Guest Tiina83

Koska lopetitte/lopetatte pillerit?

197 posts in this topic

Me päätimme miehen kanssa viikonloppuna, että lopetan pillerien syömisen menossa olevan laatan jälkeen. Saman tien alkaa myös varsinainen yritys.

Edited by Nurtsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätin pillerit (meliane) 8 vuoden käytön jälkeen kesäkuun lopussa. Heti tyhjenysvuodon jälkeen ollaan aloitettu tulee jos on tullakseen -"yrittäminen". Ensimmäinen kierto oli 31 pv. Tähän olen tyytyväinen sillä ennen pillereita kiertoni oli 35-60 päivää. Useimmiten heitteli siinä yli 40 pv.

 

Nyt ollaan yrityskierron 2 puolessa välissä.

Elämästä on tullut jotenkin jännempää ja "vaarallisempaa" ;) koska, vaikka ei yritä niin kuitenkin sitä miettii ja on erittäin tietoinen että ehkäisyä ei ole käytössä ja aina se mahdollisuus on. Saa nähdä kuinka kauan menee. Lapsettomuutta on tuttavapiirissä kuin kuin myös näitä kerrasta tärppejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla kierroksella söin pillereitä jotain 8 vuotta, merkkiä en muista. Alkuun tjottailtiin, ja 1 1/2 siinä kaiken kaikkiaan meni ennen plussaa, joka siis ekasta clomi-kierrosta. Ekan vuoden aikana tuli 5 menkat, kierrot 34-100. Taustalla siis pco. Toinen plussa myös clomeilla, hormonaalista ehkäisyä ei synnytyksen jälkeen ollutkaan.

 

Nyt toisella kierroksella, ihan "täyttä" yritystä alusta alkaen, siinä toivossa että pco nukkuisi pillereiden jäliltä. :) Nooh, ovis kait tapahtui kp 22 paikkeilla, mikä tietty tosi \o/, mutta menkat alkoi kp30, eli ihan pikkasen liian aikaisin. Tosin noin lyhyestä kierrosta en ole koskaan ilman pillereitä "kärsinyt", että parempi tuo, kuin se että olisin nuita ensimmäisiä joutunut kovasti odottelemaan. Nyt toinen kierto siis ihan alulla, joten tästä ei vielä osaa sanoa mitään.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuore kasvo täällä hei. :)

Itse tuli lopetettua pillerit vajaa pari viikkoa sitten. Pillereitä tuli napsittua reilun kahden vuoden ajan.

Ainakin itse tulee mentyä eteenpäin ajatuksella, että lapsi saa nyt tulla (jos on tullakseen..tietysti se olisi ihanaa kun nyt tuntuu, että sitä olisi itsekin vihdoin "valmis" siihen).

Saa nähdä, kuinka kauan tässä sitten menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elämästä on tullut jotenkin jännempää ja "vaarallisempaa" ;) koska, vaikka ei yritä niin kuitenkin sitä miettii ja on erittäin tietoinen että ehkäisyä ei ole käytössä ja aina se mahdollisuus on.

 

Komppaan sua ihan täysin! :girl_haha:

 

Meillä pillerit jäivät pois heinäkuussa, olin syönyt pillereitä noin 8 vuotta. Toinen yrityskierto nyt puolivälissä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätettiin rengas pois toukokuussa ja aikomuksena oli luopua ehkäisystä syyskuussa. Renkaan pois jättämiselle oli siis muitakin syitä kuin toivomus siitä, että kiertoni ongelmat voitaisiin todeta ja hoitaa kuosiin syyskuuhun mennessä; sinänsä taitaa pitää paikkansa tuo, mitä Prickly aiemmin kertoi gynekologinsa sanoneen. No, ei toukokuusta syyskuuhun ollut riittävä aika ongelmien selvittämiselle ja tämän tajuttuamme luovuimme ehkäisystäkin jo heinäkuussa (johtuen siis siitä, että ongelmia ilmeni ja kun raskaustoive oli joka tapauksessa vakaa, tuntui keinotekoiselta jatkaa ehkäisyä ajatellen samalla, että parin kuukauden kuluttua siitä sitten luovutaan ja aletaan samalla hoitaa lapsettomuutta aiheuttavia pulmia).

