Suee

Vehnänalkioöljy

642 posts in this topic

Topicin aiheena siis vehnänalkioöljy.

 

Vehnänalkioöljystä liikkuu monenlaisia tarinoita plussanjahtaajien keskuudessa. Monille sitä on suositeltu keskenmenojen jälkeen, jotkut kertovat plussanneensa pitkän yrittämisen jäljeen ensimmäisestä kierrosta aloitettuaan vehnänalkioöljyn nauttimisen. Tieteellistä näyttöä vehnänalkioöljyn vaikutuksista plussaamiseen ei tietääkseni ole, mutta urbaanina legendana siitä kuulee varsin rohkaisevia kokemuksia. Tässä ketjussa siis kysymyksiä, vastauksia ja kokemuksia vehnänalkioöljystä! Öljyä käyttävät, siitä kiinnostuneet (ja sillä mahdollisesti plussanneet!) kommentoikaa ihmeessä!

 

Alkuun peruskysymyksiä ja vastauksia (tiedot hankittu googlaamalla ympäri nettiä):

 

Mitä on vehnänalkioöljy?

 

Vehnänalkioöljy on luonnon rikkain E-vitamiinien lähde. E-vitamiini on vahva antioksidantti, joka suojaa kehomme soluja härskiintymiseltä ja ennenaikaiselta vanhenemiselta. Vehnänalkioöljyn edullinen rasvahappokoostumus (mm. kasviperäinen omega-3) korostaa öljyn sydänystävällistä kokonaisuutta. Antioksidanttien tarve korostuu raskaassa fyysisessä rasituksessa.

 

Soijalesitiini on runsas kasviperäinen fosfolipidien lähde. Fosfolipidejä tarvitaan elimistömme kaikkien solukalvojen pinnoilla ja erityisesti keskushermostossa. Lesitiini on hyvä ravintoaine aivoille; muistille ja oppimiselle.

 

Vehnänalkioöljy sisältää myös runsaasti sinkkiä.

 

E-vitamiinia suositellaan myös huonosta ihosta kärsiville sekä raskauden aikana suojaamaan ihoa raskausarvilta.

 

 

Mitkä siinä ovat mahdollisesti raskautumiseen vaikuttavia ainesosia?

 

E-vitamiini ja sinkki. Vehnänalkioöljyllä voi olla raskautumista edistäviä vaikutuksia niin naisille kuin miehillekin:

 

Vehnänalkioöljy sisältää tärkeää E-vitamiinia, jota nimitetään yleisesti hedelmällisyysvitamiiniksi. Raskaana olevan, juuri synnyttäneen ja imettävän äidin pitäisi myös syödä sitä säännöllisesti. Kokemuksen mukaan naiset, joilla on taipumus saada keskenmenoja, kärsivät yleensä E-vitamiinin puutteesta. Vehnänalkioöljyn pitkäaikainen käyttö voi osaltaan ehkäistä keskenmenoja. Vehnänalkioöljyn pitkäaikainen nauttiminen lisää sukupuolista vitaliteettia, sillä se elvyttää sukurauhasten toimintaa. Vehnänalkoöljy ei ole suinkaan mikään kiihottava lemmenjuoma. Vehnänalkiot edistävät ja taasapainottavat luonnollisella tavalla elimistön toimintaa antamalla E-vitamiinia. E-vitamiinin puute nimittäin voi osaltaaan aiheuttaa seksuaalista heikkoutta.

 

Seuraa englanninkielisiä pätkiä aiheesta vehnänalkioöljy, e-vitamiini, sinkki ja lisääntyminen:

"Vitamin E is essential to the health of the reproductive organs. It normalizes hormone production. It is useful for increasing fertility in men as well as women. "500 to 1500 IU taken by the male partner for several months prior to conception has been shown to prevent birth defects in children of couples who've had defective children previously" Wheat germ oil is an excellent source of natural vitamin E."

 

 

"Vitamin E got itself a reputation as a "sex vitamin" early on. When it was being tested on laboratory animals, it gave every sign of deserving that reputation. When male animals were deprived of vitamin E, their testicles shrank. In pregnant female animals with vitamin E deficiency, the fetuses were reabsorbed into the uterus, preventing the animals from bearing young. Giving the animals even a single drop of vitamin E-rich wheat germ oil restored their fertility. In fact, vitamin E got its scientific name, tocopherol, from this particular ability. It means "to bring forth offspring."

 

"Although experts aren't sure why, vitamin E has been found to aid in conception. Men often receive vitamin E when their partners are undergoing in vitro fertilization (IVF) treatment. Increasing the intake of this antioxidant has been found to increase a couple's chances of IVF being successful by 10%. However, this vitamin should not be taken if you are using anticoagulants. You should always check with your doctor if you plan to exceed 500mg/day."

