Sign in to follow this  
Followers 0
Guest RGB

Kärsitkö alkuraskauden verisistä vuodoista / tuhruilusta?


20 posts in this topic

Tällaisen gallupin ajattelin laittaa, kun itselläkin oli tuhruilua parina päivänä reilu viikko sitten. Eli olisi kiva tietää kuinka monella veristä vuotoa on alkuraskaudessa tai -raskauksissa ollut ja oliko vuoto harmitonta vai enteilikö pahaa? Vaihtoehtoja on myös useamman kerran raskaana olleille, joilla osassa raskauksia on ollut vuotoja ja osassa ei. Vastauksessa voi kertoa tilanteensa tarkemmin jos haluaa. Itse tulen vastailemaan toivottavasti vasta kuukausien päästä jos raskaus etenee normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

olihan mulla muutamaan otteeseen, mutta tässä sitä porskutellaan kohti täysaikaisuutta. Joten se voi olla vaaratonta, tai sitten ei. Mitän prosentteja en tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minä kun asiaa kysyin ultrassa niin gyne sanoi että noin viidesosassa normaalisti eteneviä raskauksia olisi jonkinlaista veristä vuotoa, eikä syytä läheskään aina löydy. Netistä löysin tietoa (no, tietoa ja tietoa...), että viidesosassa kaikkia raskauksia olisi vuotoja ja niistä puolet päättyisi keskenmenoon. Siksi ajattelinkin kysyä ihan vaukkareiden omia kokemuksia, kun tuntuu että tämä on ihan tosi yleistä! Mitään prosentteja ei siis tarvitsekaan tietää eikä edes arvailla, eikä tietenkään oman kokemuksen perusteella voikaan tietää onko vuoto yleensä vaarallista vai vaaratonta. Kiinnostaa vaan muiden kokemukset. :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tosiaan ensimmäisessä raskaudessa huomannut minkäänlaisia vuotoja missään vaiheessa. Toisessa raskaudessa alkoi tuhruttamaan 7+0 rusehtavaa vuotoa, joka todettiinkin sitten 7+4 tuulimunaksi.

Nyt tässä raskaudessa on kaksi kertaa tullut minimaalisesti valkovuodon seassa kellertävää/rusehtavaa limaa. Vuoto on molemmilla kerroilla loppunut lyhyeen ja sitä on tullut tosiaan niin vähän että juuri erottaa.

Varhaisultrassa 6+4 näkyi alkio oikeassa paikassa ja sykekkin löytyi. Nyt vaan kovin epävarmasti päivä kerrallaan eteenpäin. Toivottavasti päästään loppuun asti. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina vastasin ensimmaisen raskauden kohdalta kun tama toinen on vasta alkutekijoissaan. Ensimmaisessa raskaudessa minulla oli vuotoja ihan alusta alkaen ja se jatkui toiselle kolmannekselle. Raskaus jatkui kuitenkin ihan normaalisti ja lapsi syntyi taysiaikaisena. Tassa toisessa raskaudessa ei ole ollut viela mitaan vuotoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoisen kanssa kiinnitysvuotoa ja hieman sen jälkeen yhtenä päivänä tuhrua.

Sama tässä nykyisessä raskaudessa (mutta tämä on kyllä ihan alussa).

 

Sen sijaan tuulimuna/kkm raskaudessa ei tullut tipan tippaa.

 

Joten joskus niinkin päin. Itse koinkin nyt kun tuli taas tuota kiinnitystuhrua ja sen jälkeenkin, että ne ovat hyviä merkkejä. Sitten jos vuoto lisääntyisi, niin varmaan säikähtäisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikissa raskauksissa ollut vuotoa, toisissa vaaratonta, yhdessä viittasi keskenmenoon. Ensimmäisessä raskaudessa vuotoa oli rv 8-10, syytä ei selvinnyt, mutta kaikki meni hyvin loppuun saakka. Toisessa raskaudessa edellistä niukempi vuoto yllätti rv 12 ja syynä oli keskeytynyt keskenmeno. Nyt kolmannellakaan kerralla en ole ilman vuotoja selvinnyt, rv 7 alkoi verinen vuoto, jota kesti kolmisen viikkoa, välillä vuoto oli melko runsastakin. Syynä tällä kertaa sinänsä harmiton hematooma. Eli ei kokemuksia "vuodottomista alkuraskauksista".

Edited by mymii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa oli tuhruilua viikolla 4+, joka loppui samana paivana, ja raskaus jatkui mallikkaasti siita ettenpain. Toisessa raskaudessa tuhruilu muuttui vuodoksi ja kivuiksi ja johti keskenmenoon. Talla kertaa ei ole ollut minkaanlaista vuotoa tai tuhrua, ja ainakin talla hetkella kaikki hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa vuodot alkoivat lähellä np-ultraa ja kyse oli keskeytyneestä keskenmenosta. Esikoisen odotusaikana rv 8 vuodot alkoivat ja raskaus eteni loppuun asti ja terve tyttö syntyi. Tässä raskaudessa vuotoja ei ole ollutkaan.

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

miulla oli muutaman päivän ajan ennen plussausta ilmeisesti sitä kiinnitysvuotoa, joka oli hailakan rusehtavaa ja ajattelinkin silloin, että onpas kummalliset menkat... neljä päivää siitä tein positiivisen raskaustestin. sit alkuraskaudesta tuli yhdyntöjen jälkeen aina sellaista vaaleanpunaista vuotoa vähäsen... mut raskaus sujunut kuitenkin hyvin näille viikoille, ja toivottavasti turvallisesti loppuun saakka :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa ei ollut vuotoa.

