Pupuliin

Raskaus ja työnantaja

172 posts in this topic

Mulla vakkari työ ja uutiseen suhtauduttiin erittäin mahtavasti! :)

Esimies sano että johan tätä on odotettukkin ja vähän aavisteltu :D

 

En edes ite ottanut puheeksi sitä että mitä konkreettista pitää tehdä, eli paperisotaa palkkikseen yms., kun esimies otti tämän ihan itse puheeksi.

Mä rakastan mun työtä, työpaikkaa ja työkavereita!

 

Mulla on siis palkallisestikkin tosi hyvä turva, eli saan sen 3kk palkan viellä oman työnantajan kautta kun mammaloma alkaa tjs. joten mulla taitaa olla asiat oikein mallillaan. Tykkään että on mukava että on "turvallinen" työpaikka ja siksi en ookkaan koskaan pystyny vastaanottamaan mitään määräaikaista työtä.

Hermothan siinä menisi, ainankin mulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aika onnellisessa asemassa koska työnantajani tietää meidän yrityksestä ja tsemppaa siinä ihan täysillä. Lähin päällikköni (yksikkömme ravintolapäällikkö) on myös tosi hyvä ystäväni jo ajalta ennen kuin hän on meillä päällikön hommia aloittanut. Hän tietysti on naisena ja yhden lapsen äitinä on hyvin myönteinen lasten hankintaamme kohtaan. Myös ylemmällä tasolla yrityksessä ollaan tietoisia tilanteestamme ja asiaan suhtaudutaan sieltäkin myönteisen odottavaisesti. Tosin yritys on kohtalaisen pieni ja tiivis, johtoporras on myös hyvin "kevyt" joten asioista puhutaan hyvin avoimesti ja kaikki ollaan väleissä, kaikesta saa puhua. Meillä myös panostetaan viihtyvyyteen ja henkiseen hyvinvointiin tosi paljon joten olen tosi tyytyväinen työpaikkaani ja ei töiden takia tarvi stressata tätä vauvapuuhastelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh helpotus... Kerroin itsekin esimiehilleni ja työkavereilleni edellisellä viikolla. Teen pitempää sairausloman sijaisuutta ja olen ollut vasta vähän aikaa kyseisessä työpaikassa, joten jännitin asian kertomista todella paljon.

Suhtautuminen oli kuitenkin todella hyvää. Olen kyllä todella helpottunut ja nyt voi alkaa nauttimaan raskaudesta helpottunein mielin. Sopimuksen jatkuminen selviää myöhemmin, mutten jaksa sitä alkaa vielä stressaamaan. Asiat järjestyy aina parhain päin grin.gif

Tsemppiä kaikille, joilla tieto raskaudesta ei ole otettu niin hyvin vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun molenpiin raskauksiin on esimies suhtautunut todella nuivasti, varsinkin tähän toiseen. Hoitoalalla työskentelen ja kunnallisella puolella. Ennen ensimmäistä raskautta ehdin tehdä pitkään samaa sijaisuutta, vakinaistamisestakin jo alettiin puhua, kun sijaisuutta oli jatkunut toista vuotta. Raskausuutisen jälkeen osastonhoitaja tuli ilmoittamaan, ettei sopimusta tullakaan enää jatkamaan eikä varsinkaan vakinaistamaan. Perusteluina oli vähäiset määrärahat ja ettei työpanostani enää tarvita. Heti perään kuitenkin ilmoitti kaikkien kuullen, että uusi sijainen aloittaa sitten parin viikon päästä yksikössä ja on ihan pitkäänkin töissä. Minun kohtalosta ei oh enää suostunut keskustelemaan, otin yhteyttä pääluottamusmieheen. Siitähän se riemu alkoikin, puhuttelussa olin ja tiesin olevani paska työntekijä. Työt loppui sitten ja työttömänä olin kolme päivää, kun samaan yksikköön oltiin taas vailla töihin. En tajua miksi suostuin, sopparit oli max 3 viikkoa, yleensä päivän pari äippäloman alkuun asti.

