Guest Tiina83

Koska lopetitte/lopetatte pillerit?

197 posts in this topic

Mä en enää muista täysin tarkasti mutta suurinpiirtein meni n. vuoden ennen kuin kiertoi muuttui selkeäksi ja säännölliseksi.

Sitä ennen olin käyttänyt laastareita/rengasta/pillereitä n. 8 vuotta.

Edited by Tulppa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin viimeset pillerit 07/2010, kun meillä PITI alkaa yritys. Tän vuoden ajan menkat on olleet melko säännölliset, joskin TODELLA kivuliaat ja niukat. Vasta nyt pari viimeisintä kiertoa on olleet ns. normaaleita ja menkat on jopa tuntuneet menkoilta grin.gif En sitten tiedä, onko paremmat mahdollisuudet hedelmöittymisen kannalta juuri silloin kuin lopettaa pillerit, vai esim. siitä vuoden kuluttua, kun kroppa on kerennyt tottumaan hormoonittomuuteen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen esikoista, lopetin pillerit n. ½ vuotta ennen raskautumista, kierrot heitteli melkein 40 päivissä.. En tiedä vaikuttiko se, vai vähäinen lapsenteko :D

Nyt tarkoitus jättää pillerit taas, katsotaan miten käy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sitten tiedä, onko paremmat mahdollisuudet hedelmöittymisen kannalta juuri silloin kuin lopettaa pillerit, vai esim. siitä vuoden kuluttua, kun kroppa on kerennyt tottumaan hormoonittomuuteen?

 

Mä luulisin, että tää riippuu tosi paljon ihmisestä. Hormonaalinen ehkäisy kuitenkin vaikuttaa niin yksilöllisesti ja samoin sen lopettaminen. Jos kierrot on heti normaalit, niin kuin monilla on, niin varmaan silloin on hyvät tsäänssit raskautua hetikin. Mun ekat luomumenkat pillereiden jälkeen kesti on-offina kaksi kuukautta, enkä tosiaan usko, että mulla olisi silloin ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia plussaan, kun tokkopa sitä ovuloi, jos jatkuvasti vuotaa verta :girl_sigh: . Sehän tietysti on hankalaa, kun omalta kohdaltaan ei voi ikinä tietää, miten se kroppa sitten reagoi. Ensimmäisen kerran ovuloin ehkä joskus nelisen kuukautta hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Jos me oltaisiin alettu yrittää lasta heti kun jätin e-renkaan pois, niin olisin ton vuotamishelvetin kanssa varmaan repinyt hiukset päästäni, varsinkin jos olisin vaukkaroinut :grin: . Mutta toiset taas tulee raskaaksi heti ensimmäisestä pillerittömästä kierrosta ilman mitään ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varsinainen yrittäminen alkoi kahden luomukierron (+ tyhjennysvuoto jota ennen ehkäisyrengas jätettiin pois) jälkeen. Kierrot ovat olleet juuri sen 28 päivää minkä renkaan kanssakin. Kuukautisvuoto ja -kivut ovat tähänastisissa kierroissa olleet niin olemattomia että olen alkanut jo ihmetellä.. Ehkäisyrenkaan aikaan vuoto kesti n.5 päivää joista ensimmäisen olin lähes vuodepotilas vatsakipuineni. Nyt vuotoa on 1-2 pv, ja mahakivut ovat hävinneet oikeastaan kokonaan. Varmaan vähän outoa kaivata "vaikeampia" kuukautisia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin jo vuosi sitten pillerit ja yritys on nyt alkamassa. Kierron tasaantumiseen meni puoli vuotta. Tosin elämäntavatkin muuttuivat terveellisempään suuntaan samanaikaisesti kun kierto tasoittui. Mun mielestä on hyvä lopettaa pillerit jo hieman aiemmin yritystä, koska oikeesti voi kestää se kierron normalisoituminen... Mutta nää on niin yksilöllisiä asioita tietysti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pari kuukautta sitten lopullisesti. Kierrosta en osaa vielä sanoa kuinka kierrossa se on vai onko.

 

Yritys alkaa kun saan mieheltä siunauksen.

Edited by nopsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pari kuukautta sitten lopullisesti. Kierrosta en osaa vielä sanoa kuinka kierrossa se on vai onko.

