Coordinator

Peräpukamat

34 posts in this topic

Jipii - :angry: - olen saanut ensimmäiset ulkoiset peräpukamat raskausviikolla 30. Kipeät ovat kuin mitkä, ja näyttävät hirveiltä (onneksi niitä ei tarvitse katsella!).

 

Kohtalotovereita? Selviytymistarinoita? ;)

 

Kannattaako tässä nyt heti ottaa laksatiivit ja muut selviytymiskeinot käyttöön? Suoli mulla toimii kuten ennenkin, eli laiskanlaisesti. Pukamia vaan ei ole koskaan ei-raskaana tullut. Voiko nämä todella vaan parantua synnytyksen jälkeen, niin kuin nyt olen netistä lukenut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei oo viel kokemusta tosta parantumisesta, mutta kyllä ne useimmiten häviää synnytyksen jälkeen. Mulle on tullut raskauden aikana pukamat ja kerran on jouduttu puhkaisemaan kun ärtyi pirulainen. Se jos mikä teki kipiää! Apteekista saa noita voiteita, joita kannattaa käyttää, jos pukamat alkaa ärtyilemään. Huvin vuoksi raskaana ei kannata käyttää ja näin sanoi mulle lääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli pukamat raskausaikana eikä ole minnekkään hävinnyt...Ei kyllä vaivaakkaan mitenkään...Pitäs vaan saada aikaseksi tehdä asialle jotain :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut jo kahdesti, muttei kovin pahana. Ei oo sattunut tai mitään, vähän epämukava vaan joskus. Molemmat meni itsestään pois kun käytin apteekista saamaani voidetta Hädensaa. En tiiä miksi ees oon saanut pukamia, mulla ei oo koskaan maha kovalla (eikä oo kauheesti löysälläkään ollut) enkä ponnista kovaa. Raskaus ainoastaan näköjään riitti syyksi sit kiusata hieman muakin.

 

Mä olen lukenut, et tärkeintä ois saada suoli toimimaan ensiksi, mut maha löysälläkään ei oo hyvä juttu. Ja ne pukamat pitäis työntää takas sisälle, et sillä verellä ois mahdollisuus päästä tyhjentymään pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tulee peräpukamia heti, jos on ummetusta kuten nytkin raskauden aikana. Parhaiten mulla auttoi, kun aloin käyttämään muutama viikko sitten Levolacia. Meinasin ostaa peräpukamavoidettakin, mut en onneksi vielä ostanu, kun oli niin kallista ja pelkkä ummetuksesta eroon pääseminen auttoi. Tai saattaahan ne pukamat vielä tuolla olla, mutta ainakaan ne ei vaivaa kun maha vaan pysyy toimivana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ummetuksen hoitoon auttaa runsaskuituinen ruokavalio, liikunta ja runsaasti vettä. Lisäksi apuna voi käyttää esim. luumuja. Jos mikään ei auta, sitten tietysti apteekkiin hakemaan apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olin aika epätoivoinen jo alkuraskaudessa ummetuksen takia ja kaikki kotikonstit olin jo kokeillut. Lopulta marssin apteekkiin ja hain lääkettä, ja se auttoi hetkessä! Ei tarvinnut edes pulloa avata, luin vaan tuoteselosteen tarkasti. :P Taisi olla niin vahva psykologinen vaikutus... Mies just eilen kysyi, että auttoiko se lääke. Sanoin tehonneen aika pian ostamisen jälkeen ja pullo on edelleen korkkamatta. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luojankiitos, täällä on muitakin. Luulin jo, että olen yksin...

 

Mun pukama ei vaivaa, siis fyysisesti. Henkisesti kylläkin :rolleyes: Mulle ei tullut pieneen mieleenikään tunkea sitä minnekään, ja en kyllä aiokaan.. :blink: Varmaan sitten synnytyksen jälkeen, jos se ruippana siellä vielä hengailee, harkitsen kuminauhahirttämishoitoa tai voiteita, tai mitä nyt voikaan käyttää sen hävittämiseksi.