 

"Zinc (15 – 30mg/day): This mineral is important for maintaining the production of testosterone in men. Low levels of zinc can also affect sperm count and motility. In women, zinc helps the body use estrogen and progesterone more efficiently. Meat and seafood are the best sources of this mineral but it can also be found in whole grains and wheat germ. As important as this mineral is, it's vital that you don't take too much. High levels of zinc can be toxic as well as counterproductive in your efforts to aid conception. A well-balanced diet is usually sufficient to maintain zinc levels. However, if you are thinking of taking a zinc supplement, consult your doctor first so that you can be sure you receive the correct amount."

 

Mistä vehnänalkioöljyä voi ostaa ja paljonko se maksaa?

 

Luontaistuotekaupoista, isojen markettien luontaistuotehyllystä (ainakin Prismat myyvät) ja monista nettiapteekeista. Vehnänalkioöljypullo maksaa n. 8-12 €/200ml. Saatavilla myös kapseleina. talviunen tietoja E-vitamiinivalmisteista: iHerbistä saa ainakin luonnollista E-vitamiinia öljykapseleissa. Jos E-vitamiinivalmisteita tilaatte, niin muistakaa varmistaa että siinä on kaikkia neljää (alfa, beta, delta ja gamma) eri tokoferolia ja nimenomaan siinä luonnollisessa muodossa (eli esim. d-alfatokoferoli eikä dl-alfatokoferoli).

 

Paljonko sitä käytetään?

 

Suositeltu annos on 5ml (=1 tl) päivässä. Yliannostusta tulee välttää.

 

Miten sitä säilytetään?

 

Vehnänalkioöljy tulee säilyttää viileässä ja pimeässä. Jääkaappi on paras, näin öljy ei pääse härskiintymään.

 

Miltä se maistuu?

 

Monet ovat valittaneet vehnänalkioöljyn mausta. Allekirjoittaneesta se kuitenkin maistuu lähinnä öljyltä. Kylmä öljy on mauttomampaa kuin huoneenlämpöinen, joten siitäkin syystä ölju kannattaa säilyttää jääkaapissa (härskiintyneet öljyt ovat kamalia, suojele siis öljysi tältä!). Kapelit ovat mauttomia, ja teelusikallinen on niin pieni määrä ettei sitä juuri ehdi maistelemaan. Venhänalkioöljyn voi myös sekoittaa esim. jogurttiin, jolloin maku häviää muiden makujen sekaan.

 

 

 

Tässä siis pieni tietopaketti, kertokaa omia kokemuksianne! Nyt sitten paljon niitä ihmisalkioita kehiin vehnänalkioilla :grin:

Edited by Suee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allekirjoittaneella on käynnissä yk4, ensimmäinen kierto jossa vehnisöljyä käytän, ja musta se on tosiaan ihan ok makuista. Ihan siis öljymuodossa sitä nautin, ja olen miettinyt että ei siitä ainakaan mitään haittaakaan ole. poksis sanoi hyvin päikyssäni, että mitäpä sitä ei olisi valmis kokeilemaan mikä on jollain toiminut :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä tietopaketti, kiitos Suee! Toivottavasti ollaan molemmat täällä kohta raportoimassa vehnisplussista! :girl_crazy:

 

Itse olen siis myös tässä kierrossa (yk 5) aloittamassa vehnänalkioöljy-kokeilua ja olisi kiva tosiaan kuulla muiden kokemuksia :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse rupesin syömään helokkiöljykapseleita sekä foolihappoa keväällä kun päätimme raskauden tulla jos on tullakseen. Helokkiöljykapseleita olen tosin syönyt koko aikuisikäni, samoin sinkkiä jolla on muuten suotuisa vaikutus limakalvoihin. En nyt sano että toukokuinen plussa olisi näistä johtunut mutta missään tapauksessa näistä ei haittaa ole! Iho voi hyvin, sekä hiukset ja on niillä hyvä vaikutus myös hormoneihin ja miksei myös hedelmällisyyteen :) D-vitamiinia suosittelen myös, etenkin nyt pimeään vuodenaikaan!

 

Tärppionnea!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytin tota kun yritettiin esikoista, muistaakseni siinä(kin) kierrossa, jossa plussasin. Olin jo unohtanut ton kikan, täytyypä käydä ostamassa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on käytössä vehnänalkioöljykapselit - tämä on nyt kolmas kierto kun niitä syön, mutta ei ainakaan vielä ole plussaa näkynyt :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Keira, muistatko paljonko ne kapselit maksoi? Ja onko niissä se 5ml/kapseli?

