Sign in to follow this  
Followers 0
onion

Maitotuotteet vauvan ruoassa?

102 posts in this topic

Onko Piltti, Bona tms suomalaisia yrityksiä? Sillä jollei ole niin hehän luultavasti toimivat isäntämaansa tapojen ja suositusten mukaisesti.

 

Nutrician Muksu käsittääkseni on, ja heillä ainakin noita maitojuttuja vaikka kuinka.

Piltti, Bona ja Muksu ovat kaikki alunperin suomalaisia tuotenimiä. Piltti ja Bona ovat nykyisin osa Nestléä ja Muksu Danonea. Muksu-purkkiruoat valmistetaan ulkomailla, Muksu-pahvipakkausruoat (mm. ne jogurtit) Suomessa, Piltit ja Bonat Suomen Turussa.

 

Niin kuin jo aiemmin on sanottu, lehmänmaito ei sovellu vauvalle siksi, että vauvan elimistö ei kykene pilkkomaan lehmänmaidon proteiinia ja se proteiini kokkaroituu suolistoon. Tästä voi aiheutua niitä vatsavaivoja ja kuten joku jo mainitsi, munuaisille ongelmia. Mä en enää tarkkaan muista, kuinka tää homma meni, siitä on puolisen vuotta kun mä tätä asiaa ihmettelin ja selvittelin.

 

Joka tapauksessa, minä en antanut vauvalle näitä purkkiruokia, joissa oli jotain maitovalmisteita käytetty. Vasta sitten, kun aloimme kokeilla hapanmaitotuotteita 11 kk iässä, huolin nämäkin purkkiruuat valikoimaamme. Tuskin se vauva nyt niin pieniin määriin kuolee, mitä noissa on, mutta mä en silti halunnut altistaa vauvaa vielä lehmänmaidolle ihan periaatteesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vasta sitten, kun aloimme kokeilla hapanmaitotuotteita 11 kk iässä, huolin nämäkin purkkiruuat valikoimaamme.

 

Sama homma, tosin 10 kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ja meillä. Tosin nyt vasta tällä viikolla aloin antaa ihan säännöllisesti rahkaa. Aijemmin maistanu ihan pikkusen jugurttia ja raejuustoa. En niitä vauvojen juttuja kyllä meinaa ostaa nyttenkään. Ihan maustamattomaan jugurttiin ja rahkaan sekotan hedelmä-/marjasoseita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli ilmeisesti Andrealle olisi kuitenkin asiakaspalvelijatäti valehdellut??? Kyllähän Andrea varmasti tarkkana ihmisenä on ottanut ylös häntä palvelleen henkilön nimen, jotta voisi antaa palautetta yhtiöön, että teidän asiakaspalvelijanne rouva xxx sanoi, että teidän jugurttipuuromitkäolikaaneväänne tehdään tavallisesta, iskukuumennetusta maidosta.Jos rouva xxx:n väite on perätön, niin uskoisin rouva xxx:n saavan vähintään vakavan huomautuksen asiakkaalle valehtelemisesta. Ja vielä yhtiön etua vastaan...

 

 

Heh heh :rolleyes: Jätän ketjun omalta osaltani tähän koska en jaksa tuhlata aikaani henkilökohtaiseen v****iluun. Pysyttelen mieluummin palstoilla jossa ilmapiiri on miellyttävämpi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ En niitä vauvojen juttuja kyllä meinaa ostaa nyttenkään. Ihan maustamattomaan jugurttiin ja rahkaan sekotan hedelmä-/marjasoseita.

 

Juu, eipä taida enää kannattaa vauvatuotteita käyttää, eivätkö ole hävyttömän kalliitakin???

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ei mutta ihan oikeesti. Jos on noin napakka kuin sinä olet, voisit vaikka pirauttaa uudestaan. Muistan että naikkareissa johonki ketjuun laitoit kun olit sinne soitellu. Ei ne tälläselle nysvälle niinku minä, mitään kertoiskaan ku en osaa pysyä tiukkana kuitenkaan :rolleyes:

 

En oo minni niitä hintoja kattellu. Mutta ihan takuulla paljon kalliimmaks tulis niitä syöttää.

