Sign in to follow this  
Followers 0
Miinanen

Äitiyspakkauksen imetysopas - tarpeen vai ei?

   77 members have voted

  1. 1. Äitiyspakkauksen imetysopas on mielestäni...

    • hyödyllinen, sain siitä tarvitsemaani apua.
      35
    • hyödyllinen, vaikken itse oikeastaan tarvinnutkaan.
      32
    • turha, samat tiedot löytää helpommin muualta.
      7
    • turha, en kaipaa tietoa imetyksestä.
      2
    • turha, en halua kuullakaan mitään imetyksestä.
      1
  2. 2. Luin opasta...

    • odotusaikana.
      52
    • heti synnytyksen jälkeen.
      32
    • myöhemmin imetyksen aikana.
      36
    • imetyksen jo päätyttyä.
      1
    • En ole lukenut opasta.
      8
  3. 3. Oliko opas mukana sairaalassa?

    • Kyllä.
      9
    • Ei.
      69

Please sign in or register to vote in this poll.

18 posts in this topic

Onko äitiyspakkauksen imetysoppaasta ollut sinulle korvaamatonta apua? Vai oliko koko läpyskä turhaa propagandaa, jolla heitit vesilintua?

 

Vuoden 2011 äitiyspakkaukseen, jota jaetaan keväästä 2011 syksyyn 2012, ei ole tulossa imetysopasta. Sen korvaa yksi paperilappu, jossa on muutamia nettiosoitteita ja ehkä lisäsivu tai pari jossain muussa oppaassa. Mitä mieltä tästä olet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä heräsin vasta ihan loppuraskaudessa siihen, että ei se imetys välttämättä oo ihan niin yksinkertaista. Aikani kuluksi sitä opasta sitten silmäilin. Enemmän tuli ehkä luettua imetystukilistan sivuja, mutta en oikein jaksanut keskittyä koko asiaan kun ei ollut aiempaa kokemusta. Enimmäkseen mua siinä kosketti ne ihan pienten vastasyntyneiden kuvat rolleyes.gif

Synnytyksen jälkeen sairaalassa imetysohjaus oli vähän sitä sun tätä. Meiltä oli jäänyt imetystä koskeva perhevalmennuskerta väliin, joten aika hatara oli oma tietopohja aiheesta. Toisen kätilön mielestä sama imuote oli oikein, toisen mielestä väärin. Tunsin itse, milloin imuote oli väärä, mutten osannut korjata sitä, eivätkä osanneet pari kätilöäkään. Kotona poika söi helposti puoli tuntia kerrallaan, ja imettäessä tuli lueskeltua tuota opasta. En tiedä miksi, mutta mua jotenkin ärsytti ne sitaatit siellä väleissä. Itse faktat oli sitten ihan hyvin kerrottu ja oli paljon asiaa selkokielellä. Enemmän sain tuosta oppaasta tietoa kuin synnäriltä.

Yhteenvetona vois sanoa, että oli tarpeellinen, mutta ei mikään autuaaksitekevä vihkonen. Ei se meille säilöön jäänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tuo imetysopas oli todella tylsästi toteutettu ja ihan tuskaa lukea, vaikka sen läpi tarvoinkin (vessalukemistona tuli luettua lopulta läpi, oli pahat ummetukset loppuraskaudessa :grin:). Paljon parempaa tietoa sain täältä vaukkareista lukemalla esim. tyhmät kysymykset imetyksestä -ketjua jo raskaanaollessa. Sairaalassa luin perhehuoneessamme olleesta kansiosta imetyslehtisiä ja saatiinkohan me sieltä joku lippulappu mukaankin, en ihan varmaksi muista. Imetysohjaus oli sairaalassa tosi hyvää, ehkä se vaikutti eniten.

 

Tietty monikaan ei tykkää surffaillen etsiä tietoa, joten ehkä joku heistä tuollaista vihkoa kaipaisi, mutta mun mielestä se oli aikast turha ja ylimalkainen.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä se oli tosi hyvä opas, parempi kuin vuonne 2005. Luin sen heti intona läpi, vaikka imetys sinänsä olikin jo tuttua kaksosten ajoilta. Mun mielestä tarpeellinen, koska eiköhän löydy äitejä, jotka eivät osaa/jaksa/halua tietoa netistä tai muualta etsiä. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulin tästä imetysoppaasta ensimmäistä kertaa nyt vaikka on kyllä kaksi pakkausta. Siellä seisoo pussissa vielä kaikki läpyskät ja ohjekirjat enkä ole vilkaissutkaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En "ehtinyt" tutustua vihkoseen ennen synnytystä. Tuntui, ettei asia ole vielä ajankohtainen ja ajattelin lukea lähempänä synnytystä. Poika syntyi kuitenkin jo 36+1, joten lukemattahan opas jäi etukäteen. Synnärillä olimme reilun viikon, jonka aikana imetys aiheutti päänvaivaa, ja henkilökunta oli kiireistä. Kävin tuona aikana kotona hakemassa tavaroita ja otin myös imetysvihkosen (plus pari kirjaston vauvakirjaa) mukaan. Olikin kyllä hyvä, että otin, sillä vauva vain nukkui ja söi, joten aikaa asioihin tutustumiseen oli.

