Honeynut

Milloin otit mammavaatteet käyttöön?

649 posts in this topic

Olen 17. viikolla ja aloin osittain käyttää odotusvaatteita muutama viikko sitten. Tavalliset vaatteeni (erityisesti duunivaatteet) ovat aika tyköistuvia ja joustamattomista kankaista tehtyjä, ja t-paidat ovat suht lyhyitä. Tunikoita tai muita pidempiä puseroja minulla ei juuri ole ollut, kun en sen tyylisestä muodista niin välitä.

 

Rintsikat jouduin vaihtamaan isompiin ehkä viikolla 13. Housuissa olen käyttänyt vyönlaajenninta, jonka avulla normihousut menevät vielä. Yläosana olen käyttänyt niitä joustavimpia kaapista löytyneitä paitoja ja muutamaa yksittäistä mammavaatetta.

 

Nyt on kyllä edessä koko vaatekaapin saneeraus: pitää siirtää sivuun ne vaatteet, joita en kertakaikkiaan voi käyttää raskauden aikana, laittaa esille ostetut mammavaatteet ja yrittää löytää uusia yhdistelymahdollisuuksia niistä normivaatteista, joita vielä voin käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon vasta ihan alussa (5+4), mutta masu sen verran turvoksissa, että oli pakko jo tilata muutamat housut. Onneksi nuo oli sen tyylisiä, että voi periaatteessa pitää vaikka sit raskauden jälkeenkin ja käyvät siis myös pienelle masulle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin ostamassa ensimmäiset mammahousut vk 15. Sillonkin vielä oksentelin tosi paljon, enkä voinut pitää mitään kiristävää päällä. Seurauksena siis liian isot housut..

 

Maha toki on kasvanut (nyt 25+4), muttei lantio, joten ne täytyy pitää vyöllä ylhäällä :) Aavistuksen harmittaa, sillä ne olis kivat housut (luomupuuvillaa), jos ei roikkuisi heti ekan käyttökerran jälkeen.

 

Pari paitaa ja toiset housut oon sitten ostanut vk 18 jälkeen ja nyt täytys jostain löytää juhlamekko (tuskastuttavaa). Ihan kamalasti en viitti ostaa, kun niitä tarvitsee vain niin vähän aikaa.

 

Jos jollain on mekkovinkkejä, mieluusti vielä niin, että mekkoa vois käyttää vauvan syntymän jälkeen (kun imettää), kiitollisena otetaan vastaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkaa viimeisetkin omat housut pikkuhiljaa kiristää...

Illat vietän turvotuksen vuoksi olohousuissa tai verskoissa.

Ostin kuppikokoa suuremmat rintsikat pari viikkoa plussan jälkeen! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä viikolla on ollut ekaa kertaa mammahousut jalassa, eli viikojen 14 tai 15 vaihteessa otin käyttöön.