Edited by Dala

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heh heh :rolleyes: Jätän ketjun omalta osaltani tähän koska en jaksa tuhlata aikaani henkilökohtaiseen v****iluun. Pysyttelen mieluummin palstoilla jossa ilmapiiri on miellyttävämpi :)

 

Avautuminen poistettu, koska se kuitenkin oli tarkoitettu henkilökohtaisesti juuri sinulle. En vaan hokannut yv:tä.

Edited by minni

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kannattaa muistaa että syyllistää ja syyllistyä ovat täysin eri asioita. Ja fiksu ihminen olisi ehkä hoitanut tuon ylläolevan avautumisen yv:llä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, ja siis minullahan tosiaan oli siinä pointtina, että kyllähän tuo nyt on aivan p**seestä jos asiakaspalvelijat saa sanoa mitä sylki suuhun tuo. Viestini sävy kyllä oli "hieman" sarkastinen, myönnetään... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Kannattaa muistaa että syyllistää ja syyllistyä ovat täysin eri asioita. Ja fiksu ihminen olisi ehkä hoitanut tuon ylläolevan avautumisen yv:llä :)

Sinäpä sen itse sanoit. Olen itsekin kärkäs kommenteissani, että sinällään ollaan samassa "veneessä" mutta noin yleisesti onnistut kyllä muotoilemaan mielipiteesi imetys, korvike ja moito asioissa niin että niistä on todella helppo loukkaantua.

 

Tai syyllistyä ja syylistää, kuten itse sanoit. Ja kun tässä minäkään en fiksu ole niin pistin tämän kommentin ihan näin yleisesti luettavaksi.

 

On hienoa, että olet tiukka ja päättäväinen oman lapsesi kohdalla. Arvostan sitä. Mutta välillä tuntuu, että jollei imetys suju niin se on vaan yrityksen puutteesta kiinni, jos antaa korviketta niin on huono äiti joka altistaa lastaan ja jos antaa jogurtteja tms vauvalle niin se pistelee sua vihaksi.

 

Kaikki eivät voi, eikä halua olla samanlaisia lapsensa kanssa kuin sinä. Sinun kannattaisi muistaa se, kun jakelet varmasti hyvää tarkoittavia ohjeitasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt vähän ajatus kadonnut tämän keskustelun levitessä, mutta kertokaa olenko oikeassa vai väärässä.

 

Eli "vauvajogurteissa" on lehmänmaitoa, joka on käsitelty niin, että vasta korviketta.

 

Lehmänmaito ei sovi alle 10-12kk vauvalle. Markettikorvike, kuten NAN ja Tutteli, on lehmänmaitopohjaista. Tämäkään siis ei sovi vauvalle?

 

Ja jos joskus on jo sortunut markettikorvikkeeseen, ei tuo jogurtti ole sen pahempaa? Kuulemma tuo jogurtti lasketaan yhtälailla päivämaitosaldoon kuin korvikekin, mikäli sitä käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä korvikkeessa on proteiinit pilkottu, niin että korvike sopii vauvan elimistölle. Näin itse olen asian ymmärtänyt. Mutta korvikettakaan ei myöskään (kai?!) saa syöttää vauvalle 'liikaa', koska munuaiset rasittuvat (tyyliin yli 1,5 l päivässä).

 

Vaikka meillä onkin imetetty vauva (reilu 5 kk istä asti syöty kiinteitä), niin en kyllä ihan suoraan sanottuna pahemmin tuoteselosteita lue purkkien kyljistä. Jotenkin luotan sinisilmäisesti, ettei Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa myydä kaupoissa, mitään 'sopimatonta'. Meillä noita jugurtteja syödän joskus esim. reissussa. Enkä todellakaan näe maailmaa ns. 'mustavalkoisena' muutenkaan. Esimerkiksi sianlihasta voi saada trikinoosin ja naudanlihasta BSE:n. Kanaakaan ei nykypäivän maailmassa hirveästi kannata mutustella, ellei halua lintuinfluenssaa ;)

Edited by h4izuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvin sanottu H4IZULI.

Sitäpaitsi miettikääpäs meidän vanhempia tai isovanhempia. Lehmäntissistä on maitoa melkein suoraan juotu ja tuntuu että ovat nuo suuremmat ikäluokat harvinaisen hyväkuntoisia ja kohtalaisen terveitä vanhuksia, vaikka ovat VARMASTI saaneet lehmänmaitoa ennen vuoden ikää...

