Sade82

Junassa vauvan kanssa

45 posts in this topic

Varasin tuossa junaliput ens viikolle mulle ja 3kk vauvalle. Hieman jännittää että miten 8h matka sujuu. Lippuja varatessa sanottiin, että vaunussa on vauvanhoitohuone, tuttipullon lämmitin jne.. Hieman epäilyttää kuitenkin, että onko ne ihan siistejä, et niitä voi oikeasti käyttää? Entä miten imetys junassa, oletteko ihan vaan penkillä imettäny? Kun tuttava sanoi, että siellä voisi olla joku imetyshuone tms.. mutta itse unohdin lippuja varatessa kysyä sitä..

 

Muutenkin kokemuksia junailusta vauvan kanssa/hyviä vinkkejä olisi kiva lueskelle! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intercityjen inva-wc:ssä on tuttipullonlämmitin (ei käyttökokemusta) ja hoitotaso. Kannattaa ottaa oma alusta tai vähintään harsoja mukaan, jolloin vaipanvaihto kyllä onnistuu joko siellä inva-wc:n hoitotasolla tai sitten vaikkapa omissa vaunuissa/rattaissa.

 

Mistään imetyshuoneesta en ole tietoinen, olisikohan tuttusi sekoittanut niihin kännykkäkoppeihin tai perhe-/allergiahytteihin, joihin pitää erikseen varata paikat? Itse en ole sellaista kyllä kaivannut, vaan olen imettänyt ihan vain omalla paikallani. Mutta meillä ovatkin paikat olleet aina siinä "lastenvaunussa" eli vaunussa, jossa on tilaa mm. rattaille ja jonka yläkerrassa on lasten leikkipaikka, ja siellä on lähes aina imettäviä äitejä vauvoineen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli yhdellä junamatkalla paikka Intercityjunassa invapaikalla, eli vaunut mahtui tosi hyvin siihen. Lisäksi silloin 2 kk ikäinen vauvamme nukkui tosi hyvin vaunuissaan, kun juna mukavasti hytkyi :) Vessa oli tosi tilava ja sinne mahtui vaunujenkin kanssa. Mä tein imetyksen kaa silleen että kävin pumppaa maidon vessassa ja juotin vauvalle pullosta, kun vauvalla oli silloin rintaraivareita. Mutta myöhemmin muilla junamatkoilla oon ihan imettänyt paikallani harson suojassa. Ihan hyvin siinä pystyy.

 

Ainoa ongelma oli se kun kerran junan myöhästymisen takia myöhästyttiin jatkoyhteydestä, jolloin VR maksoi taksikyydin perille MUTTA meillä ei ollut mukana turvakaukaloa!! Onneksi sattumalta löytyi taksikuski jolla oli kotonaan ylimääräinen turvakaukalo jonka lainasi meille, mutta läheltä piti että ois jouduttu ilman turvakaukaloa menee. Että suosittelen sen ottaa mukaan, ainakin jos on junanvaihtoja ja ulkona talviolosuhteet...

 

Sellaisessa vanhanmallisessa "sinisessä" junassa oon mennyt vauvan kaa pelkän turvakaukalon kanssa ja silloin on pitänyt aina ottaa paikka sellaiseen 4 ihmisen vastakkain olevaan paikkaan että turvakaukalo mahtuu lattialle. Kun ihan peruspaikassa missä on 2 paikkaa peräkkäin ei mahdu turvakaukalo jalkatilaan lattialle. Ja erityisiä invapaikoja ei niissä junissa ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me matkustettiin ekaa kertaa junalla (matka 5h) esikoisen kanssa esikoisen ollessa 5,5kk ikäinen. Me varattiin paikat perhehytistä, jossa oli se oma rauha ja se hytti oli vielä ihan siinä vieressä mihin saa jätettyä vaunut + vauvanhoitohuone oli ihan vieressä. Itse imetin silloin ja imetykset hoidettiin ihan perhehytissä, matkaseurana oli vaan mun pikkusisko joten ylimääräisiä häiriötekijöitä ei ollut. Vaipat vaihdoin hytissä omalla alustalla (vessasta kyllä löytyy avattava hoitopöytä) ja hyttiin otettiin mukaan vaunujen koppa, jossa tyttö nukkuikin päikkärit.