 

Toisessa raskaudessa tuli punertavaa vuotoa yhdynnän jälkeen, joten lääkäri antoi yhdyntäkiellon. Sitä noudatimmekin sitten koko raskausajan. En siis osaa sanoa, oliko vuoto vaaratonta vai ei. En uskaltanut ottaa sitä riskiä, että tulee keskenmeno seksin vuoksi. Taustalla oli raskaus, jossa paikat kypsyivät enneaikaisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa tuli tuhrua ekan kerran rv 9+6. Myös pientä menkkajomotusta tuli päivän mittaan. Seuraavana päivänä tuhru yltyi kunnon vuodoksi ja kovien kipujen myötä raskaus meni kesken.

 

Toisessa raskaudessa ei ollut tuhruja eikä vuotoja ja raskaus sujui onnellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessani kaikki oli hyvin ar-ultrassa rv 7+4, mutta muutama päivä myöhemmin alkoi tuhrutella ja sitä jatkui noin viikon. Sitten alkoi vasta kunnolla keskenmeno ja kovat kivut. Esikoisen raskaudessa tuli pyyhittäessä tippa vaaleanpunaista ja tippa rusehtavaa vuotoa rv 9+, mutta sitä ei voi oikeastaan edes tuhrutteluksi kutsua. Nykyisessä raskaudessa ei ole tuhrutellut yhtään ainakaan toistaiseksi, nyt menossa rv 9+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut pientä veristä vuotoa molemmissa raskauksissa. Ensimmäisessä raskaudessa vuoto alkoi rv 7 ja kesti viikon. Syytä siihen ei selvinnyt. Toisessa raskaudessa vuotoa oli ajoittain rv 6-12 ja syynä oli silloin todennäköisesti alhaalla sijaitseva istukka (joka nousi raskauden edetessä ja pystyin synnyttämään normaalisti). Molemmilla kerroilla olen siis selvinnyt vuodoista pelkällä säikähdyksellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli hieman tuhrua alkuraskaudesta ja ultrassa (rv 7) paljastuikin pieni hematooma. Myöhemmissä ultrissa (niskaturvotus- ja rakenne-) ei hematoomasta näkynyt enää jälkeäkään, joten oli kai alkujaan syntynyt jonkin pienen verisuonen napsahtamisesta tms. Lapsi on nyt yli vuoden ikäinen, joten minun kohdallani tuo tuhruttelu oli vaaratonta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin vastaamassa. Esikoisen raskaudessa ei vuotoja/tuhrua, normaali raskaus ja terve poika syntyi :lipsrsealed: Seuraavissa kahdessa raskaudessa alkuraskauden tuhruvuotoa (rv 6-7 alkaen) ja tuloksena keskeytynyt km ja tuulimuna. Tässä raskaudessa ei vuotoja/tuhrua, toivottavasti nyt mennään loppuun asti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä laittaa omat kokemukset tänne myös...

Itsellä hieman vuotoa vessakäynnin yhteydessä pariin kertaan olisiko ollut <8rv (tarkasti en muista), kipuja minulla ei ollut. Tietysti pelkäsin heti pahinta luettuani lukuisista huonoista kokemuksista...varasin ajan neuvolaan jonne pääsinkin ennen ensimmäistä varsinaista neuvolakäyntiä. Ultra ei vielä ensimmäisellä kerralla näyttänyt juuri muuta kuin hieman kaikua että jotain siellä saattaisi olla. Muuta ei juuri voinut kuin odottaa...minulla onneksi kaikki oli kuitenkin vaaratonta ja tällä hetkellä vatsassa kasvaa rv 17+4 pieni ihme :)

 

ajattelin kertoa myös valoisempia kokemuksia koska itse en löytänyt juurikaan muita kuin keskenmenoihin johtaneita kokemuksia ja tietysti itse pelkäsin heti myös pahinta:) Toivottavasti myös muut saavat onnellisia loppuja alkuvuodoista huolimatta!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vihdoin uskaltaudun vastaamaan itsekin tänne kun puoliväli on ihan nurkan takana. Eli mulla tuli vähän veristä tuhrua rv 6+5-6+6 noin vuorokauden ajan sekä vielä ihan aavistuksen paperiin 7+2. Mutta mitään ei näkynyt syyksi ultrassa (kävin paniikissa 7+0), liekö sitten istukan muodostumisesta johtunut tuo tuhru. Tuhrua tuli vielä rv 13+2 hieman, mutta sillekään ei syytä löytynyt (en käynyt sen jälkeen ultrassa tai neuvolassa, sydänäänet kuului seuraavalla neuvolakäynnillä rv 15+2).

 

Eli kaikki näyttää hyvältä, maha kasvaa ja liikkeitä tuntuu joten taisi olla vaarattomia nuo vuodot. Kauheasti niitä pelästyy mutta aika monella tosiaan ne eivät tarkoita mitään pahaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdessa aiemmassa raskaudessa on molemmissa ollut vuotoja ja tuhrutteluja aluksi. Keskenmenoon päättyneessä tuhrutteli lähes päivittäin rv 5+5 alkaen ja keskenmeno todettiin rv 7. Seuraavassa raskaudessa vuotoja oli vain silloin tällöin, taas rv 5 alkaen ja ne kestivät viikolle 12 asti, mutta tämä raskaus jatkui onnellisesti loppuun asti. :) Nyt mennään kolmannen raskauden alkumetreillä ja toistaiseksi ei ole vuotoja näkynyt, eikä toivottavasti näykään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0