 

 

 

 

Asia herättää selkeästi vahvoja tunteita ja mielipiteitä puolin ja toisin. Jokainen VARMASTI tekee oman lapsensa eteen sen minkä varmasti parhaaksi näkee, ja siinä on kenenkään turha tulla sorkkimaan että olet huono kun teet näin tai olet huono kun et tee niin. Toinen äiti on äidille susi, sen huomaa hyvin näillä keskustelupalstoilla.

 

Siksi muistutankin pysymään ASIALINJALLA eikä lähdetä sorkkimaan turhan paljon henkilökohtaisia ominaisuuksia. Jos haluatte riidellä, tehkää se privaviestein. Kiitos.

Tai modetäti tulee ja sanoo soo soo. ;) Nih!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lehmänmaito ei sovi alle 10-12kk vauvalle. Markettikorvike, kuten NAN ja Tutteli, on lehmänmaitopohjaista. Tämäkään siis ei sovi vauvalle?

 

Ja jos joskus on jo sortunut markettikorvikkeeseen, ei tuo jogurtti ole sen pahempaa?

 

APUAAAA! ;) Korvike on oikein hyvää ravintoa vauvalle. Tämähän me kaikki jo tiedetään. Ja kuten h4izuli jo sanoikin, suunnilleen joka ruoasta VOI olla jotain haittaa jossain määrin ja jollain häviävän pienellä todennäköisyydellä.

 

Tuli vaan tuosta Saimiksen kommentista (että maitoa juotu lehmäntissistä) mieleen, että toki nykyajan tölkkimaito on monin tavoin terveellisempää kuin suoraan lehmän tissistä otettu maito, mutta joskus vaan tulee itsellekin mieleen, että kun kaiken pitää nykyään olla hyvin säilyvää, vähärasvaista, vitamiineja lisätty yms, niin miten paljon tuollaiset asiat sitten vaikuttaa ruoan sopivuuteen/sopimattomuuteen lähinnä juuri pienille lapsille. Eräs tuttuni nimittäin sanoi - ja tässä ei sitten ole mitään tieteellistä taustaa, ainoastaan kyseisen äidin oma toiminta ja havainnot - että hänen poikansa sai maidosta allergisen reaktion. Siis muistaakseni sekä korvikkeesta että myöhemmin tölkkimaidosta. Oireena taisi olla ihon punoitusta ja olisko ollu jotain mahajuttujakin. Kyseinen äiti sattui hakemaan lähitilalta maitoa "suoraan lehmän tissistä" ja ylläri ylläri, ei oireita pojalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Liittyskö tuohon se, että luomumaidosta ei esikoinen saanu oireita? Tavan maidosta maha meni sekasiin. Joi siis luomua hetken sillon vuoden vanhana ku lopettelin imetystä. Sen jälkeen ei mitään oireita normaalista maidosta, jota kyllä juo todella harvoin. Ei tykkää maidosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monet maitoallergikot pystyvät juomaan käsittelemätöntä lehmän maitoa, mutta eivät kaupan maitoa. Enkä mä sanoisi, että tölkkimaito on terveellisempää kuin suoraan lehmän tissistä tuleva. Vähemmän siinä on rasvaa, mutta muuten veikkaisin, että suoraan tissistä otettu on parempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Täysin OT, mutta Dala, rupes sun tickerit kiinnostamaan. Siis miten toi keski- ja isoveikan ikäerot on tolleen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho obscene-smiley-1034.gif Kyllä niillä ihan 1½ vuotta ikäeroa on. Kiitos huomautuksesta, blondi ei oo tajunnu mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enkä mä sanoisi, että tölkkimaito on terveellisempää kuin suoraan lehmän tissistä tuleva. Vähemmän siinä on rasvaa, mutta muuten veikkaisin, että suoraan tissistä otettu on parempaa.

 

Sitä lähinnä tarkoitin ja lisättyä d-vitamiinia.

