Galentin

Kulttuurierot kasvatuksessa ja lastenhoidossa

49 posts in this topic

Aihe tuli mieleeni kun katsoin kanadalaista Meille tuli vauva -sarjaa. Siinä muutamakin juttu on pistänyt silmään. Helposti sitä ajattelee, että kun Suomessa neuvotaan tekemään tietyllä tavalla, se on ainoa oikea tapa. Oleellisimpia varmasti lasten ruokinta. Millaisia kulttuurieroja olette huomanneet ihan käytännön lastenkasvatuksessa ja toisaalta virallisissa suosituksissa eri maiden välillä?

 

Tuossa televisiosarjassa kaikki tuntuvat kuljettavan vauvaa aina vaunujen runkoon kiinnitetyssä turvakaukalossa. Kerran olen nähnyt varsinaiset vaunut. Onkohan tämä tietyissä maissa normaali käytäntö, itselläni ei tulisi mieleenkään kuljettaa lasta koko ajan turvakaukalossa :blink: Samaisessa sarjassa ei myöskään olla kauhean imetysmyönteisiä aina, mutta sehän nyt ei välttämättä riipu kulttuurista vaan henkilökohtaisista valinnoista. Toisaalta olen huomannut, että hoitopöydät tai -tasot ovat aina niin, että lapsi on seinän mukaisesti. Pyllyn puhdistus tapahtuu aina puhdistuspyyhkeillä, kukaan ei vesipese vauvan takapuolta. Tällaisia huomioita tulee tehtyä kun tapittaa samaa sarjaa kolme kertaa viikossa. :lol: Muuten ei kauheasti olekaan henkilökohtaisia huomioita eri kulttuurien lapsiin liittyvistä käytännöistä.

 

Laitoin tämän tänne, modet siirtäkööt muualle jos löytyy parempi paikka. En osannut arpoa, kuuluisiko monikulttuurisiin vai ulkosuomalaisiin perheisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monta vuotta ulkomailla asuneena olen myös huomannut suuria eroja. Vaipanvaihdon yhteydessä tosiaan käytetään usein kertakäyttöpyyhkeitä eikä pestä. Lapsia ei myöskään pistätä päiväunille kotona ulos vaunuihin vaan omaan sänkyyn ja perhepedit ei ollut kovin yleisiä. Imetystä kyllä suosittiin, mutta mun käsityksen mukaan se ei ollut niin iso juttu... Äitiysloma on kuitenkin niin lyhyt. Ja äitiysloman lyhyydestä johtuen (ja kalliista päivähoidosta) harva äiti teki töitä täyttä viikkoa. Eroja oli oikeasti tosi paljon, niistä voisi kirjoittaa kokonaisen romaanin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole vielä lasta mutta olen huomioinut samat asiat täällä Amerikassa asuessani kuin Galentin.

 

Turvakaukalokuljetusta näkee todella paljon mutta ainakin täällä keski-lännessä ei oikein kaupungeista löydy eurooppalaista keskustakulttuuria vaan suurin osa lapsiperheistä asuu kaupungin ulkopuolella lähiöissä. Täällä kuljetaan autolla jokapaikkaan, kävelyteitä ei ole tai jos on niin ne ovat todella kapeita ja huonossa kunnossa. Jos kärryttelemään aikoo niin ainakin täällä St Louisin lähistöllä melkein ainoat paikat ovat joko mennä autolla johonkin puistoon taikka mennä ostoskeskukseen. Eli turvakaukaloita sitten enemmänkin näkyy ihan perusruokakaupoissa ym. Mutta on täällä ihmisillä rattaitakin. En kuitenkaan tiedä kuinka paljon täällä tiedetään ettei lapsen kannattaisi kovin kauan aikaa olla kaukalossa kiinni.

 

Ja vain kosteuspyyhkeillä puhdistamista vaipanvaihdossa olen ihmetellyt itsekin. Kuvittelisin että pelkkä vesi olisi paras keino mutta tosiaankin kun lapsia ei ole niin mistä minä sen tiedän.

