Sign in to follow this  
Followers 0
Beibi

NP-ultra ja lasketun ajan siirtäminen

71 posts in this topic

1) Kuinka paljon sitä on siirretty?

Menkoista laskettuna LA piti olla 20.1, mutta ensimmäisessä ultrassa siirtyi yhdeksän päivää eli nyt se on 29.1

 

2) Onko se ollut teidän mielestänne oikein?

Mielestäni melko suuri heitto. Ihmettelin kyllä kovasti, sillä luulin ponganneeni oviksen joka täsmäisi tuon ensimmäisen LA:n kanssa. Tein siin noita ovis testejä, ne tietenkään niin mielettömän luotettavia ole, mutta silti... Menkatkin on aina ollut melko säännölliset 29-30pvää mutta nyt kierto olisi ollut lähemmäs 40 päivää.

 

Pahoinvointikin on alkanut jo aivan alusta lähtien. Vähän kyllä harmitti kun tuo LA siirtyi kun vielä tuolloin uskottelin itselleni, että pahoinvointi loppuu ensimmäisen kolmanneksen jälkeen :D (ja pyh, nyt 16+1 eikä mihinkään ole loppunut!)

 

Sinänsä ei kyllä mitään väliä. Syntyy kun on syntyäkseen. Mielenkiinnolla kyllä odotan tuota toista ultraa, että täsmääkö vielä silloinkin nuo ajat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa tääkin aihe nyt taas mieleen :) Mulla alkuperäinen la olis siis 17.8. eli huomenna, sitä siirrettiin mittojen perusteella eka ultrassa 12.8. Eipä oo vauvaa kuulunut! Josko huomenna sitten... Nuo mun veikkaukset että tulis paljonkin aiemmin, voi voi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskettua aikaa aikaistettiin np-ultran jälkeen kolmella päivällä.

 

Itse tiedän melko varmaksi, että tuo ei voi pitää paikkaansa, mutta mennään nyt silllä. Todennäköisesti rakenneultran jälkeen aikaistavat vielä lisää, mikä ei ainakaan pidä paikkaansa. Oma veikkaus on ennemminkin se, että tämäkin lapsi on / tulee olemaan iso ja siksi noi viikot eivät täsmää omiin laskuihin. Niin oli esikoisenkin kanssa, mutta sillä kertaa laskettua aikaa ei vaihdettu ( eri paikka, eri käytännöt) Esikoinen oli muistaakseni edellä aikaansa ekassa ultrassa samat pari-kolme päivää, rakenneultrassa 4-5 päivää ja laskettuna aikana tehdyssä ultrassa n. viikon edellä. Ja syntyi 41+4 4,3 kiloisena.

 

Toisaalta ihan jees, että muuttavat, koska silloin ei ehkä vauvaa tarvitse odotella niin pitkään yli lasketun ajan, mutta toisaalta vähän mietityttää, että mitä jos sitten joudutaan käynnistämään vielä epäkypsästä tilanteesta, kun päivärajat paukkuvat rikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on molemmissa raskauksissa la:ta aikaistettu np-ultrassa muutamalla päivällä. Rakenneultrassa molemmat sitten ovatkin vastanneet aika lailla sitä alkuperäistä la:ta. Esikoisen aikaan en päiviä tarkkaan muistanut niin en tiedä, mikä sitten oli oikeasti oikein mutta toisesta bongasin ovulaation melko varmaksi ja tiedän, että la olisi ollut oikeasti jopa melkein viikon np-ultran perusteella määritetyn jälkeen. Onneksi niillä muutamilla päivillä ei ole väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla siirrettiin laskettua aikaa ekassa ultrassa viikkoa myöhemmäksi, ja omienkin laskujeni mukaan tuo siirto meni ihan oikein, koska minulla on keskivertoa pitempi kierto (noin 35 päivää) ja alkuperäinen LA laskettiin neuvolassa 28 päiväisen kierron mukaan, joten siitä tuo viikon heitto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa, hyvä kun löysin tällaisen keskustelun, meinaat nyt 36+4 rv ja tuntuu että synnytys voi käynnistyä pian, ja pelottaa se että tuleeko se keskosen kuukautiskierron lasketun ajan 26.10.2012 vai ultran mukaan 37+4 eli laskettu aika oli sen mukaan 21.10.2012?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Np-ultrassa heittoa 5 pv. Laskettua aikaa siirrettiin myöhemmäksi tuon verran. No, olen aika hermona kosk kierto on ollut tosi säännöllinen! Pakostikin miettii onko ihan normaalia. Ultra tehtiin yksityisellä ja katsottiin alustavia rakenteita, kaikki niiltä osin hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei täälläkään ultrattu koko mennyt oviksen mukaan, eipä tuo menoa ole haitannut. Sikiöt voivat kehittyä niin eri tahtiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös käsitys että kierto oli ollut säännöllinen, mutta ovista en tikutellut, joten perustui vain menkkojen aikoihin. Meillä sitten siirtyikin la 3 viikkoa eteenpäin, tosin plussakin viipyi sen 3 viikoa. Nyt mennään kohta viikolla 36. Tähän asti kaikki kaikki mennyt hyvin ja kasvutahti on ollut säännöllinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