 

Hoitovapaan jälkeen palasin taas samaan yksikköön töihin sijaisuutta tekemään. Aika pian tulin taas raskaaksi ja sikainfluenssan takia raskaudesta ilmoitin aika varhaisessa vaiheessa esimiestasolle. Ja taas olen paska työntekijä. Apulaisosastonhoitaja kyllä onnitteli, mutta oh ei ole sanaakaan sanonut tämän uutisen jälkeen. Välttelee minkä ehtii, viestit kulkee aoh:n kautta ja viimeksi "tavatessa" oh käänsi selän ja käveli pois, ei terveydystä, ei mitään. Kesälomaa mulle on kuulema suunniteltu, missään ei vain ole mustaa valkoisella, määräyskirja on voimassa 30.4.2010 asti, töitä on kyllä suunniteltu vapusta eteenpäin, mutta sopimusta ei näy, ei kuule. Äitiysloma alkaa heinäkuussa. Tuskinpa sinne asti työt jatkuu, vaikka sijaistilanne on syvältä.

 

Arvatkaa tekeekö enää mieli palata tuonne töihin 2011??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerroin esimiehelle tänään, ei olisi tietenkään ollut millään lailla välttämätöntä näin aikaisessa vaiheessa. Vastaanotto oli kovasti positiivinen, esimies vaikutti aidosti iloiselta asiasta. Olen keskustellut hänen kanssaan monista arkaluontoisista asioistani, hyvällä mielellä siis tämänkin uutisen jakamisesta hänen kanssaan. Pomo kiitteli kovasti, että sai tiedon jo nyt, että ehtii järjestelemään sijaista ja suunnittelemaan muutenkin mun hoidossani olleiden työtehtävien hoitamista ja muuta aiheeseen liittyvää. Mulla siis vakkaripaikka, olen nyt ollut talossa kolmatta vuotta ja vakkarina pian kaksi vuotta; opiskeluaikana olin samassa työpisteessä parisen vuotta keikkatöissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän työpaikalla suhtaudutaan raskauksiin ja lasten saamiseen erittäin positiivisesti, suuri osa työntekijöistä taitaa olla "ruuhkaiässä". Moni isä pitää isäkuukauden ja omakin esimieheni suhtautui ihan positiivisella mielellä, vaikka leikkimielisesti olikin ärsyyntynyt siitä että joutuu miettimään miten saadaan mulle sijainen. Meillä kun on tällä hetkellä rekrytointikielto, joten korvaaja pitäisi löytyä firman sisältä mikä voi aiheuttaa vähän ylimääräisiä vastuiden uudelleenjärjestelyjä tiimin sisällä. Noh, ainakin järjestelyille heillä on 5 kk aikaa ennen lomille jäämistäni. Työskentelen yksityisellä puolella markkinointitehtävissä.

Edited by Hermione

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin rv 14, laitoin sähköpostilla tiedon pomolle. Pomo onnitteli, kiitti aikaisesta kertomisesta (ehtii miettiä sijaistukset) ja toivotti hyviä vointeja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys on ehkä tyhmä, mutta nämä työkoukerot eivät ole entuudestaan kovin tuttuja...

 