 

Takaisin päin tullessa saatiin paikka ihan normipaikalta ja oli vähän haastavampaa, kun ympärillä oli niin hirveä melu eikä tyttö saanut nukuttua kunnolla. Meillä onneksi oli ikkunapaikka, joten saatiin suht oma rauha ylimääräisiltä katseilta. Imetin paikallamme ja vaipat vaihdettiin siellä lastenhoitohuoneessa. Tyttö matkusti koko kotimatkan mun sylissä, kun normipaikalle ei mahtunut vaunukoppaa mukaan.

 

Junalla on jo senkin takia kivempi matkustaa kuin autolla pienen vauvan kanssa, kun junassa pääsee liikkeelle. :) Jos käyttää rintareppua/kantoliinaa, se kannattaa ottaa mukaan!

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matkustin syksyllä 4 kk ikäisen vauvan kanssa. Juna oli taajamajuna ilman mitään erityisiä mukavuuksia ja matka kesti muistaakseni 2-3 tuntia suuntaansa. Keskellä viikkoa reissattiin ja junassa oli melko vähän matkustajia. Jätin vaunut konduktöörivaunuun ja vauva oli kaukaloineen mun viereisellä istuimella. Imetykset sujui ihan siinä omalla paikalla, en huomannut että kukaan olisi kummemmin tuijotellu meitä. Harsoa pidin vähän suojana etten ihan tissi paljaana siinä ollut. Menomatkalla tyttö töräytti kakat vaippaan, siivosin ne siinä viereisellä istuimella oman matkahoitoalustan päällä, pyllyn pyyhin puhdistusliinoilla eikä hajuhaittojakaan tullut kun tyttö oli vielä pelkällä maitoruokavaliolla. Yritin ajoittaa junamatkat vauvan päikkäriaikaan mutta menomatkalla vauva valvoi kuitenkin suurimman osan matkasta ja oli aika paljon sylissä katsellen siitä maisemia ym. Tulomatkalla nukkui sitten kaukalossaan melkein koko matkan. Tosi iisisti sujui meidän reissu mun mielestä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tehnyt yhden vaihdollisen junamatkan 1,5kk ikäisen vauvan kanssa. Ostin paikkalipun juurikin siitä Intercityn invapaikan vierestä, jotta oli kunnolla lattiatilaa ja hoitopöydällinen vessa lähellä. Meillä ei ollut mukana vaunuja vaan pelkästään kaukalo. Vauva ei kylläkään siinä viihtynyt vaan oli mun sylissä koko ajan. Kerran piti käydä vaihtamassa vaippa, hoitopöytä oli ihan siisti (toki meillä oli oma hoitoalusta siinä vauvan alla), mutta hankalaksi asian teki se, että tämä äiti tuli hyvinkin huonovointiseksi siinä heiluvassa pienessä kopissa :lol: Imetys onnistui ihan siinä omalla paikalla harson suojissa. Vaihtokin sujui hyvin, koska ei tarvinnut mennä asematunnelin kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on junamatka edessä taas helmikuussa. Tähän saakka matkat ovat menneet hyvin junassa. Nyt sitten mietin kun toi meidän vauva syö jo kiinteitä ja junamatka ajoittautuukin juuri ruoka-aikaan niin saako jossain(esim ravintolavaunussa) lämmitettyä pojalle ruoan vai varataanko matkaan vai hedelmää ja se päivä vaan menee ilman toista kasvis-liha-ateriaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ravintolavaunusta löytyy kyllä mikro, tosin on siis Avecran käytössä eikä yleisesti matkustajien käytössä. Mutta luulisi kyllä, että lämmittävät ruokapurkin siinä kun pyytää. Varsinkin jos ei ole pahimman ruokailuruuhkan aikaan jonossa pyytämässä vaan sitten kun on hiljaisempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä tietää, varaudun siis siihen, että ei saada lämminta ruokaa mutta myös siihen, että voidaan mennä normaalisti ruokailun suhteen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me syötimme pojalle kesällä junassa lounaan ja päivällisen huoneenlämpöisinä omilla istumapaikoillamme, nyt talvella taas pyysin ravintolavaunussa henkilökuntaa lämmittämään purkin mikrossa siinä samalla, kun tilasin itselleni syötävää. Valmisruokia voi siis syöttää lämmittämättöminäkin, jos ne vain sellaisina vauvalle kelpaavat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie vaan en tiedä uppooko meidän poikaa lämmittämättömänä kun en ole kokeillut kun olen yrittänyt tarjota lämmintä ruokaa, että tottuis "aikuisten" tapaan syödä ruokaa. Joo, mutta ei se nyt mikään ongelma ole, mutta hyvä tietää, että periaatteessa mikro löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessahan purkkiruoan voi lämmittää myös siinä invavessan pullonlämmittimessä.