 

Onko kukaan huomannut öljyllä olevan mitään vaikutuksia kiertoon tai sen vaiheisiin? Mulla oli eilen ovispäivänä ihan hyytävät oviskivut, joita ei ole aiemmissa kolmessa kierrossa ollut. Mietin että mistäköhän tuo johtuu, ja ainoa asia joka tietääkseni on aiempiin kiertoihin nähden erilailla, on nimenomaan se että nyt otan tuota öljyä. Voikohan sillä olla tuollaisia vaikutuksia? Ja jos oviskivut on suhteellisen kovat niin onko se hyvä vai huono?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En tiedä voiko se öljy vaikuttaa, mutta mulla ainakin vaihtelee oviskipujen voimakkuus ihan sattumanvaraisesti. Tai ainakaan en ole osannut yhdistää kivuttomia kiertoja mihinkään erityiseen. Menkkakivut kyllä ovat lievemmät kun välttelee sokeria (ja valkoisia jauhoja), joten ehkä sillä vois olla oviskipuihinkin vaikutusta?

 

Itse en vehnänalkioöljyä ole kokeillut, mutta kaikki muut mahdolliset lisäravinteet helokkiöljystä maca-jauheeseen ja spirulinasta seleeniin :girl_haha: Enää en jaksa syödä kuin D-vitamiinia ja foolihappoa, joita itse pidän tärkeimpinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kiitos tosta tiedosta! Huojentavaa että on ihan normia että oviskivut voi vaihdella kuukausittain ilman että se tarkoittaa mitään.

 

Oviskipujen lisäksi toinen asia mitä ei ole ollut missään muussa kierrossa: tähän mennessä multa on joka kierrossa tullut edes tippa tuhrua näillä päivillä, mutta nyt ei :girl_in_love: En sitten tiedä tietenkään johtuuko sekään tuosta vehnisöljystä, mutta oli mitä oli niin hyvä asia se on! Perinteisesti kai B-vitamiinin pitäisi tuhrutteluun auttaa, en sitten tiedä tästä sinkistä ja E:stä mitä öljyssä on :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käyn heti ilmiantamassa: Keira plussasi tänään! Onnea! :girl_in_love: Lieneekö sitten öljyn vai minkä ansiota, mutta eipä näemmä kauaa silti mennyt kun ketjun ensimmäinen vehnisplussa paukahti kehiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole käyttänyt venhäalkioöljyä tai kapseleita, mutta kaapista löytyy Elovenan vehnänalkoioita ihan sellaisenaan. Ostin ne jokin aika sitten kuidunsaantimielessä kun halusin vaihtelua leseille, mutta hyvä tietenkin jos niistä olisi raskautumiseenkin apua! Olen ripotellut vehnänalkoita jugurttiin myslin kanssa, lisännyt smoothieen ja käyttänyt sämpylätaikinaan jauhojen lisänä. Eikä maistu pahalta! Noissa alkioissa on kyllä vaan 8 % rasvaa (pakkauksen mukaan, Finelin sivujen mukaan 10%), että aika paljon saa napsia että tulee kasaan tuo 5 ml:aa vastaava määrä rasvaa. Bonuksena kuitenkin Foolihappoa 330 µg /110g :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm..pitäisiköhän munkin grin.gif

Nyt jokapäiväiseen traditioon kuuluu jo greippimehu ja foolihappo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis onko tuossa pointti se että saa E-vitamiinia ja sinkkiä? Molempia nimittäin löytyy tuosta monivitamiinista jota syön. En viittis ruveta siihen päälle vielä napsimaan noita kapseleitakin jos niissä ei mitään muuta 'hyödyllistä' ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ E-vitamiini se vehnänalkioöljyn tärkein osa taitaa olla, ja en mäkään kyllä näkisi järkeä kapseleiden/öljyn käyttämiseen jos syö jo valmiiksi monivitamiinivalmistetta mistä E-vitamiinia löytyy. Ja jos syö viljoja/lihaa/maitotuotteita, pitäisi sinkkiä kyllä saada ihan tarvittava määrä ilmankin ravintolisiä.

 

Mä veikkaisin, että vehnänalkioöljyssä se "paras" juttu on se, että E-vitamiini on luonnollisessa muodossaan eikä synteettistä. Mutta ottaapa tuosta nyt sit selkoa, että vaikuttaako luonnollinen ja synteettinen vitamiini elimistössä eri tavalla vai ei. Tutkimuksia ja spekulaatioita kun löytyy puolesta ja vastaan. On etsitty, luettu, ja melkein räjäytetty kuuppa kun olen koittanut perehtyä vitamiinien ja hivenaineiden maailmaan tässä yritysaikana.

