Siona

Allergiat/atopia sisaruksilla


17 posts in this topic

Miten teidän perheessä on allergiaa tai atopiaa ilmennyt sisaruksilla? Jos sisaruksista useampi on allergisia, ovatko oireet ja aiheuttajat samoja vai onko sisarusten välillä paljon eroja? Entä onko oireiden voimakkuudessa eroja?

 

 

Tutkimusten mukaanhan allergiataipumus on periytyvä ja lapsella on huomattavan suuri riski sairastua allergiaan, jos sisarus on allergikko.

Jos toisella vanhemmilla on ollut allerginen sairaus, on lapsella noin kaksinkertainen riski, ja jos molemmilla on ollut allergia, noin nelinkertainen riski sairastua allergiaan verrattuna sellaiseen lapseen, jonka vanhemmilla ei ole allergiaa. Jos molemmilla vanhemmista on samanlainen allergia tai jos jollakin sisaruksista on allergia, saattaa lapsella olla jopa seitsenkertainen riski sairastua samaan allergiaan.
Lähde Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen moniallerginen, mies taas on täysin "allergiavapaa". Esikoinen (vajaa 2-v) on hieman herkistynyt tomaatille, mutta ei allerginen. Kuopus sitten on atooppinen tapaus... ikää on vasta puoli vuotta, joten allergiat varmaan ilmoittelevat kohtapuoliin itsestään. Toivottavasti ei ole kovin runsaasti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat allergikkoja ja atoopikkoja (esikoisella tosin iho niin hyvässä kuosissa nykyään, että allergiasairaalasta tuli "atopia väistynyt" merkintä jo jokin aika sitten).

 

Muoks. aiheuttajat samoja, tokalla enempikin. Oireet myös vahvempia (jos nyt mahdollista). Huomaa myös siitä, ettei atarax auta samalla tavalla. Isompaa annostusta ei vielä saa kokeilla.

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole ollut allergioita eikä atopiaa. Miehellä on taipumus atooppiseen ihoon, mutta ei ruoka-aine tai muita allergioita. Esikoinen on ollut vauvasta asti atooppinen, toisella lapsella huomasin nyt 2-vuotiaana ensimmäisen atopialäiskän. Molemmilla kuitenkin atopia on hyvin lievänä. Esikoisen kanssa ollaan pärjätty perusvoiteilla ja toista ei edes rasvata kuin tarvittaessa. Lisäksi pahimpiin läiskiin käytetään joskus harvoin hydrokortisonia. Allergioita lapsilla ei ole.

 

Lisäys: En siis osaa sanoa, ovatko lapsemme "virallisesti atoopikkoja", koska iho on lähes normaali.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla eikä miehellä ole atopia- tai allergiataustaa. Molemmat lapset (kaksoset, ei kuitenkaan identtiset) ovat kuitenkin atoopikkoja, tosin iho oirehtii aika lievästi. Toisella on maitoallergia ja väistynyt vilja-allergia sekä eläinallergioita. Toisella ei todettuja allergioita. Molemmilla on astma johon on ollut jatkuva lääkitys reilun vuoden ikäisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt todettu kummallakin maitoallergia. Esikoisella on myös astma ja atopia. Sekä nuorempi röhisee ja vinkuu siihen malliin että ehkä joskus silläkin todetaan astma, mutta siihen menee aikaa kun lääkäri ei ole kuullut kuin kerran sen vingunnan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[itsellä on aina ollut vaikeuksia ruoan suhteen - ihottumaa, suolistoperäisiä oireita, mahan turpoamista jne. Lääkärissä ei ole kuitenkaan selvinnyt tarkkaa syytä, mutta oireita maitotuotteista sekä viljoista.]

 

Molemmat tytöt on maitoallergikkoja sekä monille vihanneksille, juureksille, hedelmille ja marjoille. Vanhemmalla on myös paha vilja-allergia ja 2,5 ikään mennessä on pysynyt yhtä pahana, ehkä jopa pahentunut. Pienempi on vielä niin vauvaiässä, että maito on vasta altistettu. Viljat kokeillaan vasta vuoden ikäisenä.

 

Molemmilla on samankaltaisia oireita, toinen on enemmin suolisto-oireinen ja toinen suolisto-oireinen, mutta iho reagoi pahemmin. Samat oireet, mutta hiukan eri tavalla siis ilmenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla lapsilla on ruoka-aineallergioita ja esikoisella on lisäksi atoopinen iho. Miehellä on ollut pienenä maitoallergia ja nyt isona on enää lähinnä eläin- ja siitepölyallergioita. Itselläni ei ole allergioita, mutta on kuiva ja herkkä iho. Mielenkiinnolla odottelen tuleeko lapsille myös eläinallergioita isompana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääsinpä nyt itsekin vastaamaan omaan gallupiini. Ikävä kyllä meilläkin on kaksi allergikko-atoopikkoa. :girl_to_take_umbrage2: Toisaalta nyt sitä ei osaa enää pitää kovin kauheana asiana, kun on esikoisen myötä jo tullut niin tutuksi. Ensimmäisen kerran jo pelkkä atopiadiagnoosi tuntui kurjalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella paha maitoallergia ja atopia, kuopuksella sama homma, mutta lievempänä. Sekä minä että mies olemme moniallergikkoja ja astmaatikkoja. Esikoinen on myös allerginen siitepölylle, kuopuksesta ei vielä tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella todettu verikokein maitoallergia, kanamunanvalkuaisallergia sekä vehnäallergia 4-vuotiaana, sitä ennen oli märkärupi sekä atooppisuuten "taipuvainen" iho (neuvolan diagnoosi, verikokeen otatin lopulta yksityisellä).