 

Ulos en lasta ikinä jättäisi yksin täällä. Me asumme todella rauhallisella alueella noin 50 km päässä St Louisin keskustasta. (St Louis on muuten yksi Yhdysvaltain vaarallisimmista kaupungeista.) Täällä on kuitenkin niin paljon enemmän arvaamattomia ihmisiä. Ja elukoita on kaikkialla. Kaupungeista löytyy kamalasti villejä kissoja ja koiria. Näiden lisäksi mitä maaseudummaksi mennään alkaa näkymään haisunäätiä, kojootteja, opossumeita (vaikkakin ei niistä varmaan mitään vaaraa ole muuta kuin kauhunhetki kun ajaa autolla niiden päälle. Opossumit ovat luonnon idiootteja jotka leikkivät kuollutta pelätessään, kuten auton tullessa kohti) ym. Eikä pidä unohtaa käärmeitä ja hämähäkkejä. Ja lastensuojeluviranomaiset varmasti tulisivat kylään katsomaan onko lapsi jätetty heitteille. Ilmasto täällä on paljon arvaamattomampi kuin Suomessa. Talvet ovat lauhat mutta pakkastakin voi olla todella paljon. Kesät ovat liian kuumat ja kosteat ulkona oleskeluun. Ukkosmyrskyt ovat uskomattoman isoja ja tornadoita tapahtuu.

 

Yksi asia mikä minua on myös aina ihmetyttänyt täällä on se, että monet kouluikäiset lapset ajavat mönkijöillä ja pikkumopoilla ja ratsastelevat maaseudulla mutta monesti niillä ei ole mitään kypäriä päässä. Täällä meidän alueella olen huomannut että lapset pitävät kypäriä mutta kun olemme miehen isovanhempien luona todella pienellä paikkakunnalla maalla ei kypärän kypärää päässä näy. Varmasti niitä vastuullisiakin vanhempia löytyy. Ja myös ihmettelin miehelle miksi 3-vuotiaalle sukulaistytölle piti hankkia pikkumopo. Olen vain nähnyt kuvan siitä, en ole koskaan nähnyt tyttöä sen kyydissä, ehkä he hankkivat sen tulevaisuutta ajatellen mutta se todellakin ihmetytti. Täällä meidän alueella on kyllä yksi söötti tyttö (6-8v.) joka ajelee pinkki kypärä päässään pinkillä vespalla.

 

Nämä ovat asioita mitä lapsettomana ihmisenä olen huomioinut. Varmasti löytyy enemmän jahka joskus jälkikasvua löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millaisia kulttuurieroja olette huomanneet ihan käytännön lastenkasvatuksessa ja toisaalta virallisissa suosituksissa eri maiden välillä?

Mun mies on argentiinalainen ja nyt kun vauva ei ole vielä syntynyt, niin suurin "kulttuuriero" tähän mennessä on vauvan nukuttaminen ulkona vaunuissa. Miehen olen juuri ja juuri saanut suostuteltua siihen, että vauvaa voi nukuttaa meidän lasitetulla parvekkeella, mutta miehen perhe on aivan kauhuissaan koko ajatuksesta! Heidän on vaikea ymmärtää, miksi täällä Suomessa nukutetaan vauvoja ulkona kylmässä! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieheni on tsekkiläinen ja lapsemme on puolitoistavuotias.

 

Lähinnä eroista tulee mieleen se, että lapsille Tsekissä annetaan ns. lasten teetä ja sitä ollaan tuputtamassa koko ajan myös meidän tytölle. Lisäksi ihan pienille annetaan ns. lasten keksejä.

 

Lapsia ei laiteta päiväkotiin alle kolmevuotiaina. Yleistä on, että mummit hoitavat pieniä päivisin.