Eli tilanne on se, että olen määräaikaisena ja nykyinen sopimus loppuu n. kuukausi äitiysloman alkamisen jälkeen. Määräaikainen tehtävä ei ole häviämässä minnekään, eli mulle joudutaan hankkimaan äippäloman ajaksi sijainen. Esimiehelle en ole vielä raskaudesta kertonut mitään. Miten nuo määräaikaiset sopimukset pitäisi tehdä, jotta ne menisi "oikein" ja olisin oikeutettu saamaan palkkaa vastaavan korvauksen ensimmäisiltä kolmelta kuukaudelta? Eli pitääkö mulle tehdä työsopimus vaikka jään pois vai miten nämä sopimusjutut pitäisi tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi helevatti en muuta taas sano. Ei näköjään tartte työnantajalle edes kertoa raskaudesta, tämän päivän käytöksen perusteella taatusti tietää jo! Olen parille työkaverille kertonut kun ihmettelivät itkuisuuttani kun raskaudessa oli (on edelleen) ongelmia parvorokon takia ja ilmeisesti sana on kiertänyt mikä sinänsä on hyvä koska mua ei tippaakaan kiinnosta kertoa pomolle kun esikoisen kertomisesta kamalat traumat kun mies vaan hymähti ja painu tiehensä... Tänään ei puhunut mulle juuri mitään, tiuski vaan ja meinas evätä multa tänään alkaneen loman yms hyytäviä katseita... Mulla on vakituinen työpaikka mutta ei tippakaan innosta kyllä jatkaa tuolla, melkoista tuskaa tulee olemana äitiyslomaan asti. Esikoisen raskausuutisen jälkeen pomo ei puhunut mulle normaalisti yli vuoteen, nyt tuskin ainakaan viiteen jos ikinä koska mua todellakin olisi tarvittu töihin ensi kesänä ja nyt ne joutuu ettii sijaista... Samperi mikä kakara koko mies kun tuollein suhtautuu. :skilletgirl: Meillä vaan pitäis olla elämän tärkein asia työ eikä mitään muuta saisi sitten ollakaan... :hysteric:

 

Mites pian ennen äitiyslomaa piti työnantajalle lain mukaan ilmoittaa? En taatusti sano koko tyypille mitään muuta koko raskaudesta kuin jätän lapun pöydälle millon äitiysloma alkaa...

Edited by JuuLia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys on ehkä tyhmä, mutta nämä työkoukerot eivät ole entuudestaan kovin tuttuja...

 

Eli tilanne on se, että olen määräaikaisena ja nykyinen sopimus loppuu n. kuukausi äitiysloman alkamisen jälkeen. Määräaikainen tehtävä ei ole häviämässä minnekään, eli mulle joudutaan hankkimaan äippäloman ajaksi sijainen. Esimiehelle en ole vielä raskaudesta kertonut mitään. Miten nuo määräaikaiset sopimukset pitäisi tehdä, jotta ne menisi "oikein" ja olisin oikeutettu saamaan palkkaa vastaavan korvauksen ensimmäisiltä kolmelta kuukaudelta? Eli pitääkö mulle tehdä työsopimus vaikka jään pois vai miten nämä sopimusjutut pitäisi tehdä?

 

Sinulle ei kirjoiteta uutta määräaikaista sopimusta, jos pomosi ei niin halua (hänellä ei siis ole mitään velvollisuutta siihen). Jos teidän tes:ssä on sellainen pykälä että palkkaa maksetaan kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta, se maksetaan sinulle siihen asti kunnes työsopimukseni päättyy (eli saat palkan yhden kuukauden ajalta). Lisäksi pomosi voi palkata aivan uuden ihmisen työhösi eikä hänellä ole velvollisuutta palkata sinua takaisin äitiysloman jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ lain mukaan äitiysloman alkamisesta on ilmoitettava 2kk ennen. ja tuossa tilanteessa itse ilmoittaisin päivälleen silloin enkä yhtään aikaisemmin. jessus mikä palikka! :skilletgirl: mun pomo tokaisi tuossa muutama viikko sitten, että olisi ollut kiva jos olisin keväällä ilmoittanut milloin äitiysloma alkaa, että olis tiennyt ajoissa alkaa hankkia sijaista. siis anteeks mitä?! keväällä?? mun ois pitäny varmaan ekana soittaa plussatestistä pomolle! sen jälkeen se jollain tavalla pahoitteli ja sanoi, että ei tarkoittanut sitä "sillä tavalla" (koska sanoin aika kylmästi takaisin) ja sen jälkeen se on käyttäytynyt tosi mukavasti ja asiallisesti. outo tyyppi. ja aika ärsyttävä välillä. sitä varmaan oikeesti ärsyttää, että sain just keväällä vakipaikan. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lipsrsealed:Oma esimiehni oli tosi iloinen ja onnitteli kovasti. Yritin ehkä itse vähätellä asiaa koska hyvää työaikaa oli vielä monta kk jäljellä (nyt muutama vk). Pomo sen sijaan oli iloinen ja heti alkoi suunnitella sijaiskuvioita. (Kerroin ollessani rv 22).

