Greta

Lapsettomuushoidot ja työ

135 posts in this topic

miipsu, mulla maha turposi kummastakin IVF/ICSI-hoidosta aika paljon, ja toisen hoidon aikana yksityisellä puolella sai saikkulapun automaattisesti vain punktiopäiväksi. Menin sitten seuraavana päivänä töihin koska maha kesti jo kävelyä eli kun hiljalleen käveli niin tärähtely ei niin sattunut. Mutta alavatsa oli sen verran turvonnut että ekana aamulla huonekaveri kyllä vilkaisi mun mahaa aika paljon puhuvasti.

Mulla on kyllä tullut muniksia aika paljon molemmissa hoidoissa ja ekassa hoidossa julkisella en edes voinut kävellä vielä tokana päivänä punktiosta (sieltä saikin automaattisesti kolme päivää saikkua) ja kyllä se oli semmoista köpöttelyä sen jälkeenkin. Mutta eipä sitä istumatyössä niin paljoa huomaa. Mutta normifarkuissa joutui käyttämään kuminauhaviritelmää napin kohdalla monta viikkoa koska munikset on sen verran turvonneet. Pientä turvotusta ei tietenkään ulkopuoliset niin huomaa että eipä kai siinä sinänsä mitään niin näkyvä fyysistä oiretta ole ollut.

 

Mitään finnejä tai muuta näkyvää mulle ei lääkkeistä tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon hämmästyttävän hyvin saanut järjestettyä kaikki käynnit, niin ettei ne oo haitannut töiden tekoa. (Aamuisin, iltapäivisin) ivf:t loma-aikaan. Viimeisimmän ivf:n punktio meni kuitenkin työajalla ja sanoin pomolle, että mulle tulee pieni kirurginen toimenpide ja oon pari päivää saikulla. Pomo totesi vaan, että laita sairaslomalappu suoraan palkkoihin, ei hänen tarvi sitä nähdä. Saiikku lapussa diagnoosina oli alavatsakipu, eikä mennyt edes palkattomana! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko saaneet palkallista saikkua hyperstimulaation ajan? Asia rupesi kummasti kiinnostamaan, kun yhden hyperi sairaslomaviikon jatkoksi tuli 2 viikkoa lisää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusimmassa Simpukka-lehdessä oli juttua aiheesta.

Siis hyperstimulaatiosta ja sairaslomasta?! Mitä siinä sanottiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

siis joku oli tehnyt väitöskirjan tai jotain sinnepäin aiheesta että saako palkkaa lapsettomuushoitojen aikana ja hoidoista aiheutuneesta työkyvyttömyydestä. Joillekin esim. punktion jälkeen saatava sairasloma on palkallista ja toisille taas ei. Riippuu tessistä. Ei siellä mitään selviä vastauksia valitettavasti ollut.

 

