Greta

Lapsettomuushoidot ja työ

135 posts in this topic

Millaisia kokemuksia löytyy hoitojen ja työn yhteensovittamisesta? Julkisella puolellahan aikoja ei oikein voi valita, eli mentävä on, kun kutsu käy. Oletteko kertoneet esimiehelle/työkavereille? Miten olette jaksaneet töissä, kun hoidot ovat päällä? Onko totta, että työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa, jos on hoitojen takia sairaslomalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä työnantaja ei maksa sellaisia sairauspoissaoloja, joita Kela ei korvaa ja lapsettomuushoidot kuuluu tähän piiriin. Mä olin IVF:stä aiheutuneet kolme sairaslomapäivää "kuumeessa" (tuli tosin niin huono omatunto, että jos vielä tulee vastaavia sairaslomapäiviä, niin oon varmaan sitten palkattomalla sairaslomalla. En ollut koko keväänä ollut ollenkaan pois töistä vaan aina flunssaisenakin paikalla.)

 

Julkisella puolella mulla oli kaikki käynnit yleensä aina keskellä päivää (nyt yksityisellä saan useimmiten ajan aamuksi tai mahd. myöhään iltapäivään). Mulla ei ole pomo koko ajan läsnä, joten olen vain kertonut tiimille, että mulla on lääkäriaika ja ilmoittanut, minkä ajan olen poissa. Ollaan sitten sumplittu työt yhdessä. Joskus olen käyttänyt lääkärikäynteihin ylityöaikaa mutta aika usein olen lähtenyt työajalla. Meillä on tosi joustava työyhteisö, ja onneksi mun työkavereilla on myös silloin tällöin lääkärikäyntejä tms. tai tarvitsee päästä lähtemään töistä aiemmin, niin en pode niin huonoa omaatuntoa siitä, että olen työaikana pois työpaikalta. Yksi työkaverini tietää käyntien syistä.

 

muoks. Mulla on ollut sekä julkisen että yksityisen puolen klinikalla molempiin max. 20 km matkaa.

Edited by mekh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin ensimmäisellä kierroksella pomolle lääkärikäyntien todellisen syyn. Esimies (siis nainen) oli tosi ymmärtäväinen, mutta vähän häntä piti jarrutella, kun meinasi alkaa heti mulle sijaista hommaamaan :girl_crazy: Nyt kun ollaan toisella kierroksella, niin en ole ainakaan vielä hänelle kertonut. Lähinnä siksi, että hänellä on jo muutama uudelleenjärjestely tässä tehtävänä, niin en halua, että alkaa stressaamaan minun mahdollisella poisjäännillä vielä, kun siihen ei todellakaan ole mitään syytä.

 

Työkavereillekaan en ole kertonut, vaan aina kun käyn klinikalla, niin sanon vain meneväni lääkäriin tai asioille. Meillä on töissä tosi joustavaa, ei tarvitse enempää selitellä pikaisia käyntejä. Käydään hoidoissa yksityisellä, joten tietenkin pyrin aina saamaan ajat joko heti aamuun tai sitten myöhemmin iltapäivälle.

 

Punktiossa olin siis silloin ensimmäisellä kierroksella ja sen seurauksena kolme päivää sairaslomalla. Päätin kokeilla kepillä jäätä ja laitoin vain tyynesti lääkärintodistuksen eteenpäin sillä lapsettomuushoitokoodilla ja palkka tuli. Ilmeisesti palkanlaskija ei ollut tarkistanut koodia, kun esimies oli poissaolon kuitannut hyväksytyksi.

 

Töissä jaksaminen on näiden PASsien aikaan ihan ok, mutta silloin kun oli IFV/ICSI hormonihoitoineen menossa, niin olihan se välillä vähän niin ja näin. Siksi oikeastaan pomolle kerroinkin, kun ajattelin, että sen on ihan hyvä tietää, miksi saatan olla välillä vähän alamaissa tai hormonihirviönä. Meillä on pomon kanssa läheiset välit ja sydäntä voidaan purkaa puolin ja toisin, mutta nyt olen tosiaan vielä ainakin toistaiseksi jättänyt kertomatta ja tunnen hiukan huonoa omaatuntoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä joudun käymään hoidoissa 2h ajomatkan päässä, joten siellä ei käväistä edes ultrassa "ruokiksella". Puoli päivää (väh) menee klinikkakäyntiin AINA. Ekalla kierroksella en kertonut kellekään töissä, mutta tokalla kerroin lähimmälle työkaverille (jota mun poissaolot eniten koskee). Ihan helpottavaa ettei tartte salailla ja luotan, ettei kerro eteenpäin. Tosin en enää jaksa nipottaa koko lapsettomuuden takia, on mulla työkavereita esim FB:ssä jotka hyvin pienellä salapoliisintyöllä saisi yhdistettyä asiat... :girl_sigh: vaikka en statuspäivityksiin mitään laitakaan.

