Kuppeli

Vieraskielinen päiväkoti

25 posts in this topic

En mielestäni löytänyt tähän aiheeseen liittyvää keskustelua ja yleisellä päivähoidon keskustelun puolellakin oli vain pari kommenttia, mutta mielestäni aihe on pohtimisen arvoinen omassa keskustelussaan.

 

Kaipaisin siis kokemuksia ja ajatuksia vieraskielisen päivähoidon plussista ja miinuksista. Pääseekö vieraskieliseen päiväkotiin, jos molemmat vanhemmat ovat suomalaisia ja siis suomen kielisiä? Onko järkeä laittaa lasta vieraskieliseen päiväkotiin tulevaisuuden kannalta? Jos lapsi käy toisella paikkakunnalla vieraskielistä päiväkotia ja palaa sitten ala-asteelle oman kunnan kouluun, onko vaikea sopeutua, kun ei tunnekaan koulukavereita jo päiväkodista/eskarista? Vai onko ainoa vaihtoehto sitten suunnata englannin kieliseen kouluun?

 

Itse olen aina ollut harmissani, että minua ei aikanaan saatu englannin kieliseen päiväkotiin ja tällä hetkellä itse ainakin kokisin, että se olisi ollut vain positiivinen asia, mutta onko asia kuitenkaan näin mustavalkoinen?:girl_sigh:

 

Kaikki kokemukset ja ajatukset ovat tervetulleita! Myös päiväkoteja saa kehua tai kritisoida, itseäni kiinnostaa Tampereen alueen englannin kieliset päiväkodit, mutta muidenkin kaupunkien päiväkotikokemukset kiinnostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen ollut aikoinaan Venäjän kielisessä päiväkodissa. Siihen aikaan olisi ollut mahdollisuus jatkaa sitten ala-ja ylä-asteella (vai mitä ne nyt sit nykyään onkaan...) venäjän kielen opiskelua + tietty lukiossa ja ihan yliopistoonkin asti. Muutettiin kuitenkin ensimmäisen luokan aikana siitä kaupungista pois ja uudessa kaupungissa ei ollut noita jatkomahdollisuuksia, joten enää en venäjää kamalasti osaa. Lukiossa luin sitä valinnaisena muutaman kurssin verran ja oli kyllä huomattavasti helpompaa kuin muilla. Lukion vaihdon myötä nekin sit taas jäi.

 

Meillä kumpikaan vanhemmista ei ollut venäjän kielinen, mutta isä työskenteli paljon venäläisten kanssa ja katsoi, että ko. kielestä voisi olla hyötyä tulevaisuudessa (niin kuin olisikin varmaan ollut jos olisimme edelleen asuneet itä-suomessa).

Koulussa samalle luokalle tuli naapurista kavereita, joten minua ei ainakaan haitannut ettei päivähoidosta tullut tuttuja. Mitään ongelmia mulla ei ollut lukemisen/kirjoittamisen kanssa vaikka eskarissa opeteltiin niin suomalaiset kuin kyrilliset kirjaimet.

Ehkä ainoa miinuspuoli on, että itsellä on ollut nyt opetteleminen suomalaisten lastenlaulujen kanssa kun mä en osaa kuin venäläisiä :girl_haha: ja niistäkään ei tietty osaa kuin jotain ihan ihme minipätkiä. Samoin jotkut suomalaiset lorut/leikit on mulle ihan hepreaa kun mulla on ollut lapsena ihan eri leikit.