 

Opas oli mielestäni sisällöltään hyvä. Oli hyvä, että ne keskeisimmät asiat oli koottu yksiin kansiin sellaisessa muodossa, että tietoon uskalsi luottaa.

 

On siis mielestäni huono juttu, että opas on poistettu uudesta ÄP:sta. Oppaan mukanaolo pakkauksessa olisi myös yksi viesti imetyksen tärkeydestä ja siitä, että tieto auttaa usein pääsemään hyvin alkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipa se ihan hyvä siellä pakkauksessa on olla. Esikoisen aikana en lukenut mutta imetyskin lakkasi alkumetreihin, tosin varmaan juuri siksi ettei Kättärillä neuvottu imettämistä/neuvolassa ei neuvottu/imetysopasta ei tullut luettua. Nyt toisella kieroksella nappasin heti oppaan yöpöydälle luettavaksi, kerran sitä jopa luin tosin en muista mitä olin lukenut. Väsynyt juuri synnyttänyt + pieni teksti = nukahtanut äiti. Nyt on opas edelleen samassa paikassa jonne sen laskin, en sitä lukenut eteen päin ja tosiaan enemmän on oppinut kyselemällä omassa vauvaketjussa ja tuossa Tyhmät kysymykset imetyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netista loytyy kylla paljon tietoa ja enimmakseen tulee neuvoja sielta haettua. Kuitenkin koen tarkeaksi, etta imetyksesta ja yms. muista tarkeista asioista on tietoa paperillakin. Aina ei netti toimi ja ei kirjastoonkaan ehdi tietoa etsimaan, joten joku perusjuttu olisi hyva olla aitiyspakkauksessa. Tuntuu, etta imetysaikana asiat pitaa lukee moneen kertaan, etta menee jakeluun asti.:girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän netistä tietoa löytyy, mutta siellä iskee ehkä ennemminkin tietotulva-ahdistus. Imetysoppaassa oli asiallista, hyvää ja tarpeellista tietoa napakassa muodossa, ja sen äärelle oli helppo palata kun jokin asia piti tarkistaa/lukeminen keskeytyi hetkeksi tms.

 

Harmittaa kun olen kadottanut oppaani jonnekin, olisin voinut sen lahjoittaa jollekin esikoistaan odottavalle, imetyksestä kiinnostuneelle. Ehkä se tulee vastaan, kun kesällä käyn läpi kellariin viemiämme vauvan tarvikkeita... girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pidin opasta tärkeänä. Lueskelin sitä siinä vaiheessa, kun usko omiin kykyihin oli koetuksella. (tiheän imun kaudet ja maratontissittelyt)Ei siinä vihkossa varmasti mitään sellaista tietoa ollut, mitä en olisi netistä lukenut, mutta jotenkin sen oppaan lukeminen toi lohtua ja uskoa omaan tekemiseen. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella harmillista, että 2011 äityispakkauksessa ei ole imetysopasta.

 

Mulle siitä oli apua, koska nettiyhteys oli tuossa alkuvuodesta meillä todella hiiiiiidas eikä tullut mieleenkään hakea tietoa netistä. Opaasta löytyi vastaukset mieltä askarruttaviin pulmiin (vaikken enää muista mitä ne ahdistuksen aiheet oli...). Mut oli loistavaa, että tuo vihkonen löytyi silloin yöpöydältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli mielestäni tarpeellinen. Opas tuli luettua odotusaikana, mutta siitä tuli haettua tietoa monta kertaa myöhemminkin. Alkuaikana ei olisi kyllä ollut aikaa eikä intoa alkaa selailemaan nettiosoitteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ottanut äitiyspakkausta enkä ole nähnytkään koko opasta, joten itselle täysin tarpeeton. Netistä löytää riittävästi tietoa sitä tarvitessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tuli vuoden 2011 äitiyspakkaus, joten en ole kyseistä vihkosta nähnyt. Ihan riittävästi kirjallista materiaalia imetyksestä löysin mielestäni netistä, mutta mikään kirjallinen tieto ei korvannut sitä henkilökohtaista opastusta, jonka sain sairaalassa lapsivuodeosastolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^komppaan täysin! En olisi varmaan pystynyt imettämään jos en olisi saanut Kättärillä kädestä pitäen siihen opastusta. Imetyksen aloitus ei ollut meillä tosiaankaan helppoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli mielestäni ihan tarpeellinen aikanaan esikoisen kanssa. Ennen synnytystä selailin läpi, mutta kunnolla luin vasta synnyksen jälkeen kun tulimme kotiin. Taisin myös etsiä sieltä infoa myöhemminkin. Sairaalaan en tajunnut ottaa mukaan vaikka jälkikäteen ajatellen se olisi voinut olla hyvä idea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole vielä käytännön kokemusta imettämisestä, mutta ainakin omasta mielestäni se on todella hyvä ja asiapitoinen opus (onneksi sain kanssavaukkarilta) ihan näin tumpelon mielestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0