Sign in to follow this  
Followers 0
uhra

Ristiäiset ilman kastemekkoa

12 posts in this topic

Onko kenenkään päivänsankari juhlinut ristiäisiään muussa asussa kuin perinteisessä kastemekossa? Meillä olisi saatavilla suvusta parikin kastemekkoa, mutta jotenkin tekisi mieli pukea vauva enemmän omannäköisekseen, vaikka kirkollinen juhla onkin kyseessä.

 

Kuvia ja kokemuksia kehiin :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm... Valkoisella kastepuvulla on aika tärkeä symboliikkansa kasteeseen liittyen, sillä se kuvaa Jumalan pyhyyttä ja puhtautta. Ymmärtääkseni aika moni pappi vaatiikin, että lapsella on oltava valkoinen kastemekko päällä kastettaessa tai ainakin kokovalkoinen asu - poikavauvalla olen joskus nähnyt sellaisen valkoisen kastepuvun mekon sijaan. Sillä helman pituudella muistelisinkin olevan enempi tekemistä historiallisen perinteen (sillä on haluttu osoittaa vaurautta tms.) kuin varsinaisesti kasteen kristillisen sisällön kanssa. Mut ehkä silti suosittelisin varmistamaan kastavalta papilta tuonkin, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä.

 

Aika monet taitaa tehdä niin, että vauvalla on kastemekko päällä vain kastetoimituksen ajan ja sitten vaihdetaan loppujuhlaksi toiset vaatteet - ja ne voi sitten olla ihan niin omannäköiset kuin vanhemmat haluaa B) Mä en lähtis tekemään tästä ongelmaa, kastetoimitus on kuitenkin aika lyhyt hetki ja monelle muullekin kuin papille kastemekko tärkeä perinne siinä. Ne toiset vaatteet ehtii joka tapauksessa olla päällä paljon isomman osan juhlasta - ja voihan ne viralliset "sukupotretitkin" ottaa vasta kastemekon riisumisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ihan käytännön syistä muu kuin kastemekko päällä, sillä neiti kastettiin vasta viikko sitten. Ja asuksi löytyi aivan ihastuttava valkoinen juhlamekko.

 

Kirkolla ei ollut mitään ohjeistusta asun suhteen eikä papilla ollut asian suhteen vaatimuksia.

Pitkään oli vaihtoehtona eräs toinen mekko, joka oli arkisempi, mutta tämä löytyessään oli meille se The mekko. :)

 

Toki mekko meillä oli luonnollinen valinta tytölle, mutta mikäli kyseessä olisi ollut poika olisi juhla-asuna ollut todennäköisesti jotain tähän tyyliin ehkä vaaleammilla väreillä ehkä ei, vaikea siis sanoa kun ei ole tarvinnut miettiä.

liivipuku.jpg

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannuliini, mä luulen, että teidän kohdalla ohjeistusta ei ole annettu juurikaan sen takia, että on ollu vähän isompi kastettava kyseessä :) En usko, että kukaan pappi olettaakaan, että "kastemekkoiän" ohittaneelle yritetään tuskan ja vaivan kanssa ettiä väkisin jotain kokovalkoista. Tytölle tosin tietysti aika helposti voi löytyäkin, tuo teidän neidin mekkokin on kerrassaan ihana ja aivan täydellinen "kasteasu" :lipsrsealed: Ja varmasti pojalle olis menny läpi tuo poikavaihtoehto, itsekin tosin kasteeseen ajattelisin, että vaaleampi versio sopisi paremmin.

 

Musta tuo valkosen värin symboliikka kastetoimituksessa on aika hieno juttu ja korostaa vauvan ekan ikioman juhlan erityisyyttä. Niitä tavallisempia juhlavaatteita vauva kun ehtii pitää myöhemminkin (kuten sanottua vaikka niissä samoissa ristiäisissä kastetoimituksen jälkeen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja laitetaas vielä yksi linkki, josta löytyy aika montakin ihanaa kastepukuvaihtoehtoa pojalle, jos tosiaan tavallinen kastemekko ei innosta:

 

Poikien kastepukuja

 

Googlettamalla löytyy lisää, ja taitaa noita jostain lastenvaateliikkeistäkin löytyä, aika pienellä valikoimalla yleensä tosin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannuliini, mä luulen, että teidän kohdalla ohjeistusta ei ole annettu juurikaan sen takia, että on ollu vähän isompi kastettava kyseessä :) En usko, että kukaan pappi olettaakaan, että "kastemekkoiän" ohittaneelle yritetään tuskan ja vaivan kanssa ettiä väkisin jotain kokovalkoista.

