Helitys

allergialääkkeet ja imetys (raskaus)

28 posts in this topic

Täällä tukkoinen imettäjä, terve dry.gif Tälleen viikonloppua vasten kyssäri, kun ei lääkäriin enää pääse..

Eli käsikauppa lääkkeistä kysyisin teiltä tosi allergiset, että mitä on annettu lupa käyttää huolimatta imetyksestä? (Samassa ketjussa voinee puhua myös raskauden aikaisista lääkityksistä)

Periaatteessa tiedän että vanhan kannan antihistamiinit on sallittuja, tai siis että naistentautien erikoislääkärit niitä uskaltaa luvata raskaanaolevillekkin toisin kuin pelkkään farmakaan tuijottajat terveyskeskuslääkärit joilla ei ole erityisalasta tuntemusta. Esikoista odottaessa tämä oli pinnalla.. En vaan muista kun astma on se mun ongelma, mutta nyt näyttäs olevan iiiiiiihan muuta lisäksi. Ja nyt siis en ole raskaana vaan imetän, mutta olo alkaa olla niin paha etten kertakaikkiaan selviä enää "pelkällä" astmalääkityksellä.

niin, ja mainittakoon että noista vanhankannan lääkkeistä muistan vaan setiritsiinin (esim histec) jolle nyt vaan satun olemaan allerginen dry.gif Sitä luvataan käyttää, jos on pahana, mulle se siis vaan ei käy.

 

ihan mielettömän sekava aloitus tiedän, mutta kun pää on kuin haminan kaupunki blink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paikallisvalmisteita saa käyttää, itsellä Nasacort, mutta se nyt on jo sitten reseptin takana. Antihistamiineista loratadiini käy imettäjille.

 

Lisäyksenä vielä. farmaca kieltää suunnilleen kaiken, mutta kyllähän allergiaa on pakko voida hoitaa myös imetyksen ja raskauden aikana. Suosituksena on, että käytetään paikallishoitoa ja antihistamiineihin mennään vain, jos on pakko. Sinuna varaisin ajan lääkäriin ja sinnittelisin pienillä loratadiiniannoksilla sinne asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa että en ole ainoa tämän asian kanssa kärsivä! Tai onko se nyt ihanaa, mutta helpottavaa kuitenkin... :) Mulla on erittäin vaikea siitepölyallergia ollut viimeiset parikyt vuotta ja vuosien myötä tauti on keväisin päässyt siihen pisteeseen, että hengitystiet meinaa mennä tukkoon ihan kokonaan. Oonkin saanut siihen vaivaan sekä avaavan että hoitavan astmalääkkeen.

 

Viime keväänä ollessani raskaana ilmeisesti hormoonit veivät kaikki oireet pois enkä joutunut edes miettimään allergialääkitystä, mutta nyt olo on taas yhdellä sanalla kuvattuna karsea! Mä myöskin imetän enkä siis ole voinut käyttää mitään tablettilääkkeitä. Mulla olis tuolla iso paketti aikoinaan määrättyjä allergialääkkeitä, mutta minkäs teet kun ei saa ottaa niin ei... Sain ensi viikolle varattua ajan allergialääkärille, yritän kestää sinne asti. Tuo loratadiini olikin uusi tieto minulle, luulin ettei ole yhtäkään allergialääkettä, mitä imettäessä voisi käyttää. Eikö esim. Clarityn sisällä juuri loratadiinia? Claritynin tuoteselosteen mukaan käyttö imettäessä ei ole suositeltavaa.

 

No, toistaiseksi mä oon käyttänyt vaan silmätippoja, mutta pitäis saada nopeasti myös joku kunnollinen nenäsuihke reseptillä. On tää kurjaa, kun ulkona on upea kevätilma, mutta itselle se aiheuttaa vaan tukalan olon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, ei ole kivaa että meitä on muitakin, mutta jotenkin lohdullista silti :P

Soitin teratologiseen tietopalveluun ja sain vastaukseksi että jos on pakko käyttää, niin setiritsiini ja loratadiini käy.

