curly

Ehkäisyrengas

57 posts in this topic

Olen useaan kertaan yrittänyt löytää tästä aiheesta ketjua täältä. Tänne voisi koota kaikki ehkäisyrenkaan käyttöön liittyvät kokemukset, tiedot, kysymykset ja muut mietteet.

 

Itse miettinyt renkaan käyttöön ottoa ja eniten mietityttää se että kun pikkukakkosen yritys jossain vaiheessa vuotta 2011 alkaa, milloin ehkäisyrenkaan teho hiipuu. Rengas vaikuttaa paikallisesti, mutta kaipaisin kokemuksia siitä, kuinka kauan raskautumiseen meni ehkäisyrenkaan käytön lopettamisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkäisyrenkaan teho loppuu samalla tavalla kuin pillereiden. Eli raskaaksi tuleminen on mahdollista, kun rengasta ei enää käytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin Nuvaring-renkaan teho hiipui heti, kun se jätettiin pois. Tulin siis raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta renkaan lopettamisen jälkeen. Ehdin tosin käyttää sitä vain 4 kuukautta.

 

Rengas sopi minulle paremmin kuin pillerit, mutta ikäviä sivuoireita tuli silti aika paljon. Mm. mielialanvaihteluita, turvotusta 2vk/kk, ruokahalun kasvaminen, muita en nyt juuri muista. Olisi tietenkin voinut yrittää vielä muutaman kuukauden kokeilla rengasta, niin elimistö olisi kunnolla tottunut siihen, jospa nuo sivuoireetkin olisi häipyneet. Ei vaan enää jaksanut olla koko ajan turvonnut, nälissään oleva nalkuttava ja itkevä vaimo. :girl_haha: Ja vauvakuumekin oli jo niin suuri, että sekin vaikutti päätökseen. :girl_smile: Rakastelun ajaksi otettiin yleensä rengas pois, koska miestä se häiritsi. Hyviä puolia renkaassa oli se, että ei tarvinnut joka päivä muistaa ottaa, niin kuin pillerit. Enää en luultavasti rengasta ottaisi, niin kuin en muutakaan hormonaalista ehkäisyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytettiin rengasta 3 vuotta ennen yrityksen aloittamista, ja yritystä oli puolisen vuotta, ennenkuin tärppäsi.

Mulla ei tullut mitään sivuoireita ja rengas ei myöskään miestä häirinnyt ollenkaan seksin aikana, ei kuulemma huomannut edes sitä. Sopi paljon paremmin mulle kuin pillerit, kun ei tarvinut muistaa kuin 2krt/kk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut rengas vajaan vuoden, ja olen kyllä ollut tyytyväinen! Ei kummempia sivuoireita ja ihanan helppoo kun ei tarvii muistaa joka päivä :D Seksin ajaksi mäkin yleensä kiskaisen sen veke, ja yleensä muistan vielä laitta takaisinkin... :P Ja mä pidän niitä aina pari peräkkäin, kun ei niillä menkoilla ole niin väliä. Muakin kyllä kiinnostaa tuo kropan palautuminen renkaan poisjätön jälkeen, kun se voi tulla vuoden sisään ajankohtaiseksi... Mut toisaalta mulla palautui kroppa tosi hyvin pillereistäkin,joten en epäile, etteikö se palautuis myös renkaan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemusta on yhden kuukauden ajalta. Sain niin kammottavan tulehduksen, että en ole uskaltanut uudestaan kokeilla (synnytyksien jälkeen suosittelivat neuvolasta). En voi tietenkään olla 100% varma, että rengas aiheutti tulehduksen, mutta epäilys on suuri. Muita sivuoireita en ehtinyt tuossa ajassa löytämään.

 

Useat ystävät ovat kovasti kehuneet rengasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että täällä on saatu aikaan tätä puolesta ja vastaan - keskustelua :)

 

Ja lisääkin infoa voi laittaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli renkula reilun kolmen vuoden ajan, sitä ennen 4v pillereitä. Kummistakaan ei tullut sen kummempia sivuoireita, mutta silti tykkäsin renkaasta enemmän. Seksin ajaksi otin renkaan aina pois, kun se kerran aiheutti miehelle jännittävät hiertymät. :grin: Renkulan poisjättämisen jälkeen raskauduin neljännestä kierrosta, eli tuskin sillä oli mitään vaikutusta asiaan. Mä en voi pitää kahta putkeen, tulee aina tiputtelua, mutta niin oli pillereidenkin kanssa.

