Sade82

Junassa vauvan kanssa

45 posts in this topic

Meillä on koettuna nyt yöjuna Tre-Kolari-Tre, tenava tuolloin 8,5 kk.

 

Nukkui hyvin vaunukopassaan junahytin lattialla. Menomatkalla nukahtaminen oli vähän vaikeaa, kun [jonkun *keleen syyn takia] juna lähtee Tampereelta vähän ennen puoltayötä ja Tirpan nukkumaanmenoaika on normaalisti n. klo 21.30. Nukahti lopulta klo 1, mutta heräsi normaaliin aikaan ja olikin sitten päivän "silmä kourassa" ja seuraavan yön nukkuikin lähes kellon ympäri.

 

Paluumatkalla meni paremmin, Tirppa saatiin nukkumaan normaaliin aikaan, mutta Treella oli taas pakkoherätys klo 5.

 

Me emme nukkuneet ihan samanlaisella tyyneydellä, hyteissä on lämpötila n. 25 C ja peittokaan ei ole kaikkein ohuin. Paluumatkalla oman lisänsä toivat riemulomailijat, joita risoi ravintolavaunun sulkeutuminen klo 1.

 

Tirppa on korvikelapsi ja meillä oli mukana iltapuuro tetrassa (Valion Onni) ja lämmitystä varten pullonlämmitin ja puuroa varten yksi tiskikoneen käynyt tyhjä sosepurkki. Kuten ehkä veikata saattaa, se parranajoon tarkoitettu pistoke ei toiminut kunnolla kumpaankaan suuntaan, joten Tirpan eväät käytettiin mikrossa ravintolavaunussa.

 

Kokemuksena vanhempien näkökulmasta aika eksoottinen, mutta Tirppa pärjäsi hyvin. Kenties uudemmissa makuuvaunuissa on tosiaan ihan toisenlainen meno, mutta näissä neuvostoliittohenkisissä oli vähän, mitä oli. Oman haasteensa tuo tietenkin se aika, jolloin lapsi ei enää mahdu vaunukoppaansa.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan matkustettu vauvan ja koiran kanssa lemmikkiosastolla. Meillä oli matkassa kaukalo+matkarattaat. Matkarattaat onneksi mahtui menemään penkkien välistä ja vielä isompi helpotus oli, että ison koiran paikka oli vapaa, eli saatiin ne rattaat sinne. Jos se ei olisi ollut vapaa, oltaisiin jouduttu kasaamaan rattaat ja jättämään junanvaunun toiseen päähän tai olishan ne ehkä mahtunut sinne ylähyllylle. Netistä näkee vr:n sivuilta sen junan pohjapiirustuksen, kannataa sitä kattua :) Ja niin, tuonne lemmikkivaunuun on yleensä muutama porras, eli vaunut pitää nostaa kyytiin...

 

Yhdesti ollaan menty vauvan kans myös ilman koiraa, silloin otettiin paikka vaunusta, jossa oli yläkerrassa leikkipaikka. Meillä oli paikka alhaalla. Ja siellä oli vaunuja vaikka muille jakaa :D Osa vaunuista vei pyörätuolipaikkojakin... Meidänkin rattaat vei yhden paikan. Siinä oli lähellä iso vessa, missä oli hoitopöytä. Saattopas se pottakin siellä olla. 

 

Junamatkat on menny hyvin, ekalla kerralla ei tyttö nukkunut, toisella kerralla vähän aikaa sylissä nukkui. Kolmen tunnin junamatka oli meillä. Välillä syötin välipalaa ja maitoa :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan menossa Tampereelta Helsinkiin junalla. Ostettiin paikat perhehytistä joten kuinka hyvin sinne mahtuu vaunut???

