Sign in to follow this  
Followers 0
Cheri

Hyppykeinu

14 posts in this topic

Kokemuksia hyppykeinuista?

 

Kuulin yhdeltä tutulta, että hyppykeinu olisi haitaksi lapsen jalkojen/kävelyn tms. kehitykselle, onko tässä väitteessä mitään perää vai onko hyppykeinu vauvalle turvallinen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kuullut myös saman ja meidän perheen(minä ja sisarukseni) hyppykiikutetut kärsii selkävaivoista ja kiikuttamattomat eivät. En edes harkinnut kiikkua omalleni. Haittana yleisesti pidetään sitä että jalat olisivat väärässä asennossa osuessaan lattiaan mutta eipä tuo mikään pysyvä vaiva voi olla kun me kaikki kuitenkin kävellään normaalisti. En nyt sano että kiikku oikeasti tekisi lapselle haittaa mutta en uskaltanut siltikään sitä meille ostaa ja riskiä ottaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyppykiikuun laitettaessa lapsen pitää osata kannattaa päätään ja selkäänsä oikein, jottei käytöstä aiheudu selkävaivoja. Yleisin haitta hyppykiikusta on sama kuin liiallisesta ja liian varhaisesta seisottamisesta: lapsi ei opi varaamaan painoa koko jalkaterälle, vaan seisoo/"seisoo" varpistaen. Varpistaminen puolestaan hidastaa seisomaan ja kävelemään oppimista.

 

Itse en hyppykiikulle näe mitään järkevää käyttöä. Ainoastaan siinä tapauksessa että lapsi on nk. vaativa tapaus, ja vaikea viihdytettävä, voisin ajatella käyttäväni hyppykiikkua äärimmäisissä hätätilanteissa. Ja silloinkin vain muutamia minuutteja kerrallaan, eikä missään nimessä joka päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, juuri tuo varpistaminen taisi olla se juttu mistä kuulin.

 

Ei taida siis meillekään tulla hyppykiikkua.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä löytyy joku ikivanha hyppykiikku, jonka sain esikoisen odotusaikana äidiltäni (minä ja kaikki viisi sisarustani ollaan kiikuttu siinä). Hyppykiikku on ollut pahvilootassa pölyttymässä siitä asti, kun se meille rantautui - en nähnyt tarpeelliseksi laittaa esikoista siihen, kun viihdyttäminen onnistui muutenkin. Tuskin tätä pikkukakkostakaan laitetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli esikoisella käytössä hyppykiikku ja tulee tarvittaessa toisellekin käyttöön. Meillä esikoinen oli todella kova hyppimään sylissä ja rakasti hyppimistä koko ajan. Eihän sitä hyppyyttämistä kenenkään kädet jaksanut :girl_haha:. Mutta tosiaan tuota ei saa käyttää, ennne kuin lapsi osaa tukea pään JA selän hyvin (eli paljon myöhemmin kuin suurin osa tuota alkaa käyttämään). Ja tuo kiikku pitää laittaa tarpeeksi matalalle, että jalat osuvat hyvin maahan asti, ettei tulisi tuota varvistusta (jos tulee, niin pitää käyttö lopettaa, meillä oli niin matalalla, että jalat oli aina ihan koukussa). Eikä siinä saa pitää liian pitkiä aikoja kerralla (korkeintaan n. 10 min kerralla). Nämä ohjeet saatiin silloin meidän fysioterapeutilta. Mutta vaikka ajat eivät olleet pitkiä, niin kyllä se auttoi omien käsien lepuuttamisessa ja samalla ehti tehdä jotain muuta tärkeää itse.

 

Niin, sama tässä hyppykiikussa kuin monessa muussakin asiassa, että liika on liikaa, mutta kohtuukäytöllä ei normaaleissa tilanteissa ole vaaraa (siis jotain kehitysongelmia voi tulla ilmankin ja silloin tuo voi korostaa niitä).

Edited by anemone83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdessä välissä olisi ollut kiva, kun olisi ollut tuollainen viihdyttäjä... Mutta ei sitä kyllä kauaa olisi tarvinnnut. Eli meillä ei siis tälläistä oo ollut. Tytön ollessa n. 8kk, kokeiltiin kaverin vauvan hyppykeinua, mutta ei ymmärtänyt sen ideaa, hermostui vaan. girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdessä välissä olisi ollut kiva, kun olisi ollut tuollainen viihdyttäjä... Mutta ei sitä kyllä kauaa olisi tarvinnnut. Eli meillä ei siis tälläistä oo ollut. Tytön ollessa n. 8kk, kokeiltiin kaverin vauvan hyppykeinua, mutta ei ymmärtänyt sen ideaa, hermostui vaan. girl_sigh.gif

 

ei munkaan siskontyttö ymmärtänyt mitä siinä ois pitänyt tehdä, jalat eivät yhtään joustaneet kun tuohon laitettiin :girl_crazy: ja mein lapsi taas hyppi innoissaan tuossa :girl_wink:. Niin ne lapset ovat erilaisia, vaikka nämä molemmat ovat kovia liikkumaan, niin tarpeet oli silti erilaiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun 7v kummipoika rakasti hyppykiikkuaan ja mitään ongelmia hänelle ei siitä tullut vaikka vietti siinä todella pitkiä aikoja... Mutta ei tuota tosiaan suositella käytettävän juuri tuon varpistamisen ja selkäongelmien takia. Jos oma tyttö olisi todella vaativa niin varmaan voisin joskus hyödyntää tuota keinoa viihdyttämisessä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin päättänyt jo vuosikausia sitten, et jos saan lapsen, en ikimaailmassa osta hyppykiikkua. Ja se piti. Yhden kaverin pikkusisko oli tuommoisessa vauvana AINA, kun heille menin ja nykyisinkin tämä neitokainen (17v.) kävelee sillee et ikäänkuin hypähtelee varpaisillaan.

 

Meillä neuvolassa mainittiin, että vauva varpistaa ja sielläkin kysyttiin sitten, että et kai vaan pidä hyppykiikussa. Hyvin on pärjätty ilmankin, muuta huvitusta on riittänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me just eilen kaverilta haettiin lainaan. Poika täyttää torstaina 8kk ja painaa sen 11kg ja aina sylissä pitäisi hyppiä. Testatiin ja kyllä hienosti koko jalkapohjalla ponnistaa ja innoissaan hyppii. :D En usko, että silloin tällöin vähän kerrallaan olisi vaaraksi, mellä kun jo noustaan tukea vasten seisomaan -> selkä suorassa ja päätä kyllä kannattelee :D

Edited by ulB3

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko, että meidän muksulle siitä myöskään oli mitään haittaa, kun se oli käytössä vasta, kun hän osasi seisoa hyvin tukea vasten 8-kuisena ja päivittäinen käyttöaika oli 0-5 minuuttia. Käyttöä kesti vajaa kaksi kuukautta, joten en suosittelisi hankkimaan tuota lastentarvikeliikkeestä täydellä hinnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ostin kirpparilta meidän kuopukselle mutta lähinnä siinä pomppi 2v isoveli girl_haha.gif

Käyttö jäi siis todella vähälle ja laitoin vekottimen eteenpäin. Kirppareilla on muuten erittäin paljon noita hyväkuntoisia hyppykeinuja, mistä lie johtuen girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0