Kakkosella atooppinen iho (neuvolan diagnoosi), ruoka-aineallergiaa meinaan nyt testata, kun ihottuma/näpyt ei häviä rasvaamalla.

Kolmonen vielä täysimetyksellä.

 

Itsellä ainoastaan nikkeliallergia (en kestä rihkamakoruja enkä hopeakoruja(?)), miehellä laktoosi-intoleranssi sekä 1-tyypin diabetes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on niin, että kummallakaan vanhemmista ei ole mitään allergioita mutta minulla on ollut aina jossain määrin atooppinen iho. Lapsena minulla oli märkärupea ja taiveihottumaa, miehellä ei mitään muuta kuin satunnaista kuivumista talviaikana.

 

Esikoinen on perinyt selvästi isänsä ihon, iho on tummahko, ja sileä kuin alabasteri. Ei tietoakaan ihottumasta.

 

Kuopuksella taas on selkeästi minun vaaleahko ihoni, ja nyt talvella aika paljon kuivia läiskiä reisissä ja käsivarsissa sekä vähän karheaa vatsassa. Nyt toiseen polvitaipeeseen on tullut ihottumaa. Harmittaa tosi paljon. Söin raskausaikana iho-omegaa ja käytin luomumaitoa (toki sitä käytämme muutenkin), että hän välttyisi tältä riesalta.

 

Vielä tilanne ei ole mitenkään paha, toivottavasti ei pahenekaan. Mitään diagnoosia hän ei ole vielä ainakaan saanut. Toki iho ei ole näin ärtsynä neuvolakäynneillä ollutkaan.

Edited by LeeLoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä, mieheni ja molemmat pojat olemme atoopikkoja ja siitepölyallergikkoja. Miestäni lukuunottamatta meillä muilla on eläin- ja ruoka-aineallergioita. Kuopus reagoi suolella (ripulilla) ja ihottumalla ruoka-aineisiin ja esikoinen suolella (vatsakivuilla, ilmavaivoilla, ripulilla). Maissi ja muna on molemmilla pojilla, kuopuksella banaani ja esikoisella väistynyt sitrusallergia. Itse olen allerginen lähes kaikille (raaoille) hedelmille, vihanneksille, juureksille, pähkinöille, palkokasveille, siitepölyille, heinille ja eläimille ja yliherkkä olen sorbitolille. Laktoosistakin tulee samanlaisia oireita kuin laktoosi-intolerantikoilla, mutta sitä ei näkynyt verikokeessa.

Edited by Kisu3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ja miehelläni ei allergioita. Minun lähisuvun kautta allergiarasitetta löytyy. Molemmilla lapsilla allergioita, esikoisella enemmän. Molemmilla myös atooppineniho.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen moniallerginen (heinät, koivu, kissa, vehnä,ohra,ruis,pähkinät,soija jne). Miehellä pelkkä heinäallergia. Atooppista ihoa ei vissiin kummallakaan, joskin minulla todella herkkä iho.

 

Lapsista molemmilla atooppista ihottumaa. Esikoinen pahempi ja viime talvena oli iho siinä kunnossa että mm. polvet tihkuttivat jo kudosnestettä ihottumasta (sillain että sukkikset jäi kiinni). Nyt testeissä ilmeni heinä, maito, vehnä,soija ja maapähkinä allergiat. Kuopusta ei ole sen kummemmin vielä tutkittu kun iho ollut kuitenkin ihan ok kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhemmista toisella on psoriasis, jonka perin sitten isältäni. Lapsuudesta saakka myös reagoin suolistolla sekä iholla. Maito, siitepölyt, muutama ruoka-aine ja aika vahvana epäilynä nyt myös keliakian oireet.

 

Toinen omista lapsista on vielä toistaiseksi kärsinyt vain vauva-aikana huonon ihon sekä maito-allergisuutta, mutta kahden vuoden iässä ne loppui aivan yhtäkkiä. Kun taas nuorin lapsista on saanut sitten osakseen turhankin paljon - vaikea atopia, suoliperäisiä oireita sekä nyt puolisen vuotta sitten atopia toi mukanaan myös astman. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now