Setiritsiini lääkkeissä lukee että pitää keskustella lääkärin kanssa, loratadiineissa taas lukee ettei saa käyttää. Mutta kuitenkin ilmeisesti saa jos on pakko.

Mun on.. mullakin on avaava ja hoitava astmalääkitys kun menen näillä vuodenajoilla ihan tukkoon, joudun kyllä lääkitsemään muulloinkin jos flunssa iskee.

Loratadiineja on toi claridyn ja sen rinnakkaislääkkeitä ihan käsikauppatavarana. Mä olen nyt kokeillut että jos puolikas tabletti auttais sen verran että selviän ees jotenkuten. Imetyksen jälkeen suosittelivat ottamaan ettei vauva syö kovimman pitoisuuden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetän ja lääkäri kirjoitti allergiseen nuhaani Flixonasea, joka on siis nenäsumute.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitanpa saman, minkä jo naikkareihin kirjoitin...

 

Minulle sanoi lääkäri (kun tivasin, että enkö ihan totta voi ottaa muuta kuin paikallisvalmisteita) että setiritsiiniä jos ottaa, täytyy olla imettämättä 12 tuntia, tai siis antamatta vauvalle sitä maitoa. Onneksi olen pärjännyt nenäsuihkeella ja silmätipoilla ja poika on osittaisimetyksellä, joten ei ole ollut ongelmia. Olen ihan yllättynyt, kuinka hyvin olen selvinnyt tähän mennessä kortikosteroidinenäsuihkeen ja silmätippojen avulla, normaalisti olisin hätää kärsimässä ilman antihistamiinia. Joskus kyllä tulee omaa antihistamiinia (Telfast) ikävä, mutta ei voi mitään...

 

Minulla on tosiaan käytössä Nasacort ja silmätipat (en muista merkkiä, mutta reseptillä) ja niillä olen pärjännyt. Isompi ongelma on imetyksen kuivattamat nenän limakalvot, mutta niihinkin nenäsuihke auttaa aika hyvin. Ihanaa kun on satanut pari päivää, ei ole niin töhkäinen ilma :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä selvittelin tätä asiaa paljon eri lääkäreiden kanssa raskausaikana. Alkuraskaus aijoittui kevääseen ja mulle iski tosi pahat allergiaoireet. Setiritsiiniä sai käyttää, loratadiinia ei. Samat ohjeet nyt imetysaikana, lisäksi mulla on varalle antihistamiini-nenäsuihke, en muista kauppanimeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis häh? Mulle just lääkäri jostain oikein oppaasta tarkisti, että loratadiinista on kokemusta ja imettäjä saa käyttää JOS paikallisvalmisteet ei riitä. Antihistamiinit ei siis sais olla ensisijainen lääke, vaan ensin silmätipoilla ja kortisonisuihkeilla yms. ja sit vasta antihistamiineja jos ei riitä.

 

Mää nyt oon käyttäny vaan Nasacortia, kun se riittää, mutta omituista, että on oikein painettuja oppaita, joissa loratadiini on sallittu, jos se ei sitä sit oliskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä niiiin perseestä :(. Allergialääkkeitä ei saa käyttää ja kaikenmaailman sumutteet jne saa nenän vuotamaan verta :/. Että kiva kesä luvassa. Lääkäri viikko sitten totes, että "ole sisällä" O_o. Ei paljon auta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä allergialääkkeitä raskauden ja imetyksen aikana voi käyttää? Voiko antihistamiineja käyttää turvallisesti?

 

Allergian hoitoon raskauden ja imetyksen aikana suositellaan ensisijaisesti paikallishoitolääkkeitä (nenäsumutteet, silmätipat). Nämä ovat paikallisten oireiden hoidossa yleensä yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut allergialääkkeet. Lisäksi paikallisesti annosteltuna lääkkeestä imeytyy vain vähäinen määrä verenkiertoon, jolloin sikiön altistus jää vähäiseksi, ja vastaavasti imetyksen aikana lääkemäärä maidossa jää mitättömän pieneksi.

