan tyytyväinen Evraan. En koskaan pelännyt että laastari lähtisi irti. Mielestäni se pysyi tosi hyvin kiinni vaikka ui, saunoo, urheilee jne. En tiedä johtuiko se sitten siitä että automaattisesti painoin laastari parin sekunnin ajan aina suihkun jälkeen. Joskus harvoin laastarin reuna tarraantui kiinni vaatteisiin, ja jos silloin vedin housut alas vauhdilla niin lähti myös laastari. Painoin sen silloin heti takaisin paikoilleen (ei tuntunut että on järkeä vaihtaa uuteen kun huomasin että liima kuitenkin pitää sen edelleen hyvin paikallaan sen viikon loppuun).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kyselisin vähän neuvoja. Meillä on lapsi kiintiö täynnä tämän seuraavan tulokkaan jälkeen. Olen syönyt niin mini kuin yhdistelmä pillereitä ja ne ei sitten ollenkaan sopinut mulle. Mies puhui että kävis operaatiossa että pihat poikki. Eräs perhetuttu on saman käynyt ja sanoo ettei "nalli" meinaa pala aloppuun nii helpolla ku ennen. Tosin kuka nyt valittas että sessio kestää sen 3-4h mutta rajansa kaikella. Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla? Millanen operaatio se naisella on jos pistetään piuhat poikki? Voiko tulla kohdun ulkoisia tai tuulimunia? Onko kivulias ja pitkäänkin?

 

Mikä voisi olla se ehkä "paras" ehkäsy että ei tulisi enää lisää saati Ku ta Tm:iä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now