Honeynut

Milloin otit mammavaatteet käyttöön?

649 posts in this topic

Ne mun Ellokselta tilaamat mammafarkut tuli eilen, ja ne oli aivan kamalan mallisia :girl_cry2: Miksi tuotteet aina kuvissa näyttää niiiiiiiiiiiiin paljon paremmilta, kuin omissa jaloissa... Ja sain vielä kunnon hormooniraivokohtauksenkin, kun yhdet niistä farkuista oli eri kokoa mitä olin tilannut :grin:

 

Onko kenelläkään kokemuksia sellaisita tavallisiin housuihin laitettavista "jatkopaloista"? Kuulin kaverilta niistä ja on alkaneet kuulostaa aika houkuttelevilta, kun ei meinaa löytyä sopivan kokoisia/mallisia mammahousuja mistään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koitin googlettamalla löytää tietoa noista jatkopaloista ja parilta foorumilta löysin sellaisen vinkin normi-housujen vyötärön jatkamiseen, että otetaan pätkä valmiiksi rei´itettyä kuminauhaa, laitetaan housun nappi kuminauhan reiästä läpi ja sitten kiepautetaan kuminauha napinlävestä ja vedetään taas housun nappi kuminauhan reiästä. Ja sitten vedetään masutuubi siihen päälle, ettei aukinainen vetoketju näy, heh :girl_wink:

 

Tota systeemiä on nyt tullut käytettyä, kun ei ole löytynyt sopivia mammahousuja, eikä mitkään normi-housut enää mene kiinni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi jatkopala vaikuttaa kätevältä, täytyykin hommata ja kokeilla toimiiko. Kesällä on pitänyt välillä jättää vetskareita osittain auki, mutta Gina tricotin pitkähelmaisilla, tiukoilla topeilla sai näppärästi vetoketjun piiloon ja housut/hameet pysyi hyvin päällä. Nyt kun rv 30 kohta tulee täyteen, maha alkaa olla sen verran pömppä että vetskari pitää jättää kokonaan auki. Mahatuubilla olin tänään ekan kerran liikenteessä ja housut pysyi päällä mutta vähän alkoivat lököttää. Toivottavasti jatkopala pitää housut paremmin paikoillaan.

 

Emmabeth, normivaatteilla voi pärjätä pitkäänkin, mutta varmasti tosi yksilöllistä miten vatsa kasvaa ja kroppa muotoutuu raskauden edetessä. Mulla on tullut vähän kiloja ja vatsa vieläkin aika pieni. Olen käyttänyt koko ajan tavallisia vaatteita, toki on pitänyt soveltaa kuten käyttää noita pitkiä toppeja tms. Itsekin alunperin ajattelin että käytän normivaatteita niin kauan kuin mahdollista ja virittelen tuubia tms, mutta nyt alkaa tuntua että mieluummin sitä edes välillä vetäisi jotkut mukavat housut jalkaan ilman mitään viritelmiä. girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vielä käytä äitiysvaatteita, mutta vanhat housut eivät kyllä enää suurin osa mahdu jalkaan. Ratsastushousuissakin joudun siirtymään isompiin. Paidoista käyvät ne, joissa on tunika-mallinen leikkaus, mutta kauluspaidat ym. eivät enää sovi. Työvaatteita pitäisi siis varmaan kohta alkaa katsella mammaosastolta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie käytän vasta ostettuja äitiysfarkkuja jo, alkaa niin helposti vatsaa särkemään omila farkuilla ja vyöllä, kun istuu. Äippäfarkkujen kaa ei oo ongelmaa.