 

Itse koen, että vieraskielisessä päiväkodissa oleminen on ollut minulle rikkaus. Tässä tapauksessa ehkä enemmän kulttuurillisesti koska en ole koskaan oikein päässyt kieltä käyttämään, mutta jonkin valtakielen kohdalla tilanne on varmasti aivan eri, sillä niitä nyt kuulee joka paikassa koko ajan joten sitäkin kautta kielitaito "säilyy" ja kehittyy paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei lapset ole vieraskielisessä päiväkodissa, mutta olen puistoäideiltä kuullut vain positiivista! Meidän lähellä on ruotsinkielinen päiväkoti, sen yhteydessä ainekin ala-aste, vieressä taitaa olla vielä yläastekin. Nämä perheet joiden kanssa olen jutellut ovat pääasiassa täysin suomenkielisiä, isoin osa hoidossa olevista on kaksikielisiä. Päiväkotiin kuulemma pääsee suoraan jos on ollut kielikylvyssä jonkun kerhon kautta, muutoin mulle jäi sellainen mielikuva että ainekin Helsingissä siihen kyseiseen päiväkotiin olisi päässyt helpommin kuin muihin saman alueen päiväkoteihin. Itse emme hakeneet tuohon, koska olisin halunnut englanninkieliseen mieluummin, mutta koen että tuollainen on lapselle vain voimavara, kielet kun omaksutaan helpoiten nuorena! Itse näkisin kuitenkin että paras hyöty saadaan mikäli vieraskielisellä hoidolla/koululla on jatkuvuutta, että pääsee siis ala- ja yläasteelle myös vieraskieliseen opetukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vastauksistanne! On erittäin kiva lukea muiden kokemuksia. Lisää kokemuksia kaipailisin, jos niitä vain löytyy!?

 

Onko teillä tietoa kustannuksista ja miten Kela tukee? Käsittääkseni tukea voi saada yksityiseen hoitoon? Sain postia jo yhdeltä päiväkodin johtajista ja hän laittoi, että kustannukset olisivat 295 eur + 428 eur Kelan tukia, mutta en kyllä keksinyt miten tuo on laskettu, kun mielestäni yksityisen hoidon tukea voi maksimissaan saada 294,55 eur. Vai enkö vain taas ymmärrä Kelan kommelluksia? :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tilanne ei ole ihan verrattava, mutta naputtelenpahan ajatuksia kuitenkin :grin: Me asumme ulkomailla ja lapsilla on pakkosauma mennä vieraskieliseen päiväkotiin/kouluun. Kielivaihtoehtoja oli englanti, venäjä, saksa ja ranska sekä maan oma kieli. Käytännössä mielestämme meidän vaihtoehtomme olivat englanti ja venäjä, koska näitä kieliä kotonakin osataan sujuvasti. Haluan, että tarvittaessa pystyn sitten kouluiässä auttamaan läksyissä. Valitsimme englanninkielisen montessori-päiväkodin aloituspaikaksi, ja vanhin jatkaa ensi syksynä amerikkalaisen koulun eskarissa. Palaamme Suomeen aikaisintaan 2,5 vuoden kuluttua, mutta todennäköisemmin vasta 5,5 vuoden päästä. Toivomme, että lapset pääsevät sitten kansainväliseen kouluun tai vielä mieluummiin SYK:iin, jossa on paluuluokka englanninkielisistä kouluista tuleville. Meiltä vanhemmilta vaatii ulkomailla oman panostuksensa, vaikka puhummekin kotona suomea. Kielen kehittymisen vuoksi on kuitenkin luettava paljon ja oltava yhteydessä muihin suomalaisiin ja myöhemmin on myös kirjoittamista harjoiteltava. En usko, että vieraskielisestä tarhasta kellekään haittaa on :)

 

Esikoinen on ainut lapsistamme, joka on tällä hetkellä tarhassa. Hän on tykännyt kovasti ja on motivoitunut oppimaan englantia. Kovasti kotona kyselee mitä mikäkin on englanniksi. Kakkonen oppii siinä sivussa sitten, kun kuuntelee ja imee kaiken. Lisäksi esikoinen vielä opettaa kakkoselle sanoja ;)

 

Olikohan se maanantain hesari, jossa oli juttua monikielisistä lapsista. Sen mukaan lapsista kehittyy viidessä vuodessa kaksi-/monikielisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksityisen hoidon tuen lisäksi lapsesta saa kuntalisää, siitä tuo Kuppelille mainittu korkeampi summa johtui.