 

Meillä hoidot on palkattomia, enkä ole lähtenyt valehtelemaan tai kikkailemaan todistusten kanssa. Ei ne enää tässä konkurssissa tunnu ne palkattomat. Puolen päivän käynnit yleensä otan liukumista mutta punktion ym sitten ihan saikulla.

 

Fyysisesti olen jaksanut ihan hyvin töissä yleensä, henkisesti vähän vaihtelevasti... Punktion jälkeen olen kyllä kysynyt apua joihinkin nostoa vaativiin juttuihin. Mitään ekstravapaita en ole tarvinnut pakollisten poissaolojen lisäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon töissä kunnallisella puolella ja meillä ei todellakaan ole mahdollista poistua töistä kesken päivän lääkärin ajaksi, siis minkään lääkärin. Kaikki lääkärit pitää hoitaa omalla ajalla. Onneks tähän mennessä kaikki polikäynnit on menneet nappiin mun vapaiden ja työvuorojen kanssa. Haasteita lisää se, että oon vuorotyössä ja työvuorot on aina kolmeksi viikoksi. Siinä vaiheessa kun voi toivoa työvuoroja, en yleensä tiedä polikäyntien ajankohtaa. Tarvittaessa voi yrittää vaihtaa työvuoroa tai olla palkattomalla. Omalomasairaslomat meni nyt tauolle, eli ei voi huijata olevansa sairas.

Mulla hoidoista tietää lähiesimies ja muutama lähityökaveri. Ihan vaan sen takia, että jos tulee äkillisiä lääkäriaikoja tms.

Tuosta hoitojen takia sairaslomalla olemisesta en tiedä. Yhden päivän olen ollut pois kun oli niin paha pahoinvointi. Siitä seuraavana päivänä oli polikäynti ja sain lääkäriltä sairaslomatodistuksen. Diagnoosina oli perinteinen pahoinvointi joten se tietenkin korvattiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa hoidot nyt alkuvuodesta, ja pelottaa miten töissä käy. Tarvitsen aina sijaisen, jos olen pois. Olen osa-aikatyössä, mutta olen ihan varma, etteivät julkisen puolen hoidot osu vahingossakaan vapaapäiviin...

 

En halua kertoa esimiehelleni tai yhtään kenellekään muulle töissä, minkä takia mahdollisesti joudun olemaan pois. Pitää vissiin hommata joku vakisijainen, jonka voin aina hälyttää töihin lyhyelläkin varoitusajalla tarvittaessa - ja mistähän tällainenkin löytyy? :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin esimiehelle tossa syksyllä, kun piti olla lääkärin takia poissa töistä. Esimies (nainen) oli todella kannustava ja sanoi heti, että ilmota aina vaan kun pitää olla näiden asioiden tiimoilta poissa, hän kyllä järjestää sijaisen. Omaa oloa helpotti kummasti, kun sain sanottua asiasta, eipähän tarvihe ainakaan keksiä syitä sitte poissaoloille (inhoan ylikaiken "valehtelua" ja olenkin siinä kovin huono, niin parempi näin) Ja niin, kunnalla minäkin olen töissä ja työskentelen pääasiassa yksin, eli joka kerralle on todellakin oltava se sijainen, elukat kun eivät itse itseään osaa hoitaa.

 

Alustavasti kyselin myös päälliköltä, että mitenkäs ne poissaolot sitten, että onko nää palkatonta poissaoloa, ni sano vaan heti, että miehän saan olla 3 päivää kerralla putkeen töistä poissa ilman saikkulappua ja kun hän tietää kuiten, että mistä on kyse:girl_wink: eli toisin sanoen kehotti epäsuorasti olla tuomatta niitä lappuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tulisi mieleenikään kertoa töissä meidän hoidoista.

 

Välillä on ollut todella rankkaa, erityisesti juuri silloin kun on saanut negatiivisia uutisia. Simpukka-lehdessä oli juuri hyvä artikkeli aiheesta, ja samaistuin kyllä hyvin heihin, jotka esim. suoraan inssistä ovat menneet takaisin palaveriin, ja itsekin piilouduin WC:hen soittamaan puheluita...