Meillä on silloin reilun 5kk ikäinen tyttö niin vaunujen mukaan saaminen on välttämättömyys. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jaksaa siirtää vaunut neljä porrasta ja ne mahtuu liukuovista sisälle, niin vaunut mahtuu. Jos hytissä on leikki-ikäisiä, niin vaunut tukkii aika hyvin tilan. Jos matkustaa yksin, niin suosittelen kokeilemaan! iCandy Applet saa just liukuovista sisään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen matkustanut usein perhehytissä ja usein siellä on ollut toinenkin perhe, ikinä ei toisia vaunuja. Apua saa helposti portaisiin vaunujen kanssa viimeistään junan henkilökunnalta mutta tosiaan tärkein kysymys on se että mahtuuko ne vaunut hytin ovesta. Se on tosi nafti. Mulla on bugaboo cameleon ja ne menee ihan just ja just. Melkein kannattaa mitata vaunujen leveys. Jos mahdut niin sit varmasti sujuu hyvin, mun vauva usein nukahtaa junaan vaik on huono nukkuja muuten, se liike rauhoittaa. Muita matkustajia ei ole ikinä haitannut vaunut hytissä vaik ne vähän sen leikkitilan tukkiikin.

 

Aika intiimi tila se kyllä on ja jos on muita niin melko varmasti niiden kans joutuu juttusille eli ihan ujoille toi ratkaisu ei sovi ;) mut mielestäni kivempi kuin normipaikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä muutama kokemus negatiivinen jakaa, kun itse olen kymmeniä kertoja vauvan kanssa junaillut.

 

Itse en perhehytistä tykännyt juuri sen takia, ettei tiennyt mikä pommi sinne tuli seuraksi, kun emme koko hyttiä tarvinnut. Yhdellä kertaa siellä oli äiti kolme lapsen kanssa ja hytkytti vaunuja siinä hytissä samalla kun kiljui pienemmille, että olkaa hiljaa. Jouduimme matkustamaan rappusilla istuen, koska juna muuten ole myyty ihan täyteen ja siellä hytissä ei leikki-ikäisen kanssa voinut olla. Toisella kertaa siellä oli äiti, jota haittasi kun lapsellani oli eväitä ja omilla lapsilla sitten ei ollut. Se äiti toivoi,  ettei lapseni söisi eväitään koska "nämä tässä tulevat kateellisiksi kun mummolassa vasta odottaa ruoka". No jep, mutta kun lapselle osa sitä matkaelämystä oli ne eväät ja se odotti niiden syömistä. Tuimien katseiden ja kuolaavien lasten silmien alla taaperoni mutusti rusinoita ja hörppi pillimehua.

 

IC:ssä se vaunujen hytkytys voi olla ongelmallista. Parikin kertaa sain kuulla kunniani kun työnsin vaunuja säilöön ja sitten niitä kun saattaa olla rivissä 3-4 niin ei se etummainen siinä pysty omiaan hytkyttelemään uloimmalta istumapaikalta tilanpuutteen vuoksi. Kannattaa ruuhka-aikaan varautua siihen, että siellä on tosi monet vaunut ja vauvaa ei tosiaan välttämättä saa ainakaan istumapaikaltaan hytkyteltyä. Se jostain syystä näytti olevan tärkeää, että istualteen voi, toiset tarpeen mukaan kyllä osaavat seisoakin...

 

Monilla tuntuu olevan pinna kireällä matkalla ja äkkiä ollaan syyttämässä ja solvaamassa. Jotenkin tuntuu, että missään muualla ole niin huonokäytöksisiä ihmisiä. Leikkivaunussa kerran matkustaessani menimme omalle paikalle. Siinä istui sitten joku mies ja sanoin, että anteeksi, tässä olisi meidän paikka. Mies sanoi, että hän haluaisi istua perheensä kanssa. Vastasin, että me kyllä halutaan istua varaamillamme paikoilla. Ja koko 1,5 tuntia sain kuunnella viereiseltä paikalta vähän väliä joko lapsen itkua/äidin valitusta siitä, miksi heidän matkansa pilattiin, eikä isin annettu matkustaa samassa vaunussa heidän kanssa. Vaunu oli siis loppuunmyyty.