 

Meillä esikoinen on syksyllä menossa englanninkieliseen päiväkotiin (toivottavasti), mutta meillä tosin on mies englanninkielinen ja englanti on meillä kotikieli (vaikka suomea itse tietysti lapsille puhunkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia LottaP selvityksestä. Meiltä ei kunnasta tuollaista lisää saa, joten taitaapi mennä meidän neitonen nyt ainakin vielä kunnan päiväkotiin, kun ei ole järkeä mennä töihin ja laittaa lasta kalliimpaan päiväkotiin ja todeta, että summa tilillä näyttää samalta, kuin lasten kanssa kotona ollessa. :girl_impossible: Harmi sinänsä, koska olisin todellakin halunnut tarjota lapsilleni mahdollisuuden vieraan kielen opetteluun jo pienenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on toivottavasti vuoden sisalla paluumuutto Helsinkiin ja mietinkin jo nyt paivakotivaihtoehtoja. Ehdottomasti haluaisin kielipaivakotiin. Me kaydaan taalla leikkikerhoissa ja nyt kun pikkuinen opettelee puhumaan/sanoja, on osa suomenkielisia ja osa englanninkielisia. Esim bye-bye ja vilkuttelu englanniksi, vaikka mieheni kanssa olemme molemmat suomenkielisia ja puhumme suomea kotona, ja jopa vilkutamme ja sanomme hei-hei. Olin todella yllattynyt tasta. Mutta laulamme bye-bye -laulua aina leikkikerhoissa.

 

Ajattelin jo kesalla kayda tutustumassa muutamaan paivakotiin ja ehka hakemuskin jo syksylla, kun vuodenhan ne ovat voimassa. Ainoa ongelma on, etta en ole varma koska tama muutto tarkalleen tapahtuu ja tarviiko sitten samantien hoitopaikan (saanko duunia ja jos niin koska). Onneksi isovanhemmat asuu lahella. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa takaisin Suomeen AVV! Me saatiin juuri tänään tietää että me saadaan kuin saadaankin esikoinen syksyllä englnninkieliseen päiväkotiin. Ollaan siitä tosi onnellisia, sillä sain n. kk sitten tietää että ollaan 6. varasijalla joten melko varmasti ei saada paikkaa. Onneksi mielenmuutoksia on tullut tosi monta!

 

Oltiin siis jonotuslistalla muutamaankin paikkaan, joten hakuprosessi on tullut tutuksi. Pari juttua:

 

- Joissain paikoissa tytöt saa helpommin paikan kuin pojat, sillä hakemuksia pojille tulee paljon enemmän kuin tytöille, ja sukupuolijakauma halutaan pitää kuitenkin suht tasan ainakin joissain paikoissa

- Lähes kaikki englanninkieliset päiväkodit ovat vain yli 3-vuotiaille

- Kaikista suurin mahdollisuus saada paikka on sinä syksynä kun lapsi on täyttänyt 3v. Myöhempinä vuosina paikkoja vapautuu vain jos joku jättäytyy pois hoidosta. 3-vuotiaiden ryhmässä on tietysti joka vuosi paljon vapaita paikkoja sillä se on ensimmäinen lukuvuosi. Huom! 3-vuotiaidenkaan ryhmää ei täytetä kokonaan jonotuslistalta sillä jos 3-vuotiailla on vanhempia sisaruksia samassa paikassa hoidossa, menevät he jonon ohi

- Paikat jaetaan muuten aika lailla First Come First Served-periaatteella, joten koskaan ei ole liian aikaista hakea! Me jätettiin hakemus syys-lokakuussa seuraavan vuoden elokuulle, ja helmikuussa oltiin tosiaan 6. varasijalla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa takaisin Suomeen AVV! Me saatiin juuri tänään tietää että me saadaan kuin saadaankin esikoinen syksyllä englnninkieliseen päiväkotiin. Ollaan siitä tosi onnellisia, sillä sain n. kk sitten tietää että ollaan 6. varasijalla joten melko varmasti ei saada paikkaa. Onneksi mielenmuutoksia on tullut tosi monta!

