Sign in to follow this  
Followers 0
pinkdream

Kiinnostus aikuisten ruokiin

8 posts in this topic

Oman tytön kanssa ei oo vielä ihan ajankohtaista, sillä tyttö on sen verran pieni, että syö mukisematta omat ruokansa mun tai isänsä syöttämänä. Tottakai on kiinnostunut siitä mitä me syödään ja saa maistaakkin, mutta se ei vielä ongelma ole.

 

Mä kuitenkin hoidan pikkusiskoani (1v8kk) ja oon hänen kanssaan huomannut tämän "ongelman". Harvoin voi syödä mitään eri ruokaa ilman, että pikkusiskokin haluaa maistaa eikä suostu syödä sitten omaansa, saa maistaa mun omaa tai ei.

Yksi päivä oma tyttö nukkui ja ruvettiin pikkusiskon kanssa syömään lounasta. Tajusin sitten, että ruokaa onkin edelliseltä päivältä vaan sen verran, että riittää mun tytölle ja pikkusiskolle. Itsellä oli kuitenkin kamala nälkä ja jääkaapissa olisi kyllä ollut vaikka mitä muuta hyvää syömistä, mutta mun oli pakko tyytyä sellaiseen leipään, jota voin pikkusiskollekkin antaa. Muuten olisi vaatinut mun erilaisesta ruuasta omansa.

Myös äitini luona, kun ollaan syömässä, on siitä muovautunut ihan vitsi, että kukaan ei halua istua tuon taaperon vieressä, kun se haluaa sitten sen vieressä istuvan lautaselta jotain...

 

Pystyttekö syödä taaperon kanssa eri ruokaa vai vaatiiko lapsi sinun omastasi? Onko se vaan väärin syödä eri ruokia samaan aikaan? Vai kuuluuko lapsen syödä oma ruokansa mukisematta, syö äiti, isä tai muu aikuinen mitä vaan vieressä?

Mun mielestä alle 2-vuotiaankin kanssa on kuitenkin sellainen tilanne, että jotkut ruuat vaan on vielä niitä "aikuisten ruokia". Kahvia pystyn juoda tuon pikkusiskon aikana, kun sanon vaan, että ei sitä hänelle voi antaa.

Niin, ja kyllä pikkusisko on kelpuuttanut esim. muusin kanssa kalapuikot, kun me ollaan syöty jotain tulista lihaa/kanaa. Ettei se nyt ihan aina ongelma ole.

 

Onhan se ihan ymmärrettävää, että lasta kiinnostaa toisenkin ruuat ja haluaa maistella. Oonko siis vaan ihan tyhmä jos ajattelen, että lounaskin voisi tulevaisuudessa olla eri lapsella ja mulla? (esim. lapsella edellisen päivän ruuan loput ja mulla sitten vaikka joku salaatti tms.)

 

Mä en oikeastaan edes tiedä vielä omaa suhtautumista tähän, koska se on sitten taas niin eri nähdä miten oman tytön kanssa käy. Oon huomannut, että tuota hoitolasta, vaikka se oma pikkusisko onkin, on niin paljon helpompi kieltääkin eri asioissa. Katsotaan kuinka oman tytön kanssa käy sitten joskus asiassa, kun asiassa. grin.gif

 

Lähinnä keskustelua ja mielipiteitä haluan aiheesta! :) Tää asia on mun mielessä niin paljon pyörinyt!

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vajaa parivuotias syö kyllä sitä mitä annetaan, mutta usein haluaa (-isi) maistaa mitä meilläkin on. Toisinaan meidän ruoka on niin tulista ettei sitä voi lapselle antaa, mutta jos teen esim thai-ruokaa, väsään tytöllekin nuudeleita ja vihanneksia tms, jotka se haluaa ehdottomasti syödä tikuilla kuten mekin! Ehkä noin puolet ruoista ovat samaa koko perheelle, ja puolet taas tyttö syö omia pöperöitään ja me muuta.

 

Tuo että lapsi haluaa vain ja ainoastaan sitä mitä naapurin lautasella on, on mun mielestä vähän hölmöä. Tyttö ilmeisesti tekee sitä koska on aina saanut tehdä niin. (Mä olen maailman kyynisin ihminen, mutta musta tuo on lapselta vallan näyttämistä, eikä siihen tulisi aikuisen alistua.) Jos jonkun toisen lapsella olisi oma ruoka edessänsä ja mulla taas jotain muuta mitä se olisi vailla, jäisi lapsi-riepu nuolemaan näppejään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun oli pakko tulla korjaamaan sen verran, että ei se pikkusiskollakaan aina noin mene! Eikä sille läheskään aina anneta maistaa, vaikka haluaisi. Tuossa nyt oli vaan tuollaisia "pahimpia" tilanteita, joita nyt ei kuitenkaan joka päivä satu, mutta sen verran, että on tullut mieleen. Tuota pomin viestiä en todellakaan pahalla ottanut, mutta halusin silti sen jälkeen tulla vaan vähän korjailemaan.