 

Sen sijaan eräs häntä korkeampi johtajatason henkilön käytös oli hieman "mielenkiintoista". Esim alkoi vähätellä mun työtehtäviä omalla osastollaan. Ne kuulemma joku hoitaisi "parina iltapäivänä..." Yritti jopa tarjota niitä tehtäviä muutamalle jaettavaksi kysymättä mun pomolta mitään... Kunnes eräs toinen tuli kysymään ihan suoraan, että kerrohan mitä teet? Kun kerroin tämä hlö (johtajan suora alainen) paljasti vahingossa tavallaan mitä johtaja oli puhunut ja nyt tämä hlö ymmärsi, että kyse on työstä, joka tosiaan ihan työllistää täyspäiväisen hlön... ;) (Mitähän ne on kuvittellut, että mä siellä teen kaikki päivät vuosikausia....)

Mutta auta armias kun johtajan omalta osastolta on tällä hetkellä 2 naista äitiyslomalla niin molemmille tuli tuuraajaat jo 2 kk ennen kuin heidän äitiysloma alkoi! :o Meidän kaikkien työsuhde on siis vakituinen ja minä ainoana näistä kolmesta teen työtä, jota ei kukaan muu tee/osaa yrityksessämme (Suomessa), sen sijaan näillä kahdella muulla samoja työtehtäviä tekee 4 muutakin ihmistä eli niin kiirettä ei olisi ollut sijaistuksen kanssa (varsinkin kun samaan aikaan samalla osastolla on ehdotettu joillekin eläkejärjestelyitä kun ei ole työtehtäviä riittävästi...).

 

Nyt siis hyvä jäädä mammailemaan kun kaikki kääntyi hyvin päin, mutta aluksi kyllä suututti/ihmetytti tämän johtajan asenne. Enpä ole liiemmin ylimääräisiä puhunutkaan hänelle tämän jälkeen, mutta eipä ole ollut tarvettakaan kun ei istuta lähekkäin.

 

Onneksi oma pomoni otti asian hoitaakseen ja sijaiseni aloittaa ensi viikolla ja ehdin pitää kunnon perehdytyksen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinulle ei kirjoiteta uutta määräaikaista sopimusta, jos pomosi ei niin halua (hänellä ei siis ole mitään velvollisuutta siihen). Jos teidän tes:ssä on sellainen pykälä että palkkaa maksetaan kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta, se maksetaan sinulle siihen asti kunnes työsopimukseni päättyy (eli saat palkan yhden kuukauden ajalta). Lisäksi pomosi voi palkata aivan uuden ihmisen työhösi eikä hänellä ole velvollisuutta palkata sinua takaisin äitiysloman jälkeen.

 

Äitiysloma ei ole peruste olla jatkamatta sijaisuutta. Jos tehtävä ja sijaisuustarve jatkuu samanlaisena, kuuluisi sopimusta jatkaa, vaikka tosiasiallisesti ei tehtävää pystykään tekemään. Tällöin äitiysloman ajalle joudutaan ottamaan vielä sijainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei toi nyt ihan noin mene.