 

 

Olemme miehen kanssa samassa työpaikassa, mutta meillä on onneksi ihan joustavat työajat. Olemme siis pystyneet olemaan töistä pois, ja normaaleihin käynteihin olemme ottaneet vapaata tuntipankista (eli palkatonta siis). Kun IFV:n aikaan jouduimme ravaamaan melkein joka päivä lääkärissä, niin mietimme vähän mitä sanoa, jos joku ihmettelee meidän jatkuvaa yhdessä poissaoloa, mutta ei kukaan kysynyt.

 

 

IVF:än punktiota varten kirjoitti lääkäri sairaslomaa kolme päivää jollakin yleispätevällä koodilla "naistentaudit", jolla olisin saanut palkallista sairaslomaa siis. Punktio oli kuitenkin perjantaina ja olin maanantaina jo ihan kykenevä töihin, niin ei tarvinnut onneksi sitä lappuakaan töihin raahata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kertonut töissä hoidoista. Meillä on tosi hankala lähteä töistä mihinkään kesken päivän mutta toisaalta siitä seuraa että jos joku sanoo että on pakko mennä lääkäriin kesken päivän niin ei sitä kukaan kyseenalaista ja aina joku suostuu sitten auttamaan miestä mäessä. Onneksi meillä pystyy myös jonkin verran vaikuttamaan omaan työjärjestykseen niin että peruin vain sovitut tapaamiset parin tunnin ajalta jos piti käydä klinikalla enkä selitellyt asiaa sen kummemmin (yleensä sitäpaitsi jäin sitten vastaavasti ylitöihin tekemään ne rästitunnit enkä ilmoittanut ylitunteja työajanseurantaan niin että työnantajan kannalta tilanne oli ihan plusmiinusnolla). Punktio osui onneksi sellaiselle viikolle että olin tutkimusvapaalla niin että riitti kun soitin yliopistolle että minulla on vatsa kipeä (oli minulla saikkulappukin muistaakseni alavatsakivun koodilla mutten sitä sitten loppujen lopuksi mihinkään toimittanut kun tiesin tekeväni ne puuttuvat tunnit kuitenkin jossain vaiheessa takaisin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä teki taas hyvää lähteä aamulla suoraan PAS-negan testattua hymyilemään asiakaskäynnille :girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simpukan sivuilla http://www.simpukka....ddon=news&id=54 on Simpukan puheenjohtaja Satu Taiveahon kirjelmä hallitukselle koskien sitä, että lapsettomuushoidoista aiheutuvien sairaspoissaolojen tulisi hänen mielestään olla palkallisia, ja näinhän ei kaikkialla ole. Peruspalveluministeri Risikon vastauskin löytyy linkin alta eikä parannusta taida asiaan olla tulossa.

 

Meillä kyseiset sairaslomat ovat palkattomia, ja kun joudun ensi viikolla olemaan kolme päivää sairaslomalla hoitojen takia, en halua lääkärintodistukseeni diagnoosia ollenkaan. Diagnoositon todistus on meillä myös automaattisesti palkatonta, ja en halua kaikkien lappua lukevien tietää sairaslomani syytä. Meidän klinikalla eivät suostu kirjoittamaan mitään "vatsakivut" -tyyppistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäiset neljä inssiä meni niin, etten kertonut esimiehelle asiasta mitään. Silloin kyllä sainkin aina sovitettua ultra- ja toimenpideajat niin, että korkeintaan jouduin perumaan osallistumisen johonkin kokoukseen. Neljännen inssin jälkeen päätin kertoa asiasta, koska kertomattomuus aiheutti paljon stressiä, ja pelkäsin esimiehen luulevan, että ramppaan jossain työhaastatteluissa tms. Niinpä kerroin hänelle ja hän oli oikein ymmärtäväinen. Riittää kuulemma tekstari tiedoksi yllättävästä poissaolosta, ja hän voi aina pyrkiä sijaistamaan minua tarvittaessa. Toki helpottaa, että olen sellaisessa työssä, jossa ei juurikaan sijaisia tarvita. Nyt on helpottunut olo, koska ensi kiertoon tulee ehkä pistosinssi, joka tarkoittaa useampia ultria, eikä tarvi keksiä mitään tekosyitä poissaoloille. Me ollaan nyt hoidossa julkisella, joten vastaanottoaikoihin ei juurikaan voi vaikuttaa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole kertonut töissä hoidoista. Olen aika vapaassa työssä missä ollaan paljon poissa toimistolta, joten pystyn hoitamaan lääkärikäynnit työn ohessa melko mukavasti. Kerran olen sanonut, että mulla on lääkäri, mutta en selittänyt enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten paljon töistä sitten joutuu olemaan pois? Toki siis riippuu hoidosta, lähinnä olen kiinnostunut ivf/icsi-hoidosta, jonne jonotetaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten paljon töistä sitten joutuu olemaan pois? Toki siis riippuu hoidosta, lähinnä olen kiinnostunut ivf/icsi-hoidosta, jonne jonotetaan