 

Monenmoista on matkustajaa maailmassa... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän piti mutsyt (UR) kasata, että saatiin ne perhehyttiin. Onneksi mukana oli kaveriperhe, joten venkslaaminen onnistui, eikä heitä haitannut, että vaunut vei suuren osan hytin tilasta. Niissä perhehyteissä on penkit vielä sellaiset, ettei niiden käsinojia saa ylös, joten lapset on melkein pakko nukuttaa vaunuihin tai syliin. Meidän poika ei nukahda, jos on jotain kiinnostavaa katsottavaa, joten tein niin, että nukutin sen vaunuihin eteisessä ja nostin ratasosassa sitten hytin puolelle. En oikein halunnut jättää toista yksin nukkumaan eteiseen, vaikka siinä olisi vaunut mahtunut hyvin olemaan pyörätelineiden kohdalla (ja siellä ne olikin muun kuin päikkäreiden ajan).

 

Perhehytissä on se hyvä puoli, että taaperoita ei tarvi koko aikaa "pitää kiinni" eli kun meidän poika ainakin lähtee ihan heti tutkimaan joka paikan, niin tuossa ovi on sen verran jäykkä, ettei hän saanut sitä itse auki. Leikkipaikkakin on minusta suunniteltu vähän vanhemmille. IC:ssä ottaisin ehkä inva-/lemmikkipaikan (tai sen läheltä), jos lapsi on alle vuoden, taaperon kanssa menisin perhehyttiin (ja ottaisin matkarattaat mukaan) ja sitten vähän isomman kanssa, joka jo tottelee jotain, menisin leikkipaikkojen läheisyyteen (mutta mihinkäs sitten jätetään rattaat?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Junamatka meni hyvin perhehytissä :) Jätettiin vaunut siihen mihin polkupyörät laitetaan kun se oli tyhjä :D 

 

Sellaista jäin miettimään että toukuussa on 4h junamatka edessä pohjoiseen ja haluaisin paikat siitä vaunutilan edestä heti. Pystyykö niitä varmaan netistä vai pitääkö mun vaivautua VR:n pisteeseen?? Unohtui tänään kysyä ku kävin lippuja kyselemässä mutta koska matkaan on yli 8viikkoa niin eivät pystyneet myymään paikkaa vielä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme lähdössä junalla lauantaina matkaan IC-juna. Olen varannut paikat leikkitilan vierestä. Rattaille on varattu alakerrasta lokerikot, mutta niihin taitaa mahtua vain kahdet rattaat. Mihin rattaat laitetaan, jos lokerikot ovat jo käytössä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ic:ssa voi vaunut pistää lokerikkojen lisäks ainakin invapaikkojen viereen (sopi kolmet, vaikka oli pyörätuolikin kyydissä) tai perhehytin päässä vaunua olevalle pyöräpaikalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lähdössä maaliskuun lopussa silloin noin 4 kk:n ikäisen vauvan kanssa junamatkalle Ouluun. Mukaan otan vaunut, hoitolaukun ja oman repun/laukun. Mietin pitäisikö varata paikka perhehytistä? Mahtuisiko vaunukoppa sinne paremmin? Vaunujen runkoa en usko tarvitsevani junamatkojen aikana. Juna tulee olemaan IC2.

 

Jatkamme Oulusta vielä bussilla Rukalle ja muu seurueemme ajaa sinne. Koen junamatkan helpommaksi pienen kanssa mm. imetyksen helppouden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen matkustanut junassa 11kk ikäisen kanssa, ja (melkein) 2v + 4v kanssa. Mies lisäksi kerran-pari n. parivuotiaan kanssa, siitä en tiedä kuin että hyvin meni. Kaikki muutaman tunnin matkoja, kaikki IC:llä, muita junia en harkitsekaan jos ei pakko ole.