 

Jos äitiysloma häämöttää jossain kaukaisuudessa, niin silloin se ei ole syy olla jatkamatta sopimusta. Mutta ei kenenkään työnantajan tarvi sentään määräaikaista palkata, jos heti työsuhteen alusta hän lomalle jäisi. Toivottavasti ainakaan, näin pk-yritysten kannalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumien kysymyksiin:

 

 

Hänen työnsä jatkuisi ilman äitiysvapaalle jäämistä X päivään asti eli siihen asti, kun yrityksellä on sijaisen tarve. Jos hän jää äitiyslomalle kuukautta tuota ennen, hänen sopimuksensa yritykseen jatkuu alkuperäisen työsopimuksen mukaan tuohon X päivään asti, mutta firmaan mahdollisesti tarvitsee palkata myös toinen työntekijä kuukauden ajaksi hoitamaan nämä tehtävät, joita Lumie ei voi äitiyslomansa takia hoitaa.

 

Lumien ja työnantajan ei tarvitse tehdä mitään uusia sopimuksia, vaan hän jää normaalisti työsuhteestaan äitiyslomalle ja tosiaan jos oman alan TES:ssä on sovittu palkallisesta äitiyslomasta ja sen ehdot täyttyvät (usein esim. vaatimus, että työsuhde on kestänyt vähintään 3 kk ennen äitiyslomalle jäämistä) on hänellä oikeus palkkaansa siihen asti kuin työsopimus on voimassa eli päivään X saakka. Sen jälkeen saa Kelalta äitiyspäivärahaa.

 

Työnantaja tuskin suostuu tosiaan pidentämään tuota työsopimusta alkuperäisestä vain sen vuoksi, että Lumie saisi pidemmän palkallisen äitiysloman, eikä hänellä siihen lain mukaan ole mitään velvollisuutta, vaan tosiaan asiat menevät sen alkuperäisen työsopimuksen mukaan.

 

^ Rautalanka (ja Angel): työhön pitää palkata paras työnhakija, vaikka tämä jäisi heti äitiyslomalle. Luonnollisesti koskee enemmän toistaiseksi voimassa olevia työsuhteita. Määräaikaisiin tämä ei sovellu, koska ihminen, joka ei voi työtä tehdä päivääkään, ei tietenkään ole "soveltuvin" tehtävään.

Eikä Lumien tapauksessa tietenkään voi palkata Lumieta, koska hänen edellinen sopimuksensa ei ole mihinkään edes vielä päättynyt, vaan jatkuu siihen saakka, kun on alunperin sovittu.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä määräaikaisiakin tulee joissain tapauksissa jatkaa. Oma sopimukseni loppuu vuoden vaihteessa, mutta jatko tulee, jos sijaistamani henkilö ei palaa töihin. Vaikka siis olen tällöin jo äityslomalla.

Edited by Angel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas Lumien kysymykseen tullut moninaisia vastauksia.

 

Omalla kohdalla oli niin, että määräaikainen työsopimus olisi jatkunut neljä kuukautta äitiyslomalle jäämisen jälkeen. Ilman raskautta olisi minun työsopimusta jatkettu myös määräaikaisuuden päättymisen jälkeen. Tämän vuoksi raskaus ei saanut olla syynä olla jatkamatta määräaikaista työsuhdetta (määräaikainen työsopimus ei saa katketa äitiysloman aikana), jonka vuoksi sain viime viikolla uuden työsopimuksen. Uusi sopimus jatkuu pitkälle vielä äitiyslomalta paluuni jälkeen.

 

Sen sijaan jos minulla olisi ollut tiedossa, ettei minun määräaikaista sopimusta jatketa nykyisen sopimuksen päättyessä, ei äitiysloma olisi ollut peruste jatkaa määräaikaista työsopimusta.

 

Näin minua henkilöstöosalta ohjeistettiin, mutta annettiin myös selvästi ymmärtää, että tämä on hieman harmaata aluetta. Ei siis ollut itsestään selvää, että sain tuon uuden sopimuksen. Samankin talon sisällä oli esimiehestä riippuen päädytty erilaisiin ratkaisuihin ja ymmärrän hyvin, että tässä tilanteessa esimiehen on helppo keplotella erinäisiin seikkoihin vedoten peruste olla jatkamatta työsopimusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- - olen määräaikaisena ja nykyinen sopimus loppuu n. kuukausi äitiysloman alkamisen jälkeen. Määräaikainen tehtävä ei ole häviämässä minnekään, eli mulle joudutaan hankkimaan äippäloman ajaksi sijainen. Miten nuo määräaikaiset sopimukset pitäisi tehdä, jotta ne menisi "oikein" ja olisin oikeutettu saamaan palkkaa vastaavan korvauksen ensimmäisiltä kolmelta kuukaudelta? Eli pitääkö mulle tehdä työsopimus vaikka jään pois vai miten nämä sopimusjutut pitäisi tehdä?