 

Jatkokysymys, saako renkulaa käyttää imetyksen aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytin rengasta vajaa puolitoista vuotta ennen tätä raskautta. Ensimmäiset kahden kuukauden jälkeen meinasin luovuttaa, kun oli jatkuvasti sellainen "alkuraskaus"-olo eli ällötti ja huimasi ja muutenkin olo oli hutera. Kolmannen kuukauden aikana olo kuitenkin tasaantui ja sen jälkeen tuo oli kyllä todella helppo ja huoleton ehkäisykeino, eikä mulle tullut enää mitään sivuoireita. Renkaan poisjättämisestä raskauduin neljän kuukauden sisään, mutta aika ei ollut aktiivista yritystä, melkein päinvastoin. Ennen lapsia käytin ehkäisypillereitä ja nekin sopivat hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli Nuvaring-ehkäisyrengas käytössä ennen viimeisintä raskautta n. vuoden verran ja tykkäsin kyllä. Oli paljon mukavempi kuin pillerit kun ei tarvinnut joka päivä muistaa, eikä tullu sen kummempia sivuoireita. Miestäkään ei seksin aikana rengas häirinnyt mitenkään. Raskaaksi tulin heti toisesta kierrosta renkaan pois jätön jälkeen. Nyt on taas tullut ajankohtaiseksi miettiä ehkäisyä kun imetys loppui ja olen ajatellut aloittaa tuon ehkäisyrenkaan käytön siihen asti että saan kierukan, ikuisesta vauvakuumeesta huolimatta tuskin tulee näljättä ihan heti yritettyä. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin rengasta n. 6vuotta ja toisesta kierrosta tärppäsi.

Mitään sivuvaikutuksia ei tullut, toisin kuin kaikista testaamistani pillereistä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan kuullut koskaan tapauksesta, jossa ehkäisyrengas olisi pettänyt?

 

Täällä on nyt sunnuntaista asti odoteltu tätiä. Toisaalta painonpudotuskin laittanut ehkä hormonit vaan sekaisin ja synnytyksestäkin on vasta noin 3kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut rengas vajaan vuoden, ja olen kyllä ollut tyytyväinen! Ei kummempia sivuoireita ja ihanan helppoo kun ei tarvii muistaa joka päivä :D Seksin ajaksi mäkin yleensä kiskaisen sen veke, ja yleensä muistan vielä laitta takaisinkin... :P Ja mä pidän niitä aina pari peräkkäin, kun ei niillä menkoilla ole niin väliä. Muakin kyllä kiinnostaa tuo kropan palautuminen renkaan poisjätön jälkeen, kun se voi tulla vuoden sisään ajankohtaiseksi... Mut toisaalta mulla palautui kroppa tosi hyvin pillereistäkin,joten en epäile, etteikö se palautuis myös renkaan jälkeen.

 

Niin..Tähän saakka rengas on toiminut hyvin, mut nyt sit kävikin niin, että väliviikko oli ja meni, eikä menkkoja tullutkaan! :o R-testi näytti negaa, miten mun kroppa on voinut näin seota? Ei tajuu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin Yasmin-pillereitä pari vuotta. Nyt vaihdoin viikko sitten Nuvaringiin, eikä vielä ole ilmaantunut mitään sivuoireita. Gyne sanoi, että ehkäisyrenkaasta tulee vähemmän sivuoireita kuin esim. pillereistä, mutta aika näyttää.. Ja ilmeisesti menee niin, että jos pillerit sopineet ni rengaskin sopii..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan kuullut koskaan tapauksesta, jossa ehkäisyrengas olisi pettänyt?