 

edit. Muutenkin muka omaa tuntoa soimasi ensimmäistä viestiä kirjoittaessa, että haukunko nyt äidin kasvatusta jotenkin, vaikka en sanallakaan maininnut siihen suuntaan, että olisi syytä huonoa omaa tuntea potea. grin.gif

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin poika (1 v. 2 kk) syö mieluiten sitä samaa, mitä muutkin - ei tosin sentään muiden lautasilta! Me olemme ratkaisseet asian niin, että valmistamme vain sellaisia ruokia, joita poikakin voi syödä, ja "aikuisten ruoat" syödään kodin ulkopuolella tai hänen uniensa aikana. Tosin poika nyt on saanut vauvasta asti kotitekoisia soseita, jotka ovat perustuneet hyvin pitkälti meidän muutenkin käyttämiimme raaka-aineisiin ja mausteisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö 2 vee on n. 1 vee alkaen saanut samaa ruokaa kuin muu perhe. (Vauva-aikana tyttö söi myös paljon kotitekoisia soseita.) Siis tietty mausteita lisään itelle vielä lisää, mutta muuten koko perhe syö samaa ruokaa. En jaksaisi tehä itelle ja miehelle eri ruokaa ja lapsille eri ruokaa.

Meillä syödään perus kotiruokaa, kalaa, kanaa, lihaa, välillä jotain kalapuikkoja yms. Keitot, laatikot, wokit yms. on viikottain ruokalistalla. Joskus teen myös ruokaisaa salaattia ja lapset syö sitä yhtälailla kuin aikuiset.

Sitten jos ruoan sekaan haluan jotain, mitä lapsille ei sovi paljon antaa, annan heille pienet maistiaiset omille lautasille ja itselle laitan sitten enemmän.

Meillä tyttö haluaa kans samaa ruokaa kuin muut. Tyttö haluaisi sinapit, chilikastikkeet jos vaan näkee muiden niitä ottavan. Herneen kokoiset nokareet sit oon noitakin laittanut lautasen reunaan.

Oon sanonut, että ne on "aikuisten ruokaa" ja antanyt tytön maistaa. Kun hän on niitä maistanut, on puistellut päätä ja pikku hiljaa on ymmärtänyt käsitteet "aikuisten ruoka".

Kahvin kanssa sama asia. Kerran annoin maistaa, ei oo toiste halunnut ja nykyään ei sitä edes kinua. Nykyään jos sanon "aikuisten ruoka" tyttö ei edes aina halua maistaa, kun ymmärtää että kysymys on jostain mikä ei välttämättä maistu hyvälle (lapsen mielestä.)

 

Mä oon ihan iloinen, että tyttö haluaa syödä samaa ruokaa kuin muut ja että maistaa uusia rohkeasti ja ennakkoluulottomasti. Esikoisen (4,5v) kanssa on ollut toisin päin ja on välillä on tosi hankala saada se syömään tai ees maistamaan jotain uutta ruokaa. Söis vaan paria eri ruokalajia... Maistaminenkin on sitä, että pitää pakottaa maistamaan yks haarukallinen jos on uus ruoka kyseessä.

Meillä siis asuu kaks ääripäätä ja yritän tässä jotenkin taiteilla että sais kummankin syömään suht järkevästi. Tyttöä pitää toppuuttaa, esikoista patistella.

 

Ravintoloissa lapsille tilataan omat annokset, mutta jos jotain haluavat maistaa aikuisten annoksista, annan pienet palat lasten lautaselle.

Ja siis kotonakaan eivät saa muiden lautasilta todellakaan ottaa. Jokainen syö omalta lautaseltaan. Piste.

 

Tietty hankalampi rajata noita syömisasioita kun ei ole omasta lapsesta kysymys.

Edited by hiljaisuus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on 1 v 10 kk ja meillä on nyt juuri se tilanne, että tyttö haluaa aina samoja ruokia kuin mitä meidän lautasillamme on. Ei puhettakaan, että hänelle annettaisiin jotain omaa ruokaa tai eri ruokaa kuin aikuisilla. Yleensä tehdään sellaista ruokaa, että sitä voi syödä kaikki ja herkut tai lapselle sopimattomammat syödään sitten yleensä lapsen ollessa nukkumassa. Meillä tämä "ongelma" esiintyy myös niin, että jos ruuan yhteydessä syödään salaattia ja leipää, ne pitää syödä ns. jälkiruokana, kun pääruoka on ensin syöty. Jos tytölle antaa ruuan kanssa yhtäaikaa salaattia tai leipää, hän syö tyytyväisenä niitä eikä enää koskekaan pääruokaansa. Ja meillähän ei kuitenkaan pelkällä salaatilla ja leivillä eletä.