 

Antihistamiinit eivät lääkeryhmänä näytä olevan selkeästi vahingollisia sikiön kehityksen kannalta. Jos antihistamiinia tarvitaan, eniten kokemusta on kertynyt loratadiinista ja setiritsiinistä. Molemmat lääkkeet ovat käyttökelpoisia myös imetyksen aikana. Pseudoefedriiniä sisältäviä valmisteita ei suositella ainakaan toistuvaan käyttöön.

 

Lähde: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,66...,3818,3437,6169

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heko, auttaisiko kosteuttava nenäsuihke tuohon nenäverenvuotoon? Limakalvot ovat selkeästi aika heikoilla, kosteutus saattaisi auttaa ja helpottaa ainakin minulla jonkin verran allergiaoireitakin, vaikka ei sisälläkään mitään lääkeaineita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heko: ootko kokeillu kortisonisuihketta? Ei kuivata tai mitenkään ärsytä mulla ainakaan limakalvoja, vaikka tosin senkin sivuoireisiin kuuluu mahd. verenvuodot. Yks vaihtoehtoi ois sitten Lomudal-silmätipat, ne lievittää nenän kutinaakin, vaikka silmiin laitetaankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutama päivä sitten oli pakko ottaa puolikas Zyrtec kun nenä vain vuosi ja aivastelin eikä loppua näkynyt. Vähän tuli tunnontuskia, mutta tuskinpa tuosta oli pojalle kovasta haittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun allergialääkäri antoi mulle histec reseptin kun ilmoitin että jälkikasvu olis tervetullutta. Ennen käytin kestineä ja se kuulemma ei ole turvallinen(?), histecin lisäksi mulla on myös flixonase nenäsumute ja silmätipat. Koko miksiä saan kuulemma käyttää vaikka raskaana.

 

nimim. mikä allergia? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ZYRTEC 10 mg kalvopäällysteinen tabletti

Setiritsiinidihydrokloridi

 

Kestine Lyo 20 mg tabletti, kylmäkuivattu

Ebastiini

 

Histec-tabletti

sisältää 10 mg setiritsiiniä

 

Zyrtec ja Histec ovat molemmat niitä sallittuja antihistamiineja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle ihotautilääkäri kirjoitti Xysal -merkkistä antihistamiinia. On kuulemma turvallista, sitä on syöty 60 -luvulta lähtien jenkkeissä, eikä mitään sikiövaurioita ole raportoitu. Terve tyttö syntyi, vaikka käytin tuota raskauden viimeiset 3kk. Ja Nasolinia nenän tukkoisuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle yksi lääkäri kirjoitti syksyllä Zyrtecin halpisversiota, mutta nyt keväällä kun kyselin allergialääkkeistä omalta lääkäriltä hän kirjoitti reseptin Aeriusta, on kuulemma parempi imettävälle? Yritän kyllä mahdollisimman paljon pärjätä pelkällä nenäsuihkeella (Flixonase), tablettia otan vain jos on ihan pakko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin viime keväänä äitiyspolin lääkäriltä saako allergialääkettä (Zyrtec) käyttää raskauden aikana niin vastasi, että ilman muuta saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenköhän allergialääkkeiden käyttö yritysvaiheessa? Mä olen syönyt Kestineä joka päivä, mutta ovulaation jälkeen olen pitänyt taukoa luteaalivaiheen ajan. Mitenköhän olisi parasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle lääkäri sanoi ettei kestineä saisi syödä ainakaan raskaus- ja imetysaikana. Itse söin histeciä lääkärin luvalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös Histek ja Buventol käytössä tarpeen mukaan lääkärin luvalla. Lääkäri oli sitä mieltä, että happivajaus on kuitenkin aina vakavampi juttu sikiölle kuin nämä lääkkeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon syönyt päivittäin koko raskauden ajan Xyzalia ihotautilääkärin luvalla. Lisäksi oon joutunut välillä käyttämään kortisoonia nahkaani sekä sellaista kortisonipohjaista kutinalääkettä päänahkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön ihottumaani päivittäin tabletin Heinixiä ihotautilääkärin määräyksellä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä ketjua..Itsellä on alkanut tällä viikolla tosi pahat allergiaoireet eikä Zyrtec ja silmätipat auta ollenkaan. Onko kukaan käyttänyt Xyzalia imetyksen aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now