 

Mulle on tehty yksi IVF pitkällä ja yksi lyhyellä kaavalla. Molemmissa sairaslomaa tuli punktiopäivä + 2 seuraavaa päivää; tuo kolme päivää on yleinen sairasloma-aika, jos ei tule hyperiä tai muuta ei-toivottavaa. Pitkässä kaavassa mun piti ennen punktiota käydä yhteensä kolmesti ultrattavana ja kerran labrassa, lyhyessä kaavassa kolmesti ultrattavana. Mä oon yleensä saanut ultra-ajat melko aamuun (käydään yksityisellä), joten en ole niiden takia joutunut olemaan töistä kuin vähän aikaa pois. Mulla tosin on klinikan ja työpaikan välinen matka vain 10 km eli matkaan ei mene tuhottomasti aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen vähän kahden vaiheilla siitä, että kerronko töissä esimiehelle hoidoista vai en. Todennäköisesti odotan vielä ja seuraan kuinka paljon näitä poissaoloja tulee. Meillä alkaa nyt menopurin pistäminen, eli yksi follikkeli ultra varmaankin kiertoa kohti, vai olenko väärässä? Olemme hoidoissa kunnallisella, joten en aikoihin pysty itse vaikuttamaan. Minulla on vielä töissä se tilanne, että olen määräaikainen ja vakinaistamiseni on koko ajan työn alla, pelkään että minua ei vakinaisteta jos kerron asiasta. Mitä mieltä olette kertomisesta? Jos minut vakinaistetaan muutaman kuukauden sisällä on minulla vielä kuitenkin puolen vuoden koeaika varmaan, joten voi olla että tulen raskaaksi kuitenkin ennen kuin puoli vuotta on kulunut. Olen yrittänyt ajatella niin, että lapsi on paljon tärkeämpi kuin tämä työ, että jos lapsen takia työn menetän niin sitten ei voi mitään. Kuitenkin takaraivossa jyskyttää tieto isosta asuntolainasta, jonka vuoksi tämä työ olisi enemmän kuin tärkeä! Minä en pysty suunnittelemaan milloin lapsen pitäisi saada alkunsa, eikä tiedä saammeko ikinä lapsia, joten voin menettää työpaikan asiasta, jota en välttämättä edes ikinä saa. Olisin kiitollinen kommenteista ja mielipiteistä miten teidän mielestänne pitäisi tehdä, kerronko vai en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen vähän kahden vaiheilla siitä, että kerronko töissä esimiehelle hoidoista vai en. Todennäköisesti odotan vielä ja seuraan kuinka paljon näitä poissaoloja tulee. Meillä alkaa nyt menopurin pistäminen, eli yksi follikkeli ultra varmaankin kiertoa kohti, vai olenko väärässä? Olemme hoidoissa kunnallisella, joten en aikoihin pysty itse vaikuttamaan. Minulla on vielä töissä se tilanne, että olen määräaikainen ja vakinaistamiseni on koko ajan työn alla, pelkään että minua ei vakinaisteta jos kerron asiasta. Mitä mieltä olette kertomisesta? Jos minut vakinaistetaan muutaman kuukauden sisällä on minulla vielä kuitenkin puolen vuoden koeaika varmaan, joten voi olla että tulen raskaaksi kuitenkin ennen kuin puoli vuotta on kulunut. Olen yrittänyt ajatella niin, että lapsi on paljon tärkeämpi kuin tämä työ, että jos lapsen takia työn menetän niin sitten ei voi mitään. Kuitenkin takaraivossa jyskyttää tieto isosta asuntolainasta, jonka vuoksi tämä työ olisi enemmän kuin tärkeä! Minä en pysty suunnittelemaan milloin lapsen pitäisi saada alkunsa, eikä tiedä saammeko ikinä lapsia, joten voin menettää työpaikan asiasta, jota en välttämättä edes ikinä saa. Olisin kiitollinen kommenteista ja mielipiteistä miten teidän mielestänne pitäisi tehdä, kerronko vai en.