 

IC-junien lapsiperhepalvelut ovat kyllä ihan :girl_in_love: Matkustin juuri 5-kuisen ja 3-vuotiaan kanssa 4,5 h junamatkan. Vauva nautti, kun sai koko ajan olla sylissä :lol: Enskasta taas leikkipaikka oli mitä parhain ja kavereitakin riitti.

 

Meillä oli mukana vain travel system, joten taittelin rattaiden rungon vaunujensäilytyslokeroon ja samaan mahtui vielä vähän matkatavaraakin. Paikat meillä oli yläkerrassa leikkipaikan lähellä. Käytettiin tosin niitä paikkoja lähinnä turvakaukalon ja vaatteiden säilytykseen. Istuin sitten siinä vanhemmille varatuilla paikoilla leikkipaikan vieressä, kun ei ollut tungosta. Imetin sekä siinä, että vähän syrjemmällä, ja itse asiassa ravintolavaunussakin...

 

Epäonnea oli matkassa sen verran, että Helsingin rautatieaseman palveluja en pääse perheystävällisiksi kehumaan. Mutta eipä niitä monen tunnin myöhästymisiä lopulta kovin usein tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa muuten huomioida jos lähtee esim. Turun suuntaan niin niissä ei IC-junissa ole ravintolavaunua. Itse olen junamatkoilla syöttänyt pojalle esim. jogurttivälipaloja.

 

Jouduimme tulemaan tällä viikolla takaisin päin Pendoliinolla. Oli kyllä köppästä matkustamista kun poika oli koko matkan hereillä eikä ollut mitään leikkitilaa vaan piti siinä penkissä keksiä energiselle tutkijalle tekemistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pikkuisen junamatka meni ottaessa hyvät päikkärit kantokopassa. Kyseessä toki oli vain 3 tunnin matka, joten syötöt meni just ennen ja jälkeen matkan (söi tissiä vielä tuolloin).

Edited by Amalthea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten pendolinossa menee noiden rattaiden kanssa kun varaa paikkaa?

 