 

Imetykseen Tsekissä suhtaudutaan musta ihan positiivisesti ja suuret linjat menee aika samallalailla kuin meillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma olen myos huomannut kosteuspyyhkeet (meilla kaytetaan flannelli-lappuja ja ihan rehellista vesipesua) ja hoitopoytakin on niin etta lapsi on seinaa myoten... mitenka pain se sitten Suomessa on?

 

Taalla ehka eniten erona mun mielesta ruokaan, etenkin herkkuihin, suhtautuminen. Ihan pienetkin vauvat saavat kakkua, karkkia, sipseja yms. joissa meilla ollaan tiukempia (tai mun mies tulee kylla varmaan olemaan lepsumpi).

 

Ulkona nukkuminen oli anopille kauhistus - se pelkaa sita etta joku nappaa pojan vaunuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulkona nukuttaminen on käsittääkseni vain pohjoismaalainen ilmiö. Tuo Ion tekstin perusteella ymmärrän varsin hyvin miksi se ei Amerikassa käy laatuun...

 

Ranskassa olen asunut silloin kun olin vielä perheetön, ja tiedän ainakin sen että imetys on siellä harvinaisempaa kuin täällä, käsittääkseni yli puolet synnyttäjistä haluaa ja saa sairaalassa maidonnousua estävää lääkettä. Osittain syynä voi olla turhamaisuus (?), osittain varmaankin paikalliset lyhyet äitiyslomat. Puoli vuotta on kai sikäläisittäin aika pitkä aika olla kotona. Siellä on näitä ns. seimiä, eli ihan pienten lasten päiväkoteja.

 

Nuo kosteuspyyhkeet on kyllä ihan ihme juttu. Siis miksi sitä pyllyä ei voi pestä hanan alla? Ei voi tajuta. En käytä itse kosteyspyyhkeitä oikeastaan ikinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pyllynpesusta: ainakin taalla Briteissa on useassa talossa viela tosi alkeelliset kylpparit, ja pienet lavuaarit, seka hanatkin saattavat olla erikseen kylmalle ja kuumalle vedelle, joten voi olla etta se vaikuttaa kosteuspyyhkeiden suosioon. Taalla myos kierrattaminen alkaa nyt vasta olemaan isompi juttu, ja kestovaippojen ym. suosio on kasvussa. Ehkapa taallakin siirrytaan vesipesuun sitten kun kosteuspyyhkeiden turhuus tajutaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenkeissä vauvat kulkevat aina turvakaukaloissa. Tosi harvoin näkee vaunuja tai rattaita joissa selkänoja olisi laskettu alas asti. Usein näkee myös n. 4 kuukauden ikäisiä pienissä heiveröisissä sateenvarjorattaissa. Lapsia myös "istutetaan" todella nuoresta asti. Suomessa taidetaan ohjeistaa, että lapsen selän täytyy olla suoristunut ennen kun saa alkaa istumaan. Olisikin mielenkiintoista tietää näkyykö tämä aikuisten selkäsairauksien määrässä. Voihan olla, että Suomessa vouhotetaan turhasta, mutta kyllä mun tekee pahaa kun näkee vauvoja selkä lysyssä.

 

Toinen havaitsemani eroavaisuus on ruokailujen määrässä. Täällä kehotetaan neljään ateriaan päivässä kun Suomessa puhutaan viidestä. Lisäksi jo selvästi alle vuosikkaat kulkevat kultakala tai muropussi kourassa. Tuttipullosta tarjoillaan mehua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mies on Dominikaanisesta Tasavallasta ja siellä asuttiinkin pari vuotta.

 

Isoin ero on varmaankin suhtautuminen synnytykseen ja imetykseen. Synnytykset on lähes kaikki sektioita ja hyvin harva imettää (vaan "köyhät" synnyttää alateitse ja imettää... <_< ).

 

Tuo kosteuspyyhkeiden käyttö siellä johtunee hanasta tulevan veden epähygienisyydestä ja myöskin siitä että monessa paikassa ei tule kuin kylmää vettä. Vesi lämmitetään sähköisen vedenlämmittimen avulla lähinnä suihkuja varten (sähkö on ihan tajuttoman kallista ja päivittäiset sähkökatkokset eivät auta asiaa...)