 

Kertoisin vasta sitten kun olisi aivan totaalisen pakko. Ääneen sanottua ei voi enää perua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin töissä hoidoista ja tosi kivasti siellä suhtauduttiin. Ajattelin, että on helpompi vaan kertoa suoraan, kun sitten keksiä tekosyitä poissaoloille. Ens sitten tiedä, että olisinko kertonut jos esimies olisi ollut mies, mutta naisena pomo kyllä tosi hyvin ymmärsi ja tsemppasi ja olikin tosi onnellinen mun puolesta, kun hoidot onnistui. Poissaolot oli palkattomia ja sain ne kivasti aina järjestettyä aamu- tai iltapäiviin kun yksityisellä käytiin. Mä stressasin etukäteen aika paljon siitä miten saan työasiat järjestettyä, mutta ei siitä mitään ongelmia sitten tullut. Kaiken lisäksi mun työpari kävi samaan aikaan lapsettomuushoidoissa, joten oli vertaistukeakin ihan vieressä ja saatiin työjuttuja hoidettua kimpassa.

Edited by Hilda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole tullut mieleenkään töissä kertoa asiasta. Tulis vaan turhia uteluita ja sääliviä katseita... Meillä hoidot pitkällä kaavalla on just alku metreillä. Ja seuraaviksi viikoiksi olen ottanut aika paljon lomaa, kun kuitenkin kaikki lääkäriajat on jo tiedossa, niin pystyy hyvin suunnittelemaan. Ultrassa voin käydä myös ruokatunnilla, joten sekään ei toivottavasti herätä huomiota. kauhee salailu :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, meillä ei ainakaan saikkua saa siksi ajaksi kun joutuu poissa olemaan hoitojen takia. Noh, ei auta ku ilmoittaa sitten pomolle että mie nyt sitten oon vaan poissa "omilla asioilla". En taatusti sen enempää selittele. V*tuttaa ja väsyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Todella harvassa paikassa saa korvausta hoitojen ajalta, koska vain sairauksista tai tapaturmista johtuvat poissaolot korvataan. Joillain sentään käy hyvä mäihä, ja ovat työpaikoissa joissa saa olla saikulla 1-3pv omalla ilmoituksella, eikä tarvitse edes kiikuttaa sairaslomatodistuksia.

 

Mun pomo tietää kyllä hoidoista, ja oisin saanut poissaoloista korvauksenkin, mutta en tahtonut toimistopäällikön tietävän meidän asioista, ja sen kautta tietty kulkee jokainen sairaslomatodistus.. Otin sitten lomapäiviä ja häivyin välillä kesken päivän "asioille keskustaan" :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä töissä tiedetään myös, esimiestä myöten. En osaa selitellä, vaan olen sitten paukauttanut suoraan, kun on kyselty. Onhan niitä tyhmiä "lopettakaa yrittäminen", "älkää stressatko" yms. jotku laukonu, mutta ne olen jättäny jo omaan arvoonsa. Ja koen, ettei mun tarvii pahoitella poissaolojani tai selitellä niitä, koska he ymmärtävät kuinka tärkeästä ja herkästä asiasta on kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa tutkimukset pian, eikä mitään aavistustakaan kuinka paljon poissaoloja tämän takia tulee olemaan. Työnantajalle en missään nimessä halua asiasta kertoa, ainakaan vielä. Näihin ensimmäisiin tutkimus- ja haastattelupäiviin olen pyytänyt vapaata (siis käyttämättömiä vapaa/lomapäiviä), mutta ei nekään ikuisuuksiin riitä. Töistä saa olla sairaslomalla ilman lääkärin todistusta 3pv, mutta tuntuu jotenkin "huijaukselta" tehdä niinkään kun ei kuitenkaan ole sairaana...

 

No käytetään alkuun nuo vapaapäivät ja sit kun ne loppuu niin pitää miettiä asia uusiksi.

 

Miten muuten olette selittäneet työnantajalle asian, jos olette pyytäneet vapaata "omiin menoihin"? Ja miten selitätte että ne on ihan pakollisia menoja?

 

 

niin ja mä en siis pääse lapsettomuuspolille millään ruokkiksella, koska matkaa tulee n.150km/suunta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now