 

Omaa työtilannettani on nyt selvitetty liittoa myöden ja koska tehtävä ei ole päättymässä mihinkään (esim. projekti ei pääty, rahoitus ei lopu tms.), niin mulle tehdään uusi määräaikainen sopimus vuodelle 2011, ja haen tästä sitten työstävapautusta äitiysvapaiden ajaksi ja tämän aikaa tehtäviäni hoitaa sijainen. Ihan itsestäänselvyys tämä ei tosiaan ollut, sillä vastaavassa tilanteessa on ollut kollegoita äitiysvapaalla ilman mitään sopimusta ja jääneet myös ilman tuota 3 kk:n palkkaa äippäloman alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno homma, että järjestyi hyvällä tavalla Lumien työt :)

 

Mäkään en ollut tietoinen tuosta, että jos se määräaikainen pesti ei ole mihinkään muuten päättymässä, kuten sun tapauksessa,niin myös äitiyslomalle jäävien sopimus uusitaan. Mutta hienoa, että näin on ja parantaa edes vähän määräaikaisten asemaa työmarkkinoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on taas tilanne, jossa määräaikainen sopimukseni todennäköisesti katkeaa äitiyslomaan. Tilanne minun alalla on se, että epäpätevänä voi saada vain max.1vuoden sopimuksen kerrallaan ja vasta sitten, kun on alan pätevyys, voidaan valita virkaan. Aiemmin virka voitiin ns antaa suoraan kesken määräaikaisen sopimuksen sellaiselle, joka pätevöityi kesken sopimukse ja oli hoitanut tehtävää jo aiemmin. Hallinto-oikeudessa on kuitenkin nyt päätetty, että virkaan ei voida ns suoraan valita, vaan kaikki paikat on laitettava avoimeen hakuun, koska alalla on ns pätevyyslaki jne. Käytännössä olen itse saanut pätevyyden jo tämän vuoden huhtikuussa, vieläpä työnantajan maksaman maisterikoulutuksen kautta, mutta tilanne on edelleenkin auki, että voinko saada jatkoa sopimukselle vaiko en.. Asiaa on puitu myös henkilöstöasiantuntijan ym kanssa, mutta vaikuttaa että toiminta on erilaista kunkin tapauksessa. esimieheni on laittanu virantäyttölupani eteenpäin ja nyt odotetaan, että saadaanko ylemmästä johdosta lupa valita minut suoraan virkaan (ko.tehtävään, jota olen hoitanut jo yli 4v määräaikaisilla sopimuksilla). Itse olin myös antanut luvan, että paikka voidaan laittaa ns avoimeen hakuun ja voisin sitten itse hakea sitä muiden joukossa, mutta jostain syystä näin ei ole toimittu.

 

Nyt on siis kaksi vaihtoehtoa, A: sopimukseni päättyy 31.12. ja saan siihen asti palkkaa. Loput pari viikkoa lomista maksetaan minulle rahana, mutta menetän lomakertymät ym kertyneet edut. Sen jälkeen äippärahat ym ja hoitovapaan jälkeen joudun palaamaan töihin jonnekin uutena työntekijäbnä, eli pienen lapsen äitinä&ilmahn kunnon lomia ekana vuonna.

