Sign in to follow this  
Followers 0
jenni81

Kolmas sektio

10 posts in this topic

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia niiltä joille on tehty kolme sektiota.Oliko kolmannella kerralla parantuminen hankalempaa/helpompaa? Miten toimit kotona olevien lasten kanssa kun ei nostaa saa?

 

Ja muutakin saa tietysti aiheesta kirjoittaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin tulee kolmas sektiolla jos kolmannen vielä teen. Tai ainakin luulen että kahden sektion jälkeen ei paljon suositella alatiesynnytystä? Eli olisi kiva kuulla kolmannesta sektiosta jotka sen on kokenut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tai ainakin luulen että kahden sektion jälkeen ei paljon suositella alatiesynnytystä?

 

 

 

Eikös siinä ole se haavan repeytymisen riski??

 

 

Mulla molemmat olleet perätilassa ja ahdas lantio niin kolmaskin on leikkauksella :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tehty kolme sektiota. Kaksi ekaa lasten tilanteen takia ja kolmas sitten automaattisesti, kun kaksi ekaa synnytystä on kerran olleet sektioita.

 

Olisin kovasti halunnut synnyttää alakautta ja olinkin kovin pettynyt kun toinenkin raskaus päättyi sektioon ja tiesin automaattisesti sitten sen, että sektioita on sitten loputkin synnytykset.

 

Itse leikkaukset mulla on aina olleet kivuttomia ja menneet hyvin. Toisen sektion jälkeen heräämössä kivut oli voimakkaasta kipulääkkeestä huolimatta tosi kovat ja vasta osastolla sitten huomattiin, että pissakatetri olikin päin rakon seinämää eikä pissa tullut ulos vaan rakko vaan paisui ja aiheutti valtavaa kipua vatsaan. Tuo kipu loppui kyllä hyvin äkkiä kun katetri korjattiin. Joka kerta olen sektion jälkeen päässyt nousemaan sängystä noin vuorokauden kuluttua leikkauksesta ja pärjännyt kahdessa ekassa synnytyksessä ekan vuorokauden jälkeen pelkillä Buranoilla ja Panadolilla. Kolmannessa sain muistaaksieni yöksi jonkun kipupiikin vielä parina seuraavanakin yönä. Kotona en ole kuitenkaan enää juurikaan tarvinnut lääkettä ja palautuminen on ollut suhteellisen nopeaa. Kaksi ekaa synnytystä on ollut reilusti ennenaikasia, joten en ole lapsia saanut heidänkään vointinsa vuoksi nostella ja juuri hoivailla. Ensimmäinen lapsi ei päässytkään koskaan kotiin vaan kuoli sairaalassa kolmen kuukauden iässä. Toiset lapset oli sitten kaksoset ja hekin oli sairaalassa niin pitkään, että olin jo täysin toipunut kun saatiin heidät kotiin.

 

Kolmas synnytys oli sitten täysiaikainen ja etenkin heräämössä olin huomattavasti kipeämpi kuin aikaisemmista ja hivenen verran sitten osastollakin. En tiedä johtuuko tuo siitä, että raskaus oli täysisaikainen ja kohtu venyneempi vai siitä, että oli jo kaksi aikaisempaa leikkausta taustalla. Kotona en kuitenkaan muista olleen mitään ongelmia. Meillä kaksoset oli vasta 1½ vuotiaita kun kuopus syntyi, joten nostelua ja sylissä pitämistä ei voinut täysin välttää miehen palattua töihin. Yritin sylissä pitää mahdollisimman varovasti ja lapsillekin selitin, että äidin vatsa on kipeä, täytyy varoa. Ja kaikki nostot yritin suorittaa vähän kumarassa, jolloin vatsalihakset ei rasittuisi ja haava aukeaisi. Pakottavat isompien lasten peppupesut hoidin muistaakseni aika usein kosteuspyyhkeillä tai sitten niin, että seisoivat itse lavuaarissa (meillä on kodinhoitohuoneessa syvä allas) ettei tarvinnut koko pesun ajan kannatella. Yritin istuskella paljon lattialla ja halia isompia lapsia siellä ollessani, jotta olis tarvinnu nostaa mahdollisimman vähän syliin. Meillä kaksoset on tosi vilkkaita, mutta siitäkin selvittiin ilman haavan repeämistä. Kaksoset ei onneksi olleet lainkaan mustasukkaisia vauvasta ja uhmaikä ei ollut vielä alkanut vauvan synnyttyä, joten mitään suurempia ongelmia en muista olleen.

