Sign in to follow this  
Followers 0
Saga

Vastasyntyneen hengityksestä

10 posts in this topic

Moikka! Olen huomannut, että pariviikkoa vanha lapseni hengittelee silloin tällöin hyvinkin tiuhaan, mutta pääasiassa siis levollisesti. Neuvolassa ja synnärilläkin sanottiin, että kuuluu asiaan, mutta silti huolestuttaa minua. Olen jopa alkanut panikoimaan asian puolesta....Vauva muuten virkeä, syö hyvin jne. mutta esiintyykö teidän vauvoillanne silloin tällöin hetkellistä tiheentynyttä hengityst`ä?girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hengitellään hyvinkin tiheästi välillä (poika 7,5 vkoa) ja se on tosiaankin ihan normaalia. Tämmöisen tiedon löysin: alle 1-vuotiailla hengitystiheys yli 50 kertaa minuutissa levossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ihmettelin kans samaa alussa, joten kysyin myös siitä neuvolan kotikäynnillä, mutta terkka sanoi sen tosiaan olevan aivan normaalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vauva viikon ikäinen ja syntymästä asti unissaan tuollaisia tiheän hengityksen (kuin huohotuksen) jaksoja tulee. Hoitaja sanoi olevan normaalia, ja hengitteli vauva noin lääkärin ultratessa sydäntäkin. Silti huolettaa. Onko muitten vauvoilla tällaista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixen: Meilläkin tyttö hengitellyt unissaan milloin mitenkin ja normaaliksi olen sen luokitellut, alkuun kai sitä enemmän jotenkin kuuntelin, mutta mulle kerrottiin sen olevan normaalia meininkiä vauvoilla. :) Eli unissaan välillä todella nopeaa, lähes huohotusta ja välillä ihan taukokin hengityksessä. Näillä pikkuisilla kun kaikki on opeteltavaa ja uutta, jopa hengittäminen, keuhkojen kehitys jne. Kukin vauva opettelee elämistään omaan tyyliinsä ja melkein vois sanoa, että lähes kaikki oudotkin jutut on normaaleita vauvalle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se varmaan noin yksinkertaista ole :/ näyttää että on tosi sikeässä unessa, silmätkin liikkuu ja ilmeitä käy kasvoilla, ja samalla hengitys välillä menee tosi tiiviiksi ja välillä rauhoittuu normaaliksi. On niin kuin iso pumppu päällä kun koko pikku vauva heiluu sen tiiviin hengityksen mukana. Ja voin kuvitella, että jos mennään lääkäriin, niin ne nauraa pihalle... Silti huolettaa!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nelimo, tuo kuulostaa aika samalta! Onneksi täällä päivystää porukkaa, muuten huolehtisin vielä kymmenen kertaa enemmän!! Kiitos Cor kans :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixen: Eipä mitään, itsekin samalla tavoin olen ollut huolesta jäykkänä välillä, ihan normaalia sekin, äidiksi kasvaminen on rankkaa sekin! :) Oppia olemaan huolestunut ja samalla luottavainen -huh!

Juu, ilmeitä tosiaan käy kasvoilla, välillä jotain outoja äännähdyksiä, huohotusta ym. Itse olen sitä mieltä, että vireät vauvat, ihan pienestä alkaen, näkevät unia (en tiedä, miten sitä on tutkittu tai onko, tämä on mun omaa ajattelua) ja elävät unimaailmaansa noin. Meidän silmin outoa ja jopa pelottavaa, mutta vauvalle vaaratonta kaikesta erikoisesta hengittelystä, äänistä ym.riippumatta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvan unesta n. puolet on REM- eli vilkeunta. Tällöin hengitys on epätasaista/kiihtynyttä/huohottavaa ja vauva voi muutenkin liikehtiä ja ilmeillä ja äännellä. Aikuisilla REM-unen määrä on huomattavasti pienempi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0