 

Samoin tuo NooNoon mainitsema herkkuihin suhtautuminen... Olen järkyttyneenä katsonut vierestä kun 6 kk vanha poika juo coca colaa tuttipullosta :blink: ja muutenkin... Siellä asuessamme olin englannin opettajana yhdessä koulussa ja siellä monen lapsen (alkaen 2-vuotiaista) lounas eväät koostuivat sipseistä, suklaasta, sokeroiduista muroista, kekseistä, rasvassa uppopaistetuista pasteijoista, limusta tms... Koulun kahvilastakaan ei saanut mitään terveellistä, jogurtti taisi olla terveellisin mitä löytyi (kyllä otti päähän jos oli omat eväät jääneet kotiin ja joutui ostamaan lounaansa kahvilasta). Hyvin harvalla lapsella oli mitään hedelmiä tai vihanneksia.

 

Vaunuja ei myöskään katukuvassa näy kahdesta syystä a)kävelyteitä ei ole b)kaikilla on auto ja sillä ajetaan 100 metrinkin matka. Luulisi siis että auton turvaistuimia ja kaukaloita näkyisi paljon. Näin ei kuitenkaan ole vaan moni pienikin vauva matkustaa autossa sylissä. Paras (tai pahin) on kuitenkin kun näkee kokonaisen perheen matkustavan mopon kyydissä: isä, äiti, kolme lasta ja ruokaostokset.

 

Ja tottakai tämä meikäläisten tapa nukuttaa lapsia ulkona keskellä talveakin on saanut anoppini pitämään suomalaisia vähintääkin hulluina :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
lounas eväät koostuivat sipseistä, suklaasta, sokeroiduista muroista, kekseistä, rasvassa uppopaistetuista pasteijoista, limusta tms... Koulun kahvilastakaan ei saanut mitään terveellistä, jogurtti taisi olla terveellisin mitä löytyi (kyllä otti päähän jos oli omat eväät jääneet kotiin ja joutui ostamaan lounaansa kahvilasta).

 

Minä olin 17-vuotiaana vaihtarina Dominikaanisessa Tasavallassa. En osaa mitään sanoa heikäläisten lastenkasvatukseen kun en silloin sitä huomioinut mutta täytyy sanoa että nuo uppopaistetut pasteijat olivat todella hyviä. Oliko se, että 10 pesolla sain pasteijan ja mehujääpuikon ja hyvää oli. Nam nam. Tämä oli vähän aiheen ohi.

 

Ja tuli hassu muisto mieleen, kun sinne menin ja alussa en osannut espanjaa menimme perheen kanssa tapaamaan sukulaisperhettä. Tämän sukulaisperheen äidillä oli päällään kunnon kaapu ja maha oli iso. Sen verran sain puheesta selville, että he puhuivat sairaalaan menosta. Kotimatkalla kysyin, että koskakos vauva syntyy niin nauraen perhe kertoi minulle, että sukulaisperheen äiti on menossa rasvaimuun ja vatsanpienennykseen. Seuraavan kerran kun näin tämän naisen niin hänellä oli piukkaakin piukemmat farkut päällä. Hyvältä näytti. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen asunut Englannissa aina välillä ja siellä tuntuu olevan ihan tavallista, että pienetkin lapset juovat kahvia tai teetä. Tuskin siitä mitään haittaa on, vaikuttaa vain suomalaiseen silmään oudolta.

 

Samaten tuntui tosi ihmeelliseltä, kun näin yhden kiinalaisen äidin kyllästävän vauvan maidon sokerilla. Siis yhteen 250 ml:n tuttipulloon meni varmaan pari pikkupussillista sokeria.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen asunut Englannissa aina välillä ja siellä tuntuu olevan ihan tavallista, että pienetkin lapset juovat kahvia tai teetä. Tuskin siitä mitään haittaa on, vaikuttaa vain suomalaiseen silmään oudolta.