Meillä menee niin että  jos hoidosta aiheutuu saikkua niin sillon saa sairausajan palkan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos TurSu. Ei kai tässä sitten voi muuta kuin odotella ja toivoa, että hyperstimulaatio olisi sellainen sairaus työnanatajan mukaan, että siitä palkan saa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkkeet on nyt aloitettu mutta vielä ei mitään suurempaa tukaluutta, se ilmeisesti tulee ensi viikolla. Tulen saamaan 3 pv sairasloman, ja todistus menee pomolle. Sanoin pomolle jo etukäteen, että tiedossa on toimenpide josta aiheutuu 3 pv sairaslomaa ja voi tulla lisääkin mutta ei nyt mitään kovin pitkiä aikoja (polilla sanottiin että antavat tarvittaessa lisää jos siltä näyttää). Pomo vaan sanoi että ok, eikä udellut mitään enempää. Enkä usko että tässä loppujen lopuksi on mitään ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kertonut töissä ihan avoimesti näistä hoidoista,perjantaina sanoin esimiehelle että olen punktion takia 3 päivää pois ja hän sanoi asia ok. Ja käski olla murehtimatta työjuttuja. Ainakin viimeksi sain sairaslomapäivistä palkkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli saikkulapussa koodi, joka ei suoraan viitannut hoitoihin. Sain ihan normaalisti palkan siltä viikolta. Ilmoitin etukäteen meneväni toimenpiteeseen, josta tulee saikkua. En ole toistaiseksi ainakaan halunnut kertoa hoidoista esimiehelle, vaikka niitä lääkärikäyntejä nyt jokusia tuleekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun sairaslomalapussa oli diagnoosi joka oli muistaakseni "hedelmöityshoidon jälkeinen" joku, eli aika selvästi näkyi, miksi on käyty. Meikäläinen oli sitten lomalla, että eipä se mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, ne piikitykset aiheutti mulla pco-oireita (lääkäri totesi), mutta ne eivät käytännössä tuoneet niin tukalaa oloa kuin olisi voinut olettaa. PCO-oireita toki kannattaa seurata huolellisesti koska se on pahimmillaan vaarallista. Mulla ei ollut kuitenkaan niistä pahoja oireita koska en edes tajunnut että minulla on pco vaikka olin lukenut ne lääkkeiden sivuvaikutuslaput moneen kertaan. Pistin aamulla ja illalla eli töissä ei tarvinnut. Olo ei ollut hehkein tietenkään, mutta maha ei turvonnut niin pahasti ettei olisi saanut farkkuja kiinni. Viimeisenä päivänä ennen IVF:ää farkut tuntuivat jo kyllä epämiellyttäviltä jalassa. Pidin aika löysiä paitoja, niin kukaan ei huomannut mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sitten kun tuo 3 pv sairasloma oli ohi, ja menin taas töihin, oli se 3xpäivässä otettava keltarauhashormoni. Pidin lääkkeet ja lääkepakkaukset pussissa ja kävin laittamassa lääkkeen ennen kahville menoa iltapäivällä. Siitäkään ei kukaan huomannut mitään. Eli pelkoni siitä että joku huomaa jotain outoa jossain vaiheessa, ei onneksi toteutunut.

 

:girl_cry: Valitettavasti vain IVF ei toiminut, eli kun kävin verikokeessa aamulla ja soitin sitten hoitajalle iltapäivällä ja sain huonoja uutisia, olin kyllä vähän aikaa omassa työhuoneessa suljetun oven takana ja sitten vasta sain tsempattua itseni muiden seuraan iltapäiväkahville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ tsemppiä miipsu <3

 

Meillä on mahdollisesti syksyllä IVF ja kyselin jo meidän työpaikan suhtautumista hoidoista aiheutuviin sairaslomiin ja meillä se on palkatonta sairaslomaa. Hoidot verrastetaan silmäleikkauksiin, thanks itseänihän tässä kaunistelenkin parasta aikaa.. nimimerkillä vatsanahka kipeänä piikityksistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin työnantaja sanoi että lapsettomuushoidot rinnastetaan esim. kauneusleikkauksiin :o 