 

B: Ehdin saada viran ennen äippäloman alkua ja olla virassa minimi yhden päivän, jolloin työsuhteeni jatkuu ja haen siitä normaalisti äitiys ym.lomat. Saisin tässä tapauksessa palkaa ekat 3kk, lomapäivä kertyisi ainakin äitiysloman ajalta, ja nyt jäljellä olevat pari viikkoa olisivat käytössäni hoitovapaan jälkeen, plus muut edut säilyisivät.

 

Tuohon työnantajan koulutukseen liittyy vieläpä ns takaisinmaksuehto, eli joutuisin maksamaan 3kk:n opintovapaan aikaisen palkkani takaisin, jos lähden pois töistä ennenkuin olen ollut 2v töissä viimeisen vapaan jälkeen. Konsultoin liittoa ja työnantajaa tässä asiassa, ja onnekseni äitiyslomallejäänti ei aiheuta tuota takaisinmaksua, sillä on työnantajan puolen vika, jos he eivät minulle ole pystyneet tarjoamaan sopimuksen jatkoa.

 

Eli nyt on vajaa neljä viikkoa aikaa odottaa, että tuleeko sitä virkaa vaiko ei... hysteric.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän löytyisi varmaan vastaus muualtakin (pikaisesti etsien ei osunut silmään), mutta milloin työnantajalle pitää viimeistään ilmoittaa äitiyslomasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa!

 

Itse kerroin työnantajalle aika varhain. Olisko ollut jotain rv8??? Suhtautui oudosti. Ikään kuin olisin sairas... Olen siis maataloustöissä munituskanalassa. Työnantaja on viittävaille eläkkeellä oleva mies. Kovin kyseli, että tuoko hän minulle keinutuolin töihin ja mitä muuta tarvitsen... Ikään kuin munat tulisi kerättyä keinutuolista käsin. d030.gif Jatkuvasti kyselee, että miten menee ja tarvitsenko jotain. Eikä kuulemma tarvitse tehdä muuta kun kerätä munat, jos ei jaksa. Joo. Pölyjen pyyhkiminen on tosi raskasta... p030.gif Olemme alunalkaen sopineet, että työsuhde loppuu, kun hän saa eläkepaperit, joka piti olla syyskuussa, mutta sitten hän ilmoitti, että keksitään jotain äitiyslomaan asti. Vaikka heidän jälkikasvun hoitamista (heillä on 6 lastenlasta, joita he hoitavat joka arkipäivä). Kanat kun lähtevät vuodenvaihteessa ja äitiysloma alkaa joskus maaliskuussa. Työkavereita minulla ei ole, joten säästyn heille selittelyltä ja sijaistakaan ei tarvita, kun kanala lopettaa toimintansa. Onneksi maatalouden alalla saa kohtalaisesti töitä, kun tuntee isäniä. Minulla kun on kokemusta sekä kanapuolelta, että sikapuolelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Mä kerroin viikolla 9+ eli aika varhaisessa vaiheessa. Teen töitä lastensuojelulaitoksessa, joten ajattelin että on hyvä kertoa heti alussa, niin voi sitten hyvällä omalla tunnolla olla pois kiinnipidoista ja muista sellaisista. Pomot on molemmat naisia ja ottivat asian ihan hyvin. Kovasti painottivat että nyt pitää tarkkailla omaa jaksamista (kolmivuorotyössä kun olen) ja heti kertoa jos joku tuntuu pahalta niin mietitään sitten miten edetään.

 

Mulla on myös määräaikainen työsopimus joka päättyy äitiysloman aikana. En tiedä vielä miten siitä edetään, eli jatketaanko sopimusta vai miten tehdään. Toisaalta ei harmittais vaikka ei jatkuis koska tuskimpa haluan tätä työtä tehdä kun on pieniä lapsia. Olen nyt jo usein kiukkuinen ja väsynyt kun tulen töistä kunoon joutunut tsemppaamaan etten menetä hermoja töissä niin tuntuu että se on väärin tätä tulevaa vauvaa kohtaan. Ei ole kiva jos äiti tulee valmiiksi kiukkuisena töistä kotiin! girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now