 

Jaa, ma taas kylla olen juonut sumppia ihan pienesta pitaen :blink: ja ihan ala-asteelta lahtien aiti aina teki mulle aamuteet.

 

Taalla (Briteissa) on ainakin mulle aina rummutettu imetyksen tarkeydesta. Ja kun laitoksella meille uusille aideille annettiin "pyllyn pesu demo" niin sanottiin etta kosteuspyyhkeet ovat turhia ja painotettiin pelkan veden kayttoa. En tosin ravaa kraanalla (vaikka meilla ihan moderni kylppari onkin) vaan laitan vetta muovikulhoon ja dippaan pumpulia siihen. Valilla sitten tehdaan kunnon kylpy.

 

Itse en ole vauvaa paljon ulkona nukuttanut, monesta syysta mutta esim meilla on ketut ongelma, juuri taas yksi jolkotti tuossa menemaan. Ei kai se vaunujen kimppuun kavisi mutta vahan jannittaa silti. Mua kylla taas vahan arsyttaa Suomalaisten ehdoton asenne ulkona nukuttamiseen. Kaipa niista vauvoista ihan kunnon kansalaisia tulee vaikkei ulkona nukkukkaan satoi tai paistoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole omia lapsia, eika viela muitakaan lahipiirin tenavia, mutta pari kaveria on nyt viimeisillaan raskaana, niin sita kautta olen saanut vahan kokea Australian lastenkasvatustohinoita.

 

Ensinnakin, lastenvaatteita ei ole olemassakaan. On vain tyttojen tai poikien vaatteita - jos vaatteet (ja lelut) eivat ole vaaleanpunaisia tai vaaleansinisia, niissa on prinsessakirjailut tai vaihtoehtoisesti pojille tyokalunkuvia (!). Me toimme Suomesta pienen sinisen muumilelun viela syntymattomalle miehen siskonlapselle, ja miehen sisko lelun nahtyaan :"Mutta mita jos se on tytto?"

 

Tieda sitten kumpi on muna ja kumpi kana, mutta lapsen sukupuoli otetaan selville heti kun mahdollista, ei puhettakaan etta vasta synnytyssalissa saisi tieta mika ulos pullahti.

 

Aitiysloma on palkaton ja kestaa kolme kuukautta.

 

Jos lapsi ei osaa neljavuotiaana viela lukea, niin vanhempien on syyta haveta omaa saamattomuuttaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eräs ystäväni asuu Kiinassa, ja sieltä on tällaisia havaintoja (liittyen kaupunkilaisnaisiin; maaseudulla varmasti eri kuviot).

 

  • Äitiysloma kestää 4 kk, on muistaakseni palkallinen. Tuskin kukaan itseään kunnioittava nainen on kauemmin kotona. Eräs jututtamani odottava äiti totesi, että ei ole mitään järkeä viettää aikaa vauvan kanssa, joka vain nukkuu, syö ja kakkaa <_<
  • Synnytykset ovat pääasiassa sektioita.
  • Lastenhoitajan palkkaaminen on edullista ja todella yleistä.
  • Lapset ovat vähän niin kuin näyttelyesineitä, eli kun vieraita tulee niin lapsi pyydetään näytille, ja lyhyen poseeraamisen jälkeen lastenhoitaja vie hänet pois.

Minusta on kummallista, että yhden lapsen politiikan maassa äidit eivät halua olla vauvojensa kanssa kotona pitempään. Luulisi, että siitä ainokaisesta haluaisi nauttia täysillä ja "ottaa kaiken irti". Kulttuurierot...