 

Oltiin siis jonotuslistalla muutamaankin paikkaan, joten hakuprosessi on tullut tutuksi. Pari juttua:

 

- Joissain paikoissa tytöt saa helpommin paikan kuin pojat, sillä hakemuksia pojille tulee paljon enemmän kuin tytöille, ja sukupuolijakauma halutaan pitää kuitenkin suht tasan ainakin joissain paikoissa

- Lähes kaikki englanninkieliset päiväkodit ovat vain yli 3-vuotiaille

- Kaikista suurin mahdollisuus saada paikka on sinä syksynä kun lapsi on täyttänyt 3v. Myöhempinä vuosina paikkoja vapautuu vain jos joku jättäytyy pois hoidosta. 3-vuotiaiden ryhmässä on tietysti joka vuosi paljon vapaita paikkoja sillä se on ensimmäinen lukuvuosi. Huom! 3-vuotiaidenkaan ryhmää ei täytetä kokonaan jonotuslistalta sillä jos 3-vuotiailla on vanhempia sisaruksia samassa paikassa hoidossa, menevät he jonon ohi

- Paikat jaetaan muuten aika lailla First Come First Served-periaatteella, joten koskaan ei ole liian aikaista hakea! Me jätettiin hakemus syys-lokakuussa seuraavan vuoden elokuulle, ja helmikuussa oltiin tosiaan 6. varasijalla

 

Kiitos LottaP. Tasta oli apua, ma laitan hakemukset kesalla menemaan ensin tutustuttuani muutamaan paivakotiin. Makin harmikseni huomasin, etta monet kielipaivakodit on vasta 3-v. ylospain. Taytyy vaan viela etsia, kylla varmasti joku eteen tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eipä kestä :girl_smile:. Mä muuten ennen kuvittelin että englanninkielisissä päivähoitopaikoissa olisi englanninkielisiä lapsiakin, mutta kun viime kesänä niitä kiersin niin tuli kyllä hyvin nopeasti selville että kaikissa paikoissa valtaosa lapsista on täysin suomenkielisiä, joten älä sitten ihmettele sitä. Muutama paikka sanoi samaa että parin ekan vuoden ajan lapset puhuvat kyllä paljon suomea keskenään, mutta vähitellen englanti alkaa aktivoitumaan ja ainakin yhdessä paikassa eskarilaisten piti puhua englantia keskenään (nuorempien kielenkäyttöön ei puututtu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kenelläkään kokemusta tai näkökulmia vielä yhteen erilaiseen tilanteeseen? Meillä lähin päiväkoti olisi ruotsinkielinen, samoin sitten myöhemmin koulu. Itse olemme 'umpisuomalaisia' ja oma ruotsinkielen taito käyttämättömänä rapautunut kouluajoistakin. Syyt, miksi harkitsemme ko. ruotsinkielistä päiväkotia ovat lähinnä kodin välitön läheisyys ja se että ruotsinkielinen koulu on maineeltaan huomattavasti parempi kuin alueen toinen suomenkielinen koulu jossa kaupungin vuokra-asutuksen vuoksi kuulemma sosiaalisia ongelmia. Kovasti mietityttää kuitenkin se, onko meidän tilanteessa lapselta 'liikaa vaadittu' mennä kylmiltään ja ilman vanhempien vahvaa kielitaitoa uuteen kieliympäristöön, kun päivähoitoon meno muutoinkin on valtava muutos pienen elämässä...? Enkä tiedä voiko valintaa perustella edes 'hyvien eväiden antamisella', kun ruotsi ei todennäköisesti ole niitä tulevaisuuden valtakieliä kuitenkaan... Onko kenelläkään omia tai tuttavien kokemuksia vastaavantyyppisestä tilanteesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuli heti mieleen, että jos kyseessä on ruotsinkielinen päiväkoti, voi olla, ettei sinne oteta äidinkielenään suomea puhuvia. Usein on erikseen kielikylpypäiväkodit, jotka on niille, jota eivät kieltä vielä puhu. Tietenkin voitte aina vaihtaa oman äidinkielenne virallisesti ruotsiksi, mutta sitten pitäisi pystyä asioimaan ruotsinkielellä muutenkin (esim. terveyskeskuksissa ymv.).

