Nadda

Lapsen lähisuku

68 posts in this topic

neiti on nyt vajaa 7kk ja saldo on miehen puolelta 2 setää avo/aviovaimoineen, ja molemmille on tulossa lapsi, joten 2 serkkua sieltä :)

 

miehellä on vähän serkkuja, ja heistä yhteen ollaan yhteyksissä (ja hänellä on 1 tai 2 pientä lasta).

 

minun puolelta neidillä on 4 enoa (joista 19v ja 24v suhteessa) ja 2 tätiä, joista toiselle miehensä kera on tulossa poika, 1 serkku siis lisää sieltä :) 3 serkkua ennen kuin neiti on vuoden siis tulossa...aiempia serkkuja neidillä ei sitten ollutkaan. kaikki meidän sisarukset on nuorempia kuin me, joten mahdollisuuksia kyllä riittää ;)

 

mun serkuista isän puolelta ei oo yksikään lisääntynyt vielä, ihan hyvissä väleissä ollaan (eli tiiän kaikki serkut siltä puolen, juttelen muutamien kanssa fb:ssä, nään paria kerran kaks vuodessa). äidin puolelta useampikin serkku on ilmeisesti saanu jälkeläisiä mutten tunne heitä sen enempää.

 

toivottavasti mukelolle tulee tutuksi molempien puolien serkut, sedät, enot ja tädit :) asutaan vaan melko kaukana noista muista...

Edited by Tuulssi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pieni suku, joten kaikkii ollaan tiiviisti yhteyksissä. Tärkeimmät on mun sisko ja miehen veli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsella tulee olemaan äitinsä puolelta maailman pienin suku. Eli elossa on vain minä ja äitini.

Isän puolelta löytyy enemmän, mutta isä asuu sukunsa kanssa reilu 200 km päässä meistä ja tapaa ilmeisesti lasta aina kun voi, mutta etäisyyden takia ei kovin usein kuitenkaan. Kunhan lapsi kasvaa niin sitten tulee enemmän kontaktia isän suvun kanssa.

 

Onneksi isällä on sukua!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole sisaruksia, miehellä on sisko ja veli, jotka ovat 9-11 vuotta miestä vanhempia. Miehen sisko miehineen on esikoisemme kummi. Miehen siskon tytär ja miehen veljen vanhin poika ovat kuopuksemme kummeja. Läheisissä väleissä ollaan miehen sisaruksiin, vaikka lapset siellä ovatkin isompia. Miehen veljen nuorin on vain pari vuotta esikoistamme vanhempi, joten niillä leikit sujuu ainakin mummolassa. Miehen veljellä ei kovin usein käydä, mutta miehen siskolla lähes joka viikko. Ja kuopuksen kummitäti viereilee paljonkin meillä.

 

Omiin serkkuihini on välit etääntyneet vuosien varrella. AInoastaan mun tädin ja enon (elin isän sisko ja äidin veli olivat naimisissa keskenään) lapset on sellaisia, joiden kanssa ollaan yhteyksissä ja niistä kaksi on meidän lasten kummeja (ei siis molempien, mutta toisen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei asuta lähellä muita kuin miehen isää ja pikkusiskoa. Isä alkaa olla jo iäkäs ja pikkusiskoon välit ovat viileät. Hätätapauksessa toki varmasti toimisivat lastenvahtina, mutta en kovin usein kehtaisi pyytää. Oma sukuni, johon olemme tiiviisti yhteyksissä on n.150 km päässä, mutta varmasti ovat apuna kun sitä tarvitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin kovasti mielelläni läheinen täti sisarusteni lasten kanssa. Valitettavasti vain sisarukseni eivät ole oikein sukurakkaita, joten näen näitä lapsukaisia liiankin harvoin. Minua tämä surettaa, sillä mielelläni soisin (mahdollisille) tuleville omille lapsilleni myös läheiset täti- ja setäsuhteet. Itse kokisin sukulaisuuden lähentävänä tekijänä ja siten elämänkestoisena siteenä. Enemmän kuin ystävyyssuhteet, jotka toki nekin ovat toivottavasti pitkiä ja kestäviä, mutta jotenkin elämän myrskyille alttiimpia.