Share this post


Link to post
Share on other sites
[*]Äitiysloma kestää 4 kk, on muistaakseni palkallinen. Tuskin kukaan itseään kunnioittava nainen on kauemmin kotona. Eräs jututtamani odottava äiti totesi, että ei ole mitään järkeä viettää aikaa vauvan kanssa, joka vain nukkuu, syö ja kakkaa <_<

 

No tuon ikäsinähän ne juuri rupeavat tekemään vaikka mitä muuta kuin vain syömään, nukkumaan ja kakkaamaan. Ekat kolme kuukautta oli musta ne ikävimmät kotona, nyt vauvasta on jo ihan seuraakin ja se on suurimman osan päivää hereillä ja aktiivinen.

 

Hassua, Kun lapsi on se perheen ainokainen, luulisi, että siitä tulee oikea äidin ja isän pieni kullannuppu, jonka eteen "uhrataan" kaikki ja tosiaan halutaan ottaa siitä ainoasta vauva-ajasta kaikki mahdollinen irti ja nähdä kehitys.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eräs jututtamani odottava äiti totesi, että ei ole mitään järkeä viettää aikaa vauvan kanssa, joka vain nukkuu, syö ja kakkaa

 

Tastapa tuli mieleen; kun minun pikkuveli oli vauva, aitilla oli kiinalainen kaveri jolla oli samanikainen vauva. Kun aiti joku kerta kysyi, etta miten hyvin tai huonosta taman tuttavan lapsi nukkuu yot, niin nainen sanoi ettei tieda: lapsi kun nukkuu kotiapulaisen huoneessa ja on taman hoidettavana yot.

 

Toisaalta, miksipa ei, jos olisi mahdollisuus... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vauva vasta tuloillaan mutta sivusta seuranneena olen huomannut samoja asioita kuun muutkin brittiaidit. Mies ihmettelee ulkona nukuttamista suuresti, se nyt vaan ei ole kovin yleista taalla. Kosteuspyyhkeita tosiaan kayttavat pyllyn pesuun kaikki tuntemani aidit, toisaalta onhan se tosi katevaa reissussa tai kaupungilla ollessa. Imetysta suorastaan pakkotuputetaan mutta toisaalta jalleen lahes kaikki tuntemani aidit syottavat pullosta (joko omaa maitoa tai vastiketta). Perhepedista en ole myoskaan kuullut taalla ollenkaan. Tallaisia eroja olen nain akkiseltaan huomannut, varmaan huomaan lisaa sitten kun on vauva maailmassa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puolitoista vuotta sitten Espanjassa pisti silmään, että siellä käytännössä kaikilla oli koko ajan vaunuissa ja rattaissa se pvc-muovinen sadesuoja päällä. Sadetta ei todellakaan ollut, tuultakaan ei paljon (voisi käydä mielessä tuo sadesuoja senkin takia jos olisi kova tuuli). Tammikuu sentään oli, eikä kovimmat helteet, mutta 15-20 astetta lämmintä kuitenkin. On mahtanut olla kivan hikistä jos on vähän käynyt aurinko rattaisiin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan täysin OT, mutta minusta myös Suomessa kaikilla on vaunuissa ne kamalan rumat tummansiniset/mustat sadesuojat aina säästä riippumatta vaunujen päällä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämähän mielenkiintoinen ketju! :)

 

Tuossa televisiosarjassa kaikki tuntuvat kuljettavan vauvaa aina vaunujen runkoon kiinnitetyssä turvakaukalossa. Kerran olen nähnyt varsinaiset vaunut.

Niin, noita suomalaistyyppisiä vaunuja ei täällä UK:ssakaan pahemmin käytetä (ei ainakaan kaupungeissa), ei tietysti ilmaston takia ole tarvettakaan, vaan yleensä niitä, joita Suomessa nimitetään "matkarattaiksi". Varsinkin aiemmin minua ärsytti tuo nimitys, kun täällä asuvalle ne on ihan normaalit rattaat eikä mitkään matkarattaat :rolleyes: . Ovathan ne kaupoissa ja muutenkin kätevämpiäkin kuin isot vaunut. Tosin tajuan tietenkin siis sen, miksi Suomessa ilmasto-olojen vuoksi vaunuja käytetään.