 

Muoks. niin ja tuo tosiaan oli uutta, että "tissimaito" sopii useille allergikoille. Onko kellään mitään hajua mistä johtuu? Onko joku tietty lisäaine (onko maidossa niitä??) tai osa valmistusprosessia vai mikä? Vai onko se niin koska se nyt vaan on niin?? :huh:

Edited by minni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin jokin siinä pastöroinnissa tekee sen. Laktoosi-intolerikot voi juoda tissimaitoa, mutta eivät enää pastöroitua maitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo ei pidä paikkaansa. Pastörointi ei muuta maidon sokerirakennetta. Homogenointi eli rasvan pienentäminen saattaa vaikuttaa maidon sietoon, mutta sillä ei ole mitään tekemistä laktoosi-intoleranssin kanssa. Se on ihan se ja sama, miten maitoa on käsitelty, jos siinä on laktoosia, oireita tulee. Maidosta saattaa tulla intoleranssin kaltaisia oireita, jotka eivät johdu laktoosista. On puhuttu ns. maitotaudista. Näille henkilöille sopii homogenoimaton tai pohjoismaista vähemmän homogenoitu maito. Tästä yleensä johtuu se, että Keski-Euroopassa maha kestää maitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jotenkin luotan sinisilmäisesti, ettei Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa myydä kaupoissa, mitään 'sopimatonta'.

Hahaa! Kyllä sitä "sopimatonta" tavaraa löytyy vaikka ja kuinka. Tai ainakin sellaista, joka on joissain muissa maissa luokiteltu sopimattomaksi tavalla tai toisella mutta ei täällä.. Esim. transrasvaa sisältäviä tuotteita löytyy pilvin pimein eikä sitä ole aina edes merkitty tuotteisiin. Törkeää ihmisten terveyden vaarantamista mun mielestä! Mutta tämä oli nyt taas aika OT..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkoi kiinnostamaan aihe, vaikkei oma muksu enää vauvanruokia syökään.

 

Asutaan jenkeissä ja tein pienen tutkimusmatkan lähikaupan vauvanruoka hyllylle. Vauvanruokamerkeistä näkyvin ainakin täällä meidän kulmilla on Gerber ja pikaisella tutkimuksella en löytänyt yhdestäkään heidän tuotteestaan maitoa kun vasta taaperoille tarkoitetuista ruuista. Korvikkeet luonnollisesti sisältävät maitoa. Kahden muun valmistajan Beech Nut ja Earth`s best tuotteista löytyi esim. kermaa ja juustoa alkaen 6kk ylöspäin. Kuitenkin tuotteissa, joissa maitoa oli se luki erikseen kohtalaisen isolla fontilla niin että kuluttaja sen varmasti huomaa.

 

Olin aika yllättynyt.

 

Sinällään olen sitä mieltä, että on kuluttajan vastuulla tiedostaa mitä kaupasta kotiin kantaa, mutta ehkä myös valmistajat Suomessa voisivat kiinnittää asiaan huomiota. Tuollainen "sisältää maitoa" teksti voisi olla hyvä purkin kyljessä. Silloin ehkä vältyttäisiin vahingoilta ja ne jotka lehmänmaitoa eivät vauvalle halua antaa valitsisivat maidottomat tuotteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kans sitä mieltä että mitenkään sinisilmäisesti ei kannata luottaa siihen mitä kaupasta kotiin kantaa. Eikö jossain Muksu-lastenruoassa ollut jotain sairautta aiheuttavaakin? Ei siis maitoa, ei liity tähän, mutta siitä keskusteltiin silloin täällä kun asiaa uutisoitiin.

 

Itse en ole niiden vauvajugurttien pointtia ymmärtänyt, kun olen ainakin lähtökohtaisesti ihan ajatellut, että jugurtit tulee ruokavalioon sitten yli 10kk iässä jolloin lehmänmaitotuotteisiin voi alkaa tutustua, ja sitten voin alkaa myös osittain korvata imetyksen kalsiumia niillä. Ja ihan perus maustamatonta jugurttia ajattelin vauvalle syöttää sitten. Toistaiseksi ollaan pärjätty välipalat varsin hyvin hedelmäsoseella.

 

Kiinnostavaa sinänsä, onko nuo sitten käsitelty vauvoille sopiviksi vai ei, siitä kun täällä näytti olevan kahdensuuntaista faktaa. Joku vois lähettää Kuningaskuluttajaan kysymyksen? ;)

Edited by fleur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0