Sign in to follow this  
Followers 0
onion

Maitotuotteet vauvan ruoassa?

102 posts in this topic

Joo, pahoittelen jos kirjoitin liian innostuneesti, minusta on aina mukavaa jos aiheesta tulee puhe koska aikanaan selvittelin noita juttuja kovastikin ja nyt oli mukava palauttaa mieleen joitakin juttuja. Joissain kohdissa varmasti karrikoin vähän liikaa, pahoittelut siitä. Varmasti jokainen tekee kuten parhaaksi näkee - itse koen hankalaksi sen että maidosta on vaikea löytää poikkipuolista tietoa, ts jos on ongelmia jotka aiheutuvat maidosta niin tilalle on kehitetty joku muokattu maitotuote sen sijaan että jättäisi maidon vaikka hetkeksi kokonaan. Oma motivaatio on lähinnä tarjota jotain juttuja joista voi halutessaan etsiä enemmän tietoa ja sitten ehkä muuttaa jotain tapoja jos kokee sen tarpeelliseksi.

 

Tosiaan suurin maitotuotteiden käytön vähentämiseen liittyvä hankaluus lienee tottumus eli miten sitten tehdä kaikki jutut ilman maitotuotteita. Helpoin tapa varmaan on tutustua joka kaupasta löytyviin kasvimaitotuotteisiin eli maitoihin, kermoihin ja jugurtintyyppisiin juttuihin, ja totutella niihin pikkuhiljaa, ei yrittää muuttaa kaikkea kerralla. Itsekin on helppoa tehdä kasvimaitoja jos kotona on vaikkapa blenderi, eli jauhamalla vaikkapa seesamin- ja auringonkukansiemeniä pari desiä hienonhienoksi, sekoittamalla pikkuhiljaa vettä sekaan kunnes koostumus miellyttää ja halutessaan vielä siivilöidä roskat pois ja maustaa jollain (vaikkapa ripaus suolaa ja joku siirappi). Mutta helpoitenlähestyttäviä tosiaan ovat nuo kauppojen valmiit joita löytyy vaikka minkälaisia.

 

Sitä en muuten tiedä miksi soijamaitoa ei suositella alle vuosikkaille. Se ilmeisesti liittyy siihen vitamiinirikastamiseen, mutta lisätäänhän lehmänmaitoonkin d-vitamiinia, jos olen ymmärtänyt oikein? Tietysti soija on palkokasvi joten sulaa vähän huonommin ennen vuoden ikää, se saattaa ola se syy. Joissakin ne varoitukset ulottuvat jopa 3. ikävuoteen ja sitä olen kyllä jo ihmetellyt. Pienille lapsille sopinee kaupan jutuista parhaiten kauramaito ja riisimaito, niissä kun ei ole vaikeasti sulavia aineita, mutta alle vuoden ikäisille nuo eivät tietenkään sovi suurina määrinä vain vaan kokeiluun ja maisteltavaksi. Soijapohjaiset korvikkeet ovat sitten erikseen kuten joku jo mainitsikin. Itse en syöttäisi liikaa soijaa muutenkaan koska siitäkin on kiistanalaisia tuloksia mutta muutaman kerran viikossa lienee ihan ok.

 

Mun on vaikea sanoa ovatko maitotuotteet sieltä pahimmasta päästä. Joillekin ne kai soveltuvat paremmin kuin toisille ja lisäksi kaikki terveysvaikutuksethan on monien asioiden summia eli mistä muusta ruokavalio koostuu ja mitkä on elintavat muuten. Kyllä varmasti löytyy yksittäisiä juttuja jotka ovat epäterveellisempiä jo kerta-annoksena, sitä en kiistä. Ehkä se mikä tälleen sivusta katsoen huolestuttaa on se että maitoa on kaikessa, siis joka aterialla useissa eri muodoissa, sekä ruokien raaka-aineena että ruokajuomana että herkkujen seassa ja jälkkäreissä. Eli sitä altistusta tulee sitten jatkuvalla syötöllä ja kokonaismäärät ovat suuria. Luulen että terveyteen vaikuttaisi suotuisasti jo se että yrittäisi vähentää ja seurailisi omaa oloa ja jaksamista sitä mukaa. Kestäähän jo makuaistilla monta kertaa tottua uusiin juttuihin eli siinäkin mielessä nopea muutos mihinkään suuntaan ei liene hyvä ajatus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä käytetään soijaa kasvissyönnin vuoksi jo muissa muodoissa, joten maidonkaltaisena soijansaanti nousisi helposti yli suositusten. Soijassahan yksi ongelma on ainakin suuret estrogeenipitoisuudet. Riisi- ja kauramaitoon en ole tutustunut kuin muutaman kermapurkin verran. Ne ovat ihan ok, mutta toisaalta meillä myös monesti hinta ratkaisee eli tulee ostettua sitä halvempaa lehmänmaitovalmistetta. Lisäksi koitan suosia niin lähiruokaa kuin pystyn eli siksikin valitsen sitä, mikä on tehty koti-Suomessa. Tavallaan uskon myös siihen, että suomalainen ihminen on tottunut suuriin lehmänmaitoannoksiin, joten ehkä lehmänmaidon aiheuttamat ongelmat ovatkin seurausta kansainvälistyneestä ruokavaliosta - en tiedä.

 

Hyvähän näitä asioita on kyseenalaistaa, mutta mulle ainakin tuottaa jonkin verran ahdistusta se, että aina jokaisesta ruoka-aineesta löydetään jotain pahaa sanottavaa. Ei sitä enää tiedä, millä lapsensa uskaltaa ruokkia. Menenkin siis suurelta osin perstuntumalla eteenpäin enkä ala turhaan karttelemaan jotain, jos siitä ei oireita tule. Kiva kuitenkin lukea sitä "toisenlaistakin tietoa" sillä kuten itsekin kirjoitit, niin oikeasti toisenlaisista vaihtoehdoista on melko niukasti tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0