 

Vaihto on matkojen tympein osuus, kun pitää raahata tavaroita. Itse junassa on mennyt joka kerta kivasti, paljon mukavampaa matkustus lasten kanssa kuin autossa.

 

11kk:n kanssa menopaluu, muistaakseni molempiin suuntiin vaihto eli 4 junaa. Mies mukana. Osa paikoista perhehytissä, osa vaunupaikan vieressä vaunun toisessa päässä. Perhehytissä oli hyvää mahdollisuus omaan rauhaan ja varsinkin ruokailujen helppous. Paljon me aikaa kuitenkin vietettiin lapsen kanssa leikkipaikalla ja kulkien vaunua ympäri niin ei se pakollinen olisi ollut. Paljon mieluummin olisin normipaikoilla kuin toisen perheen kanssa tuossa hytissä, eli jos ei oma porukka täytä hyttiä, en ottaisi. Vaunut mahtui just ja just hytin ovesta, joku rengas taidettiin joutua irrottamaan. Eikä lapsi kuitenkaan malttanut nukkua, liian kivaa oli. Imetin omalla paikalla, oli paikka missä vaan. Varsinkaan tuossa lastenvaunussa ei kellään pitäisi olla nokan koputtamista siitä.

 

2v + 4v -matkan tein kolmisin lasten kanssa, vain yhteen suuntaan. Toiseen suuntaan mentiin autolla ja autolla mies toi suuren osan meidän tavaroista takaisinkin eli niiden suhteen pääsin suht helpolla. Vaihtoja sen sijaan oli 2 eli en liian helpolla. :D Vaunut kasasin ja jätin alakerran lokeroon, heittämällä menivät. Yhdessä junassa jätin pyöräpaikalle eteiseen.

 

Paikat eli paikka oli leikkivaunun yläkerrassa, ja sinne ottaisin toistekin, jos yksin lasten kanssa kulkisin. Siellä ne lapset viihtyy kuitenkin niin on sit tavarat samassa paikassa. Paikkoja meillä oli tosiaan vain yksi mutta hyvin selvittiin. Niitä ekoja paikkoja leikkipaikan vieressä ei taideta myydä (?) niin mä istuin kuitenkin siinä lasten touhutessa. Yksi junista oli niin täysi, että ilman noita paikkoja olisi yksi paikka tehnyt tiukkaa, parissa junassa tilaa riitti.

 

Lapset viihtyivät loistavasti, välillä kävivät evästämässä ja enimmäkseen touhottivat innoissaan. Unohdettiin jopa syödä varta vasten hankitut suklaamunat. :D Paaaljon kivempaa kuin toinen suunta autossa, meidän kaikkien mielestä.

 

Mua kyllä kummastutti ilman lapsia matkustavat aikuiset tuolla yläkerrassa, luulisi olevan heille itselleen kivempi muualla ja lapsiperheille paremmin tilaa ilman heitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ sinnehän myydään paikkoja jos junassa on muualla täyttä, algoritmi ehdottaa sieltä varmaan ennemmin kuin jonkun toisen vaunun paikalta, jossa istuu toinen vieressä. Harva tajuaa vaunun numeroinnista että se on leikkivaunu. Itsekin olen joskus opiskelijana osunut sinne jouluruuhkassa. Onko siellä muka muutoin kuin tuollaisina erityisruuhkina niin ahdasta, ettei lapsiperheet sovi? Siellä leikkihelvetissähän ne viuhtovat joka tapauksessa. 

 

Oman 2v:n kanssa ollaan matkustettu  IC:ssä muutaman kerran leikkivaunussakin, jos siellä on vain vähän lapsia, sujuu ihan kivasti, mutta jos riekkujia on paljon, joutuu pientä vahtimaan jatkuvasti ja pelastamaan isompien jaloista, eli käytännössä saa itsekin könöttää matkansa siellä liukumäen vieressä ja kieltämään joka toinen sekunti. 