 

muoks. nii jä täässä vaiheessa emnnään rv 12

Edited by Kantti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukavuussyistä aloin käyttää äitiysfarkkuja jo rv 12, kun palasin kesälomalta töihin. Autossakin tulee istuttua yli tunti päivässä, ja varsinkin iltapäivällä olisi ahdistavaa tavallisissa housuissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mennään 15+5 ja viikko sitten maha 'pullahti' sen verran esiin että oli pakko luovuttaa ja hakea HM-Mama farkut parissa eri värissä :)

Viikolta 13 lähtien töissä istuessa joutui avaamaan farkunnapit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kyllä suosittelen jo näin aika pitkällä olevana esikoista odottavana, että äitiysvaatteita kannattaa hankkia ajoissa. Vaikka alussa tuntuu, että vaikkapa niissä housun resoreissa on tilaa vaikka muille jakaa, voi niitä käyttää jo alkuraskauden aikana ja myöhemmin se tila todella täyttyy. :) Itse aloin pitää äitiysvaatteita (farkkuja) rv. 12 lähtien, ja 20 viikon kieppeillä jätin loputkin tavalliset vaatteet kaappiin, vaikka osa päälle menisi edelleenkin. Toisaalta tässä ajattelin myös, etten viitsi turhaa venyttää hyviä vaatteitani, sillä toivon joskus olevani niissä mitoissa, että saan ne taas päälle. :)

 

Itselleni ennenkaikkea käyttömukavuus on ykkösasia ja haluan myös, että vaatteet istuvat kunnolla. Äitiysvaatteet eivät kiristä ja niissä on todella tilaa kasvalle vatsalle. Helposti sitä ajattelee, ettei viitsi hankkia juuri mitään, kun ei niille jälkeenpäin ole käyttöä, mutta kyllä ne viikot vaikkapa viikkojen 20-40 välissä on pitkiä, ja itse en olisi toimeen tullut ilman kunnollisia äitiysmallin vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin kanssavaukkarilta Henkkamaukan legginsit (koko Xl menee muuten perseelle 52) ja huomenna alkaa mammavaatteiden käyttö kun noi tuolta kuivuu.

 

Samaan saumaan siirrytään kaarituettomiin imetysliiveihin (sileät kupit :lipsrsealed:), vaikka ne oudoilta tuntuukin kun on melkein aina käyttänyt kaaritukia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kyllä suosittelen jo näin aika pitkällä olevana esikoista odottavana, että äitiysvaatteita kannattaa hankkia ajoissa. Vaikka alussa tuntuu, että vaikkapa niissä housun resoreissa on tilaa vaikka muille jakaa, voi niitä käyttää jo alkuraskauden aikana ja myöhemmin se tila todella täyttyy. :) Itse aloin pitää äitiysvaatteita (farkkuja) rv. 12 lähtien, ja 20 viikon kieppeillä jätin loputkin tavalliset vaatteet kaappiin, vaikka osa päälle menisi edelleenkin. Toisaalta tässä ajattelin myös, etten viitsi turhaa venyttää hyviä vaatteitani, sillä toivon joskus olevani niissä mitoissa, että saan ne taas päälle. :)

 

Itselleni ennenkaikkea käyttömukavuus on ykkösasia ja haluan myös, että vaatteet istuvat kunnolla. Äitiysvaatteet eivät kiristä ja niissä on todella tilaa kasvalle vatsalle. Helposti sitä ajattelee, ettei viitsi hankkia juuri mitään, kun ei niille jälkeenpäin ole käyttöä, mutta kyllä ne viikot vaikkapa viikkojen 20-40 välissä on pitkiä, ja itse en olisi toimeen tullut ilman kunnollisia äitiysmallin vaatteita.

Samaa mieltä! Ja varmaan sitä myös synnytyksen jälkeen tulee noita mammavaatteita käytettyä jonkun aikaa, tuskin sitä esim. heti mahtuu niihin omiin ihaniin vanhoihin farkkuihin.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kyllä suosittelen jo näin aika pitkällä olevana esikoista odottavana, että äitiysvaatteita kannattaa hankkia ajoissa. Vaikka alussa tuntuu, että vaikkapa niissä housun resoreissa on tilaa vaikka muille jakaa, voi niitä käyttää jo alkuraskauden aikana ja myöhemmin se tila todella täyttyy.

 

...

 

Itselleni ennenkaikkea käyttömukavuus on ykkösasia ja haluan myös, että vaatteet istuvat kunnolla. Äitiysvaatteet eivät kiristä ja niissä on todella tilaa kasvalle vatsalle. Helposti sitä ajattelee, ettei viitsi hankkia juuri mitään, kun ei niille jälkeenpäin ole käyttöä, mutta kyllä ne viikot vaikkapa viikkojen 20-40 välissä on pitkiä, ja itse en olisi toimeen tullut ilman kunnollisia äitiysmallin vaatteita.