 

Runsaskuituinen ruoka saattaa tehdä ongelman pahemmaksi jos ei tosiaan muista juoda myös sitä vettä.

 

Duphalaccia jouduin käyttämään jonkin verran pari kuukautta sitten, myöhemmin havaitsin että keräkaalisalaatti toimii minulla oikein hyvin. Sitä kun syö 1-2 kertaa päivässä niin veskissä ei mitään ongelmia. :)Kaali on sitäpaitsi hyvää. Eikä pieretä minua, vaikka sillä semmoinen maine on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jees, mulla suorasuolisella eli hyvin toimivalla vatsalla varustetulla on myös ollut pukama messissä jo 20. viikolta lähtien (nyt 26. viikko)... Lääkäri on neuvonut käyttämään voiteita jos haluan, mutta kun ei tuo ole tuolla mitään vaivannut (paitsi uskoani viehätysvoimaani) niin olen antanut voiteiden olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksessä pukkas pari mutta ovat jo itsekseen poistuneet. Mulla oli kauhia huoli että pitää mennä lääkäriin pyllistämään :rolleyes: , mutta onneks tuotakin piinasta pääsi, ainakin toistaiseksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyipä sitten tälläinenkin ketju, joka ollut jonkun aikaa unohduksissa :P Itselläni pukamat alkoivat vaivata noin rv 35:lta lähtien ja nyt (rv 38+2) tuntuu vaiva kokoajan pahenevan -jatkuvalla kivulla muistutavat koko ajan olemassaolostaan. Ummetus ei vaivaa vaan jostain muusta syystä nuo ovat ilmestyneet. *huoh* No, toivottavasti rauhoittuisivat apteekin voiteilla ja viimeistään sitten synnytyksen jälkeen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep jep, nyt sitten ilmaantui tämäkin vaiva.

 

Äitiyspolilta sanottiiin, että reseptivapaita puikkoja ja rasvaa voi käyttää ja jos oireet ei helpota, niin sitten lääkäri tutkii tilanteen. Meen heti huomenna ostaa lääkkeet, on kyllä niin kipee peräpää, etten usko ilman lääkkeitä tän yhtään helpottavan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin kävin eilen ostamassa voidetta. Yleensä apteeksissa joku asiakaspalveluintoinen myyjä tulee aina tarjoamaan neuvoja, mutta tällä kertaa jouduin yksin arpomaan peräpukamalääkehyllyn edessä minkä tuotteen valitsisin. Luin jostain ..joku oli kehunut että peräpuikko olisi ollut tehokkaampi, mutta itse en uskaltanut sellaisia ostaa koska 1) pelkäsin että siitä imeytyisi enemmän lääkettä verenkiertoon (kortisoni ei hyväksi vauvalle) 2) käsittääkseni peräpukamaongelmani on lähinnä ulkoinen ja mietin olisivatko peräpuikot ennemminkin tarkoitettu sisäisten pukamien hoitoon..

 

Niin, päädyin sitten Scheriproct Neo -voiteeseen. Mitäs muut ovat kokeilleet ja minkälaisin tuloksin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Löytyipä sitten tälläinenkin ketju, joka ollut jonkun aikaa unohduksissa :P Itselläni pukamat alkoivat vaivata noin rv 35:lta lähtien ja nyt (rv 38+2) tuntuu vaiva kokoajan pahenevan -jatkuvalla kivulla muistutavat koko ajan olemassaolostaan. Ummetus ei vaivaa vaan jostain muusta syystä nuo ovat ilmestyneet. *huoh* No, toivottavasti rauhoittuisivat apteekin voiteilla ja viimeistään sitten synnytyksen jälkeen!

