Sign in to follow this  
Followers 0
Antsa

Berliini

7 posts in this topic

Onko täällä Berliinissä reissanneita?

Me ollaan menossa joulun ja uudenvuoden välillä sinne noin viikoksi.

Itselläni vielä vähän negatiivinen kuva Berliinistä, joten nyt voisi kaikki Saksaan rakastuneet mulle koittaa kaupata tuota kohdetta.

Pakko on mennä sinne, siitä ei nyt päästä yli eikä ympäri, matka on viittä vaille varattu.

 

Onko joulutorit auki joulun jälkeisinä päivinä?

Onko Saksassa hyvät välipäivä-alennusmyynnit?

Onko kaupat auki ihan joulun pyhinä?

Onko mitään auki joulunpyhinä, eläintarha, museot tms?

 

Matkalle mukaan lähtee luonnollisesti meidän 1 v 3 kk lapsonen, joten tarkoitus ei ole bilettää ja rymytä eikä sen kummemmin kokea mitään muutakaan korkeakulttuuria.

 

Onko Berliinin lähistöllä mukavaa kohdetta esim. kohtuullisen junamatkan päässä? Ettei meillä vaan käy aika pitkäksi jos viikko ollaan Berliinissä ja mikään ei ole auki paitsi ravintolat, joissa saa syödä makkaraa (jee, kasvissyöjän paratiisi) ja juoda kaljaa (lapsen kanssa).

 

Mulla on siis huomattavia ennakkoluuloja, pliis, auttakaa mut nauttimaan tästä matkan valmistelusta ja myykää mulle Berliini!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin kaksi vuotta sitten aatonaatosta vajaa viikko eteenpäin Berliinissä ja mä rakastuin :lipsrsealed: Mutta muistankohan tuosta reissusta enää mitään :girl_impossible:?

 

No ainakin sen, että joulutorit oli auki vielä aaton jälkeen, muistaakseni koko meidän reissun ajan. Joulupäivänä oli (muistaakseni)yllättävän paljon museoita ja nähtävyyksiä auki, tai ainakin tapaninpäivänä viimeistään. Kyllä se taisi olla niin, että käytiin joulupäivänäkin jossain museossa. Ja aattona oltiin ihanassa sirkuksessa, johon näytti kokoontuvan kokonaisia sukuja nauttimaan esityksestä ja suklaakuorrutetuista hedelmistä, nam. Kaupat ei ollut auki joulupäivänä, mutta siitä eteenpäin kai oli. Me ei kylläkään shoppailtu kun matkamuistoja, joten aleista ei ole hajua.

 

Tekemistä varmasti löydätte ja U- ja S-bahneilla kiertelee näppärästi (jos en väärin muista) kahdeksan kertaa Pariisin kokoista kaupunkia. Toivottavasti sattuu vaan hyvät säät, niin on mukava käppäillä toreilla ja turuilla. Me ostettiin sellainen näppärä lippu, jolla pääsi suurimpaan osaan museoista, ja voisin kyllä hyvin kuvitella meneväni oman lapsukaiseni kanssa niihin, etenkin Luonnontieteellisessä oli paljon lapsiperheitä, samoin Juutalaismuseossa (tms.?).

 

Kysele ihmeessä lisää, jos jotain tulee mieleen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Berliinissa toukokuussa ja akvaariota voin suositella lapsikohteeksi. Syotiin usein niiden kahden hienon ison tavaratalon ( joiden nimia en kylla muista) food courteissa, niistahan saa vaikka mita. Lapselle ostettiin valmiiksi viipaloituja hedelmapaloja joita natusteli kun me keskityttiin parempiin ( viinia ja juustoja, sushia tms) . Mulla olisi ollut hyva vinkkija leikkipuistosta, mutta nain talvella ne eivat ole kylla ajankohtaisia.

 

Berliini on ihan ok, halvat lennot ja nopea tehda sinne reissu mutta ei kylla mikaan suosikkipaikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitämitä, Berliinihän on ihana! :girl_in_love: Lapsen kanssa en kyllä ole siellä reissannut, mutta muuten useamman kerran.