 

Aivan samaa mieltä! Se päivä kun huomaa, ettei vaatekaapissa ole oikeasti yksiäkään päälle mahtuvia siistejä housuja saattaa tulla nopeammin kuin arvaakaan. :girl_wink: Sellainen vinkki vielä, että heti alkuraskaudessa ei kannata ostaa koko mammavaatevarastoa, sillä kukaan ei lupaa että mahdut niihin vielä muutaman kuukauden päästä.

 

Mulla maha on jotenkin tosi alhaalla ollut koko ajan ja kaapista löytyy iso kasa pieneksi jääneitä äitiyshousuja. Pikkuinen hermostuu kamalasti, jos housut painavat yhtään ja maha on niin iso, että muuten sopivan kokoisissa housuissa resorikin painaa liikaa (ongelma etenkin h&m:n vaatteiden kanssa) tai sitten se valahtaa mahan alle ja painaa (mamalicious). Tosin ymmärrän pikkuista, kyllä minuakin ottaisi päähän, jos koko päivän joutuisin olemaan puristava panta pään ympärillä...

 

Itse en olisi ainakaan voinut kuvitellakaan pärjääväni ilman äitiysvaatteita. :girl_impossible: Mikään neuvo "ostat vaan kokoa-paria suurempia normivaatteita" ei toimi mun kohdalla. Lähtötilanteessa mun koko oli n.38, nyt normaalikokoiset hameet kokoa 44/46 kiristää mahasta. Muualta ei ole huomattavaa lihomista tapahtunut, mutta aika mahakas alan olla jo nyt. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiysfarkut ostin pari viikkoa sit ja heti otin käyttöön eli noin rv 12 aikoihin. Tosin jo aiemminkaan en voinut tavallisia farkkujani pitää. Eli omat "normifarkut" jätin pois josku 9 vko tienoilla... Legginsit ja hameet ovat myös nyt käytössä. Samoin aiemmin käyttämäni paidat ovat kireitä, eli muutama äippäpaitakin on jo käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pidin alkuraskaudessa aluksi housunnappia auki, ennen ku sain hommattua äitiyshousut. Nekin hommasin jo varhain, eli n. 10 rv paikkeilla.. Ja tuli tarpeeseen! Mulla oli sen verran turvotusta heti alusta lähtien, että normihousut alkoi puristaa. Nyt 27+6 viikolla ne ensimmäiset äitiyshousut puristaa jonkun verran, ois ehkä pitäny ostaa kokoa isommat :girl_to_take_umbrage2: Ekat äitiyspaidat ostin "vahingossa" jo ennen ku olin etes raskaana ;) En tajunnu että ne oli äitiyspaitoja, luulin että muuten vaan löysä malli. Ne alkaa nyt olla sopivia kun maha on jo melkoinen.. Mut monet normaaleista paidoista menee vielä päälle, ku ne on venyvää kangasta. Joissaki loppuu helma kesken:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran turvotusta että ei mene farkuista enää nappi kiinni ja muutenkin puristaa inhottavasti istuessa. ostin jo sitten parit mammafarkut ja voi että ne on hyvät jalassa :tender:. ja vasta tosiaan 10. viikko starttailee huomenna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen hieman tuhdimpaa kokoluokkaa ja tähän asti normivyötäröiset farkkuni eivät ole olleet väljimmästä päästä. Nyt aamulla tilanne oli se, että jatkuva ilmavuus mahassa ja muu turvotus johti farkkujen hylkäämiseen ja piti kaivaa hame kaapista. Alavatsaan yksinkertaisesti sattui heti päälle pistäessä.

 

Pitää lyhentää mammafarkkujen lahkeet jo tässä vaiheessa käyttöön sad.gif Viikoissa vasta seitsemännellä menossa...

