Sign in to follow this  
Followers 0
Uu_

Monikkoraskauksien todennäköisyyksiä?

1 post in this topic

Tämän päivän olen mielenkiinnolla kahlannut läpi tätä monikkopuolta ja nettiä muutenkin etsiessäni tietoa. Aamulla selvisi ar-ultrassa, että minulla onkin kyydissä kaksi pientä matkalaista, molemmat mallikkaan kokoisia näille viikoille ja molemmilla hyvin näkyvissä oleva syke. Omissa pusseissaan molemmat köllöttelivät. Mittojen mukaan viikkoja on nyt 7+1.

 

Nyt kiinnostaisi tietää, miten todennäköistä on, että kaksoset napsahtavat omalle kohdalle. Minun puolellani suvussa ei kaksosia ole, miehen puolella sen sijaan kyllä, mutta tuo vaikuttanee teoriassa vasta meidän mahdollisten tytärten raskauksiin? En onnistunut löytämään oikein mitään numeerista tietoa, ja sellainen nyt kiinnostaisikin eniten. Eli prosenttilukuja, tilastoja, käyriä ja taulukoita... Tähän mennessä löytynyt tieto on ollut lähinnä sanallisia arvioita ("paljon todennäköisempää", "melko epätodennäköistä", "harvinaisempaa" jne.)

 

Sen sijaan löysin tietoja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat todennäköisyyden kasvuun. Näitä olivat mm. hedelmöityshoidot, geeniperimä, äidin ikä (mitä vanhempi, sen todennäköisempää) ja äidin pituus (mitä pidempi, sen todennäköisempää). Hassua kyllä, mikään näistä ei pidä paikkaansa minun kohdallani: olen lyhyt, nuori, en hedelmöityshoitoja saanut ja vailla geneettistä taipumusta kaksosraskauteen.

 

Ilmeisesti miulla on nyt kova tarve selvittää, miten tää onnistuikin osumaan kohdalle. Huima tsägä tässä kai on käynyt. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0