 

Mulla on sit muuten kokemusta vähän vastaavanlaisesta tilanteesta, kun olen itse muuttanut ulkomaille 5-vuotiaana. Muutimme englanninkieliseen maahan ja vanhempamme laittoivat meidät ranskankieliseen maahan. Kyllähän se varmaan oli pieni järkytys, kun kukaan ei puhunut samaa kieltä mun kanssa (paitsi veljet). Mun isä oli vienyt meidät ekana päivänä kouluun ja miettinyt, mitäköhän tästä tulee, mutta kyllä me vielä seuraavana päivänä sinne haluttiin mennä uudestaan ;) Pikkuveljeni kohdalla tämä ulkomaille muutto teki sen, ettei hänen suomenkielensä ole hirveän hyvää. Hän kyllä puhuu hyvin suomea, mutta se on puhekieltä, jossa on paljon anglisismeja. Kirjoittaa hän ei osaa kunnolla. Mutta tosiaan, hän ei ole asunut Suomessa kuin 2 ensimmäistä elinvuottaan ja vuoden, kun kävi armeijan. Isoveljeni kanssa ollaan muutettu Suomeen lukion jälkeen, joten siinä on suomen kieli petraantunut. Näitä ongelmia ei kuitenkaan ole, jos asuu Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas LottaP. Ma taisin loytaa ainakin yhden kivan paivakodin. Se ei tosin ole meidan kodin lahella, muttei ihan toisella puolella kaupunkiakaan (ja vaikka olisikin, niin Lontoon ruuhkien jalkeen Helsingin ruuhkat ei tunnu miltaan :D). Mun taytyy viela ottaa selvaa saanko hakea siihen (siis ylipaansa saako Hgin sisalla hakea mihin paivakotiin tahansa riippumatta missa asuu) ja sitten viela sekin ongelma, ettei olla viela kirjoilla Suomessa. Ma kylla tiedan milloin me viimeistaan muutetaan takaisin, mutta se ei varmaan auta... Hoh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että löysit kivantuntuisen paikan! Meidänkin hoitopaikka on 8km päässä ja vaikka lähempänäkin olisi ollut, niin kyllä hyvän hoitopaikan vuoksi sitä vähän matkustaakin. Oletan että teillä kyseessä on englanninkielinen päiväkoti joka tarkoittaa että se on yksityinen, joten ei musta siinä pitäisi olla mitään estettä teidän hakemukselle. Sehän on kuitenkin yksityinen joten heille on ihan sama mistä tuutte ja mitä teette kunhan maksatte hoitomaksut ajallaan :girl_wink:. Kelakaan ei tietääkseni välitä missä se hoitopaikka sijaitsee.

 

Ai niin yksi miinuspuoli vielä yksityiselle hoidolle on nimittäin se että ne ovat lähes aina koko heinäkuun kiinni eikä varapaikkaa tarjota, mutta heinäkuusta pitää silti maksaa täydet hoitomaksut (mutta Kelalta saa kyllä tuen myös heinäkuulle koska hoitosopimus kattaa myös sen).