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipa sitä nyt pitää ruveta käyttämään jo noita äippävaatteita. Omat puristaa sen verran että oksettaa koko ajan, viikkoja nyt 12+4. Viimeksi taisin kaivaa mammarit esiin vasta 17-18 viikoilla(jos nyt oikein muistan). Onneksi kasa vaatteita on jo matkalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun oli pakko käydä hakemassa ensimmäiset mammapöksyt kaupasta jo viikolla 8! Mulla tuli turvotusta sen verran siinä vaiheessa että tavalliset kuminauhavyötäröiset housut puristi todella inhottavasti, aiheutti jopa oksettavaa oloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ensimmäinen raskaus menossa, ja äitiyshousut otin käyttöön 15. viikolla, olisiko ollut viikkoja kasassa 14+1 tarkalleen. Sitä ennen jouduin jo pari päivää kulkemaan farkunnappi auki kun turvotti niin pirusti :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kanssa esikoista odottelen ja taisin siirtyä mammahousuihin rv 14 kun tuntui normaalit farkut inhottavilta päällä.

Normipaitoja käytän vielä pääsääntöisesti kun suuri osa niistä on muutenkin pitkää mallia ja villapaidat on vähän löysempiä olleet aiemmin. Osittain olen siirtynyt käyttämään lyhythihaisia mammapaitoja (aluspaitoina siis) kun osa noista normipaidoista on tätä nykyä liian lyhkäisiä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen tekeillä täälläkin, ja mä olen siirtynyt jo muutama viikko sitten (eli n. rv 10) käyttämään äitiyscollareita kotona. Töissä vielä toistaiseksi menee normaalit matalalantioiset farkut, mutta kyllä ne iltapäivästä jo puristaa sillä lailla, että housut vaihtuu mukavampiin heti kotiin päästyäni! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta siirryin mammahousuihin n. 13 viikolla ja nyt tasan 10+0. Ne on niiiiin mukavat päällä :lipsrsealed: Kyllä normifarkut varmaan vielä menis, mutta en edes halua tunkea. Virallisia mammapaitoja en esikoista odottaessa ostanu kun pari, lähinnä kauluspaitoja. Muuten menee pidempää mallia olevat paidat varsin hyvin loppuun asti :) Ainiin ja mahan yli tulevat mammaleggarit on aivan mahtavia! Ei tuu jenkkiksiä ja voi käyttää tiukkoja mekkoja :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leggarit & pitkät paidat menee vielä normikokoisena, tosin, onneksi niissä on megakorkea vyötärö niin saa istuessa vedettyä resorin mahan yli :)

Mutta kyllä tässä täytyy mammahousuostoksille lähteä, kun alkaa löysätkin kotihousut käydä kireämmiksi. Viikkoja takana 14+6. Pari mamma-mekkoa kävin talveksi ostamassa, varulta jo kokoa isompana, niin mahtuu masu talvellakin mekkoon.

 

Ajattelin muutamista housuista tehdä tuubiyläosalliset ihan itse. Onko kukaan muu kokeillut samaa? Meinasin leikata vyötäröltä housua pois ja ommella tuubin vyötäröksi. Saisi kunnon pitkän tuubin, kun monissa kaupan housuissa on onnettoman lyhyt tuubi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäiset äitiyshousut ja -hupparin kävin ostamassa nyt alkuviikosta, eli rv 16, ja heti meni käyttöön :)

 

Mutta ennen äitiyshousujen ostoakin välttelin omia farkkuja monta viikkoa, ne kun ei tuntuneet hyviltä jalassa istuessa eikä kyllä oikein muutenkaan, ja kuljin mielummin tuulihousuissa/collegehousuissa.

 

Paitojen kanssa olen onneksi ollut etukäteen viisas, ja viimeisen vuoden aikana (yritettiin lasta 1,5 vuotta) olen ostanut pääosin löysähköjä paitoja, ihan vaan varmuuden vuoksi.

 

Joku nätti äitiysmekko pitäisi metsästää joulun juhlia ajatellen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekat äitiyshousut ostettu rv 14 ja saman tien käyttöön. Tavalliset alkoivat ahdistaa vyötäröltä iltapäivisin, aamulla vielä menivät.

Share this post


Link to post
Share on other sites