Edited by Ompukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin eka mammapaidan eilen. Olen menossa hautajaisiin vkonloppuna ja mistään ei meinannut sellaista kivaa tunikatyyppistä ratkaisua löytyä, joka peittäisi jotenkin mun kasvanutta massua. Näyttää toistaiseksi vain lihonneelta mahalta... kiersin kakki paikat ja jokapaikassa jo kevät värit esiillä, eikä millään meinannut miitään hienomapaa kokomustaa löytyä, vaan jotain indiskahömpötyksiä kylläkin, mutta ei niin siistejä. Sattumalta eksyin HM:llä mamiosastolle ja löysin ihan kivan ja siistin puseron, ei jostain syystä vaikuta niinkään mammapaidalta kuin noi indiskan ylisuuret tunikat. Tällä mammapaidalla nyt mennään. Olin myös varma, että en mahdu millään mun mustiin siisteihin housuihin turvotuksen yms masun pyöristymisen vuoksi, mutta ihme tapahtui! Kyllähän ne tietty vähän kiristää, ovat sellaiset vähän korkeemmalla vyötäröllä kaiken lisäks... mutta vielä muutama vko ennenkun mammahousut kehiin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ostamassa ekat mammapökät (H&M:n farkut) rv:lla 14+4 ja otin housut heti käyttöön. Sen jälkeenpä ei ole normivaatteita enää voinutkaan pitää. :D Vaikka kasvavasta masustani todella pidän ja sitä ihastelen, on kiva kuitenkin käydä valillä hiplailemassa normivaatteita ja haaveilla, joskos jo kesällä mahtuisi taas noihin vaatteisiin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siirryin mammafarkkuihin joskus rv 10 tienoilla, kun vyötärö painoi istuessa mahaa inhottavasti. Paidoista menee jotkut tavalliset vieläkin, varsinkin jos laittaa masutuubia jatkoksi, nyt siis rv 16+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eilen siirryin takaisin omiin raskautta edeltäneisiin lempifarkkuihini. ylin nappi tosin jää auki, mutta sen saa piiloon vyöllä... mammapöksyjen "sukanvarsijatke" alkoi ahdistamaan masua niin paljon että lopulta se ahdisti minuakin...vanhoja paitoja taas käytän vähän, ei mahdu tissit paitoihin vaikka topin kanssa niitä voisi pituutensa puolesta pitääkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taisin vaatesetin ostaa työkaverilta jo RV 10:lla, mutta varsinaisesti taisin mammafarkut ottaa käyttöön RV 15:lla. Sitä ennen pidin päällä normifarkkuja vyön kanssa ylin nappi auki, paidan helma peitteenä. Paidoista muuten Gina Tricot:n trikoopuserot on parhaita äitiysvaatteita, niissä nimittäin riittää helman pituus. Vähän tosin pelkään, että raskauden aikana joudun ostamaan jossain vaiheessa vielä jotkut housut, mahan kasvamisen lisäksi kun vararavintoa tuntuu kertyvän tuonne peppuun ja reisiinkin. Ellei sitten tule kunnon hellekesää ja saa viipottaa hameissa ja shortseissa synnärille asti!

 

Nyt on kyllä edessä koko vaatekaapin saneeraus: pitää siirtää sivuun ne vaatteet, joita en kertakaikkiaan voi käyttää raskauden aikana, laittaa esille ostetut mammavaatteet ja yrittää löytää uusia yhdistelymahdollisuuksia niistä normivaatteista, joita vielä voin käyttää.
Tää olikin hyvä muistutus, ihan turha niitä vanhoja tosiaan siellä kaapissa pitää tiellä.

 

mammapöksyjen "sukanvarsijatke" alkoi ahdistamaan masua niin paljon että lopulta se ahdisti minuakin...
Musta taas toi jatke on etenkin näin talvella ihanan lämmittävä :). Saa nähdä, mihin asti oon sitä mieltä. Ehkä kesäks pitää hommata jotkut vähän väljemmät mammahousut ilman resoria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikolla 15 rupesin käyttämään äitiyshousuja, kun omat housut eivät enää olleet enää niin mukavat ja kotoisat päällä :lol: Muutama äitiyspaita on käytössä, mutta aika hyvin olen pärjännyt "omilla sovellutuksilla" eli ns. paidan jatkeilla yms. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ekat mammavaatteet ostin raskauden puolessa välissä ja hyvin hyvin pitkään olisin isommilla normivaatteilla pärjännyt. En siis suosittele ostamaan mammavaatteita etukäteen, kuten itse tein. Tuli ostettua liikaa vaatteita ja esim. yhdet liian isot farkut. :rolleyes:

 