Edited by talviuni

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ok, no sitten en taida harkita enempää noiden kapseleiden hakemista (popsin siis raskaus-Multivitaa jossa on mun käsityksen mukaan kaikki "tarvittavat" ainekset). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen lukenut joskus jostain ( :grin: ) että vitamiinit imeytyy paremmin jos ne nauttii nestemäisessä muodossa. Siinä mielessä öljy olisi pillereitä parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä sen pitäisi riittää, että ne ottaa veden kanssa, mutta tottahan nestemäinen valmiste ainakin imeytyy nopeammin kuin puristetabletti. Rasvaliukoiset vitamiinit pitäisi taas aina nauttia rasvan kanssa (tästä syystä meidän D-vitamiini on oliiviöljyyn sekoitettuna kapseleissa), jotta ne imeytyisivät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävinpä minäkin kaupassa tänään ja jotenkin eksyin luontaistuoteosastolle. Viimeinen pullo vehnäalkioöljyä tarttui mukaan. EI ollut mitään suurta herkkua, mutta kyllä meikäläinen sitä voi kokeeksi nauttia ties vaikka auttais asiaa girl_crazy.gif

Edited by Skrållan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haa! Sueen riemuksi hyppään tänne. :grin:

 

Rupesin vaan miettimään, että voiko E-vitamiinin yliannostuksesta olla haittaa? Onko se niitä vitamiineja, jotka varastoituu johonkin jemmaan, eikä ole liiallisesti nautittuna (nautintohan on toki suhteellista... :P) pahaksi?

 

Aattelin vaan, että kun esim. mie syön aika paljon pähkinöitä (hyvä E-vitamiinin lähde) ja lisäksi vielä vitamiinitabletteja, joissa on E-vitamiinia... Sinänsä vähän OT, mutta pohdinpahan kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vastaanpa itselleni sit saman tien, kun tajusin googlettaa. Tohtori.fi-sivusto tietää kertoa että:

 

"Merkittävää E-vitamiinin puutosta on ihmisillä tavattu lähinnä keskosilla tai niillä, joilla on imeytymishäiriöitä."

 

"Tarve saattaa kasvaa sairauksien aikana, toipilaana, raskauden ja imetyksen aikana tai kovassa fyysisessä rasituksessa. Lisäksi yksipuolinen ravinto, epäsäännölliset elämäntavat sekä dieetti- ja laihdutuskuurit lisäävät tarvetta."

 

"Rasvaliukoisuudestaan huolimatta E-vitamiini on mahdollisen yliannostelun suhteen varsin turvallinen suun kautta nautittuna. Edes suurista annoksista sairauksien hoidon yhteydessä ei ole seurannut myrkytysoireita."

 

Eli ei huolta yliannostuksesta, eikä myöskään puutostilasta. Taidan siis edelleen vaan syödä normaalisti. :girl_sigh:

 

(Ei sillä, että haluaisin nyt tällä tyrmätä kenenkään mielipiteitä tai väittää, ettei tuosta öljystä ole mitään apua. Sitä paitsi jos se lisää uskoa raskauden mahdollisuuteen, niin todennäköisesti se silloin on hyödyllistä ihan jo vaan positiivisen ajattelun takia.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ paras tilannehan tuo olisi, että kaiken saisi ravinnosta :)

 

Noista vitaniimien eroista lisäisin (tai täsmentäisin) vielä, että vehnänalkioöljy sisältää tosiaan "luontaista E-vitamiinia" ja se siis siksi imeytyy paremmin. Noiden purkkivitamiinien kanssa on se ongelma, että ne ei imeydy yhtä hyvin kuin ravinnosta saatavat vitamiinit.

 

Ite syön vehnisöljyä sen toivossa, että E-vitamiini antioksidanttina avittaisivat jotenkin :grin: (jos ei ovulaatiota, niin sitten edes ihoa :girl_crazy: ) ja lisäksi mun ruokavalio on aika vähärasvanen, joten en välttämättä saa e-vitskua tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, en nyt sitten tiedä noista imeytyvyyksistä ja muista, mutta pakko tulla raportoimaan että meille tuli sitten plussa ensimmäisestä vehniskierrosta :girl_in_love: Mahtaako liittyä siihen, että uskoo raskautumisen mahdollisuuksiin tämän poppakonstin kanssa enemmän, vai johonkin vitamiineihin, vai onko pelkkää sattumaa, mutta ajattelin että vehnänalkioöljyilijöitä voisi piristää tämä tieto. Meillä siis plussattiin yk4, ensimmäinen kierto kun käytin öljyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa!! Onneks olkoon!! :tender: toivotaan että täällä kävisi samoin

Yk4 ja eka vehniskierto..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alan vakavasti harkitsemaan noita "lisäravinteita" luettuani monen plussanneen täällä.. :girl_sigh:

 

Ja onnittelut plussanneille vielä tätäkin kautta :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now