.Minulla myös siirtyi np-ultrassa laskettu aika neljällä päivällä eteenpäin. Minulle tuolla ei ole merkitystä ja uskoisin tuon myöhemmän ajan olevan "oikeampi." Kierto mulla on ollut hiukan epäsäännöllinen joten sen takia vaikea itsellä arvioida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirtyi kans laskettu aika np-ultrassa 6 päivää eteenpäin, mut tätä osattiin odottaa, koska mulla oli ollut vähän epämääräset kierrot muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan kahteen ensimmäiseen kysymykseen:


1) Kuinka paljon sitä on siirretty?

Ensimmäinen neuvolassa saatu laskettu aika oli 4.7., ekassa ultrassa siirtyikin 17.7. asti, eli yli 3 viikkoa!
 

- Hämmästytti sekä miestä että minua, kun luulimme että olen rv 12 ja huoahdimme juuri, että nyt on 11+5 menossa, kohta ollaan turvallisemmilla vesillä, ettei keskenmeno ole enää niin todennäköinen. Sitten ultrassa kätilö totesi suoraan: kyllä täällä oikein elävä sikiö on, mutta ei ole kyllä 12 rv vaan 9 rv! Varsinaisessa rv 12 ultrassa sitten arvio siirtyi vielä kolme päivää (muistaakseni) mutta LA pysyi samana.


2) Onko se ollut teidän mielestänne oikein?
Minulla on ollut erittäin epäsäännölliset menkat koko ikäni, enkä ole ehkäisypillereitä ikinä syönyt. (kierto mitä tahansa kuukauden ja 2,5 kk välillä, yleensä jotain n. 1,5 kk.). Isolta muutokseltahan tuo usean viikon muutos LA:aan tuntui. 

 

edit: päivämäärä oikeaksi :).

Edited by Heinänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Kuinka paljon sitä on siirretty?

Tänään oli ultra joten heti vastailemaan. Meillä siirrettiin 6 päivää aiemmaksi.

 

2) Onko se ollut teidän mielestänne oikein?

Ihmetyttää vaan vähän. Alkuperäinen LA menkoista ja oviksesta laskettuna oli 30.8. Oviksesta olen varma parin päivän heitolla, ja nyt tuon uuden laskun mukaan tyyppi olisi saanut alkunsa jo kp8, joka tuntuu aika aikaiselta. Alkuraskauden ultrassa yksityisellä 6+4 vastasi täysin viikkoja, neuvolalääkäri ultrasi sitten olisiko ollut 8. viikolla ja silloin oli kahta päivää isompi. Nyt nt-ultrassa jo kuusi päivää isompi. Nähtäväksi jää milloin syntyy, ja mitä sitten vastaa rakenneultrassa. Muoks. Nyt siis laskettu aika on 24.8.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jorvissa ultrattiin ja LA siirtyi yhden päivän taaksepäin. Heillä kuulemma on nyt tapana se, että jos äiti ei 100 % varmasti muista oikein kuukautisten alkamispäivää, niin LA muuttuu vaikka se olisi vain yhden päivän. Mä olen vähän huono merkkaamaan kuukautisia ylös, joten en osannut sanoa että alkoiko ne lauantaina, sunnuntaina vai maanantaina...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Me mentiin kuukautisten mukaan laskettuna päivänä Np-ultraan ja viikkoja olikin 3 vähemmän.