Ne pyrkii myymään paikkalipun invapaikkojen läheltä. Ei yhtä kiva järjestely kuin IC:ssä jossa tuurilla saa lapsen rattaat heti viereen mikä on kiva kun lapsi nukkuu, mutta itse ainakin sain rattaat selkänojan taakse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitusmoodilla, mutta meillä on tulossa 8h junamatka meno- ja paluusuuntaan ensi viikolla 7-viikkoisen lapsen kanssa normaalipaikoilla, kun ihana ja avustava VR hukkasi perhehyttioston "jonnekin" (terveisiä tutuille + aspan täti pahoitteli kovasti, että miten nyt näin on voinut käydä). Kai se näinkin onnistuu, tosin lapsi ei välttämättä nuku erityisen kovasti matkan aikana. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemusta yöjunassa reissaamisesta (Turku-Rovaniemi) pienten lasten kanssa? Meillä on siis 1- ja 3-vuotiaat pojat. Onko junissa yleensä pottaa vai pitäisikö sellainen ottaa mukaan? Meidän kolmevuotias ei suostu käymään pytyllä ja muutenkin vessassa käyminen vieraissa paikoissa on vielä hirveän hermostuttavaa puuhaa sen mielestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Muistelisin, että ainakin IC:n invavessassa olisi potta ollut. Ihan varma en ole, joten ehkä ottaisin oman mukaan kaiken varalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IC:n invavessassa (leikkivaunun alakerrassa) on normaalisti potta, mutta viime reissulla sitä ei löytynyt, eikä konduktöörikään tiennyt, minne se oli kadonnut. Ei siis välttämättä kannata laskea sen varaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta junassa matkustamisesta koiran, vaunujen, turvakaukalon ja tietysti vauvan kanssa? IC junissa on todella pieni se lemmikkiosio, eli mihin vaunut jätetään silloin? Pikajunissa lemmikki vaunu on huomattavasti suurempi ja pari "isompaa" paikkaakin on, mutta saakohan niihin tuoda vaunuja?

 

Kaikkihan selviäisi vr:ltä kyselemällä, mutta kun vauvakaan ei vielä ole syntynyt, niin tälläin etukäteen mietiskelen vain asioita, kun tiedän, että junalla tulen tälläisen komppanian kanssa matkustamaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Viimeksi kun matkustin Pendolinossa, siellä oli lemmikkivaunussa jollain vaunut mukana. Se kun on viimeisin vaunu ennen veturia, niin pitivät vaunuja enimmäkseen siellä vaunun päässä. Vaikuttivat kyllä siltä, etteivät olleeet tullut ollenkaan ajatelleeksi, että mihin ne vaunut laittaisi :D. Nehän voi kyllä laittaa kasaan sellaiseen matkatavaralokeroon, mitä löytyy monista junavaunuista. Itse olin liikkeellä vauva kantorepussa, joten ei niitä vaunuja pakko ole mukana raahata, jos on muutakin tavaraa paljon :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

aamuaurinko, tuo kantoreppu on varmasti todella kätevä systeemi, täytyy ehdottomasti kokeilla kun vauva syntyy. Meillä kuitenkin junamatkan määränpäässä (vanhempieni luona), tulee varmasti aina myös tarvetta vaunuille, kun useammaksi päiväksi lähdetään ja halutaan vaunulenkkeillä jne, niin siksi meillä ne todennäköisesti tulee raahattua mukana :) Onneks aina ei kuitenkaan junalla tarvi mennä, mutta välillä kuitenkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos menee ICT-junalla, liputan ehdottomasti perhehytin puolesta. Oli tosi helppoa matkustaa ainakin 1-vuotiaan kanssa. Oli pitkä kotimaan matka, eikä kukaan muu tullut hyttiin missään vaiheessa. Sinne saa rattaat ja on tilaa olla yksityisesti. Leikkitila ihan lähellä, samoin wc. Ruokapurkki käytiin ravintolavaunussa lämmittämässä, mutta sellainen vinkki, että ei kannata avata purkkia etukäteen, koska eivät välttämättä ota vastaan. Siksi siis jos onkin jotain omaa ruokaa ja siinä on vissiin olemassa jonkinlainen hygieniariski. Eli kannattaa antaa henkilökunnan avata purkki. Junan mikrot ovat myös paljon tehokkaampia, kuin normaalit, eli meilläkin kokematon myyjä piti purkkia sille mikrolle liian kauan ja ruoka kupli purkista yli. Voi siis sanoa lämmitysajaksi normia pienemmän, ellei myyjä itse tajua asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now