 

Lasten pukeminenkin on tietysti ilmastoon sidottua, mutta minusta Suomessa kuitenkin siitä näkyy tulleen vähän liiankin taidelaji, siis oltava kaikkea mahdollista, sen miljoona varustetta, ennen kuin voi mennä ulos... Täällä taas sitten toinen ääripää, välillä olen jopa nähnyt mm. kylmänä vuodenaikana ulkona pikkulapsia, joilla ei ole edes sukkia... :unsure: (Ovat siis olleet rattaissa tai vanhemman sylissä.)

Ja ne Suomen kuravaatteet... En ole ikinä törmännyt täällä sellaisiin. Hyvän ystäväni kanssa ollaankin joskus mietitty, että onko sille joku tieteellinen (tai vähemmän tieteellinen) selitys, miksi Suomessa lapset ulkona leikkiessään pakostakin kuraavat itsensä (kun ei kuulemma ulos voi mennä ilman kuravaatteita), mutta muualla eivät :D No, ainakin se on keksitty, että täällä yleiset leikkipuistot ovat yleensä päällystettyjä (siis maa on päällystetty jollain materiaalilla).

 

Tuota ulkona nukuttamisen toitottamista Suomessa olen minäkin ihmetellyt. Siis sitä ihan suoraan ihmetellään ja pidetään epänormalina, jos ei nukuta lasta ulkona. Ja kuitenkin ulkona nukuttaminen on vain ja ainoastaan pohjoismaalainen ilmiö, kuten joku tuossa sanoikin...

 

Tuo paljon puhuttu pyllynpesujuttukin minua aiemmin ihmetytti :lol: Mutta täällä tosiaan ovat kylpyhuoneet alkeellisempia kuin Suomessa, ja en ole kyllä täällä törmännyt siihen että kuuma ja kylmä vesi tulisivat samasta hanasta kuten Suomessa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noissa iltapäivien sarjoissa on mullakin pistänyt silmään tuo kaukalossa kuljettaminen. Ja sen lisäksi se että ihan pienilläkin lapsilla on farkut ja takki, pakkasellakin, niin että selkä ja masu saattavat jäädä paljaaksi. Suomalaislapsilla tuntuu kyllä olevan useimmiten haalarit ulkona päällä. Myöskin tekee pahaa katsoa kun lapsilla ei välttämättä ole hattua ja mitään käsineitä kylmälläkään ilmalla.

 

Etelässä taas olen kauhistellut kun lapsilla ei ole suorassa auringonpaisteessa mitään päähineitä, itse saan auringonpistoksen pelkästä ajatuksesta :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Puolitoista vuotta sitten Espanjassa pisti silmään, että siellä käytännössä kaikilla oli koko ajan vaunuissa ja rattaissa se pvc-muovinen sadesuoja päällä. Sadetta ei todellakaan ollut, tuultakaan ei paljon (voisi käydä mielessä tuo sadesuoja senkin takia jos olisi kova tuuli). Tammikuu sentään oli, eikä kovimmat helteet, mutta 15-20 astetta lämmintä kuitenkin. On mahtanut olla kivan hikistä jos on vähän käynyt aurinko rattaisiin :rolleyes:

 