Edited by LottaP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset ovat ranskankielisessä päiväkodissa ja ei voi muuta kuin kehua. Kaikki on mennyt tosi hyvin. Ryhmät ovat pieniä kuten koko päiväkotikin, lapset oppivat uuden kielen ja saavat kosketusta muihin kulttuureihin. (Monia lapsia, joiden toinen vanhempi on ranskalainen.) Myös hoitajat ovat olleet pitkään samassa päiväkodissa, joten viime keväänä lähteneillä lapsilla oli monella ollut sama ohjaaja koko päiväkotiuran aikana. Mun mielestä erittäin positiivista eli vaihtuvuus on tosi pientä.

 

Ehkä hankaluuksia aiheuttaa se, että päiväkoti on jouluna 2.5vkoa kiinni ja kesällä 6 viikkoa kiinni eli täytyy omatoimisesti keksiä hoitoratkaisut. Tällä hetkellä lomatkin ollaan saatu sovittua perheen kesken ts. isovanhemmat ovat auttaneet paljon.

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset ovat ranskankielisessä päiväkodissa ja ei voi muuta kuin kehua. Kaikki on mennyt tosi hyvin. Ryhmät ovat pieniä kuten koko päiväkotikin, lapset oppivat uuden kielen ja saavat kosketusta muihin kulttuureihin.

 

Teillä on ilmeisesti 2-vuotiaskin kielikylpypäiväkodissa? Miten päädyitte sellaiseen ratkaisuun, kun kuitenkin yleisesti sanotaan, että vieraan kielen voisi aloittaa 3-vuotiaana, jolloin äidinkieli on tarpeeksi hyvin kehittynyt? Eikö yleensä kielikylpypäiväkodit otakin lapsia vasta 3-vuotiaana? En tarkoita mitenkään arvostella, vaan ihan tiedonhalusta kysyn. :)

 

Meillä on esikoinen mennyt 5-vuotiaana kielikylpypäiväkotiin. Kakkonen käy tavallisesti kunnallisessa hoidossa ja menee ainakin ihan normaalisti eskariin, jollei sitten pitkään haaveiltu muutto ulkomaille toteudu jo ensi syksynä. Todennäköisesti kuitenkaan ei. Suurin syy siihen, että kakkonen ei seurannut esikoisen jälkiä on se, että kakkosella on puheessa aika paljon vielä puutteita, tai no ei varsinaisesti puheessa, se on kehittynyt todella hyvin, mutta äänteitä puuttuu niin, että toisinaan puheesta voi vieläkin olla vaikea saada selvää. Ehkä ei siis aivan paras lähtökohta alkaa sekoittaa lapsen päätä uudella kielellä. Esikoisen vanavedessä nuoremmatkin laulavat kuitenkin vieraskielisiä lauluja ja toistelevat sanoja. Harkinnassa onkin pyrkiminen vieraskieliselle luokalle koulun alkaessa, jos Suomessa silloin ollaan. Jos taas ulkomaille muutetaan, tullee (kaikille) lapsille uusi vieras kieli tutuksi sitten autenttisessa ympäristössä. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma en loytanyt (pienen, olen laiska) etsimisen jalkeen ketjua talle kysymykselle, mutta katsotaan osaako tassa ketjussa kukaan auttaa.

 