 

Taalla myos yksi kohtalotoveri. Valitettavasti raskauden aikaiset perapukamat ei ole yksiselitteisesti liitoksissa ummetukseen, vaan tuon alueen paineen kasvamiseen, lisaantyneeseen verimaaraan, ja kuinka vauva painaa noita seutuja. Suoli voi siis toimia taydellisesti, ja pukamia pukata silti. Mulla tuntuu olevan vaivana vahan molemmat: ummetus ja paineiset pukamat.

 

Mischa, noi puikot on tosiaan tarkoitettu sisaisille pukamille. Ulkoisille on voidetta ja sellaisia pyyhkeita joilla voi hoidella vessapaperin roolin jos on kovin kipeat. Kylmassa vedessa kosteutettua vessapaperia suositellaan myos, ja sit kevyt taputtelu kuivaksi. Kaikkea sita joutuu tan raskauden aikana oppimaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muitakin siis löytyy!

 

Mulla peräpukamia ollut jo ennen raskautta, vatsa menee helposti kovalle ja opin ennen raskautta ruokavaliolla sitä hoitamaan (mm. pellavansiemenet ja luontaistuotteet), mutta kun noita pirulaisia ei saa käyttää raskaana ollessa! Syön mielestäni runsaskuituisesti (paljon kasviksia ja täysjuväviljaa, kaura- ja ruispuuroa, marjoja jne...) ja juon paljon.

 

Onko totta, että maitotuotteet aiheuttavat vatsan kovettumista?

 

Itse olen kokeillut nyt Levolacia, jolla saan kyllä suolen tyhjenemään, mutta jostain syystä se ei tunnu auttavan pitkäaikaisesti, eli auttaa melko pian lääkkeen oton jälkeen, ja sitten ummettunut olo palaa taas. Ohjeessa lukee, että 15 ml on ylläpitoannos, pitää enkä kokeilla ottaa vaikka viikko putkeen päivittäin.

 

Mulla pukamat ei kipuile, mutta vuotavat verta. Kävin taas ostamassa tuota Hädensaa apteekista, itse olen pitänyt siitä ja se on tehonnut nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pöh, tuntuu että tilanne menee vaan pahempaan suuntaan Scheriproct-voiteesta huolimatta. Voide on kyllä vienyt kivun pois, mutta tuntuu että nyt tuonne pukamaosastoon on ilmaantunut kova patti.. sellainen herneen kokoinen. Mikähän lie? Eipä taida tämä vaiva helpottaa ennen vauvan syntymää!

 

Tricky, ilmeisesti maitotuotteet kovettavat joidenkin kohdalla vatsaa, mutta itse en ole huomannut sellaista omalla kohdallani. Tosin syönkin maitoni yleensä täysjyvämurojen tai myslin kanssa, jolloin viljan kuidut taitavat vaikuttaa enemmän vatsaa pehmittävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ulkoisille on voidetta ja sellaisia pyyhkeita joilla voi hoidella vessapaperin roolin jos on kovin kipeat.

 

Millaisia pyyhkeitä tarkoitat? Savetteja vai vauvan pyllypyyhkeitä? Voiko niitä huuhtoa WC:stä alas? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millaisia pyyhkeitä tarkoitat? Savetteja vai vauvan pyllypyyhkeitä? Voiko niitä huuhtoa WC:stä alas? :huh:

Joo, just Savettien kaltaisia, mut sellaisia missa on tota pukamia erityisesti hoitavaa ainetta mita myos voiteissa. Apteekeista varmaankin saa myos Suomessa. Ja voi tosiaan huuhtoa alas pontosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joo, just Savettien kaltaisia, mut sellaisia missa on tota pukamia erityisesti hoitavaa ainetta mita myos voiteissa. Apteekeista varmaankin saa myos Suomessa. Ja voi tosiaan huuhtoa alas pontosta.

 

Minkä nimisiä ne sit on siellä mistä sä niitä ostat? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei..