 

Mun kaverilla on kaksi vuotias tyttö, joka sai alkunsa renkaan kanssa. Takuuvarmasti oli käyttänyt ihan ohjeiden mukaan ja siitä tehtiin joku monisivuinen raportti tms. lääkefirmallekin. Sittemmin olen kuullut terveydenhoitajan kautta, että muitakin on ollut, kun siis ihan yleisesti asiasta puhuttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahteen otteeseen käyttänyt, ekalla kertaa noin vuoden ja sivuoireina sillon et seksi ei napannut oikeen ja tissit oli ihan kipeet. Toisel kertaa aloitin puolen vuotta synnytyksen jälkeen ja käytin varmaan puolisen vuotta. ihan kaameet mielialan vaihtelut tällä kertaa, olin totaalinen ämmä isolla Ä:llä. seksi ei napannu yhtään ja kostunut en senkään vertaa. johtu varmaan just siitä et ei napannu sit ei yhtään. mut siinä oliki sitte tällä kertaa oireet. miestä ei haitannu seksin aikana. ja muuten oli kyl super kätevä. Rengasta ei saa käyttää imetyksen aikana nin ku yhdistelmäpillereitäkään, muistaakseni.

plussaa ja miinusta, molempia löytyy, mut parhaiten se kaikista mulle on sopinut. ei vaan perhe elämä kestä sellasii mielialan vaihtelui :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kaverilla on kaksi vuotias tyttö, joka sai alkunsa renkaan kanssa. Takuuvarmasti oli käyttänyt ihan ohjeiden mukaan ja siitä tehtiin joku monisivuinen raportti tms. lääkefirmallekin. Sittemmin olen kuullut terveydenhoitajan kautta, että muitakin on ollut, kun siis ihan yleisesti asiasta puhuttiin.

 

Vaude, tässähän vois olla keino aikaistaa pikkukakkosen aikaan saamista :D Mä olisin jo nimittäin melko valmis hankkimaan 4,5kk pojalle pikkusisaruksen, mutta mies haluaa odottaa ainakin elokuulle että talous ym asiat ovat kunnossa sitä ennen. Nii ja pitäs saada itteään niskasta kiinni ja pudottaa "pari" kiloakin ennen sitä :)

 

Mä lopetin renkaan käytön 2 kierron jälkeen kun alavatsaa alkoi jomottamaan ja tuntui ettei rengas ollut koskaan kunnolla paikoillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on rengas ollut käytössä viime marraskuusta asti. Eka kierto oli tiputtelua alusta loppuun mutta ekan tyhjennysvuodon jälkeen tilanne normalisoitui ja pari kuukautta meni mukavasti. Nyt sitten viime kierrossa ja tämänhetkisessä kierrossa käynyt niin että menkat alkavat ennen aikojaan! Eli kun mulla on keskiviikko aina se päivä, jolloin otan renkaan pois ja alkaa tauko. Niin viime kierrossa menkat alkoi jo maanantaina, renkaan ollessa vielä paikoillaan. Ja nyt tässä kierrossa ne sitten näyttäisivät alkavan tänään, ja renkaan poisto olisi vasta ensi viikon ke! Mun kroppa taitaa olla jotenkin sekaisin :girl_impossible: Lekurille meinasin nyt varata ajan, eihän tässä enää uskalla luottaa noiden renkaiden ehkäisytehoonkaan kun menkatkin alkaa miten sattuu... Pikkukolmonen ei ole tämän hetken toiveissa.

 

Muoks. Sen jälkeen kun olin kirjoittanut ylläolevan, rupesin tsekkaamaan kalenteria ja tajusin missä vika: mulla on jossain välissä mennyt laskut sekaisin ja rengas olisi pitänyt ottaa pois jo eilen eikä vasta ensi viikolla! :girl_sigh: Eli menkkojen pitikin alkaa nyt. Mutta haittaakohan se kun mulla oli tuo rengas paikoillaan yhden päivän liian pitkään? Laitanko uuden rengaan nyt ensi viikon ke vai to?

 

Ja edelleen ihmetyttää se viime kierto, kun mekat alkoi todellakin väärään aikaan...