Löytyipäs tämä ketju ja oma vanha vastauskin. Nyt tokassa raskaudessa (tänään rv. 17+0) vielä menevät oikeastaan kaikki normivaatteet. Saas nähdä, koska tässä raskaudessa tulee tarve siirtyä äitiysvaatteisiin. Ekassa raskaudessa mulla taisi olla äitiysvaatteet ekan kerran joskus 23+0 paikkeilla päällä (mahakuvan perusteella :lol:), kun kerran oli tullut hankittua. Samat vaatteet tuolla odottelevat käyttöä, en muuten ehtinyt ekan raskauden aikana kyllästymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nyt vk 13 tullut täyteen ja pari vkoa jo olen käyttänyt silloin tällöin odotushousuja. Osa omistakin on kyllä mahtunut. Eilen kävin vaatekaapin läpi ja kaikki paidat kyllä menee edelleen. Mutta housuista ei mene kuin muutamat ja ne on näitä tosi matalavyötäröisiä farkkuja, jotka jää mahan alle. Mitkään vyötärölle tulevat housut eivät todellakaan enää mahdu :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkaa huomenna 17. viikko ja oltiin nyt viikonloppuna reissussa, joten laitoin ekaa kertaa mammafarkut jalkaan. Normihousut on alkanut hiukan kiristää, että hetken päästä ne ei mene päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäiset mammavaatehankinnat oli masutuubit ja uudet rintsikat siinä raskausviikon 18 tai 19 paikkeilla. Omien housujen käyttöarsenaali on pikkuhiljaa pienentynyt lantion levenemisen myötä. Ensimmäiset mammahousut ostin raskausviikolla 25, farkkuhameen masupussilla raskausviikolla 32 ja uudet farkut raskausviikolla 33. Vanhoista farkkucapreista menee vielä yhdet, josko näillä pärjäisi loppuun asti :)

 

Ai niin, varsinaisia mammapaitoja en ole ostanut. Yksi neule ja leopardi-kuosinen mekko/tunika on kyllä tarttunut mukaan mammaosastolta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehee, ostin viime viikolla yhdet mammafarkut kirpparilta, ja ovat ihan parhaat päällä, etenkin kun illalla vatsa on turvoksissa kun rantapallo. Viikkoja huimat 5+6 tänään. Housuista suurin osa on käynyt vyötäröltä pieneksi. Käytän yleensä melko tiukkoja/tyköistuvia vaatteita. Paidoistakin muutaman laitoin jo jemmaan, kun ei rintojen kohdalta mahdu. Rintsikkakoko on kasvanut yhdellä kupilla, joten vanhoja ei voi enää käyttää ollenkaan, paitsi hätätilassa kotona kun ei pieni ylipursuaminen haittaa. Ilman rintsikoita voi nukkua vain, jos on tiukka toppi rintojen suojana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä tietää, etten ole ainoa, joka on suunnilleen heti raskauden alussa joutunut ostamaan mammahousut. Minulla viikko 6 menossa. Perjantaina koulussa housut painoivat ikävästi vatsaa, joten suuntasin sieltä heti HenkkaMaukkaan ostamaan parit housut- Mulla ilmeisesti nämä hormonimuutokset keskittäneet kaiken ylimääräisen nesteen vyötärölle :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin viimeviikolla yhtä isommat rintsikat ja eilen ekat mammafarkut ja paidan. Farkut piti ottaa heti käyttöön ( aivan ihanat jalassa ), paita saa olla vielä jemmassa. Viikkoja 12+6. Mahaa ei vielä pahemmin ole, mutta tavallisia farkkuja ei enää voi pitää kiinni ja sitten avonaisia nappeja ja vetoketjuja sai peitellä pitkillä paidoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäiset mammahousut ostin H&M:ltä jo viikolla 10, ihan turhaan koska pian piti ostaa yhtä kokoa isommat :( Mulla on lantio levinnyt ihan älyttömästi ja joo, oonhan mä lihonnutkin...Mulla ei ole kuin kahdet äitiysfarkut ja paljon tunikoita käytössä ja ajattelin pärjätä niillä. Oon aina tykännyt tunikoista ja nyt tilasin H&M:ltä lisää mamma paitoja ja toppeja niitten alle. Viikkoja mulla on nyt 23. Rintsikoita ei oo onneks tarvinnu ostaa uusia...kokoa F jo ennestään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyykin muistella oikein.. Ekat mammahousut oli joskus rv 16 ehkäpä (?) olisin kyllä pystyny käyttämään normaalejakin mutta ne oli niin mukavat jalassa, ja tuki masua ihan erilailla, joten silloin jo aloitin käyttää joskus, kuten töissä tai jos halusin vaan "vähän tukevammat masulle" jne :rolleyes:

Enää (27) ei kyllä normifarkut mene.. niin kuin edellinen kirjoittajakin sanoi, niin lantio on levennyt huimasti B) joten on kahdet mammahousut käytössä.

paitojakin tykkään enemmän mamma-mallina käyttää, on paljon mukavempia ja pitkiä! normipaidoissa täytyy sitten käyttää tuubia alla ettei napa vilku..