 

Eli siis yhdistelmäehkäisy lopetettiin toukokuussa ja ehkäisystä luovuttiin heinäkuussa. Jos mitään ongelmia a) renkaan ja b ) kiertojeni kanssa ei aiemmin olisi ollut, olisin jatkannut renkaan kanssa loppuun asti, eli emme olisi pitäneet välissä kondomiehkäisyjaksoa.

 

edit. typo

Edited by Iki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit helmikuussa kyllästyttäni ylimääräisiin hormoneihin ja siitä lähtien ollaan ehkäisty kondomilla. Nyt kun miehen kanssa suunnitellaan vauvantekoprojektia aloitettavaksi marraskuussa, olen lopettamispäätökseen tyytyväinen. Luomukierto toimii hyvin ja tiedän missä mennään.

 

Summa summarum: kun yrittäminen alkaa, olen ollut ilman pillereitä 9 kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeisen renkaan otin pois 21.8. ja sen jälkeen ollaan oltu ihan ilman mitään ja vauva saa tulla kun on tullakseen :)

Ainakin 4 vuotta käytin rengasta ja jos aikaisemmin puhuin, että lopettaisin renkaan käytön, mutta mies ei kortsuista innostunut. Joten yhteistuumin päätettiin minkä renkaan jälkeen aletaan tjottailemaan.

 

Oma gyneni ei myöskään sanonut, että mitenkään erityisesti tarvitsee tasoituksia odotella, joten suoraan lähdettiin :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäistä kertaa täällä.

Pillerit jätettiin pois 07/11 ja aloiteltiin yrittäminen. Pillereitä vedelty nyt kymmenisen vuotta putkeen, joten pitkä raskauden odotus taitaapi olla edessä. Mutta yrittänyttä ei laiteta girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pillerit jäi pois viime tammikuussa parin vuoden käytön jälkeen. Itse olisin ollut valmis aloittamaan esikoisen yrittämisen saman tien, mutta mies halusi vielä vähän vauvaprojektia lykätä. Noh, viikkohan siinä vain meni kortsujen kanssa räpeltäessä ja ehdotti mieskin että eiköhän aleta yrittää! :D

Pillerien jälkeen onkin kierrot heittäneet häränpyllyä ja tähän mennessä, Terolutit, Primolutit ja Lugesteronit testattu, tässä kierrossa ekaa kertaa Clomit ovulaatiota avustamassa. Toivottavasti tärppää pian! :)

Niin ja jatkossa suhtaudun varauksella hormonaaliseen ehkäisyyn, olo ollut huomattavasti tasaisempi pillerien lopettamisen jälkeen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen napattu viimenen pilleri,mutta aattelin vähän aikaa seurailla kiertoa,hoitaa hampaat ja käydä vielä paikkojakin vilauttamassa ennen varsinaista yritystä...mutta siis ilman ehkäsyä mennään tästä eteenpäin..:girl_dance: en olisi uskonut miten huojentavaa tämä pillereiden lopetus voi olla :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit vajaa vuosi ennen vauvan yrityksen alkua. Aluksi kuukautiset ei käynnistyneet. Söin primolut-kuurin ja sen jälkeen kuukautiset alkoi tulla suurin piirtein säännöllisesti. Kävin gynekologilla perustarkastuksessa sen jälkeen. Gyne huomas, että ovulaatiota ei tapahdu, vaikka kuukautiset säännölliset. Eli munasarjat oli yhä "lepotilassa" pillereiden takia (sillä hetkellä pillereiden loeptuksesta oli 5 kk aikaa). Myöhemmin kävin vielä gynellä ja hän totesi taas, ettei viitettä ovulaatiosta ole (tällöin pillereiden lopetuksesta oli 10 kk). No siinä vaiheessa yritys oli jo aloitettu. Raskaaksi tulin viidennellä kierrolla, vuosi pillereiden lopetuksen jälkeen.

 

Mun kokemus on se, että palautuminen pillereistä VOI KESTÄÄ, vaikka niitä määräävät lääkärit jotain muuta väittäiskin. Ainakin kaksi eri gynekologia sanoi mulle suoraan, että palautuminen pillereistä voi jollakin viedä jopa vuoden. Onhan niitäkin tietty, joilla vaikutus lakkaa heti ja tulee raskaaksi saman tien. Mutta jos ajattelee, että yrityksen olis aloittanu heti pillereiden lopetuksen jälkeen niin olis kenties mennytkin se vuosi ennen tärppiä. Ja siinä vaiheessa olis ollut jo

varmaan ihan paniikissa... Mun vinkki siis: lopettakaa ajoissa :) Se oli ihan kivakin oppia tuntemaan omaa kiertoaan ja kropan toimintaa ilman pillereitä, koska söin niitä heti teinistä eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillerit jäi pois pari viikkoa sitten .. Kerkesivät olla käytössä 2,5kk .. Tjottailua vuoden vaihteeseen asti ja sitten ehkä enempi yritystä.