 

Tämä selittyi ja kävi hyvin itsellekin järkeen, kun testi näytti plussaa sen kolme viikkoa myöhässä. Uusintaultrassa oltiin kasvettu se kolme viikkoa isommaksi.

Heinäsen kirjoituksesta muistui mieleen kommentoida tätä, eli piti paikkaansa ja lopulta meni vielä viikon yli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla aikaistettiin viikolla. Kiekolla määritetty oli liian myöhään, koska siinä ei otettu lainkaan huomioon sitä, että mulla on lyhyt kierto. Aikaistettu aika taas oli liian aikaisin, pitkä lapsi hämäsi. Mun omien laskujeni mukainen aika oli siinä välissä, ja silloin lapsi syntyikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla siirty la 10 päivää eteenpäin nt-ultrassa - ihan niinkuin aattelin. Ekat menkat synnytyksen jälkeen, testasin negan vielä kp 31 ja sit joskus kp 52 plussasin. Neuvolassa kuitenkin laskivat menkkojen mukaan vaikka sanoin, että eiköhän se ainakin viikon verran tule muuttumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirrettiin LA:ta 2 päivää taaksepäin neuvolaan verrattuna. Tosin mielestäni neuvola oli jo alunperinkin laskenut LA:n väärin eli kolme päivää liian aikaisin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla huomattiin että ollaan 4 päivää pidemmällä kun aiemmin oli arvioitu, eivät siirtäneet laskettua aikaa. Tosin itse elän sen mukaan että olen sen 4 päivää pidemmällä kuin neuvolan mukaan. Epäilen silti olevani vielä pidemmällä, sikiön koko oli nt ultrassa viikkoihin nähden isompi mitä kyseisellä viikolla olisi pitänyt olla, joten katsotaan siirtävätkö sitä vielä seuraavassa  ultrassa :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla siirtyi laskettu aika Np-ultrassa 17.3. - 26.3., eli yhdeksän päivää eteenpäin. Tuo ei mitenkään yllättänyt, sillä kiertoni oli todella epäsäännöllinen (kaikkea puolesta vuodesta 30 päivään), eikä todellakaan säännöllinen 28, jonka mukaan neuvola lasketun ajan laski. Olin myös käynyt alkuraskaudesta yksityisellä, jonka mittausten mukaan la oli juuri tuo sama 26.3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla neuvolan LA 1.3., NT-ultrassa venähti 23.3. asti. Neuvolassa ei huomioitu vaikka sanoin olleen jotain pientä tuhruttelua viimeisten kunnon menkkojen jälkeen, kierto epäsäännöllinen vasta lopetetun hormoniehkäisyn jäljiltä. Et ihan hyvä että pystyivät ultrassa mittaamaan päivät kohdilleen kun heittoa oli noin paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jokaisessa raskaudessa la siirtynyt. Kahta ekaa yrittäessä kierrot olivat pitkiä ja la siirtyi kummassakin eteenpäin, ekan kohdalla melkein viikolla, tokan kohdalla parilla-kolmella päivällä.

Nyt kolmatta yrittäessä kierrot olivat lyhentyneet reilusti ja kuten itsekin epäilin, la siirtyi hieman aikaisemmaksi. Tällä kertaa la siirtyi 3 päivää. (Osa mitoista vastasi vielä vanhempaa tulokasta, mutta luulen että toi 3 päivän siirto on hyvin lähellä mun kiertoa.)

 

Jokaisen kohdalla la on siirtynyt siihen suuntaan, kuin itse epäilin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirrettiin LA np-ultrassa 6 päivää aikaisemmaksi kuin mitä se olis ollut kuukautisista ja oviksesta laskettuna.

Meidän pikkumies syntyi np-ultran mukaisen LA:n 40+2 päivänä, menkoista ja oviksesta laskettu olisi tuona päivänä ollut 39+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirtyi peräti 10 päivää. Tosin itsekin vähän aavistelin että varmaan viikolla siirtyy eteenpäin. Ainoa harmillinen asia tässä oli, että verikoe meni uusiksi. Mutta luojan kiitos tällä kertaa ei sentään kolmea pulloa tarvinnut luovuttaa, vaan ainoastaan yksi riitti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans np-ultrassa siirtyi laskettu aika 6 päivää aikaisemmaksi. Mikä tosin ei mun järkeen käy taas oviksen ajankohdan suhteen... mikähän jätti vauva sieltä on sit tulossa :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0