Greta

Lapsettomuushoidot ja työ

135 posts in this topic

Meillä ei työnantaja hyväksy lapsettomuushoidoista johtuvia sairaslomia. Vapaata saa kyllä pitää, mutta ei tosiaan sairasloman nimellä. Ensimmäinen punktio osui perjantaille ja pidin ylityövapaita perjantain ja seuraavan maanantain, joka oli alkionsiirtopäivä. Oli kuitenkin aika raskasta olla töissä ihan punktioon asti, sillä mulla oli ainakin melko lailla vatsa kipeä ja turvoksissa. Nyt tulevaa hoitoa varten yritän saada järjestettyä koko punktioviikon vapaaksi ylityövapaiden sekä vuosilomapäivien avulla. Kaikki polikäynnit on myös pitänyt hoitaa omalla ajalla, mutta se ei ole onneksi tuottanut ongelmia, kun ylitöitä on aina ollut rästissä. 

 

Itse olen kertonut hoidoista avoimesti esimiehelle heti hoitojen alkaessa. Lähimmille työkavereille olen myös kertonut, jotta eivät ihmettele lyhyen varoitusajan poissaoloja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ottanut omalla kohdalla vielä tarkemmin selvää mahdollisista poissaoloista, koska ei ole ollut ajankohtaista, mutta lähiesimies tietää että hoidot voi olla edessä. Suhtautui tosi ihanasti ja kannusti kokeilemaan kaikki mahdolliset keinot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole esimiehelle kertonut, lääkärikäynnit olen tehnyt sisään ajassa eli omalla ajalla olen käynnit hoitanut. Kysyttäessä vastasin että naistenvaivoja (jotka ei meillä kuulu työterveyden piiriin). Lääkärikäynnit muutenkin meillä pääsääntöisesti on omaa aikaa, ellei ole sitten sairaslomaa hakemassa tai työhön liittyvä tarkastus. Vielä ei ole tullut lisäkyselyitä, ovulaation induktiossa käyntejä on onneksi suht harvoin... Ajattelin että jos täytyy IVF:ään asti mennä, niin sitten on kerrottava, kun järjesteltävää tulee paljon enemmän ja aina (kenen tahansa) poissaolot kuitenkin vaikuttavat koko muuhun porukkaan/päivän sujumiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kertonut töissä, enkä kerro ellei ole aivan pakko. Ultrat olen saanut hoidettua mahdollisimman sujuvasti ja myös inssit. Onneksi klinikalla joustovaraa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on niin pitkät työvuorot ja työpaikka kaukana klinikasta että oli pakko puhua esimiehille. Töissä oltava työvuoroon määrätty aika, joten minkäänlainen töiden aikana käyminen tai liukuma ei onnistu. Käytännössä jos osuu työpäivälle yritän vaihtaa vuoron ja jos ei onnistu, joudun ottamaan palkattoman vapaan.

Toki lääkärikäynnit ym varaan mahdollisuuksien mukaan vapaapäiville.

Esimies suhtautui tähän ihan hyvin, yrittävät järjestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla yksi työkaveri tietää tutkimuksista ja hoidoista. Hänellä pääsy työvuorolistoihin ja saa niitä muokkailla tarvittaessa, joten järkkäsi mulle iltavuoron ensikäyntipäivälle. Meillä tehdään töitä kolmessa vuorossa eikä työnantaja jousta. Työkavereilta voi kyllä kysyä, jos joku voisi olla pidempään tai tulla aiemmin. Samoin yllättäviä poissaoloja (edes sairaslomia) ei katsota hyvällä.

 

Esimies vaihtui tällä viikolla. Vanhalle esimiehelle (itseäni nuorempi nainen) olisin voinutkin kertoa, mutta uudelle hyvin tiukalle naispomolle aion kertoa vasta jos on ihan pakko. Joku olikin jo aiemmin sanonut pienestä työyhteisöstä. Sellainen on meilläkin ja juorut kyllä liikkuu, joten en aikonut kertoa kellekään, mutta tämä yksi työkaveri vähän vahingossa sai sen selville.

 

Oli vähän vaikea olla tänään töissä, kun työkaverin sisko toi vauvansa näytille ja kaikki muut siellä lepertelemässä. Muahan ei pyydetty vauvan luo (enkä tyyppiä tuntenutkaan), mutta sen jälkeen mulle ihasteltiin vauvaa ja ihmeteltiin mun tyyntä naamaria. Noh, naamarihan se onkin. Kunpa tietäisivät, kuinka paljon sattuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi nukkelapsi <3

 

Mulle kävi töissä samalla tavalla. Ja todella kukaan ei töissä tiedä mitä naamarin takana on :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tosiaan, kaksi kertaa oon tavannut tuon uuden esimiehen ja molemmilla kerroilla sen katse jotenkin kummasti harhailee vatsanseutuun. Prkl. Aikuinen ihminen osaa katsoa silmiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän ton tunteen nukkelapsi.

 

meillä on töistä tällä hetkellä 3 naista äitiyslomalla, kaikki saivat melkein samaan aikaan vauvan. Jonain päivänä kukin heistä vuorollaan tulevat esittelemään vauvaa työpaikalle. Tulee olemaan henkisesti todella raskasta seurata kaikkien lepertelyä, eikä mua kiinnosta juurikaan hymyillä vauva esittelyille:(

kenellekään en ole lapsettomuudesta siellä kertonut, joten voi olla että ihmettelevät tyyntä käytöstäni.

 

Olin vuoden pois tuosta yksiköstä jossa nyt olen toiseen yksikköön siirron takia. Palasin sinne n. Kk sitten takaisin. Olen monesti miettinyt, että oli suorastaan onni että mut siirrettiin vuodeksi toiseen yksikköön, koska olisi ollut raskasta työskennellä 3 raskaana olevan naisen kanssa. lisäksi rivitalo yhtiössämme on viimeisen vuoden aikana syntynyt neljä vauvaa.

Edited by Keko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi pomo tietää,melkein kaikki työkaverit tietää. Kyllä on helpompaa ja mun mielialanvaihteluita ymmärretään paremmin. Tänäänkin nappasin jostain kimmokkeen ja potkin vaan ovenkarmeja (on muutrn komea mustelma jalkapöydässä, kun kengän metallikärki siihen osui). :grin: mutta joo. Onneksi kerroin. Sain luvan käydä työajalla. Ja sain käsityksen, että pomollakaan ei olis ihan helppoa ollut lasten saanti. Otti oikein ihanasti ja kannustavasti (kuten työkaveritkin). Ja tiesi hoidoista yhtä ja toista, koska arvasi jo pelkästään siitä, että sanoin et tulee lääkäri- ja labrakäyntrjä kevään aikana. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now