Missakohan Helsingissa (+lahiseutu) olisi englanninkielisia leikkikerhoja? Me siis ollaan muuttamassa takaisin Suomeen tammikuussa ja yllatyksekseni tytto mm. laskee yhdesta kymmeneen englanniksi ja omaa pienen sanavaraston! En haluaisi hanen menettavan englannin kielen taitoa, vaan vahvistaa sita. Paivakotiin en ajatellut viela laittaa, kun kakkonen on tulossa maaliskuussa, niin saa olla tyttokin viela aidin kanssa kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei taas! Lauttasaaressa ainakin tässä vielä joku aika sitten oli viikottainen englanninkielinen perhekahvila, googlaa 'Agora'. Suomenkielisiäkään kerhoja jonne lapsen voisi jättää yksin on todella vähän alle kolmevuotiaille, englanninkielisistä en ole kuullut laisinkaan (toki niitä voi kyllä olla). Niittykummussa on yksi englanninkielinen päiväkoti jonne voi viedä lapsen myös tyyliin kerran pari viikossa puoleksi päiväksi, en nyt muista nimeä mutta googlaa Niittykumpu ja play school niin varmaan löytyy. Ne taisivat ottaa jopa alle kolmevuotiaitakin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas LottaP. Ma kayn taalla sellaisissa Stay and Play groupeissa, joissa on vanhemmat/hoitajat mukana sen 2-3 tunnin ajan. Onko ne Suomessa perhekahviloiden nimella? Mutta siis ihan sellaista, jossa lapset leikkii ja aikuiset lasten kanssa ja/tai juttelevat keskenaan, ja sitten lopuksi muutama yhteinen laululeikki. Ja noihin ryhmiin taalla voi ottaa mukaan vauvat ja taaperot (yleensa 0-5 years).

 

Toi Toolo kuulosti ihan kivalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo perhekahviloita ne täälläpäin yleensä on. Facebookista löytyy myös expateille oma Mum & Baby ryhmä, itse kävin esikoisen kanssa treffailemassa silloin tällöin tuollaisessa ryhmässä. He järkkäävät FB:ssa treffejä, etsi siellä "Expat parents in Helsinki".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sellainen tilanne, että olemme saaneet paikan sekä englanninkielisestä montessoripäiväkodista että ruotsinkielisestä päiväkodista. Todella vaikea on valita kumpi olisi parempi ja me vanhemmat olemme keskenämme eri mieltä asiasta. Montessorissa on kielikylpymäistä menoa, mutta sanovat että lapsen kiinnostuksen mukaan menevät (eli voinko luottaa, että kieli kehittyy tarpeeksi kouluun mennessä). Ruotsinkielinen on ihan bara svenska :) Montessoripedagogiikka mietityttää ja tuntuu, että enkun oppii joka tapauksessa.

 

Kumpaan laittaisitte oman lapsenne? Kaupunkissamme on kansainvälinen enkkukoulu (johon tietty kielitestit eskarin aikana) ja barnträdgårdenin naapurissa on ruotsinkieliset peruskoulu sekä lukio. Molempiin on saman verran matkaakin.

 

Vaikeaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä itse laittaisin ruotsinkieliseen kahdesta syystä jotka molemmat itsekin mainitsit. Eli syystä että vaika montessori kuulostaa monilta osin hyvältä, niin mä vähän karsastan sellaista lahkomaisuutta mitä nuo ainakin mua päin on vähän huokuneet, lähinnä ehkä sellaista heidän suunnaltaan ylimielistä asennetta muita kuin heidän käyttämiään kasvatus- ja opetustapoja kohtaan... Ja toinen on todellakin tuo, että englannin oppii joka tapauksessa tai vaikka ei koulussa oppisikaan niin sitä elämässä tulee joka tapauksessa käyttämään paljon ja sitä on helppo lähteä petraamaan: ihan sama minne ulkomaille lähtee niin se kieli petraantuu. 

Mulle itselleni on vanhemmat aikanaan hakeneet paikkaa ruotsinkielisestä päiväkodista, mutta ihan tyhmistä syistä (johtuu siis mun suvustani) mä en sinne päässyt ja se mua kyllä harmittaa. Ruotsinkielen taito avaisi hirmuisesti uusia mahdollisuuksia tässä kotimaassamme, etenkin pääkaupunkiseudulla ja tietyillä paikkakunnilla muualla. Englantia puhuvia on 13 tusinassa, mutta ruotsinkielentaitoisia äidinkieleltään suomea puhuvia tosi paljon vähemmän, se on siis musta ihan ehdoton rikkaus!

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mielipiteestäsi. Mietin myöskin kuinka hyvin montessorissa oppii vierasta kieltä, kun lapset enimmäkseen työskentelevät itsenäisesti omien juttujensa parissa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now