 

Hoitaisin mielelläni "tätitettäviäni" oikein kunnolla, mutta jostain syystä sisarukseni eivät koskaan pyydä hoitoapua. Ainoastaan mummoilta ja heiltäkin harvoin. Olen itse asiassa enemmän tekemisissä mieheni sisarusten lasten kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pikkusisko, joka on myös nuorimman kummi. Ollaan tosi vähän tekemisissä enkä jaksa aina olla se aloitteen tekijä. En oikeastaan tiedä mistä koko asia kiikastaa. Olen vaan ajatellut ettei siskoa kiinnosta :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kaksi sisarusta, joilla ei vielä ole lapsia. Olemme erittäin läheisiä, joten oletettavasti aikanaan tulemme olemaan paljon tekemisisssä myös lasten kanssa. Miehellä on yksi veli, joka katkaisi käytännössä välit meihin ja poikaamme, koska kärsi vaimoineen lapsettomuudesta. Jännä nähdä millaiseksi välit nyt muodostuvat, kun heille neljän vuoden lapsettomuushoitojen jälkeen on tulossa vauva. Onko muilla tällaisesta kokemusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 2 pikkuveljeä. Nuorimmainen T leikittää tyttöä aina silloin harvoin kun nähdään. Näkee selkeesti, että on kiinnostunut tutustumaan siskon tyttöönsä. Kun taas J veli ei niinkään ole osoittanut mielenkiintoa.

 

Miehellä on 2 isosiskoa ja yksi isoveli. Näistä nähdään aika usein tuota miehen veljeä. Toista siskoa nähdään harvoin, ei oikein osaa käsitellä pieniä lapsia. On sinkku. Toista siskoa nähdään toodella harvoin, eikä ole kyllä osoittanut juuri minkäänlaista mielenkiintoa.

 

Harmi sinäänsä ettei ole tytölle läheistä enoa/setää tai tätiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kaksi siskoa ja heillä lapsia. Asumme 2 km säteellä toisistamme ja vanhempammekin asuu myös yhtä lähellä. Olemme joka viikko tekemisissä ja autamme toisiamme.

 

Miehellä kaksi veljeä ja he asuvat n. 5 km säteellä meistä. Myös hänen vanhemmat asuvat tässä lähellä. Ja heidän kanssaan myös olemme hyvin tiivis paketti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pieni mutta tiivisti yhteyttä pitävä suku. Koostuu lasten isovanhemmista ja kahdesta tädistä miehineen/perheineen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tiivis lähisuku, asutaan suht lähekkäin toisiamme ja pidetään todella paljon yhtä.

Molempien puolelta siis sukulaisia jatkuvasti hääräämässä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kolme siskoa, joista yhdellä on puoliso ja pieni lapsi. Miehellä on lapseton veli. Kummankin vanhemmat ovat elossa. Me tullaan tosi hyvin juttuun kummankin sisarusten ja näiden perheiden kanssa, ja isovanhemmat ovat myös paljon menossa mukana. Vanhempani asuvat tosi kaukana, joten heitä näemmä lähinnä lomilla. Kaikkein eniten meillä on arjessa mukana tuo minun perheellinen siskoni sekä miehen vanhemmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsella tulee olemaan kaksi enoa ja yksi täti. Lisäksi kaksi serkkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pidetään yhteyttä lähisukuun, ja ollaankin enemmän sukulaisten kanssa tekemisissä kuin ulkopuolisten kavereiden. Mun puolen suku on enemmän hajallaan ja pidemmän matkan päässä, miehen puolelta suku asuu suurimmaksi osaksi lähistöllä. Miehen sukua nähdään siis useammin, mutta mun sukua yleensä pidempi aika kerrallaan. Lapsilla on kolme tätiä ja yksi eno. Serkkuja on tällä hetkellä yksi ja toinen tulossa, ja ovat samaa ikäluokkaa. Myös osaa pikkuserkuista nähdään säännöllisesti lähinnä juhlissa tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaikki "lähisukuun" luettavat asuvat monen sadan kilometrin päässä, molempiin lapsen mummoloihin on noin neljän tunnin ajomatka (eri suuntaan tosin). Miehen puolelta lapsella on kolme serkkua, sen lisäksi eno, setä ja täti.

 

Aika harvoin siis tavataan ketään, molempia isovanhempia ehkä parin kuukauden välein, serkkuja ehkä vähän harvemmin. Hyvin silti pärjäillään, ystäviä asuu paljon lähellä ja heissä on myös lapsiperheitä eli oikein sosiaalista on vauvaperhe-elomme. Ollaan ehkä liikaakin totuttu siihen että hoidetaan lasta itse eikä oikein osata kaivatakaan apuja. Nyt pääsiäisenä menemme miehen vanhempien luo vierailulle ja varovaisesti mietimme että hoitaisivatkohan he poikaa vaikka tunnin jos käytäis yhdessä juoksulenkillä... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neljävuotias ihanasti yksi ilta alkoi luetella ketä kaikkia kuuluu hänen perheeseen. Siinä tuli kuultua serkut ja kummit mummien ja muiden lisäksi. Aikasta ihanata miten lapsi ajattelee perheen ja suvun noin omalla tavallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on miehen kanssa yhteensä 4 sisarusta, kaikki asuu ulkomailla. Taitaa jäädä serkkusuhteet laihanlaisiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now