 

Eniten mua harmittaa tässä tilanteessa ehkä se, että alatiesynnytys jäi kokematta ja sitten se, että nyt lääketiede rajoittaa meidän lapsilukua. Meilä olis toiveena vielä yksi lapsi, mutta siinä alkaa sitten jo olemaan riskejä, kun on niin monta kertaa leikattu, että haava voi revetä jo kesken raskauden. Etenkin kun mulla on hyvin supistusherkkä kohtu ja supistuksia tulee jo hyvin varhaisessa vaiheessa raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taalla kolmas sektio tulossa ensi kesana- kiitos Tuplamama tiedosta. Itsellani on myos ollut erittain "helpot" 2 sektiota ilman mitaan ihmeempia kipuja. Liikkelle lahdin molemmilla kerroilla noin 8 tuntia leikkauksen jalkeen spinaalipuudutuksen halvettya. Toivottavasti myos 3 kerta on yhta helppo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla tuplamama kokemuksesi :)

 

Itselläni molemmat synnytykset on päättyneet kiireellisiin sektioihin joten tämä seuraava on kuulemma automaattisesti sitten. Hieman harmittaa sillä olisin vielä halunnut yrittää alakautta ja joistakin nettikeskusteluista luin että se olisi mahdollista mutta ainakin nyt yksi kätilö on sen täysin tyrmännyt.

Ensimmäisestä sektiosta toivuin todella nopeasti mutta tämä toinen sitten oli hankala,kipeä ja hidas parantuminen. Haava tulehtui pahasti ja sinne muodostui onkaloita.Sen takia nyt tuo seuraava jo valmiiksi pelottaa.

Lisäksi meidän pojat on aika pieniä vielä kun tämä syntyy joten ainkaan pienempi ei osaa sillä tavalla varoa sylissä hyppimistä. Viimeksi tuntui että välillä jouduin esikoista ajamaan pois sylistäni ja nyt mietin jo että miten pitäisi toimia ettei pojille tulisi sellaista oloa sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asiasta kolmanteen..

 

tuplamamma: Ootko sä ajatellut että se kolmannen sektion kipu onkin siitä että et ole kunnolla toipunut tokasta sektiostasi. Mulle ainakin sanottiin kun ikäeroa tuli n.1,5 v esikoisen ja juniorin välille ja olin tosi kipeä juniorin sektiosta että se johtuisi siitä kun edellisestä sektiosta ei ole kunnolla toipunut.

 

Mutta ihan mielenkiinnosta katselen tätä ketjua ja toivon että saan kolmannen sektion vielä joskus, ihan siksi että toivoisin kolmatta lastakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anis: Tuo sun mainitsema seikka voi olla toki hyvinkin mahdollinen, mutta itselle se ei ole tullut mieleen. Ehkä sen takia, että ekan ja tokan sektion välillä oli vaan reilu 1v1kk ja toisen ja kolmannen välillä sitten 1v7kk. Eli oletettavasti olisin ollut kipeä myös toisen sektion jälkeen.. Mutta mistä noista ikinä tietää =) Kaikki vaihtoehdot on toki mahdollisia. Minulta poistettiin myös toinen munasarja ja siinä ollut kahden nyrkin kokoinen kasvain viimisimmän sektion yhteydessä. Senkin osuutta alkuhetkien kipuun mietin usein.

 

Mulle sanottiin kolmannessa sektiossa, että arven kohta on hiukan ohentunut, muttei siihen puututtu enempää. Nyt se on alkanut vaivata, kun olisin kaivannut suoran vastauksen siihen onko vielä yksi raskaus mahdollinen. Meillä ollaan aika pitkään pyöritelty vielä yhden lapsen mahdollisuutta, mutta nuo kohdun repeämisriskit hiukan pistää miettimään. Papereissakin lukee, että arven kohta ohentunut, muttei kuitenkaan kielletä uutta raskautta. Toivon siis, että uusi raskaus olisi kielletty jos riski olisi ollut suuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pelkään juurikin tuota kipua kun sektioiden välillä kuitenkin suht.vähän aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tulossa toinen sektio, sillä ensimmäisestä on jäänyt reikä kohtuun haavaan. Tämä huomattiin vasta vkolla 28. Kyselin sitten lääkäreiltä että miltä se haava muuten näyttää keston suhteen että onko se heikko ja kuulemma vain ennen raskautta sen voi selvittää "täyttämällä kohtu nesteellä" tms tekniikalla. Kyselkään gyneiltänne jos vielä uskallatte raskaudesta haaveilla, meillä tämä on viimeinen joten en tuohon testaustekniikkaan kovasti kysynyt lisätietoja, tieto reiästä oli jo tarpeeksi ( ei kuulemma spontaanisti todennäköisesti repeä mutta supistukset ei saa alkaa kunnolla, sitten on kiire)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0