Edited by marinkainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

öin seitsemän vuotta Merciloneja, jonka jälkeen vaihdoin renkaaseen, joka nyt on ollut käytössä kolme vuotta. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut, mutta eipä niitä tullut pillereistäkään. V-mäinen ämmä olen toki välillä, mutta se taitaa olla minulle ihan luontaista ja siitä en voi vikaa vierittää hormonaalisen ehkäisyn niskaan :grin: Pillereihin verrattuna seksihalut kasvoivat aika roimasti.. Meillä useimmiten rengas pidetään paikallaan myös pupuilun ajan, harvemmin alkaa hankaamaan.

 

Parin ekan käyttökuukauden aikana tuli jatkuvasti tiputtelua, mutta sekin tilanne tasaantui pian. Viimeaikoina on käynyt mietityttämään, että tyhjennysvuoto on kuukausi kuukaudelta niukempaa. Eipä juuri enää edes siteitä tai tamponneja tarvitse. Mutta näin on tainnut tapahtua aika monelle muullekin renkaan käyttäjälle?

 

Nyt renkaiden loputtua apteekeista en hakenut mitään muuta hormonaalista ehkäisyä tilalle, vaan parhaillaan opettelen uudelleen kortsun käyttäjäksi, vaikka vihaankin niitä yli kaiken.. Ja samantien ajattelin lopettaa renkaan käytön kokonaan, koska jokatapauksessa vuoden päästä olisi tarkoitus aloittaa lasten yrittäminen ja ehkä vaan parempi antaa kropalle ensin tämä vuosi aikaa löytää taas oma rytminsä kaikkien hormonien jälkeen.. Mutta katsotaan nyt vielä, että miten nopeasti menee hermot noiden kortsujen kanssa! :girl_smile:

 

marinkainen: Mielestäni voit laittaa renkaan takaisin paikoilleen sen mukaan miten se olisi alunperinkin pitänyt olla eli ensi viikon ke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen apteekissa totesivat että Nuvaring on tukusta loppunut ja arvioivat saavan niitä noin neljän viikon päästä :skilletgirl:

Minä tarvitsen seuraavan renkaan kahden viikon päästä :girl_cry2:

En haluaisi sekoittaa hormoonit nyt tästä enempää kun vihdoinkin on löytynyt minulle sopivan ehkäisyn. :girl_mad:

Ei kai auta kuin varata käyntiaikaa gynelle, kallis lysti sekin :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin omalta osaltani vastata tuohon kysymykseen kauanko meni raskautumiseen ehkäisyrenkaan lopettamisen jälkeen?

Oma vastaukseni; ei kauaa, toisesta kierrosta nappasi (vrt. aikaisemmat raskaudet alkoi pillereiden lopetuksen jälkeen neljännestä ja kahdeksannesta kierrosta). En tiedä, oliko tuolla nyt sit asiaan vaikutusta, mutta siis omalta osaltani rengas ei ainakaan hidastanut tärppiä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihdoin Meliane-pillerit Nuvaringiin ihan vaan sen takia kun sitä ei tarvinnut muistella joka päivä. Tykkäsin renkaasta kovasti, se sopi miule hyvin, eikä aiheuttanut juurikaan sivuoireita. Alkuun tuntui että sitä ei saanut kunnolla istumaan sinne ja rengas tuntui, mutta ilmeisesti siihenkin auttoi kokemus eikä se vähän ajan päästä enää tuntunut ollenkaan. Renkaan poisoton jälkeen 5. kierrosta tärppäsi. :)

 

Jälkitarkastuksessa kysyin olisiko mahdollista saada taas rengas, mutta se ei imetyksen takia sopinut. Ja kun nyt on seuraavalle annettu lupa tulla, niin seuraava ehkäisykeino meillä onkin sitten kakkosen imetyksen loputtua varmaan joku pidempiaikainen ratkaisu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenelläkään tietoa joko Nuvaringejä saa apteekista? Mulla viimeinen rengas käytössä ja ylihuomenna alkaa tauko, joten reilun viikon sisään pitäisi saada hommattua uusi pakkaus. Täytyy varmaan kiertää kaikki paikkakunnan kolme apteekkia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now