 

Olen nuori nainen,joka on ensikertaa raskaana,olen juuri rv 28+0.. Ja mulla on tullut peräpukamia.. Aika pahannäköisetkin nuo on,eikä ne suostu menemään takaisin "sisälle" mitähän minun pitäisi tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostat puikkoja ja voidetta (esim. sheriproct) Ei niille valitettavasti mitään raskauden aikana tehdä eikä kyllä oikein jälkikäteenkään, palautuvat varmasti itsestään ajan myötä.

Juo paljon ja syö kuitupitoisesti, yhtään ei saisi ponnistella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpä tätä ketjua...

 

Onko AC3 Comfortista käyttökokemuksia? Se tuli googlettaessa ensimmäisenä vastaan. Vaiva ilmeni eilen ja oli vaikutusta tai ei, tällä viikolla ei ole poikkeuksellisesta tarvinnut "juosta vessassa" ja nyt ongelma otti ja ilmestyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitan nyt anonyyminä vaivan kiusallisuuden vuoksi. Loppuraskaus meneillään ja sain pukamat vaivakseni. Tänään kävin lääkärissä ja sain Sheriproct-reseptin, jonka kävin hakemassa. Kokeilin ensin apteekin itsehoitovalmisteista Alconasal suppoja ja voidetta, mutta ei ollut apua. Tänään aloitin sitten käyttämään tota Sheriproct-voidetta ja toivon parasta. Koko ajan takalisto hel*etin kipeä ja ulostaminen on kunnon verilöyly. Sanoin tästä ikävästä vaivasta kaiken kaunistelematta lääkärille eikä edes nolottanut, koska kipu on niin ahdistava, että olin suorastaan epätoivoinen lekuriin mennessä. :( Lääkäri kehoitti myös jatkamaan kuitupitoisen ruokavalion noudattamista ja pitämään suolen sisällön sellaisena, ettei tarvitse pinnistellä pöntöllä. Samoin lihasjännitystä suositteli säännöllisesti, jotta verenkierto aktivoituu, siis sulkijalihaksen jännittämisen treenailua. Pitäisi helpottaa viikossa, sanoi. Onko muita, joilla samaa vaivaa tai kokemusta tuosta kyseisestä lääkevoiteesta? On suht vanha ketju ja aika piinallinen aihe, mutta oletan, että vaiva on kuitenkin suht yleinen meillä odottajilla/synnyttäneillä. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minä sain tuon saman voiteen eikä se oikeastaan ole vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Käytän 2-3 x pvässä.

 

Yritän välttää wc-paperia, eli kotona käytän vain käsisuihkua. Töissä ja julkisissa vessoissa on tietenkin pakko varovasti pyyhkiä paperilla, jos iso hätä yllättää.

 

Lääkäri sanoi, ettei asialle oikein voi ennen synnytystä tehdä mitään ja neuvolakätilön mukaan synnytyksessä ne todennäköisesti vielä pahenevat. Eli ei auta kuin kärsiä, ja synnytyksen jälkeen arvoittaa uudelleen voiko niitä leikata.

 

Ja meitä on kuulema paljon, asiasta ei vain kehdata puhua.

 

Lisäyksenä vielä, että kovalla tuolilla istuminen on ihan tuskaa, onneksi töissä on pehmeä työtuoli ja kotona lähinnä makaan sohvalla.

Edited by Neferty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vertaistuesta Neferty! Mulla on kipu nyt helpottanut näin iltaa kohden kun oon pari kertaa tota voidetta nyt laittanut. Toivon niin, että toi auttaisi, vaikka sanoit, että sulla ei tosta ollutkaan apua. Ja tosiaan vasta synnytyksen jälkeen on kirurginen poistaminen mahdollista, koska synnytyksessä tulee ponnisteltua joka tapauksessa ja sitä tiedä sitten miten pahat pukamat siitä saa mukaansa... :girl_sigh: Nyt ei jokatapauksessa satu takalistoon, verrattuna eiliseen, kun käveleminenkin oli yhtä tuskaa istumisesta puhumattakaan... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now