 

Yritys alkaa kun saan mieheltä siunauksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko kellän kokemusta ehkäisykapselista(tms keltarauhashormoni ehkäisystä) tai siis lähinnä sen pois ottamisen jälkeisitä muutoksista + raskautumisesta? Mua pelottaa et kapselin poiston jälkeen menee monia kuukausia ennen kun on mahdollista raskautua. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pillerit joulukuussa ja yritys piti aloittaa toukokuussa. Ei sitten mennyt suunnitelmien mukaan tuo aloitusajankohta, mutta halusin lopettaa pillerit etukäteen, jotta hormonit ehtisivät tasoittua. Ensimmäisen kierron pillereiden jälkeen sanotaan olevan todella otollista aikaa, mutta sen jälkeen toisilla ne kierrot alkavat heitellä paljonkin ja yritin itse välttää sitä. Ei mulla kauhean suuria heittoja tullut kuitenkaan. Nyt pillereiden lopetuksesta on jo yli 1,5 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lopetin e-pillerit syyskuussa 2009 (käytin niitä melkein kolmen vuoden ajan), kahdet kuukautiset tulivat välissä ennen kuin raskauduin joulukuun lopulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin jo vuoden 2009 alussa, muutama kuukausi meni ennen kuin kierrot tasaantuivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritys alkoi ja pillerit loppui kesäkuussa ja nyt on yhdet kuukautiset takana ja melko varmasti myös ovis pongattu tästä kierrosta. Eka kierto oli 37 päivää ja jos ovistesti piti paikkansa on toinen kierto saman pituinen. Pillereitä söin 10 vuotta melkein putkeen, yhtä parin kk pakkotaukoa lukuunottamatta. Oma keho on alkanut toimimaan ihailtavan hyvin :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit nyt heinäkuussa. Söin niitä vähän vajaat kolme vuotta. Yritys aloitetaan heti, eli en jää odottelemaan kierron tasoittumista, vaikka varmaan kannattais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuvaringin lopetin tammikuussa 2011. Sen jälkeen alkanut tjottaillu, ei ainakaan sillä tavalla ole tärpänny vaik yli puol vuotta ollaan pupuiltu ilman mitään ehkäisyä.. Alkaa pelottamaan sitte se iha itse yrittäminen, ku ei oo tähäänkään mennessä tärpänny. Yritys aloitetaan tämän vuoden puolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon syönyt pillereitä aikalailla 11 vuotta (vuoden tauko yhdessä vaiheessa). Kaksi liuskaa jäljellä ja siirrytään kumeihin siksi aikaa kunnes mies näyttää vihreää valoa vauvalle. Vaikka se näyttäisikin sitä jostain ihmeen syystä nyt heti, niin haluan saada kierron kuntoon ennen yrityksen aloittamista, eli kumeilla mentäisiin joka tapauksessa jonkin aikaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla loppu pillerit joku kolme viikkoa sitten. Hormonaalinen ehkäisy ei todellakaan sovi mulle ja lapsikin on haaveissa, joten mies kysyi, että onko mun pakko syödä niitä kun itsekkin olin kironnut niiden sivuvaikutuksia. Tässä on menossa nyt sellainen "tutustun kehooni"- kausi ja tjottailu aloitetaan joskus sitten kun kierto on tasaantunut. Tai ei me ehkäisystä tarkkoja olla, mutta harvoinpa ne lapset alkunsa ilman ovulaatioo saa. Eli kierron tasaantumista odotellaan, siihen voi mennä kauan (PCO), joten ennen sitä ei oo järkeä kauheasti elätellä toiveita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

H.H:n kirjoitus oli täsmälleen kuin mun näppikseltä, tosin jätin pillerit pois toukokuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä aloitettiin yritys heti hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Ei tämmönen hätähousu jaksa odotella kierron tasoittumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me annettiin lapselle lupa tulla heti renkaan poisjättämisen jälkeen. Nyt toisesta kierrosta tein positiivisen testin kp 60 jälkeen, pari viikkoa sitten testasin vielä tyylipuhtaan negan. Ensimmäinen kierto oli 47 päivää ja kun kierto ennen rengasta oli n. 30 päivää, oli kyllä kovin tuskallista ihmetellä kiertoa ja odotella alkaako menkat. Samoin kuin minga, ei mekään kierron tasoittumista jaksettu odotella :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle gyne kertoi, että mitään kierron tasoittumista ei sitten kannata jäädä odottelemaan. Munasarjat nimittäin toimivat aktiivisimmin heti kun pillerit on lopettanut. Ja pari ensimäistä kiertoa on ne kaikkein otollisimmat. No minä lopetin pillerit jo 3 kuukautta sitten (koska ne loppuivat enkä jaksanut lähteä gynelle muutaman kuukauden vuoksi), mutta tjottailun aloitamme vasta nyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin pillereitä kuutisen vuotta putkeen ja kesäkuussa jätin pois. Heti aloitettiin yritys ja nyt kahdet kuukautiset tuleet päivälleen samalla kierrolla. Mäkin olen kuullut, että raskauden alkaminen heti pillereiden lopettamisen jälkeen on yleistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit jotain 1½ vuotta sitten, mutta kondomia käytettiin viimeksi vielä nelisen kuukautta sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now