 

Näin varmasti olikin, vaikka kun aikaa varattiin ja tästä kysyin niin mainittiin tuosta valkoisesta väristä, mutta samalla sanoen, että ei se ehdoton ole.

 

Itselleni oli tärkeä tuo väri juurikin sen merkityksen vuoksi ja olin niin onnellinen kun tuo mekko löytyi. Ei nimittäin mikään helppo tehtävä tähän vuoden aikaan. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kasteasun tulee olla lähtökohtaisesti valkoinen (poikkeustilanteita esim. hätäkastetta tietysti lukuunottamatta), se on osa kasteeseen liittyvää symboliikkaa. Kastetilaisuudessa voidaan lukea Raamatun teksti liittyen kastepuvun symboliikkaan: "Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne." Muutenkin kastetilaisuuteen liittyy tiettyjä asioita: alttarilla on elävä kynttilä eikä esimerkiksi sähkökynttilä. Jos aikuinen kastetaan, hänellekin puetaan päälle valkoinen alba. Asiaa voi ajatella myös tästä näkökulmasta: kasteessa korostuu myös kastettujen yhdenvertaisuus Jumalan edessä, samanlainen valkoinen asu on näkyvä merkki siitä. Persoonallisia asuja voi pitää monissa muissa tilanteissa, vaikka heti kahveilla kastetoimituksen jälkeen!

 

Mutta aloittaja pyysi kokemuksia: Meidän kummilapsen kasteessa vauvalla oli kyllä kastemekko, mutta se otettiin pois ennen kahveja ja alla oli oikein kiva, persoonallinen asu. :) Joskus olen nähnyt myös ei-kastemekkomaisen valkoisen asun kastettavalla lapsella, kuvia ei valitettavasti ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktatietoa minulla ei ole mutta en kylla oikein usko etta valkoinen olisi mitenkaan pakollinen kastetilaisuudessa. Onhan se osa (suomalaisen) kastejuhlan symboliikkaa mutta kastaminenhan kuitenkin tarkoittaa yksinkertaisesti sita etta lapsesta tulee seurakunnan jasen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä suvussa kiertävät kastemekot eivät ole valkoisia enkä ole koskaan kuullut kenenkään niitä ihmettelevän. Tyttöjen puku on vaaleanpunainen ja poikien vaaleansininen, muuten mekot ovat ihan perinteisiä kastemekkoja, edemenneen mammani itse tekemiä. Molemmissa mekoissa on kastettu viisi vauvaa, itseni mukaan lukien, sekä tietysti meidän pojat. :lipsrsealed:

Edited by Piitukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kivasta linkistä Lilypad! Jotain tuontyyppistä ajattelinkin: valkoista, juhlavaa poikien asua.

 

Ymmärrän täysin valkoisen symboliikan, mutta luulisi, että mekko ei ole kristinopissa kuitenkaan se pakollinen juttu samassa määrin kuin väri. Riippunee papista, meidän luterilaisessa kirkossahan on seinät laveat ja katto korkea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saamelaislapset saa kastaa lapinpuvussa, ei tarvii olla kastemekkoa siis kaikilla. Samoin meidän lapsi kastetaan lapinpuvussa, tosin oon päättänyt jo valmiiksi että puvusta tehdään valkoinen. :)

 

Itse en kyllä suomalaista lasta pukisi kastetilaisuuteen mihinkään muuhun kuin perinteiseen kastemekkoon, ei tuntuisi jotenkin oikealta. Plus siinä on sitä symboliikkaa myös, niinkuin ylempänä tulikin jo esille.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun serkkuni tyttölapsi kastettiin aikoinaan kastehaalarissa. Tuo haalari oli muodoltaan sellainen "pulleva", ei siis mikään trikoohaalari. ;) Materiaali taisi olla satiinia ja hihan- ja lahkeensuissa oli pitsisomisteet. Oli siis tyyliltään ja väritykseltään hyvin perinteinen, puvusta puuttui vain helma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0