Sign in to follow this  
Followers 0
Hilja

Milloin pitäisi huolestua?

8 posts in this topic

Tuo meidän mahan asustaja on liikkunut jo vkolta 16- 17 tosi aktiivisesti. Viimeisen n. puolitoista kuukautta mahassa on ollut kovaakin myllerrystä säännöllisin väliajoin. Viime aikoina vauva on möyrinyt mahassa melkeinpä muutaman tunnin välein niin, että maha näyttää uloskin päin siltä niinkuin jonkinsortin maansiirtokone olisi hommissa... Iltaisin ja öisin muksauttelut ja venyttelyt ovat olleet niin kovia, että itse olen herännytkin niihin.

 

Mutta nyt... :girl_to_take_umbrage2: Jo kolmatta päivää on aika hiljaista. Vauva liikehtii välillä hieman, eli kyllä siellä pitäisi eloa olla. Mutta nämä liikkeet ovat toooosi pieniä ja ns. voimattomia verrattuna siihen, mihin olen tottunut. Mitään ei näy eikä ole tuntunut mahan läpi. Karkkien tms. syönti ei kirvoita pientä rajumpaan jumppaan. Ja jotenkin mun tuntemus tästä mahasta on eri, siellä on jotenkin niin... Olematonta. Olen kuitenkin tottunut siihen, että jatkuvasti on isompaa tai pienempää potkua, pyörimistä ja tömäyttelyä.

 

Milloin pitäisi huolestua? Vkoja on nyt siis 29+2. Ensi torstaina olisi ultra. Mutta...

 

Onko näin pitkät ja aivan selkeästi paljon hiljaisemmat kaudet ihan normaaleja? Maltanko odotella maanantaihin ja soittaa sitten neuvolaan? Vai pitäisikö ihan harkita päivystystä?

 

Olen ensiodottaja, joten saattaahan tämä olla ylihysteriaakin. Mutta silti alkaa jo huoli nostaa päätään. Miksei se myllää :girl_sad:

Edited by Hilja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soita synnytysvastaanottoon, ne osaa neuvoa. Jo ihan oman huolen kannalta kannattaa käydä näytillä (tai ainakin puhua kokeneen kätilön kanssa, jos matka on pitkä tai jo puhelu rauhoittaa).

 

Sen lisäksi: Onko sulle neuvottu liikelaskentaa? Todennäköisesti ei, noilla viikoilla ei ole yleensä tarvis, ohje on kai ohjeistaa liikelaskennat vasta jostain rv 35 alkaen. Voit silti kokeilla: ajatuksena on tuntea 10 vauvan liikettä tunnin aikana. Valitset sellaisen ajan, jolloin vauva yleensä liikkuu runsaasti, asetut vaikka kylkimakuulle ja laitat ylös liikkeet, kun 10 täyttyy niin se siitä. Jos ei tule kymmentä liikettä, otat vähän mehua tms. ja katsot toisen tunnin. Jos ei silloinkaan tule riittävän paljon, soitto SVO:lle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vähän samoja fiiliksiä, en ole mikään ylihysteerikko, mutta toki alkoi huolestuttaa...

 

Meno selkeästi hiljaisempaa toisina päivinä, mutta kun aloin oikein miettimään niin silloin liikkeet tuntuu myös eri puolella kun niinä päivinä kun on kova jytä. Meillä ainakin Räpylä majaili viime lekurissa poikittain, ja silloin liikkeissä oli paljon voimaa. Hiljaisempina päivinä liikkeet tuntuu enemmän tuonne ihan alas tai ihan ylös ja maha on muutenkin erioloinen. Päättelin tästä sitten että ehkäpä se on toisina päivinä sitten kääntynyt ylös-alaisin tai istuu takapuolellaan, jolloin on varmasti vielä hiukan enemmän tilaa kuin poikittain ollessa ja silloin ei liikkeet tunnu niin voimakkaasti.

 

Tää oli vaan mun oma järkeily asiaan, kun huolestutti. En tie kuinka järkevää tuo edes on... Mulla RV 28+3 tänään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä viimeksi kysyin neuvolassa tuosta liikelaskennasta. Siellä oli ohjeet laskea liikkeitä ensin puoli tuntia, ja jos ei tule 5 liikettä, jatkaa vielä puoli tuntia. Jos ei vieläkään kuulu tarpeeksi liikkeitä, pitää vaihtaa asentoa, juoda mehua ja toistaa. Jos tuo ei tuota tulosta, pitää saman päivän aikana ottaa yhteyttää sairaalaan.

 

Mutta... Neuvolantäti sanoi, että tätä harrastellaan vasta rv 32- 34 alkaen... :girl_to_take_umbrage2: Mullahan ei viikkoja ole vielä niin paljon. Pitäisikö nyt jo tuntua 10 liikettä tunnissa? Pitänee laskea vähän nyt illalla, silloin tuo on yleensä kaikkein aktiivisin.

 

Niin joo, viime neuvolassa vauva oli raivotarjonnassa. Sen jälkeen musta kyllä tuntui, että se oli poikittain kun tuntui niin mahtipontista venyttelyä aina yhtä aikaa kummallakin kyljellä. Josko se sitten olisi taas vaihtanut jotenkin asentoa. Istukka on edessä oikealla, joten se voinee toki vähentää liikkeiden tuntua, jos vauva sattuu nyt mätkimään parhaiten juuri siihen kohtaan.

Edited by Hilja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin 32. viikolla ylimääräisen keikan neuvolassa, kuunteluttamassa sydänäänet kun liikkeitä ei yhden päivän aikana tuntunut. Neuvolasta sanottiin, että viikoilla 29-33 on hyvin tyypillistä, että vauvan liikkeet vähenee ja "heikkenee" kun tilaa alkaa olla niukemmin. Samalla kuitenkin kannustettiin, että heti jos on itsellä huoli, niin pitää ottaa yhteyttä neuvolaan. Näin suosittelen siis toimimaan minäkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuesta kaikille!

 

Tuossa telkkaria katsellessa vauva alkoi liikkua varmaan parhaiten kolmeen päivään. Tuli kyllä tunnin sisään ne 10 liikettä. Luulen, että se on jotenkin ihan eri päin tuolla... Liikkeet tuntuu oikeastaan vain ihan alhaalla, ei edes mahaan päin vaan suoraan virtsarakon tienoille. Täytyy kuulostella, koska ei noita liikkeitä kyllä ole mitenkään tullut näiden kolmen päivän aikana aina kahden tunnin sisällä selkeästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liikelaskentaa voi tehdä aikaisemminkin, jos tuntee liikkeet. Itse tein viikolla 24, kun huolestuin pikkasen liikaa. soitin kättärille siitä ja sieltä neuvottiin tuo.

Auttoihan se. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin suosittelen liikelaskentaa, vaikkei sitä 30 viikkoa vielä täynnä olisikaan. Ja jos alkaa kovin huolestuttaa, niin heti vaan näytille, ihan oman mielenrauhankin takia.

 

Useimmitenhan kyseessä taitaa olla kääntyminen ja lepopäivät, mutta jos on ihan tosi hiljaista, kannattaa tsekata kohtuvaltimoiden ja napasuonen virtaukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0