 

Alakerrassa on tyypillisesti muita pieniä tuijoteltavana, samoin perhehytissä, jos leikkivaunu ei juolahda mieleen, on matkanteko ihan mukavaa ja rauhallista, eväitä ja viihdykkeitä vaan mukaan ja pienempiä taaperoita voi kävelyttää edestakaisin pitkin alakerran käytäviä. 

 

Pendolinoissa on työskentely- ja allergiahytit, joissa on myös aika kiva matkustaa taaperon kanssa. Voi piirustella ja pitää eväitä pöydällä ja ainakin oma mahtui sellaisen 4h hytin istuimille makuulleen päikkäreille. Perhehyttiin taas on saatu just ja just soviteltua rattaat nukkumista varten. 

 

Vinkkinä perhehytissä päikkäreitä nukkuvien lasten kera matkustaville: Ne kuulutukset saa vaimennettua sieltä hytistä, kun asettelee volyymisäätimen kahden "asennon" välille, siis ihan hilkulle että se ei naksahda. Muutoin sillä säätimellä ei ole virkaa. Aaah rauhaa ja hiljaisuutta. Äänet kuuluvat kyllä käytävältä sen verran, että jos ei itsekin nuku, niin kuulee kyllä mihin juna milloinkin saapuu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin kaikki ei osta paikkoja netistä kuvasta tarkasti valiten. :grin:

 

Ei siellä niin täyttä ollut ettei olisi mahtunut, mutta tuntui hassulta, kun melkein heti leikkipaikan vieressä istui yksinäisiä, ja kauempaa vaunusta vanhemmat huuteli lapsilleen. Mullakin oisi se yksi paikka ollut jossain vaunun perällä jonkun ei-lapsellisen vieressä (eli ei oltaisi oikeasti mahduttu siinä täysimmässä junassa istumaan, mutta se nyt oli mun piheydestä kiinni :D ), mutta hyödynnettiin sitten tosiaan ne ekat paikat. Saisi se algoritmi tarjota edes vaunun perältä niitä satunnaispaikkoja, aika varma olen, että nuo etupaikat oli myyty niille yksinäisille jo kun mä niitä takapaikkoja ajatuksella leikkivaunusta valitsin.

 

Ei tää tosiaan mikään suuren suuri ongelma ole, :D kunhan kummastutti. Ja kaiken kaikkiaan tykkään suuresti junamatkustuksesta lasten kanssa, erityisesti leikkivaunusta kiitän. :)

Edited by Onna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhehytissä ollaan muutama kerta matkustettu, ja sen voin sanoa että lämpötila nousee niissä sietämättömän kuumaksi. Konnarilta kun kysyin, niin ilmastointia / ilmanvaihtoa ei pysty säätämään mitenkään. Me jouduttiin ujuttamaan kenkiä siihen oven väliin että käytävästä pääsisi edes vähän viileämpää ilmaan sisään. Toki tilannetta ei auttanut se että oli lämmin vauva koko ajan sylissä.

 

Eikö kukaan muu ole kärsinyt tästä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen mennyt kahden lapsen, silloin 1 ja 4, Turusta Rovaniemelle, pottaa en ottanu mukaan, IC:n invavessassa on. Oli melkoinen yö, ei ne lapset oikein nukkuneet, vaikka oli siis makuuhytti meillä. No, oli se silti parempi kuin yksin autolla lasten kanssa, mutta jos pienten kanssa menisin ni koneella helsingistä. Nyt tosin on nuo junalippujen hinnat mennyt niin sopivaksi, että voi olla että junaan hypätään, lapset sen verran isompia että nauttisivat. Käytiin siis kattoo joulupukkia ja yövyttiin hotellissa ihan rautatieaseman vieressä, sinänsä oli helppo. Perillä liikuttiin busseilla ja kävellen. Lopulta kiva reissu oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now