 

Tyttö on kuitenkin tottunut kaikkuruokaiseksi ja minusta tämä saman ruuan syömisongelma on pienempi kuin se, että tytölle pitäisi nirsoilun tms. takia tehdä eri ruokia. Meillä on syöty samoja ruokia ja samoja mausteita jo pitkään ja tyttökin on tottunut homejuustoon, valkosipuliin yms. ja syö niitä siinä missä muutkin. Toisinaan hänen uteliaisuutensa ruokaa kohtaan on niin suurta, että nähtyään isänsä lautasella marinoituja valkosipulinkynsiä, hänen oli ihan pakko saada maistaa niitä itsekin. Ja niin hän sitten rouskutti niitä valkosipulinkynsiäkin ilmeenkään värähtämättä :girl_smile: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on syöty samoja ruokia ja samoja mausteita jo pitkään ja tyttökin on tottunut homejuustoon, valkosipuliin yms. ja syö niitä siinä missä muutkin. Toisinaan hänen uteliaisuutensa ruokaa kohtaan on niin suurta, että nähtyään isänsä lautasella marinoituja valkosipulinkynsiä, hänen oli ihan pakko saada maistaa niitä itsekin. Ja niin hän sitten rouskutti niitä valkosipulinkynsiäkin ilmeenkään värähtämättä :girl_smile: .

 

:grin::girl_haha:

Meillä myös vedellään kaikki mahdollinen mm. oliivit, fetajuustot, jalopenot ym. ym. ja tyytyväisenä syö 1,5v neiti noita :blink: Nyt on alkanut ilmetä ongelmia meidän "omien" syömisten kanssa, siis sellaisten naposteltavien ym, sillä aina kun me pistetään suuhun jotain niin neitikin haluaisi myös. Opeteltu sitten on tätä perinteistä -kaikkea ei voi saada- juttua ja voi kun välillä teettää vaikeata.

 

Epäterveelliset ja lisäainepommi-ruuat meillä on tytsylle nou, nou ja esim. sipsejä, karkkeja ei anneta vielä maistaa. Ruokajuttuja on saanut maistaa kaikkea mitä on halunnut, mutta jos tulis mun lautaselta ronkkimaan niin loppuisi kyllä aika lyhyeen se ronkkiminen varsinkin jos vedettäis herneet nenään jos ei saiskaan :skilletgirl:

 

Vielä ainakin on tyytyväisenä syönyt eri ruokaa kuin aikuiset silloin kun me nyt ylipäätänsä syödään eri ruokia ja toivon että tilanne pysyy samanlaisena. Leipää meidän perheessä ei syödä ollenkaan tällä hetkellä, mutta ruuan kanssa sitä ei kyllä vois neidille antaa kun se menis kyllä vaan sen leivän syömiseksi ja ruoka unohtuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans pääosin omatekoisista soseista siirryttiin hampaiden myötä n. 1-vuotiaana syömään samoja ruokia isin ja äidin kanssa. Poika syö käytännössä ihan kaikkea mitä mekin, tulisuus ja välillä suolaisuus on ainoita, mitä saatetaan omiin ruokiin lisätä, kun pojan annos on otettu erilleen. Menee niin keitot, kuin pihvit, itämaiset, wokit, salaatit, tortillat, perinteiset suomalaiset kotiruoat, kaikki kasvikset ja hedelmät, voimakkaat juustot, kaikki leivät jne. Suolaakin käytetään aika vähän, pääasiassa muut mausteet, yrtit ja kasvikset tekee ruoasta maukasta. Jos on eri ruokaa, niin poika kyllä haluaa mieluummin syödä meidän ruokaa. Omakin kuitenkin kelpaa. Välillä on kausia, että yrittää onkia meidän lautasilta ruokaa (vaikkakin samaa kuin itsellä). Toistuvan kieltämisen myötä menee kuitenkin aina muutamassa päivässä ohitse. Pitää vain kokeilla, saisiko sittenkin sooloilla ruokapöydässä :girl_wink: . Meistä on mukavampaa syödä koko perheellä samaa ruokaa. Kun itse syödään lähes aina kotitekoista ruokaa (poikkeuksena harvat kinukit take-awayna tai raflakäynnit), niin en kyllä halua lapsellekaan syöttää purkkiruokaa, paitsi joskus kun on ihan pakko (esim. reissussa).

 

Poika on tosi ennakkoluuloton, rakastaa varsinkin kaikkia hedelmiä, kasviksia ja raejuustoa :girl_haha: . Saattaa syödä paljaaltaan sitruunaa tai limeä :girl_sigh: . Poika on myös superinnokas ruoanlaittaja. Aina pitää olla äitin tai isin sylissa, kun kokataan ja monta kertaa päivässä hämmentää ja keittelee omissa kattiloissaan pöperöitä :girl_in_love: . Toivottavasti jatkuu näin, eikä tule niitä nirsoiluongelmia ainakaan kovin suuressa mittakaavassa.

 

Ainiin ja meilläkin lisäainepommit on syynissä. Makkaraa tms. ei syödä ollenkaan, marinoituja kanoja välillä, pääasiassa tuoreista, maustamattomista kasviksista ja lihoista tehdään itse oman maun mukaisia ruokia. Sipsejä ja keksejä syödään hyvinhyvin harvoin, karkkia jonkin verran. Mehut on tuoremehuja.

Edited by marlee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0