Taisi olla vähän ajattelematon lausahdus pomolta.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, se kuuluu samaan kategoriaan: lapsettomuushoidot, kauneusleikkaukset ym. palkattomat. Eli "ei ihmisille niin tarpeelliset"... Onpas! Tuosta voisin väitellä vaikka enemmänkin. Tuntuuhan se pahalta, mutta siellä samassa listassa ne vaan on. Siksi pomosi on varmaan sanonut että rinnastetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kanssa vähän mietityttää miten saan sovitettua mahdolliset toimenpiteet työn kanssa yhteen, jos siis hoitoihin päätetään lähteä... Meillä on siis se tilanne, että kaikki perustutkimukset on nyt tehty ja syyksi selvisi miehen simppojen alhainen määrä ja huono liikkuvuus. Mies kävi juuri kivesten uä:ssä ja nyt odotetaan sitten kromosomitutkimusten tuloksia. Meille on vaikeaa saada sijaisia edes "tavallisten" sairaslomien ajaksi eikä kaupungilla ole edes varaa palkata niitä. Mä en kyllä pysty olemaan työpäivästä poissa, ainakaan aamusta ja kun IVF/ICSI-hoidot tulevat tapahtumaan Naistenklinikalla eli noin 50km päässä niin se ei tosiaankaan ole mikään ruokatunnin juttu (eikä mulla ole edes välttämättä autoa käytössä). Eli tarvitsisin ehdottomasti aina vapaapäivän, mutta käytännössä se tarkottaisi sitä, että samassa tiimissä työskentelevien pitäisi joustaa ja olla valmiita vaihtamaan vuoroja mun kanssa... Tuntuu nyt jo niin rankalta. Onneksi on sentään kuitenkin 2-vuorotyö, että mahdollisuus arkivapaiden pitämiseen on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin aluksi pyrin jo ajoittamaan lomiani mahdollisten hoitojen kohdalle, mutta punktio voi sitten jo olla hankalampi ajoittaa. Ja kun työkavereina on vain miehiä, ei tee oikeen mieli asiasta kertoakkaan töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on homma ihan aluillaan, ensikäynnillä ja ultrassa nyt käyty ja niistä olen vaan sanonut töissä että käyn lääkärissä. Meillä on liukuva työaika, joten tulevat labrat on varmasti suhteellisen helppo hoitaa sekä yksittäiset/nopeat käynnit muutenkin. Käydään yksityisellä, joten lienee helpompi saada itselle sopivia aikoja. Esimiehelle en todellakaan halua kertoa. Jos tulee tarvetta pidemmille poissaoloille, pitää miettiä tilanteen mukaan. Mulla ei itse asiassa edes tullut mieleen että hoidoista johtuvat sairauslomat eivät olisi korvattavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi oma työpaikka on aika lähellä klinikkaa ja liukuvalla työajalla käynnit saa järjesteltyä. Meidän avokonttori on niin pieni, että epämääräiset häviämiset kesken työpäivää kyllä huomataan. Pelkään enemmän sitä, että joku alkaa siellä huutelemaan ja kyselemään, että minnes olet menossa. Ehkä mä sitten vain vastaisin totuudenmukaisesti, eipähän tarvitsisi niiden enää spekuloida. Esimiehelle kerroin tästä syystä jo heti rankempien hoitojen alussa, mikä oli tosi hyvä päätös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kerroin esimiehelle ensin, että on tulossa joku toimenpide (kystan poisto) ja olen sen vuoksi poissa. Se meni läpi. Ja sanoin lääkärikäyntien liittyvän siihen.
Toisen punktion kohdalla kerroin jo, että on kyse lapsettomuushoidoista ja hän (mies) oli hyvin ymmärtäväinen ja kannustava.

Kolmannen punktion kohdalla minulla oli uusi esimies (nainen) ja hänelle kerroin. Hän oli erittäin kannustava myös ja eli mukana läpi koko homman.

Tästä kolmannesta punktiosta päästiin ekan kerran sitten siirtoon ja raskaus alkoi.

 

Edellinen esimies(mies) lähes kyynelehti, kun kerroin raskausuutisen ja uusi esimies(nainen) alkoi itsekin saada raskausoireita :D Eli valtavan hienosti on minun työssä suhtauduttu asiaan.
Ultrakäynnit on menneet käyntitodistuksella, jossa kerrotaan vaan että - kävi lääkärin vastaanotolla ja osaston leima (naistentaudit). Niiden kanssa ei ole ollut ongelmaa, kun olen osan päivää ollut  paikalla kuitenkin.

 

Punktiosta olen saanut sitten jonkun todistuksen (ei Z-koodia vaan joku muu koodi) ja sillä palkka on tullut.

 

Viimeisin hoitokierto on juuri päättymässä, kunhan vuoto alkaa. Tälläkin kertaa kerroin esimiehelle joka hienosti kyllä kannusti. Punktiosta tuli tällä kertaa hyperstimulaation vuoksi 1,5viikon sairasloma, mutta muuten nämä on menneet ihan ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin hoidoista esimiehelle, koska koin että avoimuus oli helpompaa kuin salailu. Tietää nyt sitten myös tästä raskaudesta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on avoimesti kertonut töissä poissaoloistaan, mutt itse koen jotenkin vaikeaksi kertoa miksi olen poissa. Meillä kun on suhteellisen pieni työporukka ja ne juorut kulkee vähän liiankin nopeasti, mikä puolestaan lisää haluttomuutta kertoa asiasta esimiehelle. Nytkin painin itsekseni ensimmäisen iscin ollessa toukokuussa, että pidänkö saikkua vai otanko yksinkertaisesti kesälomat siihen kohtaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now