 

Lapsiperheen kohteena ainakin eläintarha olis varmaan klassikkokiva, näyttää olevan auki ihan jouluaattonakin http://www.zoo-berlin.de/. Jos haluaa piipahtaa Berliinin ulkopuolella, niin Potsdam vois olla ihan kiva paikka. Suosittelen muuten Mondon Berliini-opasta matkaoppaaksi, jos tarvetta on. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin viime vuonna marraskuun loppupuolella lasten kanssa (silloin 3,5 v ja 0,5 v) kanssa Berliinissä ja mä kyllä tykkäsin kovasti. Lapsetkin (tai no ainakin esikko, eihän tuo pienempi silloin juuri mistään mitään vielä tajunnut girl_crazy.gif) viihtyivät hyvin.

 

Käytiin juuri tuolla eläintarhassa ja sitä suosittelen minäkin, siellä saa helposti kulumaan useamman tunnin ja kiertoajelulla, jossa näki "tärkeimmät" nähtävyydet. Meidän kääpiö rakastaa kulkea julkisilla kulkuvälineillä (bussilla, metrolla yms.), kun normaalisti ei niitä juuri käytetä, joten tuollainen ajelu oli hänelle oikea elämys girl_haha.gif. Lisäksi käytiin sellaisella venebussiajelulla, jossa joelta (en nyt tietenkään muista sen joen nimeä) käsin näkee Berliiniä (veneeseen sai myös rattaat mukaan) ja siihen korkeaan TV-torniinkiin ehdittiin käydä tutustumassa.

 

 

Mun sisko asui tuolloin Berliinissä ja hän avopuolisoineen ovat vegaaneja ja he kehuivat kovasti paikan kasvisruokatarjontaa, ei siis kannata huolestua, että sieltä saa pelkästään bratwurstia ja hapankaalia tender.gif Me syötiin pariinkiin kertaan sellaisessa isossa ostoskeskuksen "ravintolamaailmassa", josta löytyi jokaiselle jotakin eli ne ainakin kannattaa katsastaa, jos helpolla haluaa päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon saksalainen, ja Berliinista. :girl_smile:

 

Mä unohdin: Suomalaiset syövät paljon enemmän makkaroita niinkuin saksalaiset. ;)

-Ainakin Berliinin isoin joulutori (Alexanderplatz) on auki 26.12. saakka.

 

 

Onko Saksassa hyvät välipäivä-alennusmyynnit?

Uskon, että ei. alennusmyynnit alkaa 25.1.2010.

 

Onko kaupat auki ihan joulun pyhinä?

24.12. monet kaupat ovat auki ainakin joitakin tunteja. 25./26. yleensä kaikki kaupat ovat kiinni.

 

Onko mitään auki joulunpyhinä, eläintarha, museot tms?

25./26.2010 - SeaLife on auki. Luulen, että eiläintarhakin on. Luonnontieteellinen museo on auki vain 26.12. (suosittelen kovasti mennä sinne!).

 

Onko Berliinin lähistöllä mukavaa kohdetta esim. kohtuullisen junamatkan päässä? Ettei meillä vaan käy aika pitkäksi jos viikko ollaan Berliinissä ja mikään ei ole auki paitsi ravintolat, joissa saa syödä makkaraa (jee, kasvissyöjän paratiisi) ja juoda kaljaa (lapsen kanssa).

Tropical Island voisi olla jotain kiva teille. Se on Brandenburgissä, noin 60km Berliinistä. Tämä on nettisivu: http://www.tropical-...o-get-here.html

 

Jos sulla on vielä kysymykset, kysy vaan. ;)

 

Mä unohdin: Suomalaiset syövät paljon enemmän makkaroita niinkuin saksalaiset. ;):grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shoppailuvinkkejä lapsille Berliinissä kaipailisin. Haussa on lastenvaatteet ja kenties jotkut tavarat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0