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, mä luulin että oon jotenki outo ku heti rupee vaatteet kiristään.. Nyt rv 5+ 2, vielä paljon jäljellä.. Ihan kamalat turvotukset :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi jotkut hameet ja housut kiristää ehkä viikolla 8 turvotuksen takia, samoin tyköistuvat kauluspaidat. Jonkun aikaa menin sitten niin että pidin housuissa ylintä nappia auki ja jätin tiukimmat paidat pois käytöstä. Ekat äitiysmalliset housut otin käyttöön siinä rv. 13 paikkeilla, ja muita en ole sen jälkeen oikeastaan voinut käyttää. Verkkaritkin piti vaihtaa äitiysmalliin jo ainakin kuukausi sitten, samoin sukkahousut.

 

Tosin yhdet "omat" housut on käytössä töissä (nyt rv 26), ne oli vähän isot jo valmiiksi. Napit niistä ei mene kiinni, mutta pysyvät ylhäällä vyön avulla, ja sitten peitän tuon vyöviritelmän tunikalla tai löysemmällä paidalla. Paidoista tunikat on kyllä olleet parhaita, niitä löytyy niin paljon ihan normaaleiden vaatteiden mallistoista. Varsinaisia äitiyspaitoja ei ole kuin muutama.

 

Ritsikat piti uusia pari kuukautta sitten yhtä kuppikokoa isommiksi.

 

Nyt on parit farkut, kahdet työhousut ja monia paitoja / tunikoita, koitetaan nyt pärjäillä näillä... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin mennään vasta kuudennella viikolla ja lähes kaikki omat housut kiristää etenkin iltaa kohden. :huh: Käytän kyllä aika tiukkoja vaatteita yleensä, joten tulee olemaan vaikeaa tää peittely. Mietin jo valmiiksi maanantaille housuja ja niihin jotain hiuslenksu systeemiä pitämään niitä ylhäällä ja pitkä tunika. :P Niitäkin vain on vähänlaisesti, joten eiköhän kohta pidä jotain alkaa hankkia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin iltaturvotus teki jo ihan alkuviikkoina sen että iltaisin oli vaihdettava siihen ainokaiseen hameeseen jossa on leveä resori tai urheiluhousuihin (jotka ovat vyötäröltä sopivan matalat ja joissa on niin leveä vyötärönauha, että tuntuvat vieläkin mukavilta päällä).

 

8. Rv.:llä mulla oli vielä pääosin normivaatteet käytössä, joskin tuolla viikolla hankin ekan leveähelmaisen (äitiys)tunikan ettei pallotus näy selvästi kaikille. Rv. 9. ei enää omista farkuista mennyt siististi kuin yhdet päälle, nekin napit auki. Kymppiviikon alussa sain ekat äitiysfarkut ja ne onkin olleet melkein nonstoppina käytössä siitä lähtien. Nyt on käytössä myös äitiysfarkkuhame ja kaapissa toiset farkut odottamassa vähän isompaa masua, sekä yhdet siistit suorat housut. Masun koko vaihtelee edelleen turvotuksen mukaan, mutta selvää vauvakumpuakin jo on. Normivaatteista ei enää voi farkkuja käyttää ilman FlexiBelt-jatkopalaa ja sopivan pitkää paitaa + niukimmat paidat olisi jo hyvä siirtää vaatekaapista kokonaan lomalle. Ja nyt siis viikkoja 13+2 (virallisen LA:n mukaan 12+6).

Edited by Liljaana

Share this post


Link to post
Share on other sites