Piti vastata tähän ketjuun, kun itse asun Barcelonassa. En tiedä, missä kaupungissa näit nuo sadesuojat, mutta täällä suuremmassa kaupungissa monet käyttävät sadesuojia siksi, että ilmassa on paljon saasteita ja jatkuva kosteus ei auta asiaa. Eli saasteet jäävät pidemmäksi aikaa paikoilleen, kun ilma ei vaihdu. En tiedä auttavatko nuo suojat mitään, mutta näin sitä mulle on perusteltu. Muita asioita mitä olen huomannut on, että tuoreille äideille ja vauvoille lahjoitetaan todella arvokkaita, mutta minun mielestäni turhia asioita. Itse kun olen kovin käytännön ihminen tykkään antaa potkupukuja tai muita käytännöllisiä vaatteita, joita oikeasti voidaan käyttää. Miehen mielestä taas 100 euron kukkapuska tai jokin turha sähkölaite on paljon tyylikkäämpi ja perinteikkäämpi. Myös yhteydenpito heti syntymän jälkeen on erittäin tärkeää, eli vauvan perheeseen pitää saada yhteys heti vain kun tieto syntymästä on saapunut. Jokainen voi sitten kuvitella miten monta puhelinsoittoa äiti ja isä saavatkaan, kun kaikki serkut, tädit, sedät ja serkun kummin kaimatkin soittelevat, että onneksi olkoon! :D Olen taas niin suomalainen, että hoen aina miehelle, että anna nyt niiden hetki hengähtää, mutta miehen vanhemmat loukkaantuvat, jos sukulaiselle ei soiteta aivan heti. Ja tuo herkkujen antaminen lapsille on täälläkin erittäin yleistä. Välipalana tarjotaan suklaatäytteisiä ja -päällysteisiä munkkeja ja muutenkin makeaa syödään paljon. Toisaalta taas jälkiruokana kotona syödään ennemminkin hedelmiä. Se myös pistää silmään, että todella vanhoja lapsia kuljetetaan rattaissa, niin että raajat tunkevat ulos ja lapsi näyttää pahasti pinteessä olevalta. :huh: Mitäs vielä... Yleinen varmaankin tempperamentiin liittyvä asia on, että lapsia sätitään avoimesti ja käydään helposti fyysisesti kiinni ja sen jälkeen pusutellaan (suulle!?) ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Jännä ilmiö on se, että lapsi hyvin harvoin komennetaan väistämään. Eli jos ollaan kadulla äidit lapsineen saavat täyttää koko kadunmitan, niin että ohikulkija ei pääse ohi. Lapsi saa pyöräillä vaikka ohikulkijaa päin, mutta äiti ei ryntää sanomaan lapselle eikä myöskään ohikulkijalle mitään. Voi vain arvailla mitä yhtymäkohtia tällä on espanjalaiseen liikennekulttuuriin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva palata tähän ketjuun, varsinkin kun tuota ylläolevaa viestiä kirjoittaessani asuimme vielä Englannissa, ja nyt Suomessa (muutimme marraskuussa). Asiat näkee taas vähän uudesta vinkkelistä ;)

 

Suomalaislapsilla tuntuu kyllä olevan useimmiten haalarit ulkona päällä.
Monilla näyttää olevan sisälläkin, siis kaupoissa, kauppakeskuksissa ym, ja mm. tätä on mieheni ihmetellyt (varsinkin alkuun)... :huh: Eiköhän siinä tule aika tukala olo..?

 

Myöskin tekee pahaa katsoa kun lapsilla ei välttämättä ole hattua ja mitään käsineitä kylmälläkään ilmalla.
Juuri noin, Englannissa kaikilla ei välttämättä ole kenkiä eikä sukkiakaan... ;) Tosin todella kylmä on hyvin harvoin, jos koskaan (ainakaan Lontoossa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa mieleen yhden brasilialaiskaverin valitukset taman synnytettya Australiassa: han ei olisi millaan halunnut synnyttaa alakautta vaan varata ajoissa keisarinleikkauksen, mutta sairaalassa ei tehty leikkauksia muuten kuin terveysriskien takia tai vaaratilanteissa. Han koki alakautta synnyttamisen mahdottoman barbaariseksi touhuksi. Han myos loukkaantui siita, etteivat sairaalassa rei'ittaneet vastasyntyneen tyttolapsensa korvia, vaan etta han joutui kaymaan puoli vuotta myohemmin intialaisella kampaajalla saadaksen vauvan korviin korut. ("Mista muuten vieraat muka tietaa, etta se on tytto?")

 

Yritin sympaattisesti nyokkailla vieressa, vaikka varsinkin tuo korvakorujuttu meni ihan taysin yli minun hilseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now