 

Saa nähdä kuinka imetys vaikuttaa tuohon myös. Menkat on ollu kerran esikon syntymisen jälkeen ja niistä on aikaa ~2kk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kerkesin syödä pillereitä noin kolmen vuoden ajan ja nyt olen ollut suunnilleen kolme viikkoa syömättä niitä. Ekat luomumenkat on meneillään ja olen kyllä ihan täpinöissäni näiden vauvahaaveiden kanssa!! <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän vuoden tammikuussa lopetin. Ei vielä toivottua vaikutusta... :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pillerit viime vuoden joulukuussa. Sen jälkeen ehkäisynä on käytetty kumia ja loppuvuodesta annetaan vauvalle lupa tulla :) Tosin minä salaa toivon, että vahinko kävisi jo tässä aiemmin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillerit lopetettu kuun alussa, joten ensimmäinen luomukierto menossa.. Itsensä tutkistelua menossa kuinka lopetus vaikuttaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit 3kk ennen yrityksen aloitusta. Kierto on ollut sen jälkeen pitkä ja vaihteleva, olisi varmaan kannattanut jättää paljon aiemmin. Tai sitten se kierto ei tuosta edes tasoitu (nyt on vajaa puoli vuotta pillereiden lopettamisesta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin pillereitä kuutisen vuotta ennen niiden poisjättämistä. Emme käyttäneet mitään ehkäisyä pillereiden jättämisen jälkeen eli yritys alkoi heti.

 

Kyllä ehkäisyä suositellaan pillereiden jättämisen jälkeen juuri kierron vakiintumisen jälkeen. Toisaalta, tuttavapiiristä löytyy aimo nivaska 1. kierrosta raskautuneita.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillereiden syönnin n vuosi sitten, koska kyllästyin kaikkiin niiden tuomiin ongelmiin (mielialanvaihtelut, näppylät ja muut iho-ongelmat, limakalvojen kuivuminen...). Olin ehtinyt syödä niitä melkein 15 vuotta, välissä jonkilaista taukoa pitäen, mutta siis kaiken kaikkiaan todella pitkään. Ja eri merkkejä tuli kokeiltua, samoin ehkäisyrengasta.

 

Onneksi tosiaan lopetin ajoissa, ennen kuin alettiin yrittämään, sillä kierrot on ollut mulla siitä lähtien mitä sattuu. Eka kierto lopettamisen jälkeen oli 72 päivää, sitten tasottu 39-41, välissä jotain 24, jonka jälkeen taas yksi pitkä kierto. Siihen sain sitten 3kk terolut kuurin, ja nyt yritän tahdistaa kiertoa selkeämmäksi. Eli siis toivon, että kierto vähitellen tasoittuisi, ja saataisiin pientä alulle.

 

Tuntuu hölmöltä ja vähän ärsyttävältä, että e-pillereitä mainostetaan (etenkin lääkäreiden) taholta helppoina ja täysin harmittomana ehkäisymenetelmänä, kun tulos voi olla sellainen, että ne oikeasti sekoittavat oman kierron pitkäksi aikaa jälkeenpäin. Suosittelen siis ajoissa lopettamista, jos on vähänkään epäilyä oman kierron tasaisuudesta (varmasti, jos oma kierto on ollut aikaisemmin kellontarkka niin ei hätää, mutta muuten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pillerit vuosi sitten juhannuksen aikoihin, ja voisin veikata että nyt on oma hormonitoiminta vähitellen palautumassa normaaliksi. Pillerit lopetin mielialavaihteluiden ja muiden sivuoireiden vuoksia aikoinaan, mutta onneksi lopetin, sillä hormonitoiminta tulee näköjään pikkaisen jäljessä.. Vauvahaaveet meillä on vielä vähän haaveiluasteella, mutta toivottavasti tässä syksyn aikana päästäis tositoimiin ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now